به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حافظه » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « حافظه » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سکینه ابوعلی*، زهرا خزاعی، مرضیه صادقی

    ادراک حسی، عقل، گواهی و درون نگری از منابع بنیادین باور هستند. اینکه حافظه از منابع اساسی باور باشد، بسیار مورد بحث قرار گرفته است. این نوشتار بر آن است تا با رویکردی تحلیلی به تطبیق دیدگاه فرایس و علامه طباطبایی درباره شان معرفتی حافظه بپردازد. این جستار تلاش می کند تا به پرسش های مطرح شده که آیا حافظه از منابع تولید باور است؟ آیا باورهای حافظه ای توجیه کننده باورهای دیگر هستند؟ آیا باورهای حافظه ای خودموجه اند یا خود به توجیه نیازمندند؟ پاسخ می دهد. این مقاله نشان می دهد فرایس با تکیه بر کارکرد معرفتی حافظه، آن را منبع تولید باور دانسته که به موجب آن می توان آن باورها را در ساختار استدلال به کار برد. علامه طباطبایی با تکیه بر گرایش تقلیلی قوا، ضمن یکی دانستن قوه حافظه و خیال، خیال را منبع باورهای جزئی دانسته است که خیال، این فعل را با همکاری حس مشترک و ارتباط با عالم خارج انجام می دهد. هر دو معتقدند که حافظه صرفا همانند مخزنی است که شان معرفتی آن در حفظ توجیه باورها معنا می یابد. همچنین از دیدگاه فرایس و علامه طباطبایی باورهای حافظه ای از جمله باورهای خودموجه و پایه ای هستند که در توجیه باورهای غیرحافظه ای به کار گرفته می شوند و از این رو، دیدگاه این دو متفکر با رویکرد مبناگروی تصحیح شده می تواند قرابت داشته باشد.

    کلید واژگان: حافظه, معرفت شناسی, توجیه, متیو فرایس, علامه محمد حسین طباطبایی}
    Sakineh Abuali *, Zahra Khazaei, Marziyeh Sadeghi

    Sensational perception, reason, testimony and introspection are the fundamental sources of knowledge. It has been much debated that memory is one of the basic sources of knowledge. This article aims to apply the perspective of Frise and Allameh Tabatabai about the epistemological status of memory with an analytical approach. In this essay, we try to answer the questions raised such as, is the memory one of the sources of belief production? Do memory beliefs justify other beliefs? Are memory beliefs self-justified or do they need justification? This article shows that by relying on the epistemological function of memory, Frise considered it as a source of belief production, by which those beliefs can be used in the structure of reasoning. While unifying memory and imagination, relying on the reductionist approach of powers, Allameh Tabatabi has considered imagination as the source of partial beliefs, so that it performs this action with the cooperation of common sense and communication with the outside world. Both philosophers believe that memory is just like a repository whose epistemological status is meaningful in preserving the justified beliefs. Also, from the view point of Frise and Allameh Tabatabai, memory beliefs are among self-justified and basic beliefs that are used to justify non-memory beliefs. Therefore, the view point of these two thinkers can be closed to the reformed foundationalism approach.

    Keywords: Memory, Epistemology, Justification, Matthew Frise, Allameh Mohammed HosseinTabatabai}
  • حسن رهبر *، کاظم موسی خانی، اسحاق آسوده، حمید اسکندری

    معرفت شناسی که به امکان، چیستی، منابع و قلمرو شناخت میپردازد، یکی از مهمترین مبانی خود را بر شناخت منابع شناسایی انسان بنیان نهاده است. معرفت شناسان معاصر از پنج منبع معرفت بعنوان منابع شناخت انسان نام میبرند: ادراک حسی، عقل، درون نگری، گواهی و حافظه. در میان فیلسوفان جهان غرب و اسلام، دکارت در غرب و ملاصدرا در جهان اسلام، در مورد مسیله شناخت، بویژه منابع آن، نظریه پردازی کرده اند که دیدگاهشان به الگوی پنج ضلعی یی که معرفت شناسان معاصر مطرح میکنند نزدیک و قابل تطبیق است. ملاصدرا و دکارت، آغاز معرفت را با حس و پایان آن را در عقل میبینند؛ با این تفاوت که عقل در حکمت متعالیه اگرچه اتم مراتب ادراک است، اما هنوز به پایان راه نرسیده و این درون نگری مبتنی بر شهود است که پایان بخش معرفت حقیقی است. در مکتب شناختی ملاصدرا و دکارت، ادراک حسی، عقل و درون نگری، تولیدکننده معرفت، گواهی انتقال دهنده، منبع اجتماعی و عام معرفت، و حافظه، نگهدارنده و مخزن معرفت قلمداد میشود.

    کلید واژگان: منابع شناخت, ادراک حسی, عقل, درون نگری, گواهی, حافظه, ملاصدرا, دکارت}
    Hassan Rahbar *, Kazim Mosakhany, Eshaq Asoodeh, Hamid Eskandari

    Epistemology, which deals with the possibility, whatness, sources, and realm of knowledge, bases one of its most important principles on discovering Man’s sources of knowledge. Contemporary epistemologists refer to five sources of knowledge for human beings: sense perception, reason, introspection, testimony, and memory. Descartes, as a philosopher of the Western world, and Mullā Ṣadrā, as a philosopher of the world of Islam, have provided some theories regarding the problem of knowledge, particularly its sources. Their views are compatible with the pentagonal model proposed by cotemporary epistemologist in this respect. Mullā Ṣadrā and Descartes believe that knowledge acquisition begins with sense perception and ends in reason. Nevertheless, the difference is that, although reason in the Transcendent Philosophy is the last level of perception, it does not mark the end of the way, and it is intuition-based introspection that ends the acquisition of true knowledge. In the cognitive schools of Mullā Ṣadrā and Descartes, sense perception, intellect, and introspection are responsible for producing knowledge, testifying to its transfer, and functioning as social and general sources of knowledge, and memory is responsible for maintaining and safekeeping of knowledge.

    Keywords: sources of knowledge, sense perception, reason, introspection, testimony, memory, Mullā Ṣadrā, Descartes}
  • علی پیرحیاتی*

    بحث راجع به هویت شخصی یعنی این مسیله که شخص بودن شخص مبتنی بر چیست، از جمله بحث های دارای سابقه طولانی در فلسفه و کلام است. مهم ترین مسیله در بحث هویت شخصی این است که آنچه باعث می شود یک شخص در طول زمان همان شخص قبلی باقی بماند و از دیگران متمایز باشد چیست. هویت شخصی با مسایلی مثل نسبت روح و بدن، حافظه، چیستی «من»، شواهد تشخیص هویت، و حتی جمعیت انسان ها ارتباط دارد. ناگفته پیداست که هویت شخصی از جمله موضوعاتی است که می تواند در بقای نفس و جاودانگی، موضوعیت خاصی داشته باشد. جان پری در کتاب محاوره ای در هویت شخصی و جاودانگی (1978) سعی می کند مواضع و دیدگاه های فلسفی گوناگون در باب هویت شخصی و جاودانگی را در قالب گفتگویی سه نفره بین سه شخصیت خیالی مطرح کند. در این کتاب، مسایل گوناگونی مثل بقا پس از مرگ، نقش حافظه در هویت شخصی و ارتباط بدن با روح یا نفس از جنبه های گوناگون مورد بحث قرار گرفته است. در مقاله حاضر ابتدا به معرفی جان پری و آثار او می پردازیم. سپس محتوای کتاب و نقاط ضعف روند استدلال ها را بررسی می کنیم. در انتها نگاهی به وضعیت ترجمه فارسی کتاب (ترