به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خالد حسینی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « خالد حسینی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • آیات کنعان، سیده مریم ابوالقاسمی*، قدرت الله طاهری
    تحولات سیاسی فراوانی در چند دهه اخیر در کشور افغانستان رخ داده است. جنگ های داخلی، انقلاب ها، روی کار آمدن حکومت هایی با ساختار فکری و سیاسی متفاوت، بخصوص طالبان، نمونه ای از این تحولات به شمار می رود که تاثیرات آن بر سرنوشت آحاد جامعه غیرقابل انکار است. نویسندگان معاصر افغانستان در آثار داستانی خویش جلوه هایی از این تاثیرات را منعکس کرده اند. به عنوان نمونه خالد حسینی در داستان بادبادک باز روایت گر سامان درهم ریخته سیاسی جامعه افغانستان و سرنوشت آدم هایی است که در این جامعه بی ثبات گرفتار آمده اند. در این مقاله سیر تحولات سیاسی و نقش حاکمیت طالبان و تاثیر آن را بر سرنوشت مردم افغانستان بر پایه داستان بادبادک باز خالد حسینی بررسی و تحلیل می کنیم. خالد حسینی، نویسنده ای واقع گراست که از نزدیک نابسامانی های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه خود را در قالب حوادث و شخصیت های داستانی به تصویر کشیده است. نتایج حاصل از این پژوهش که به شیوه توصیفی - تحلیلی انجام گرفته، حاکی از آن است که اختلافات قومی و نژادی، تبعیض و فاصله طبقاتی، جنگ و آوارگی، کشتار، ناامنی، مهاجرت، فقر اقتصادی، وضعیت تاسف بار زنان و کودکان، بیماری های جسمی و روانی، اعمال قوانین ظالمانه، از بین رفتن ارزش های انسانی و رکود فرهنگی از بارزترین نتایج و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم دگرگونی های سیاسی به شمار می رود که حیات مردم افغانستان را با چالش های جدی مواجه کرده است. درواقع می توان این داستان را چکیده ای از تاریخ معاصر افغانستان دانست، داستانی که حوادث چند دهه افغانستان، از زمان کودتا علیه ظاهر شاه تا وقایع پس از یازده سپتامبر (2001 م) را با روایت و طرح داستانی موثر به تصویر کشیده است.
    کلید واژگان: ادبیات داستانی افغانستان, خالد حسینی, تحولات سیاسی, حاکمیت طالبان, مردم افغانستان}
    Ayat Kanaan, Maryam Abolghasemi *, Ghodratollah Taheri
    Afghanistan has witnessed several transformations throughout the last decades. These shifts, which have undeniably had a diverse array of undeniable repercussions on the Afghan community, encompass civil wars, armed conflicts, and the establishment of new governments with different ideological and political frameworks, particularly the emergence of the Taliban. The consequences of these developments are depicted in the literary works of contemporary Afghan authors. For example, Khaled Hosseini's novel, The Kite Runner, portrays the intricate political system, the unstable society, and the destiny of those confined within it. The primary aim of this article is to investigate the political changes and the role of the Taliban government and its influence on the fate of Afghans, as depicted in this novel. As a realistic author, Khaled Hosseini has closely observed a broad spectrum of events and endeavoured to convey the social, economic, political, and cultural dysfunctions of his community through the characters and events of his works. The findings of this descriptive-analytical investigation reveal that the most evident and consequential political factors that impacted individual lives are racial and ethnic disparities, class-based discrimination, warfare and displacement, acts of murder and massacre, feelings of insecurity, migration, economic poverty, the deplorable condition of women and children, physical and mental illnesses, the implementation of repressive legislation, the erosion of human values, and cultural stagnation. These are the outcomes of political shifts that made the Afghans face serious challenges in life. The Kite Runner can be construed as an outline of the chronicle of modern Afghanistan, which depicts occurrences spanning decades in the country, commencing with the insurrection against Zahir Shah and concluding with the consequences of the September 11 attacks; the books is characterized by an impactful storytelling and plot.
    Keywords: Afghan fiction, Khaled Hosseini, political changes, Taliban rule, Afghan people}
  • لادن معتمدی *، فاطمه مستغنی شادمهانی

    دوزبانگی در بادبادک باز اولین اثر خالد حسینی، نویسنده افغانستانی الاصل انگلیسی زبان ، که برای مخاطب انگلیسی زبان نوشته شده از ویژگی خاصی برخوردار است. به این ترتیب که اگر چه نویسنده در روایتی به زبان انگلیسی کلمات و اصطلاحات فارسی را به کار می گیرد اما حال و هوا و فضای تک زبانه گویشوران فارسی زبان افغانستان را به خواننده القا میکند. ترجمه فارسی این اثر نیز منحصر به فرد است چرا که مترجم فارسی اثر باید متن را به زبان-فرهنگ اصلی نویسنده بازگرداند. سوالی که مطرح می شود این است که چنین ترجمه ای که در آن مترجم به زبان مادری نویسنده صحبت می کند و بنابراین رابطه قدیمی بین بیگانه و خودی معکوس می شود از چه ویژگی هایی برخوردار است؟ برای بررسی این پدیده، ترجمه مهدی غبرایی را انتخاب کرده ایم که با استقبال خوانندگان ایرانی مواجه و به کرات تجدید چاپ شده است. مقابله و بررسی مثالها در ترجمه و اصل به ما نشان می دهد که مترجم برای بازگرداندن متن اصلی به مبدا خود یعنی زبان-فرهنگ افغانستانی، تغییراتی قابل توجه در متن اعمال و ترجمه ای معطوف به خواننده ارائه می کند که به عنوان تنها طرح وی محسوب می شود و کاملا به حق است و به این ترتیب اخلاق شناسی جدیدی را در ترجمه این نوع آثار ارائه می کند.

    کلید واژگان: بادبادک باز, دوزبانگی, خالد حسینی, مهدی غبرایی, راهبرد بازگشت به مبدا, ترجمه}
    Ladane Motamedi*, Fatémé Mostaghni Shadmahani

    Dans sa première œuvre, Les cerfs-volants de Kaboul, Khaled Hosseini, écrivain d’origine afghane d’expression anglaise, pratique un bilinguisme singulier dont la particularité réside dans l’usage du farsi au sein d’une narration en langue anglaise mais qui fait croire à un espace langagier monolingue où les locuteurs s’expriment effectivement en farsi. Est singulière aussi la traduction persane de cette œuvre qui doit ramener le texte à sa langue-culture d’origine. La question qui se pose alors est de savoir quelles peuvent être les particularités d’une telle traduction où le traducteur partage la langue maternelle de l’auteur et que le rapport classique entre l’Autre et le Soi est donc inversée. Pour étudier ce phénomène, nous avons choisi la traduction de Mahdi Ghabraii qui jouit d’un accueil favorable de la part des lecteurs iraniens. L’analyse des exemples relevés dans la traduction nous montre que le traducteur fait subir des modifications à l’original qui définissent une autre éthique en traduction et qui prouvent définitivement que le rapatriement et donc la communication peuvent être ici considérés comme le seul projet du traducteur, perçus d’ailleurs comme positifs.

    Keywords: Bilinguisme, Les Cerfs-volants de Kaboul, Khaled Hosseini, Mahdi Ghabraii, Stratégie rapatriante, traduction}
  • عبدالعلی اویسی، اکرم عارفی

    خالد حسینی، نویسنده افغان - آمریکایی، در سال 2003 با نگارش بادبادک باز به دنیای نویسندگان موفق رمان وارد شد و در سال 2007 دومین اثرش، هزار خورشید تابان، به چاپ رسید. او با توجه به وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افغانستان و آمیختن آن با مضامین  داستانی چون دوستی و روابط احساسی خانوادگی، عشق و خیانت، شجاعت و ترس، جنگ و تجاوز و مهاجرت، به رمان نویسی پرداخته است. خالد حسینی در کنار استفاده از مولفه های قوی ریالیستی همچون بیان واقعیت های اجتماعی و تاریخی، شخصیت سازی نوعی، توصیف دقیق شخصیت و محیط و تشریح جزییات، به مولفه های ناتورالیستی مانند تشریح فجایع و تمرکز بر زشتی ها، جبر توارث و محیط، مسایل جنسی و استفاده از شخصیت های ناتورالیستی ایستا و منفعل نیز توجه داشته است. در هر دو رمان خیانت و تجاوز جنسی نقطه آغازین و محوری است. موضوعاتی چون جنگ های داخلی و خارجی و اختلافات قومی، بخشی از تاریخ افغانستان است و از این جهات رمان های او جنبه ریالیستی دارد؛ اما تمرکز نویسنده بر این موضوعات و نادیده گرفتن جنبه های دیگر زندگی و فرار از مشکلاتی که هیچ راه حلی برایشان متصور نیست و پناه بردن به دامن امن غرب در تقویت جنبه ناتورالیستی رمان تاثیر دارد. مهم ترین دلیل حضور مولفه های ناتورالیسم در این رمان وضعیت نابه سامان سیاسی و اجتماعی افغانستان در بازه زمانی داستان است. در رمان دوم، با تمام شدن جنگ، روزنه هایی از امید را می توان دید. توجه به واقعیت های تاریخی افغانستان این باور را تقویت می کند که با وجود جنبه های ناتورالیستی در آثار خالد حسینی، بعد قوی ریالیستی همچنان در اولویت قرار دارد.

    کلید واژگان: خالد حسینی, ناتورالیسم, رئالیسم, بادبادک باز, هزار خورشید تابان}
    Abdolali Oveisi, Akram Arefi

    The Kite Runner and A Thousand Splendid Suns have been written by The Afghan-American author, "Khaled Hosseini" in 2003 and 2007, respectively. In his work, political, social and cultural situation of Afghanistan are of utmost mportance, and the themes of friendship and family relations, love and betrayal, courage and fear, war and rape and migration are highlighted. In addition to using strong realistic components such as expressing social and historical facts, typical characterization, detailed description of personalities and environments, naturalistic components such as disaster and ugliness, inheritance and environment algebra, sexual issues, and the use of characters Static and passive naturalism have also been noticed. It is also noteworthy that, in both novels, betrayal and rape are the two themes that are initially presented. Concerns such as civil and foreign wars and ethnic strife are a part of Afghanistan's history. The first novel, therefore, is realistic, however, the author’s focus on these issues and ignoring other aspects of life, escaping the problems for which no solution is provided, taking refuge in the safe haven of the West, strengthens the naturalistic aspect of this novel. The most important reason for the presence of naturalistic components in such novels is the unsettled political situation of Afghanistan in the time period of the story. In the second novel, with the war ending and Afghanistan reviving, the element of hope is evident. Considering the historical background of Afghanistan, it is assumed that, despite the naturalistic aspects, a strong realist dimension is still remained in Khaled Hosseini’s work.

    Keywords: Khaled Hosseini, naturalism, realism, Kite Runner, a Thousand Splendid Suns}
  • محمود شاهرودی، مریم خلیلی جهانتیغ*، احمد شیرخانی
    در این مقاله هشت ویژگی ادبیات مهاجرت ازمنظر سورن فرانک، در دو رمان بادبادک باز خالد حسینی،نویسنده افغانستانی و تماما مخصوص عباس معروفی، نویسنده ایرانی با روش نقد تحلیلی، مورد بررسی قرار گرفته است و به این پرسش های اساسی پاسخ داده شده که 1-ویژگی های سطح اجتماعی (مضمونی) فرانک در رمان های پیش گفته به چه صورتی منعکس شده است؟ 2-نویسندگان رمان های مورد بررسی، از نظر کاربرد شیوه های مهاجرتی درون متنی و تصویر آن ها در متن رمان(سبک و فرم) چه رویکردی دارند؟ نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که بیان اثر به صورت شرح حال نویسنده و شخصیت های رمان، در هر دو رمان رعایت شده ولی در تماما مخصوص خواننده از لابلای قصه ها به اتوبیوگرافی معروفی می رسد. در مقوله ملت و ملی گرایی خالد حسینی پدیده مهاجرت را مثبت می بیند ومفهوم ملیت برای او معنای تازه ای پیدا کرده اما برای عباس معروفی، مهاجرت غربتی دردناک است که نمی تواند خود را با آن وفق دهد. در موضوع رمان به عنوان ژانر اروپایی، رمان بادبادک بازکه مخاطبان خویش را نه منطقه ای بلکه جهانی می داند، یک رمان غربی شناخته می شود اما در رمان تماما مخصوص نگاه نویسنده و رویکرد او به مخاطبان فارسی زبان، موجب شده است تا رمان او غیر اروپایی و ایرانی ارزیابی شود. هیچ یک از دو نویسنده به صراحت به جهانی شدن اشاره نکرده اند و در سطح فرم و سبک آثار آنان منعکس کننده جهان مهاجرتی درون متنی است که در درجه اول به ایجاد این جهان از طریق یک حالت ساختاری-فرمی کمک می کند.
    کلید واژگان: ادبیات مهاجرت, سورن فرانک, معروفی, خالد حسینی}
    Mahmood Shahroodi, Maryam Khalili Jahantigh *, Ahmad Shirkhani
    In this article, eight characteristics of migration literature from the point of view of Soren Frank, in two novels of the kite runner by Khaled Hosseini, an Afghan writer, and especially by Abbas Maroufi, an Iranian writer, have been analyzed with analytical criticism method, and these basic questions have been answered that 1 -How are Frank's social level (thematic) characteristics reflected in the aforementioned novels? 2- What is the approach of the authors of the examined novels in terms of the use of intratextual migration methods and their image in the text of the novel (style and form)? The results show that the expression of the work in the form of a biography of the author and the characters of the novel is observed in both novels, but it is completely specific to the reader from the stories to a famous autobiography. In the category of nationalism, the concept of nationality has gained a new meaning for Hosseini, but for Maroufi, migration is a painful alienation that he cannot adapt to. In the subject of the novel as a European genre, the Kite Runner novel, which considers its audience not regional but global, is known as a western novel, but in the novel, the author's perspective and his approach to the Persian speaking audience have caused his novel to be non-European and Iranian. Evaluated. At the level of form and style, their works reflect the world of intratextual migration, which primarily helps to create this world through a structural-formal mode.
    Keywords: immigration literature, Soren Frank, Maroufi, Khaled Hosseini}
  • امیر عباس عزیزی فر*، فیروز نجفوند دریکوند، تورج زینی وند
    مطالعات تصویرشناسی، یکی از قلمروهای نوین ادبیات تطبیقی به شمار می آید که در آن، پژوهشگر، فرهنگ و ادب سرزمینی را در آثار یک نویسنده یا یک دوره یا مکتب بررسی می کند. خالد حسینی یکی از نویسندگان سرشناس معاصر افغانستان به شمار می آید که در آثارش کم وبیش عناصر فرهنگی ایران را به نمایش گذاشته است. پژوهش حاضر در ساحت ادبیات تطبیقی ذیل نظریه تصویرشناسی به کمک مطالعه کتابخانه ای و به روش توصیفی- تحلیلی انجام می شود. چگونگی این تاثیرپذیری ها از شخصیت ها و شهرهای ایرانی در دو رمان بادبادک باز و هزار خورشید تابان مسایل بررسی شده در این جستار است. یافته های پژوهش نشان می دهد که مایه و بنیاد بسیاری از اندیشه های نویسنده، ریشه در فرهنگ و ادب ایرانی دارد. او در آثار خود تحت تاثیر فرهنگ و ادب ایرانی بوده است و اندیشه های خود را به کمک این عناصر به تصویر کشیده است. حسینی از هنر و رویکرد های ادبی شاعرانی همچون حافظ، مولانا، جامی، نظامی، فروغ فرخزاد و خواجه عبدالله انصاری بهره مند شده است و از میان شهرهای ایران نیز از تهران، مشهد و اصفهان مکرر یاد می کند. مساله مهاجرت به ایران، سینمای ایران، خوردروی پیکان ایرانی، ساختار شیعی بافت اجتماعی مردم ایران، ضرب المثل های ایرانی، آداب و رسوم مردم ایران از دیگر مواردی است که در متن دو رمان بادبادک باز و هزار خورشید تابان بدان ها اشاره شده است.
    کلید واژگان: مطالعات فرهنگی, تصویرشناسی, خالد حسینی, بادبادک باز, هزار خورشید تابان}
    Amirabbas Azizifar *, Firooz Najafvand Derikvand, Tooraj Zeynivand
    Image studies is one of the new fields of comparative literature in which the researcher examines the culture and literature of a land in the works of a writer of a period or school. Khaled Hosseini is one of the famous contemporary writers of Afghanestan, who has more or less displayed the cultural elements of Iran in his works. The present research is carried out in the field of comparative literature under the theory of imagery with the help of library study and descriptive-analytical method. How these influences appeared in Iranian characters and cities in the two novels Kite Runner and Thousand Shining Suns are the issues investigated in this essay. The findings of the research show that the source and foundation of many of the author's thoughts are rooted in Iranian culture and literature. In his works, he has been influenced by Iranian culture and literature, and he has illustrated his ideas with the help of these elements. Hosseini has benefited from the art and literary approaches of poets such as Hafez, Movlana, Jami, Nezami, Foroogh Farrokhzad and Khajeh  Abdollah Ansari, and among the cities of Iran, he also mentions Tehran, Mashhad and Isfahan frequently. The issue of immigration to Iran, Iranian cinema, the Iranian car Peykan, the Shiite structure of the social fabric of the Iranian people, Iranian proverbs, and the customs of the Iranian people are among the other issues that are mentioned in the text of the two novels Kite Runner and Thousand Shining Suns.
    Keywords: Cultural Studies, Iconography, Khaled Hosseini, kite runner, Thousand Shining Suns}
  • آرزو دستا، محمدحسین جواری*

    پژوهش حاضر با تکیه بر رویکرد جامعه شناختی، به بررسی مفهوم هنجارگسیختگی (anomie) و بازتاب آن در رمان هزار خورشید تابان اثر خالد حسینی، نویسنده افغانی تبار مقیم آمریکا، می پردازد. حسینی جامعه ای را به تصویر می کشد که تحت تاثیر علل گوناگون از جمله بحران جنگ و خودکشی دستخوش تغییرات شده و شخصیت های آن هنجارهای اجتماعی از پیش تعیین شده را زیر سوال می برند. این مقاله ما را قادر به مطالعه فقدان هنجارهای اجتماعی و نمود آن در ادبیات خواهد نمود. پدیده هنجارگسیختگی در این داستان به نقطهه اوج خود می رسد و حسینی به کمک نوشتار انقلابی و واقع-گرایانه ی خود، دنیایی را تصویر می کند که اغلب زنان، شخصیت های اصلی داستان، قربانی این هنجارگسیختگی می شوند. او با خلاقیت ادبی خود، دنیای تاریکی را می آفریند که قهرمان های داستانش تحت ستم ظالمانه قرار گرفته و بحران هایی همچون جنگ، فقر، فساد و تبعیض بر تاریکی هر چه بیشتر دنیایشان دامن می زند. در پژوهش حاضر، نظریه های فیلسوفان و جامعه شناسانی چون دورکیم، گویو و شزل در رابطه با هنجارگسیختگی را مطالعه خواهیم نمود. سپس، به بحث و بررسی عناصر این مفهوم در رمان حاضر خواهیم پرداخت و همان طور که گویو هنجارگسیختگی را دری به روی خلاقیت می داند نمود زبانی و نوشتاری این مفهوم را طبق رویکرد زیما مطالعه خواهیم کرد.

    کلید واژگان: خالد حسینی, هزار خورشید تابان, هنجارگسیختگی, خودکشی, نابرابری جنسیتی}
    Arezou Dasta, MohammadHossein Djavari *

    In this article, with a socio-critical approach, we will study the social phenomenon of anomie and its reflection in the novel A Thousand Splendid Suns by Khaled Hossein, one of the contemporary American writers of Afghan origin. Through his realistic and literary power, he represents a society, which suffers from the crisis due to war and suicide and whose norms and values are questioned by the actions of its members. Hosseini's romantic universe, which sheds precious light on contemporary Afghan society, takes a stand in favor of women. The author puts women at the center of his work and paints, in the eyes of readers, a society in which women, as the main characters, are the victims of anomie. In fact, his work portrays social realities and female suffering in a prodigious way. First, by drawing on the ideas of sociologists and philosophers such as Émile Durkheim, Chazel and Guyau, we will identify the theoretical orientations which seek to elucidate the conception of anomie. Then, to carry out our in-depth analysis, we will study the absence of norms and values in the society in question. We will examine how Hosseini's romantic universe reveals different aspects of anomic society in the midst of a crisis. Finally, from the same perspective, we will look at Zima's approach to support the transformation of the absence of norms and values into textual elements.

    Keywords: Khaled Hosseini, A Thousand Splendid Suns, anomie, Suicide, Discrimination}
  • تورج زینی وند*
    یکی از گونه های مطالعاتی میان رشته ای در ادبیات تطبیقی، بررسی رابطه ادبیات با جامعه شناسی است. در چنین رویکردی با بهره گیری از یافته های ادبی با تاکید بر رمان و جامعه شناختی با تاکید بر جامعه افغانستان، تحلیلی ژرف تر و گسترده تر از یک اثر ادبی به دست می آید. خالد حسینی نویسنده افغانی- آمریکایی تبار در رمان وکوه ها طنین انداختند در جست وجوی بازتاب طنین مردم و صدای جامعه افغان است. این پژوهش بر آن است تا بازتاب وقایع اجتماعی- سیاسی افغانستان را در رمان و کوه ها طنین انداختند مورد بررسی و تحلیل قراردهد و درحقیقت به بررسی و تفسیر جامعه شناسی رمان مذکور بپردازد. یافته های این پژوهش، بیانگر این است که هر یک از عناصر داستانی این رمان؛ به ویژه شخصیت های آن: پری، عبدالله، صبور، بابا ایوب، نبی، نیلا و... هر یک نمادی از رنج ها و چالش های فرهنگی- اجتماعی و سیاسی جامعه افغانستان هستند. از جمله این رنج ها و دشواری ها همچون: خشونت، جهل، تعصب، جنگ، حضور طالبان و اوضاع نابسامان زنان افغانی، درگیری های قومی- مذهبی و... است که در این رمان بازتاب یافته اند.
    کلید واژگان: نقد جامعه شناختی, مطالعات میان رشته ای, ادبیات تطبیقی, افغانستان, خالد حسینی, و کوه ها طنین انداختند}
    Tooraj Zeynivand *
    One of the types of interdisciplinary studies in comparative literature is the study of the relationship between literature and sociology. In such an approach, a deeper and more extensive analysis of a literary work can be achieved by utilizing the literary findings with (emphasis on novel) and sociological (with emphasis on Afghan society). Khalid Hossein, Afghan Writer - An American in the novel The Mountains Echoed seeks to reflect the echo of the Afghan people and the voice of the Afghan community. This study seeks to analyze and reflects on the social and political events of Afghanistan in the novel and the Mountains Echoed to actually study and interpret the sociology of the novel. The findings of this study suggest that that the elements of each story such as this novel, in particular, the characters of this novel: Pari, Abdullah, Sabour, Babayub, Nabi, Nila and ... are symbols of socio-cultural and political suffering and challenges of Afghan society. The tensions and difficulties are: violence, ignorance, intolerance, war, Taliban presence and the plight of Afghan women, ethnic-religious conflicts, etc.
    Keywords: Sociological Criticism, Interdisciplinary Studies, Comparative Literature, Afghanistan, Khalid Hosseini, Mountains Echoed}
  • محمدابراهیم رهیاب بلخی

    در آثار ادبی معاصر به ویژه در رمانهای معاصر افغانستان به زنان توجه شده است و بیشتر به مشکلات اجتماعی و معضلات زنان و احقاق حقوقشان به گونهای واضح پرداخته شده است. وضعیت زنان در افغانستان به علت آشفتگیهای زیادی که در سه دهه گذشته وجود داشته نابسامان است. بنابراین رمان، مشکلات و معضلات اجتماعی را که زنان در افغانستان با آن درگیر هستند به تصویر میکشد. خشونت در برابر زنان یکی از رویدادهای جامعه نارس می‌باشد که عدم اجرای قوانین، فرهنگ پایین، جهل و بیسودای، تعصب، افراط یا تفریط در مسایل مذهبی و غیره مسایلی به وجود آورده که مانع رسیدن زنان به حقوق خود در جامعه مرد سالار شده است. دراین پژوهش با روش توصیفی، تحلیل محتوا و بررسی موضوع خشونت در داستان های خالد حسنی پر داخته می‌شود، خالد حسینی در رمانهای خود انواع و اقسام خشونت، خشونت های خانوادگی و اجتماعی که منجر به خشونت های فیزیکی و رفتاری نیز می‌شود، لت و کوب، دشنام دادن، توهین و تحقیر ازدواج اجباری و... را به تصویر کشیده و تفاوت ها و شباهت ها را در آثار خودبه نمایش گذاشته است.

    کلید واژگان: خالد حسینی, رمان, زن, خشونت, افغانستان}
  • زینب نوروزی، علیرضا اسلام، سید علیرضا جعفری
    جامعه شناسی رمان زمینه نقد و بررسی جامعه شناسانه بسیاری از آثار ادبی را که قابلیت این گونه نقد را دارند،فراهم کرده است. این شاخه از جامعه شناسی ادبیات، رمان را ماده مطالعات خود قرار داده تا بتواند پیوند جامعه و ادبیات و تاثیرهای متقابل این دو را نشان دهد و از این راه، به حقایق اجتماعی پیدا و پنهان جامعه و همخوانی آن با ساختار اثر ادبی بپردازد.اهمیت و جایگاه شخصیت در رمان و اجتماع، تحلیل جامعه شناختی شخصیت ها را در حوزهجامعه شناسی رمان اقتضا می کند.آثار خالد حسینی از این لحاظ که او نویسنده ای است واقع گرا، قابلیت نقد و بررسی جامعه شناسانه را دارد. او در رمانه ایش به وقایع و حقایق جامعه افغانستان پرداخته است و با طرح موضوع هایی مانند نژاد، قومیت، جنگ و مهاجرت، سعی در آسیب شناسی مشکلات و معضلات اجتماعی و نقد آن داشته است. نویسنده در سیر حوادث تاریخی و تحولات اجتماعی رمان بادبادک باز به موضوع هایی می پردازد که جامعه افغانستان از آن رنج می برد. نگارنده در این پژوهش می کوشد با استفاده از چند عامل مهم که در شکل گیری شخصیت در فضای جامعه و رمان موثرند، با تحلیل جامعه شناختی شخصیت های رمان بادبادک باز، موضوعات اجتماعی مطرح شده را ریشه یابی کند و تاثیر عوامل جامعه شناختی را در شکل گیریشخصیت ها و شخصیت پردازی نشان دهد.عوامل تاثیرگذار اجتماعی در شخصیت پردازی مورد استفاده در این مقاله عبارتند از: تحولات اجتماعی و حوادث تاریخی، نقش شخصیت در جامعه،رویارویی شخصیت با دیگران، عوامل بازدارندهشخصیت در اجتماع، بعد درونی و بعد اجتماعی شخصیت.
    کلید واژگان: رمان, جامعه شناسی, شخصیت, بادبادک باز, افغانستان, خالد حسینی}
    Zeinab Nowrouzi, Alireza Eslam, Sayyed Alireza Jafari
    Khalid Hosseini’s works have great capability to be sociologically criticized and reviewed since he is a realistic writer. He has focused on the events and realities of Afghan society in his novels and put all his effort to examine critically and criticize issues such as racism، ethnicity، war، migration، and women. In “Bādbādak-Bāz” the author has focused on issues that Afghan society suffered in the course of historical events and social changes. The author of this study tried to trace back the roots of the raised social issues besides showing the impact of sociological factors through a thorough sociological analysis of the characters by utilizing some of the most important factors which were effective on forming the characters in the novel and society setting. The following are the effective social factors in forming the characters of this novel: Social developments and historical events، the role of the character in the society، the characters’ encounter with others، impeding social factors، the internal and social dimension of the character.
    Keywords: Sociology, Novel, Character, Literary Criticism, Khalid Hosseini, Bādbādak, Bāz}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال