به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بلاغت » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « بلاغت » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • راضیه مطهری، سید ابوالفضل سجادی*، ابراهیم اناری بزچلویی، محمد جرفی

    فصل و وصل یکی از مباحث بنیادین و کلیدی دانش بلاغی قلمداد می شود که از دیرباز زبان شناسان و مفسران قرآنی بدان پرداختند. اهمیت و ارزش این امر هم از آنجایی ناشی می شود که موضوع فصل و وصل چون رشته ی تسبیحی را می ماند که دانه های معنایی متن را در کنار هم قرار داده و از گسیختگی و پراکندگی آنها جلوگیری می کند و بدین شیوه شالوده ی انسجام و پیوستگی متن را قوام و استحکام می بخشد. کنکاش و پژوهش در این زمینه این امکان را برای خواننده فراهم می کند که وی نگاهی جامع و کامل به فضا و افق های معنایی متن و ماتن آن داشته باشد. محمد شمش الدین الفناری نیز از جمله مفسران قرآنی است که در باره ی فصل و وصل اظهار نظر کرده است. ایشان در این حوزه برخی از قواعد و اصول را مورد نقد و ارزیابی قرارداده و بر خلاف جمهور، این موارد را اصل و قاعده ندانسته، بلکه به عنوان استثناء پذیرفته است. همچنین الفناری بر خلاف دانشمندان بلاغی، موضوع فصل و وصل را تنها در جمله محرز می داند. در جستار پیش رو، نگارندگان با روش توصیفی تحلیلی موضوع فصل و وصل را در سوره ابراهیم از منظر الفناری مورد بحث و بررسی قرار داده اند. نتایج بحث حاکی از آن است که بلاغت فصل و وصل از دیدگاه الفناری مبتنی بر دو اصل است: نخست جامع مشترک معنایی میان دو جمله و دوم سازگاری و هماهنگی در خبری یا طلبی بودن آن دو. نیز توجه به کل ساختار متن و بافت،  بدین معنا که جملات بدون اینکه با حرف عطف به یکدیگر متصل شوند، از نظر بافت معنایی با یکدیگر انسجام و اتحاد دارند.

    کلید واژگان: قرآن, سوره ابراهیم, بلاغت, فصل و وصل, الفناری}
    Razieh Motahari, Seyyed Abolfazl Sajjadi *, Ebrahim Anari Bozchalouic, Mohammad Jorfi

    Separation and connection, as one of the fundamental and important topics of rhetorical knowledge has for a long time been discussed by linguists and Qurʾānic exegetes. This significance arises from the fact that separation and connection act as a string of rosary that binds the text's semantic beads together, keeping them from splitting and dispersing, and strengthening the basis for the text's coherence and continuity. Research in this field provides readers with a thorough view on the text and author's space and semantic horizons. Mohammad Shamsh al-Din al-Fanari is among the Qurʾānic exegetes who have discussed separation and connection. He holds that some rules should be treated as exceptions in this regard. Additionally, in contrast to rhetorical researchers, he considers separation and connection definite only at sentence level. The current article concerns examining ad analyzing separation and connection in Surah Ibrahim from the perspective of Al-Fanari. The results indicate that the rhetoric of separation and connection is based on two principles from Al-Fanari's point of view: firstly, the common meaning between the two sentences and secondly, compatibility and harmony of the two sentences in terms of being indicative or imperative. Furthermore, it is important to pay attention to the whole structure of the text and context, which means that if the sentences, without being connected to each other using coordinators, are coherent and united with each other as regards the semantic context.

    Keywords: Qurʾān, Surah Ibrahim, Rhetoric, Separation, Connection, Al-Fanari}
  • حمید آقاجانی*، محمد طاهری

    در فن بلاغت، اصل وجاهت متکلم (اتوس) یکی از اصول سه گانه خطابه است که در کنار سه اصل دیگر، یعنی پاتوس (شورانگیزی در مخاطب) و لوگوس (استدلال منطقی) اضلاع «مثلث اقناع» را تشکیل می دهد و اهمیت زیادی در تاثیرگذاری بر مخاطبان دارد. عناصر کلیدی موثر در ایجاد اتوس عبارتند از: شخصیت فرد، تخصص و تجربه، شهرت و سابقه و شفافیت و همدلی با مخاطبان. بررسی و دقت نظر در محتوای سخنان امیرالمومنین علی (ع) در نهج البلاغه حاکی از آن است که حضرت امیر (ع) در مواضع متعدد و به اقتضای زمان و مکان، همه عناصر چهارگانه این مولفه بلاغی را به کار بسته است و یکی از مهم ترین علل قرارگرفتن کتاب شریف نهج البلاغه در ردیف نخستین آثار بلاغی تاریخ، در نظر گرفتن چنین ظرافت هایی در امر سخنوری است. در پژوهش حاضر به شیوه توصیفی - تحلیلی، خطبه ها و نامه های نهج البلاغه، از حیث رعایت اصل اتوس مورد واکاوی قرار گرفته است و آن چنان که در شرح مصادیق امر خواهیم دید، بیشترین تاکید حضرت امیر در بیان فضایل خویش، ذکر سابقه در اسلام و جهاد و همنشینی و پرورش در مکتب حضرت رسول (ص) است. باید دانست که در سرتاسر نهج البلاغه هر جا که امام به اقتضای بلاغت کلام، ناچار از رعایت اصل وجاهت بوده، مصلحتی وجود داشته که یادکرد امام (ع) از فضایل خویش را موجه می نماید. به دیگر سخن، کلام امیرمومنان در اظهار اوصاف منحصربه فرد خود، صرفا برای اثبات حقانیت ایشان در گفتار و کردار و منش و روش زندگی است که البته با خودستایی و کبر و غرور بی جا در مباینت کامل قرار دارد.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, بلاغت, اتوس, وجاهت متکلم, فضایل امیرالمومنین(ع)}
    HAMID AGHAJANI *, Mohammad Taheri

    In the art of rhetoric, the principle of the speaker's authority (ethos) is one of the three principles of speech, which, along with the other three principles, namely pathos (arousal in the audience) and logos (logical reasoning), form the sides of the "triangle of persuasion", which has a great importance and impact on the audience. The examination and careful consideration of the content of the words of Amir al-Muminin indicates that he has used this rhetorical device in many positions and according to the time and place, and it is one of the most important reasons for the inclusion of the Nahj al-Balagha in the list of primary rhetorical works in history concerns considering such subtleties in rhetoric. The point that is raised in the meantime is that observing the principle of the speaker's authority, which in itself implies the speaker's definition and praise of his virtues, can be combined with the virtue of humility and modesty, which is the virtue of all ethical people, especially Amir al-Muminin (AS). As we will see in the examples, throughout Nahj al-Balagha, wherever the Imam had to comply with the principle of eloquence, there was an expedient that he mentioned to justify his virtues. In other words, the words of Amir al-Muminin in expressing his unique qualities are only to prove his truthfulness in his words, actions, character and way of life, which of course is in complete contrast with self-praise, arrogance and pride.

    Keywords: Nahj Al-Balagha, Rhetoric, Ethos, Virtues Of Amir Al-Muminin (A.S.)}
  • محمد ویسی*، عطیه مشاهری فرد

    حکیم سنایی غزنوی به گواه آثارش شاعری دوستدار اهل بیت: و معتقد به ولایت ایشان است. موضوع ولایت، وصایت و حقانیت امام علی7 بارها و به شیوه های مختلف بلاغی در اشعار سنایی بازتاب یافته است. انتخاب نوعی ویژه از بلاغت و آرایش کلام در شعر سنایی، با هدف او از سرودن این اشعار که همانا نمایش حقانیت و ولایت امام علی7 است، پیوندی مستقیم دارد. در این جستار از میان شیوه ها و رویکردهای بلاغی با روش توصیفی _ تحلیلی، دو شگرد بلاغی به کاررفته در اشعار سنایی که معنای مورد نظر او را برجسته تر و موکد ساخته است، بررسی و تحلیل می شود. نتایج این تحلیل نشان می دهد که در اشعار سنایی، از میان انواع شیوه های بلاغی، حصر و قصر و تقابل و تمثیل که سنایی آن ها را به شکل تقابل های تمثیلی نیز به کار می برد، به جهت ایجاد تناسب میان صورت ادبی و معنا و مفهوم متن، برجسته تر از انواع دیگر شگردهای بلاغی است. این پژوهش روشن می سازد که استفاده سنایی از این شگردهای بیانی، متناسب با عقیده او در باب ولایت امام علی7 است و باعث گردیده تا او عقیده خویش را درباره حقانیت و منزلت ایشان با وضوح و قاطعیتی بیش تر به مخاطب القا کند و میان صورت و محتوای شعر خود پیوندی معنادار برقرار سازد.

    کلید واژگان: سنایی, اشعار, علی علیه السلام, بلاغت, تقابل تمثیلی, حصر و قصر}
    Mohammad Vesi *, Atie Mashaher Frd

    Hakim Sanai Ghaznavi, as shown by his works, was a poet who cherished the Ahl al-Bayt (the family of the Prophet) and believed in their guardianship. The subject of guardianship, testament, and authority of Imam Ali (A.S) has been reflected in Sanai's poetry multiple times and in various rhetorical ways. The specific choice of rhetoric and linguistic composition in Sanai's poetry, aimed at showcasing the authority and guardianship of Imam Ali, has a direct connection. In this research, among the rhetorical techniques and approaches, two rhetorical strategies employed in Sanai's poetry that highlight his intended meaning are analyzed through a descriptive-analytical method. The results of this analysis indicate that among the various rhetorical techniques, proverbial antonyms, restriction and contraction, which Sanai often employs in the form of metaphorical confrontations, stand out more prominently for creating harmony between the literary form and the meaning of the text compared to other rhetorical devices. This research elucidates that Sanai's use of these rhetorical devices is in line with his belief in the guardianship of Imam Ali, allowing him to convey his belief in the authority and status of Imam Ali more clearly and decisively to the audience, thus establishing a meaningful connection between the form and content of his poetry.

    Keywords: Sanai, poems, Ali (A.S), rhtorics, proverbial antonyms, restriction, contraction}
  • فاطمه سادات ارفع، مریم علیپور پلنگ کل*
    در هر زبانی به وسیله روش های مختلف و با بهره گیری از ادوات و کلمات خاص بیانی می توان کلام را به منظور تثبیت و تمکین یک معنا و مفهوم در ذهن مخاطب و تقویت و تعمیق آن، مورد تاکید قرار داد. زبان عربی به عنوان زبان قرآن، اسلوب های فراوانی از تاکید را در خود جای داده است. توجه به تاثیر تاکیدات به کار رفته در آیات و تحلیل و تبیین دقیق معانی آن ها، نشان از اهمیت و ضرورت توجه به این اسلوب دارد. در یک نوع از تقسیم بندی، تاکید در سه جایگاه در کلام می تواند مورد بررسی قرار گیرد؛ جایگاه اسناد، مسند و مسندالیه. این پژوهش به سبب گستردگی مباحث در این سه بخش، کوشیده تا اسلوب تاکید را تنها در عنوان تاکید در اسناد -به جهت تقدم موضوعی آن در علم معانی- در جزء سی قرآن مورد بررسی قرار ‎دهد، بر این اساس به بیان آرای علمای بلاغت در ذیل هر یک از سبک‎های تاکید و نظر مفسران در ذیل آیات و نشانه‎های تاکیدی پرداخته است. شیوه جمع آوری مطالب در این مقاله از جهت نوع، کتابخانه ای و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است. با توجه به این که تاکید هم در نحو وهم بلاغت عربی کاربرد دارد، اما قابل ذکر است که این مقاله با توجه به رویکردی خاص، بیش تر به جنبه بلاغی وعلم معانی آن توجه داشته است. از نتایج به دست آمده می توان به این مطلب اشاره کرد که تاکید به سبب اغراض و فواید فراوان، یکی از مهم ترین شیوه‎ها در بیان معانی بوده و دقت نظر در این اسلوب به هنگام تفسیر آیات را امری مهم می نمایاند. و در جزء سی قرآن کریم، از این اسلوب، به صورت گسترده در رد انکار منکرین و بیان تهویل و عظمت قیامت و معاد، استفاده شده است. در برخی آیات برای بیان شدت اهمیت از چند روش تاکیدی همزمان استفاده شده است و برخی از روش‎ها هم چون تاکید به وسیله جمله اسمیه و إن کاربردی بیش تر داشته است.
    کلید واژگان: قرآن, جزء سی ام, بلاغت, علم معانی, تاکید در اسناد}
    Fatemrh Alsadat Arfa, MARYAM ALIPOUR PALANG KOL *
    In each language, the author can emphasize his words in different ways and by using special expressive tools and words in order to establish and comply with a meaning and concept in the mind of the audience and to strengthen and deepen it. Arabic, as the language of the Qur'an, has many styles of emphasis. Paying attention to the effect of the emphases used in the verses and analyzing and explaining their meanings accurately, shows the importance and necessity of paying attention to this style.In one type of division, emphasis on three positions in speech can be considered;Position of documents,document and document. This study has tried to examine the style of emphasis in the title of emphasis in documents in part thirty, based on this, has expressed the views of commentators and rhetoricians under each of the methods of emphasis and also the following verses.The method of collecting materials in this article is library-type and descriptive-analytical in terms of method.From the obtained results, it can be mentioned that; Emphasis due to its many purposes and benefits, is one of the most important methods in expressing the meanings and interpretation of verses, and in part thirty of the Holy Qur'an, this method has been widely used in rejecting the denial of the deniers and expressing the greatness of the Resurrection and Resurrection.Is.In some verses, several simultaneous emphatic methods have been used to express the intensity of importance, and some methods, such as emphasis by nouns and nouns, have been used more.
    Keywords: Quran, Siam part, Eloquence, science of meanings, confirmation of chain of transmission}
  • محمد عشایری منفرد*
    تاثیر سخن بر جان مخاطب و ایجاد تغییراتی مشخص در باطن او، چنانکه یکی از ساحت های فایده سخن است، یکی از سنجه هایی است که با آن، زیبایی کلام نیز سنجیده می شود. بلاغیان متقدم و متاخر، از معیار بودگی این سنجه برای زیبایی سنجی کلام، به اشاره یا تصریح سخن گفته اند. امیرالمومنین علیه السلام به اقرار دوست و دشمن یکی از سخن پردازان تاریخ است. کلمات ایشان افزون بر ساحت اندیشه، ساحت های باطنی مخاطبان را نیز تحت تاثیر قرار داده است. این تحقیق با روش کتابخانه ای و با جستجو در منابع تاریخی، ادبی و حدیثی برای بررسی این مساله که "کلام امیرالمومنین علیه السلام بویژه سخنانی که در نهج البلاغه گرد آمده، چه تاثیر باطنی بر جان مخاطبان نهاده است"، سامان یافته و با تحلیل داده ها و دسته بندی مخاطبانی که تحت تاثیر کلام حضرت امیر علیه السلام قرار گرفته اند، به این نتیجه رسیده است که از نظر زیبایی شناسی تاثیری، کلام امیرالمومنین علیه السلام در اوج است چرا که باطن مخاطبان باواسطه و مخاطبان بی واسطه را حتی اگر در حالی بوده اند که آمادگی باطنی کافی نداشته اند، به طرز شگفت آوری مورد تاثیر قرار داده است.
    کلید واژگان: امیرالمومنین علیه السلام, نهج البلاغه, زیبایی شناسی, اعجاز تاثیری, بلاغت}
    Mohammad Ashayerimonfared *
    The impact of speech on the listener's soul and the creation of specific changes in his inner being is one of the criteria by which the beauty of speech is also measured. Early and late rhetoricians have pointedly and explicitly discussed this criterion for measuring the beauty of words. According to friends and enemies, Amir al-Mu'minin, peace be upon him, is one of the great talkers of history. His words, in addition to the realm of thought, have also affected the inner realms of the audience. This research has been organized with the library method and by searching historical, literary, and hadith sources to investigate what effect the words of Amir al-Mu'minin, particularly those collected in Nahj al-Balaghah, have on the lives of the audience. By analyzing the data and categorizing the audiences who were influenced by the words of Imam, it was concluded that in terms of the effective aesthetic, the words of Amir al-Mu'minin (PBUH) are at their peak because they can influence both the indirect and direct audiences, even if they have not sufficient inner preparatio.
    Keywords: Amir Al-Mu'minin, Nahj Al-Balaghah, Aesthetics, Effective Miracle, Rhetoric}
  • مهرداد آقائی*، حسین حدیدی
    قرآن کریم به عنوان هسته مرکزی و اصلی دین اسلام و علوم قرآنی دربردارنده معارف و مفاهیم علمی و ادبی است که در میان کتاب های مختلف به عنوان «ام الکتاب» شناخته شده است. علومی همچون صرف، نحو و بلاغت پیدایش و تکامل خود را وام دار قرآن مجید هستند. در این میان، علم بلاغت از جمله دانش های کاربردی است که با مزیت بخشیدن به سخن و مصونیت آن از برخی اشتباهات به شیوه بیان معانی و به شیوه هماهنگی سخن با موقعیت بیان آن می پردازد. یکی از ابعاد اعجازآمیز این کتاب، کاربرد معانی حروف در آن است. سوالی که این پژوهش در صدد آن است که با روش توصیفی، تحلیلی به آن پاسخ گوید این است که آیا معانی حروف در قرآن کریم همگی حقیقی اند یا مجازی؟ در بررسی این نکته نظر به این بسنده می کنیم که هر کلمه در اصل قرارداد خود برای یک معنای خاص وضع شده است، ولی به دلایل مختلف از جمله معنای مجازی، عرفی، اصطلاحی و غیره برای معانی دیگر نیز به کار گرفته شده است. استعاره یکی از مباحث مهم و ضروری و پرکاربرد در علم بلاغت است. استعاره تبعیه تصریحیه به بررسی معانی حروفی از قبیل حروف جاره، عطف، مشبهه بالفعل و. . . که در معنای اصلی خود به کار نرفته اند، می پردازد. کاربرد این نوع استعاره در جای جای قرآن کریم از بسامد بالایی برخوردار است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, بلاغت, استعاره تبعیه تصریحیه, معانی حروف}
    Mehrdad Aghai *, Hussein Hadidi
    The Holy Qur'an, as the central and main core of Islam, which is known as the mother of books among different books, contains scientific and literary knowledge and concepts. Sciences such as morphology, syntax and rhetoric owe their origin and evolution to the Holy Quran. In the meantime, rhetoric is one of the applied sciences that deals with the way of expressing meanings and the way of harmonizing the speech with the situation of its expression by giving advantage to the speech and protecting it from some mistakes. One of the miraculous dimensions of this book is the use of letter meanings in it. The question that this research aims to answer with a descriptive-analytical method is whether the meanings of the letters in the Holy Quran are all real or figurative? In examining this point, we are satisfied with the fact that each word is originally established for a specific meaning, but for various reasons, including figurative, conventional, idiomatic sense, etc., it is used for other meanings as like. Metaphor is one of the most important and necessary topics in the rhetoric. The subsidiary explicit metaphor examines the meanings of letters such as Jarrah, conjunction, verb-like letters, etc., which are not used in their original meaning. This type of metaphor is used very frequently in the Holy Quran.
    Keywords: Holy Qur'an, Rhetoric, subsidiary explicit metaphor, meaning of letters}
  • مهرداد آقائی*، حسین حدیدی
    قرآن کریم به عنوان هسته مرکزی و اصلی دین اسلام و علوم قرآنی دربردارنده معارف و مفاهیم علمی و ادبی است که در میان کتاب های مختلف به عنوان «ام الکتاب» شناخته شده است. علومی همچون صرف، نحو و بلاغت پیدایش و تکامل خود را وام دار قرآن مجید هستند. در این میان، علم بلاغت از جمله دانش های کاربردی است که با مزیت بخشیدن به سخن و مصونیت آن از برخی اشتباهات به شیوه بیان معانی و به شیوه هماهنگی سخن با موقعیت بیان آن می پردازد. یکی از ابعاد اعجازآمیز این کتاب، کاربرد معانی حروف در آن است. سوالی که این پژوهش در صدد آن است که با روش توصیفی، تحلیلی به آن پاسخ گوید این است که آیا معانی حروف در قرآن کریم همگی حقیقی اند یا مجازی؟ در بررسی این نکته نظر به این بسنده می کنیم که هر کلمه در اصل قرارداد خود برای یک معنای خاص وضع شده است، ولی به دلایل مختلف از جمله معنای مجازی، عرفی، اصطلاحی و غیره برای معانی دیگر نیز به کار گرفته شده است. استعاره یکی از مباحث مهم و ضروری و پرکاربرد در علم بلاغت است. استعاره تبعیه تصریحیه به بررسی معانی حروفی از قبیل حروف جاره، عطف، مشبهه بالفعل و. . . که در معنای اصلی خود به کار نرفته اند، می پردازد. کاربرد این نوع استعاره در جای جای قرآن کریم از بسامد بالایی برخوردار است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, بلاغت, استعاره تبعیه تصریحیه, معانی حروف}
  • مسلم لاله زاری، جواد پور روستایی*، محمدرضا شایق

    تفسیر درست آیات قرآن به ویژه آیات دارای معانی متشابه، متوقف بر به کارگیری فنون و دانش های گوناگونی است که در این میان توجه به بلاغت همواره مدنظر مفسران است. حال سوال اساسی آن است که تفاوت دو رویکرد تاویلی و ظاهرگرایی در نقش دهی به دانش بلاغت و فنون آن در فهم مراد خداوند به ویژه در آیات موهم جسمانیت چیست و تحلیل آن کدام است؟ رهیافت این پژوهش که بر پایه مطالعات کتابخانه ای، به توصیف و تحلیل رویکرد مفسران در آیات موهم تجسیم و حرکت پرداخته، این است که در تبیین این دسته از آیات، مفسران تاویلی و ظاهرگرا به دو گونه عمل نموده و هریک در جهت تبیین و توجیه دیدگاه خود در تفسیر آیات، به ویژه آیات موهم جسمانیت، به بلاغت و به ویژه مجاز نقش سپاری کرده اند و در ادامه، توجه یا بی توجهی به فن مجاز به عنوان رکنی از اصول و قواعد بلاغی، منتهی به دو رویکرد تاویلی و ظاهرگرایی در تفسیر آیات شده است. دیگر آن که تعدد نظریات ادبی مفسران موافق تاویل، ناشی از برداشت متفاوت تفسیری آنان از این آیات نیست؛ بلکه تنوع اصول و قواعد بلاغی حاصل از آراء ادبی مفسران، یکی از مباحثی است که برای دوری از جسمانیت خداوند به آن استدلال شده است.

    کلید واژگان: بلاغت, مجاز, آیات موهم جسمانیت خدا, مفسران ظاهرگرا, مفسران تاویل گرا}
    Muslim Lālehzārī, Javad Pourroustaee *, MohammadReza Shayegh

    The correct interpretation of Quranic verses, especially those with ambiguous meanings depends on the utilization of various sciences and fields among which the exegetes have always paid attention to rhetoric. Now, the main question is what is the difference between the two approaches of interpretation and formalism in assigning a role to the science of rhetoric and its techniques in understanding God’s intent, especially in verses regarding imagined corporeality and its analysis? The approach of this study, which is based on library studies and describes and analyzes the approach of the exegetes in verses regarding imagined corporeality and motion, is that in explaining this group of verses the interpretative and formalist exegetes have acted in two ways and each of them has assigned a role to rhetoric and especially to allegory in explaining and justifying their own views in the interpretation of verses especially verses of imagined corporeality and, in continuation, attention or indifference to the science of allegory as a pillar of rhetoric principles and laws has lead to the two approaches of interpretation and formalism in the exegesis of verses. Moreover, the number of literary views of the exegetes who agree with the interpretation does not arise from their different exegetic understanding of these verses; rather, the variety of rhetorical principles and laws produced from the literary views of exegetes is one of the discussions that has been argued to avoid the corporeality of God.

    Keywords: rhetoric, allegory, verses regarding the imagined corporeality of God, formalist exegetes, interpretative exegetes}
  • مریم نساج*
    بخشی از زیبایی ادبی قرآن به هنگام بررسی ساختار و متن سوره های آن هویدا می گردد. این مطالعه با روش توصیفی تحلیلی دنبال می شود و در صدد ارایه زیباشناسی این سوره در سطح ساختار، آواها و واژگان است. نتایج مطالعه حاکی از آن است این سوره ساختاری منسجم دارد و بحث هایش در دو دسته ارایه گردیده است: دسته اول داستان ایمان جنیان به واسطه شنیدن آیات قرآن و رهایی از شرک را دربر دارد. دسته دوم نیز اثبات ابلاغ رسالت و عالم الغیب بودن پروردگار را شامل می شود. هدف و غرض سوره دعوت به توحید و اثبات رسالت و معاد و هادی بودن قرآن است. در سطح آوایی، آرایه های تکرار، تصدیر و التفات به کار رفته است که نشان دهنده زیبایی کلام و انسجام متن است. در سطح واژگانی نیز، الفاظ پایانی این سوره شباهت بسیار با سوره کهف دارد. از طریق مطالعه تطبیقی دو سوره می توان به نکاتی بدیع دست یافت.
    کلید واژگان: ساختارشناسی, سوره جن, سطح آوایی, سطح واژگانی, بلاغت}
    Maryam Nassaj *
    Part of the literary beauty of the Qurʾān can be seen when examining the structure and text of its chapters. This study is followed by descriptive-analytical method and aims to present the aesthetics of this sura at the level of structure, sounds and vocabulary. The results of the study indicate that this sura has a coherent structure and its discussions are presented in two categories: The first category contains the story of the faith of the Jinn by hearing the verses of the Qurʾān and their freedom from polytheism. The second category also includes the proof of the message of God's mission and the unseen world. The aim and purpose of the sura is to call for monotheism and to prove the prophecy of the prophet Muḥammad (PBUH) and that the Qurʾān is a guide fo humanity. At the phonetic level, arrays of repetition, al-tasdīr and alliteration have been used, which show the beauty of the words and the coherence of the text. At the lexical level, the final words of this sura are very similar to Sura al-Kahf. Through the comparative study of two surah, one can reach new points.
    Keywords: structural analysis, Sura Jinn, Phonetic Level, Lexical Level, Rhetoric}
  • محمد سلطانیه*
    اعجاز بیانی قرآن توسط تمام دانشمندان مسلمان به عنوان وجهی مهم از اعجاز قرآن پذیرفته شده است. در دوران اخیر نیز شرق شناسان مطالعات گسترده ای در این عرصه داشته اند؛ برخی با رعایت انصاف زبان به ستایش آن گشوده و برخی دیگر با طرح سوالاتی، قصد خدشه دار نمودن آن را داشته تا وحیانی بودن این کتاب را زیر سوال ببرند. در این پژوهش که به صورت توصیفی - تحلیلی انجام شده و جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش فیش برداری کتابخانه ای بوده است، با محور قرار دادن اشکالات جرج سیل در خصوص اشکالات ساختاری قرآن کریم، به بررسی و نقد این شبهات پرداخته شده است. هدف، استخراج جواب شبهات مطرح شده از کتب ادبی و تفاسیر و به دنبال آن دفاع از اعجاز ادبی قرآن بوده است. بدین منظور ابتدا شبهات گردآوری و نظرات جرج سیل پیرامون آن ذکر شده است و در یک جمع بندی به بیان جواب آن پرداخته شده است. به نظر می رسد آشنا نبودن اشکال کنندگان با ساختار قرآن که یک ساختار گفتاری (خطابی) است و نه نوشتاری (کتابی)، منشا طرح بسیاری از این شبهات گردیده است. حال آن که بسیاری از این اشکالات، به علت ساختار گفتاری قرآن و نزول تدریجی آن طی بیست وسه سال و به اقتضای رعایت حال مخاطب بوده و نمایانگر اوج بلاغت و فصاحت قرآن می باشد.
    کلید واژگان: استشراق, ساختار, بلاغت, شبهه, جرج سیل}
    Mohammad Soltanieh *
    The expressive miracle of the Qur'an is one of the aspects that all Muslim scholars have accepted as an important aspect of the miracle of the Qur'an since the beginning of Islam. In recent times, orientalists have also conducted extensive studies in this field; Some have praised the fairness of the language and others have tried to tarnish it by asking questions to question the book's revelation. In this research, focusing on George Seal's problems in this field, the suspicions have been examined and criticized. The aim was to extract the answer to the doubts raised from literary books and commentaries, and then to defend the literary miracle of the Qur'an and its revelation. To this end, the collection of suspicions and George Seale's views on it are first mentioned; in a summary, the answer is given. It seems that the unfamiliarity of the perpetrators with the structure of the Qur'an, which is a spoken (spoken) rather than written (written) structure, has been the source of many of these doubts. However, many of these problems, due to the speech structure of the Qur'an and its gradual decline over twenty-two years, are in line with the audience and represent the peak of the rhetoric and eloquence of the Qur'an.
    Keywords: orientation, miracle, Rhetoric, Doubt}
  • محمدعلی رضایی اصفهانی، محمدصادق اردلان*
    یکی از گرایش های تفسیر قرآن کریم، گرایش نواعتزالی مصر یا تفسیر ادبی است که با توجه به تخصص یک مفسر یا علاقه شخصی خود، اساسا به کاوش علوم ادبی در قرآن مانند صرف، نحو، لغت و بلاغت می پردازد و با تکیه بر این علوم ادبی، آیات قرآن را تحلیل کرده و قرآن را تفسیر می کند. تفسیر ادبی، تغییر و تحولات چشمگیری را پشت سر گذاشته و نهایتا در عصر جدید به شکوفایی و تکامل رسیده است. این جریان که با ظهور طه حسین در مصر آغاز گردید، در ادامه توسط امین خولی و شاگرد او بنت الشاطی ادامه یافت و در افکار نصر حامد ابوزید به اوج خود رسید. نخستین هدف این تفاسیر، فهم ادبی خالص قرآن بدون هیچ پیش شرطی است. برای این گرایش تفسیری، عناصر شاخصی از قبیل نگاه سیستماتیک به آیات، عدم ترادف، تقدم قرآن بر قواعد ادبیاتی، عنایت به فرهنگ عصر نزول، مخالفت با تفسیر علمی به معنای خاص و... ذکر شده است که تا حدود زیادی به تفسیر ادبی هویتی جدید بخشیده است. دراین نوشتار، سعی بر آن است که با مطالعه کتابخانه ای و با روش توصیفی - تحلیلی، کارکرد هر عنصر در تفسیر قرآن کریم، به صورت تفصیلی مورد واکاوی قرار گرفته و بیان گردد.
    کلید واژگان: تفسیر ادبی معاصر, بلاغت, نحو, تفسیر موضوعی, عنصر, خولی, عایشه عبد الرحمن}
    Mohammad Ali Rezaei Isfahani, Mohammad Sadiq Ardalan *
    One of the trends in the interpretation of the Holy Quran is the Egyptian New Mu’tazilite trend or literary interpretation, which, according to the specialization of an exegete or his personal interest, basically explores the literary sciences in the Quran, such as morphology, syntax, vocabulary, and rhetoric, and relying on these literary sciences analyze the verses of the Quran and interpret the Quran. Literary interpretation has gone through significant changes and evolutions and has finally flourished and evolved in the new era. This trend, which started with the appearance of Taha Hussein in Egypt, was continued by Amin Khauli and his student Bint al-Shati and reached its peak in the thoughts of Nasr Hamid Abu Zayd. The first goal of these interpretations is the pure literary understanding of the Quran without any preconditions. For this interpretative tendency, indicative elements such as a systematic look at the verses, lack of synonyms, precedence of the Quran over literary rules, respect for the culture of the descent era, opposition to scientific interpretation in a special sense, etc. have mentioned a new identity. In this article, an attempt is made to analyze and explain in detail the function of each element in the interpretation of the Holy Quran with a library study and descriptive-analytical method.
    Keywords: Contemporary Literary Interpretation, Rhetoric, Syntax, Thematic Interpretation, Element, Khauli, Ayeshah Abd al-Rahman}
  • مالک عبدی*، فرحناز ساسانی

    پس از انسان حیوانات از مهم ترین موجوداتی هستند که حقوق آن ها بیش از هر موجود دیگری توجه جوامع انسانی را به خود مشغول داشته است. یکی از مسایلی که در قرآن کریم نیز بدان توجه ویژه شده، مسیله حیوانات استکه با توجه به طیف های گونه گون آن اعم از حیوانات اهلی و وحشی و پرندگان و حشرات و آبزیان و خزندگان از زوایای دید مختلفی نظیر نحوه آفرینش، منافع کاربردی، جنبه های اعجازی (مانند ناقه صالح (ع) و گاو بنی اسراییل) و وجوه اثباتی برای معاد (مانند الاغ عزیر نبی (ع) به آن ها نگاه شده است. در یک تقسیم بندی کلی نیز در سوره مبارکه نور حیوانات به سه دسته تقسیم شده اند: 1- خزندگان: ﴿من یمشی علی‏ بطنه﴾ (نور/45)؛ 2- حیوانات دو پا: ﴿من یمشی علی‏ رجلین﴾ (نور/45)؛ 3- چهارپایان: ﴿من یمشی علی‏ اربع﴾ (نور/45) و 4- گروه دیگری از حیوانات که به این تقسیم بندی می پیوندد آبزیان هستند، مانند حوت و نون (نهنگ). در پژوهش حاضر بر آنیم تا با ذکر پاره ای از آیاتی که دربردارنده لفظ "انعام" هستند، به بررسی و تحلیل جنبه های زبان شناختی، بلاغی، واژگانی و احیانا جلوه های معرفتی این لفظ پر مدلول و وسیع المحتوی بپردازیم

    کلید واژگان: قرآن کریم, حیوانات, انعام, کاربردهای زبانی, بلاغت}
    Malek Abdi, Farahnaz Sasani

    After humans, animals are one of the most important creatures whose rights have attracted the attention of human societies more than any other creatures. One of the issues that has been given special attention in the Holy Quran is the issue of animals, considering its diverse spectrums, including domestic and wild animals, birds, insects, aquatic animals, and reptiles from different perspectives, such as the way of creation, practical benefits, and miraculous aspects. (such as Saleh's donkey (pbuh) and the cow of Bani Israel) and evidences for resurrection (such as Uzir Nabi's donkey (pbuh) have been looked at. In a general division, animals are divided into three categories in Surah Noor Mubaraka: 1- Reptiles: ﴿Whoever walks on his belly ﴾(Noor/45); 2- bipedal animals: ﴿Whoever walks on legs ﴾(Noor/45); 3- Quadrupeds: ﴿Whoever walks on all fours ﴾﴾(Noor/45) and 4 - Another group of animals that joins this division are aquatic, such as fish and noon (whale). In the present research, we intend to investigate and analyze the linguistic and rhetorical aspects by mentioning some of the verses that contain the word "Anaam". Let's discuss the lexical and perhaps the epistemic manifestations of this word with many connotations and a wide content.

    Keywords: Holy Quran, animals, gift, language usage, rhetoric}
  • محمدامین رودینی*

    نهج البلاغه از جهت تصویرسازی های ادبی و بلاغی از جایگاه و مقام شامخی برخوردار است و امام (ع) قدرت فزاینده ای در خلق تصاویر بلاغی و تاثیرگذار از موضوعات و رویدادهای مورد بحث از خود نشان داده است. با تعمق فراوان در ماهیت تصاویر بلاغی موجود در این کتاب نفیس و با مطالعه و آگاهی از دستاوردهای جدید بلاغی، شاهد نزدیکی تصاویر بلاغی نهج البلاغه با مختصات تصاویر سینمایی خواهیم بود. تصاویر پویا و فنی امام (ع) به طور شگفت انگیزی از عناصر سینمایی موثری برخوردار است که در انتقال مضامین مورد بحث نقش بسزایی ایفا کرده است. این مقاله با تکیه بر مبانی نظری موجود در کتاب های نقد سینما، به تعیین و بررسی مهمترین مولفه های سینمایی و سپس استخراج شواهدی از آن در خطبه های نهج البلاغه که از صبغه روایی برخوردارند، می پردازد تا قابلیت سینمایی و نمایشی تصاویر نهج البلاغه نمایان و تحلیل کند. نتیجه پژوهش حاضر نشان می دهد که تصاویر بلاغی نهج البلاغه به ویژه زمانی که متن دینی از روایت بهره می گیرید از عناصر و امکانات سینمایی ویژه ای بهره گرفته است. عناصری چون روایت تودرتو و حرکتی، میزانسن، پرسپکتیو، زاویه دید دوربینی، مونتاژ و فرایند تدوین در تصاویر بلاغی امام(ع) کاربرد دارد و در تاثیرگذاری و پویایی تصاویر ارایه شده نقش فعالی ایفا کرده است.

    کلید واژگان: عناصر سینما, نهج البلاغه, روایت, تصویرآفرینی, بلاغت}
    Mohamad Rodini *

    Nahj al-Balaghah has a prestigious position in terms of literary and rhetorical illustrations, and Imam Ali (A.S.) elaborately created rhetorical and impressive images of the events. By thinking deeply about the nature of the rhetorical images in this exquisite book and by studying and being aware of new rhetorical achievements, we will witness the closeness of the rhetorical images of Nahj al-Balaghah with cinematic images. The dynamic and technical images of Imam (A.S.) surprisingly include effective cinematic elements. These images play a significant role in conveying the discussed themes. This article, relying on the theoretical foundations available in the books of film criticism, examined the most important cinematic components and then extracted the evidence of narrative tones from the sermons of Nahj al-Balaghah to determine the cinematic and theatrical capabilities of their images. The result of the present research shows that the rhetorical images of Nahj al-Balaghah, especially in the religious text, take advantage of the narration, elements, and cinematic features. Elements such as nested narration and moving narration, mise-en-scène, perspective, camera angle, montage, and editing process are used in Imam's rhetorical images. These elements play an active role in the effectiveness and dynamism of the presented images.

    Keywords: cinematic elements, Nahj al-Balaghah, Narration, imagery, Rhetoric}
  • حمدالله جعفرپور، علی رضایی کهنموئی*، محمدعلی ربی پور
    اسالیب شرط از نظر معنا در بر دارنده سببیت و توقف یکی بر دیگری می باشد که فعل شرط و جواب و ادوات شرط ارکان اساسی آن است این ادوات شانزده گانه به اول جملات شرطی که با دو فعل مضارع یا ماضی و یا یک مضارع و ماضی و یا برعکس بوده وارد می شوند و جمله دوم اکثرا متوقف بر جمله شرط می باشد در بحث جملات شرطی و انواع ادوات متفاوت و هم چنین چرایی کاربرد نوع خاصی از افعال اهمیت خاصی به چشم می خورد در مقاله حاضر تلاش بر این است تا ظرایف بلاغی «إن، اذا و لو» را در کاربردهای قرآن کریم آشکار نماییم بنابراین ظرایف بلاغی جملات شرطی با «اذا» از جهت حتمیت و «إن» از جهت شک و احتمال و نیز «لو» که امتناع وقوع جواب شرط به خاطر امتناع شرط است مطالعه شده است و نیز نشان داده شده است گاهی فعل شرط می تواند به معنای ماضی و حال بکار رود و «ان» هر چند اغلب در مفهوم شک و احتمال است گاهی از آن تعبیر به قطعیت می شود و قتی که در معنای توبیخ، کنایه، تغلیب و جاهل گرفتن مخاطب عالم و تجاهل باشد و گاه در امور محال بکار می رود همین طور «لو» به صورت امتناعی و غیرامتناعی در قرآن آمده است و «اذا» غیرجازم بوده و ظرف زمان آینده است که گاه فعل شرط آن در تقدیر می باشد و در امور قطعی الوقوع بکار می رود.
    کلید واژگان: ظرائف, بلاغت, اداه, اسلوب شرط}
    Hamdolah Jafarpour, Ali Rezaei Kohanmoei *, Mohamadali Rabipour
    1072 / 5000Translation resultsThe forms of the condition in terms of meaning include causation and stopping on each other, the conditional verb and the answer and the conditional devices are its basic elements. The second sentence often focuses on the conditional sentence. In the discussion of conditional sentences and different types of devices, as well as why the use of a certain type of verbs is of special importance, In the applications of the Holy Qur'an, the rhetorical subtleties of conditional sentences with "if" in terms of certainty and "in" in terms of doubt and probability, and "if" that the refusal of the conditional answer is due to the conditional refusal have been studied and also shown. It has been said that sometimes the verb condition can be used to mean the past and the present, and "it", although often in the sense of doubt and probability, is sometimes interpreted with certainty, and sometimes in the sense of rebuke, irony, condescension and ignorance. It is sometimes used in impossible matters. Also, "Lu" is mentioned in the Qur'an in the form of refusal and non-refusal, and "if" is not permissible and will be used in the future tense. Sometimes the verb is its condition in destiny and it is used in definite matters.
    Keywords: Subtleties, rhetoric, etiquette, conditional style}
  • علی اوسط خانجانی*، ابوالفضل رضایی

    صحیفه ی سجادیه یکی ازمواریث معرفتی شیعی و از جمله آثار به جا مانده سیدالساجدین امام زین العابدین % است که در نیمه ی دوم قرن نخست هجری در زمینه عرض نیاز بندگان به آستان قاضی الحاجات به رشته ی نوشته درآمد. این منبع عظیم شناختی واین منظومه ی بزرگ دعایی علاوه برکارکرد اخلاقی-حکمی که به محتوا و درون مایه های آن مربوط می شود، به دلیل شکوهمندی تعبیر کارکرد ادبی - بلاغی و زیبایی شناختی نیز دارد. این کتاب گرانسنگ نزدیک به صدبار ترجمه، شرح و تفسیر شده است. شایان ذکر است رویکرد شارحان و مفسران این اثر گرانبها غالبا به تحلیل محتوی اختصاص داشته، تبیین جنبه های بلاغی و زیبایی شناختی آن کمتر مورد توجه قرارگرفته است اما مقاله پیشارو پژوهشی نظری از نوع تحلیلی - توصیفی است که با عنوان «بررسی جلوه های بلاغت و زیبایی در دعای هفتم از صحیفه ی سجادیه» دعای یاد شده را با معیار دانش بلاغت مورد بازکاوی قرار داده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که همه راهکارهای بلاغی و صنایع ادبی که در این دعا به کار گرفته شد، با مقتضای حال که معیار زیبایی شناسی در دانش بلاغت است، مطابقت داشته، بر اثر بخشی دعا می افزاید. شایان ذکر است فراوانی استعاره و تصاویر برآمده از آن وجه غالب عناصر ادبی در این دعا است.

    کلید واژگان: صحیفه سجادیه, دعای هفتم, بلاغت, استعاره, قصر, بدیع, فصل و وصل}
  • صدیقه کاشفی*، فتحیه فتاحی زاده

    در میان مسلمانان، نهج البلاغه به عنوان ارزشمندترین میراث امیرمومنان(ع) همواره مورد توجه بوده است. این اثر، از آن جهت که یک کتاب بلاغی و در اوج فصاحت است، مورد عنایت ادیبان قرار گرفته است. در این نوشتار، یکی از خطبه های امام(ع) با نام خطبه قاصعه مورد تامل قرار گرفته است. اینکه ایشان در این خطبه به چه نحو از عناصر بلاغی استفاده کرده است و دلیل این انتخاب چیست؟ از پرسش های اصلی این پژوهش است. توجه به ساختار نحوی، ادبی و گزینش واژگان در این خطبه و تاثیر آن بر فهم کلام، استفاده از آرایه های تشبیه، استعاره، کنایه به گونه ای فضای ایراد کلام را شرح می دهد. از میان این عناصر، تمرکز حضرت بر صنعت استعاره، حاکی از آن است که امام با مخاطبانی مواجه است که آگاه به بسیاری از حقایق اند؛ اما غرض ورزی آنان مانع از پذیرش حق از سوی آنان شده است؛ شرایطی که امکان صراحت در لفظ وجود نداشته و در لفافه سخن گفتن را اقتضا می کرده است. بررسی این امور علاوه بر نشان دادن گوشه هایی از عظمت کلام حضرت در ارتباط برقرارکردن با مخاطب، بخوبی، نشان می دهد که روح حاکم بر زمان ایراد خطبه، دقیقا مطابق با محیط زندگی عصر حضرت علی (ع) بوده است.

    کلید واژگان: بلاغت, استعاره, مجاز, کنایه, تشبیه, خطبه قاصعه}
  • زهرا احمدلو*، محمدابراهیم شوشتری

    در سوره های قرآن مجید بین معنا با ابزارهای تعابیر تعامل وجود دارد. از جمله ی این سوره ها، سوره ی شمس است. این سوره ی کوتاه با یک قافیه و یک وزن موسیقی زیبا و با سوگندهای  فراوان به زیباترین عناصر طبیعت و به نفس انسان و سوگند به خالق این پدیده ها و با استفاده از تعابیر بلاغی و ادبی کوشیده است، انعکاس زیبایی از تهذیب نفس را به نمایش بگذارد. هدف این مقاله، بیان ارتباط بین بلاغت با مضمون این سوره؛ یعنی تهذیب نفس است. از جمله  یافته های این مقاله، فعلیه بودن جملات و غالب بودن فعل متعدی در این سوره و معرفه و نکره بودن برخی از عناصر سوگند و در پی هم آمدن سوگندها در این سوره در جهت انتقال معنای تهذیب نفس است. هجاهای بلند در ابتدای آیه و تکرار مصوت (ا) و نوع قافیه و موسیقی درونی این سوره، نقش بلاغت و ادب را در انتقال این مضمون پر رنگ تر نموده است. این  یافته ها گویای این است که زیر شاخه های علم بلاغت در راستای مضمون مد نظر سوره قرار دارد. این مقاله با در نظر داشتن سوال چگونگی نقش بلاغت در انتقال معنای تهذیب نفس، در این سوره، بر آن است تا با تکیه بر متن این سوره و استخراج امثال و شواهد آن به اثبات این موضوع بپردازد و با اتخاذ روش توصیفی و تحلیلی آیات، اشاره به تعامل بلاغت و موسیقی در انتقال معنا داشته باشد.

    کلید واژگان: بلاغت, قسم, موسیقی آیات, تهذیب نفس, سوره شمس}
    Zahra Ahmadlou *, MohammadEbrahim Khalifa Shoushtari

    In surahs of the Holy Qur’an, there is an interplay between meaning and the means of expression. One example of this can be seen in Surah Ash-Shams. This short surah with a beautiful rhyme and music, and with numerous oaths to the most beautiful elements of nature and to the human soul, and the oath to the creator of these phenomena and by using rhetorical and literary interpretations has tried to reflect the beauty of self-purification. The present article aims to articulate the relationship between rhetoric and self-purification, which is the theme of this surah. Among the findings of this research are the existence of verb-initial sentences and the predominance of the transitive verbs in this surah and the (in)definiteness of some elements of the oath and the succession of oaths in order to convey the meaning of self-purification. The long syllables at the beginning of the ayahs and the repetition of the vowel (ا) and the type of rhyme and inner music of this surah have made the role of rhetoric and literality in conveying this theme more colorful. These findings indicate that the sub-branches of rhetoric are in line with the theme of the surah. Considering the question of the role of rhetoric in conveying the meaning of self-purification in this surah, the present descriptive and analytical study intended to prove this reality by relying on the text of this surah and by extracting examples and evidences depict the interaction of rhetoric and music in the transmission of meaning.

    Keywords: rhetoric, oath, music of ayahs, self-purification, Surah Ash-Shams}
  • زهرا رجبی*، سیمین عزیزی

    تلمیح یکی از کهن ترین و پرکاربردترین صنایع بلاغی است که به سبب عواملی چون فشردگی و ایجاز زبانی خاص خود، ورود قسمتی از یک متن غایب در متن حاضر و نقش پررنگ مخاطب در ادغام و دریافت این تداخل متنی و...، در همه ادوار مورد توجه شاعران بوده و موجب غنای معنایی و زیبایی شعر شده است. این صنعت ادبی در اشعار شاعران معاصر با پیچیدگی ها و تنوع فرمی و محتوایی بیشتری به کاررفته که تحلیل و بررسی آنها نیازمند مطالعات دقیق تر با رویکردهای نوین است. از سویی، قصص قرآنی یکی از اولین متونی است که شاعران کلاسیک و معاصر فارسی در تلمیحات خود به آنها اشاره دارند. برهمین اساس، در پژوهش حاضر تلمیحات روایی-قرآنی در اشعار فاضل نظری را با تاکید بر تنوع ساختاری و فرمی تلمیحات بررسی کرده است؛ تا دریابد بیشترین تلمیحات روایی در اشعار او کدام است و نظری با چه روش ها و فنونی از تلمیحات روایی قرآن در اشعارش استفاده کرده است. پس از بررسی توصیفی- تحلیلی هر شش دفتر شعر نظری، این نتایج به دست آمد که از نظر محتوایی داستان های آدم (ع) و یوسف (ع) پربسامدترین تلمیحات قرآنی در غزلیات نظری هستند؛ همچنین از حیث ساختاری انواع تلمیحات ترکیبی، چندوجهی، پژواکی، آیرونیک و... در اشعار او وجود دارند که این امر بیانگر تنوع کاربرد و پیچیدگی ها و ظرافت های هنری این صنعت در اشعار این شاعر است.

    کلید واژگان: بلاغت, تلمیح, روایت های قرآنی, فاضل نظری}
    Zahra Rajabi *, Simin Azizi

    Allusion is one of the oldest and most widely used rhetorical devices, which because of, among others, compactness and linguistic brevity, the inclusion of a part of an absent text in a present text and the prominent role of the audience in merging and receiving this textual interference, has attracted the attention of poets in all periods and has added to the semantic richness and beauty of poetry. This literary device has been used in the poems of contemporary poets in more complex ways and with more variety of form and content, the analysis of which requires more detailed studies taking new approaches. On the other hand, Qur’anic stories are among the first texts that classical and contemporary Persian poets refer to in their allusions. Accordingly, in this study, the narrative-Qur’anic allusions in Fazel Nazari poetry were studied placing emphasis on the structural and formal diversity of his allusions to identify the most frequent narrative allusions as well as the methods and techniques using which he has employed the narrative allusions of the Qur’an in his poetry. A descriptive-analytical study of all six poetry books of Nazari showed that in terms of content, the stories of Adam (AS) and Yusuf (AS) are the most frequent Qur’anic allusions in his sonnets. Furthermore, structurally speaking, there are all kinds of combinational, multimodal, echoic, ironic, etc. allusions in his poems, which indicates the variety of applications and the complexities and artistic delicacies of this device in the poems of this poet.

    Keywords: rhetoric, allusion, Qur’anic Narratives, Fazel Nazari}
  • مریم امین افشار، مسعود اکبری زاده*، مهدی محمدی نیا
    استعاره از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار می گیرد که یکی از جنبه های مهم آن بررسی استعاره از نظر مفهومی می باشد که «استعاره مفهومی» نام دارد. بسیاری از افراد در صدر اسلام به واسطه شیوایی و بلاغت این کلام الهی به دین اسلام گرویدند؛ لذا پژوهش در متون این کتاب آسمانی گرانقدر علاوه بر کشف حقایق، با بکار بستن یافته های حاصل از آن در زندگی، می تواند موجبات سعادت دنیوی و اخروی را فراهم آورد. لازم به ذکر است که سود یک تجارت در پایان آن مشخص می شود نه ابتدا و اواسط آن. به دلیل زیبایی و تاثیر فراوان استعاره مفهومی، پژوهش محدود به بررسی استعاره های مفهومی در جزء اول و جزء بیستم قرآن کریم شده است و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، ضمن مطالعه در زمینه مذکور به این پرسش پاسخ می دهد که کاربرد استعاری کلمات در جزء اول و بیستم قرآن چگونه است و استعاره چه جایگاهی در شیوایی بیان و تاثیر معنوی قرآن دارد؟
    کلید واژگان: بلاغت, فنون بیانی, قرآن کریم, معنای غیر حقیقی, استعاره}
    Maryam Amin Ashar, Masoud Akbari Zadeh *, Mahdi Mohammadi Nia
    Metaphor is studied from various aspects that one of the important aspects of which is the study of metaphor from a conceptual point of view, which is called "conceptual metaphor". Many people in the early days of Islam converted to Islam due to the eloquence and rhetoric of this Divine Words; Therefore, researching this precious heavenly book, in addition to discovering the truths, by applying the findings obtained from it in life, can lead to worldly and otherworldly happiness. It should be noted that the profit of a business is determined at the end, not the beginning and middle of it. Due to the beauty and great effect of conceptual metaphor, research has been limited to the study of conceptual metaphors in the first part and the twentieth chapters of Holy Quran. It also answers the question “What the function of metaphoric words in first and twentieth chapters of Holy Quran are and where the place of metaphor is in the eloquence and spiritual influence of Holy Quran while studying the abovementioned field.
    Keywords: rhetoric, speech techniques, Holy Quran, unreal meaning, metaphor}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال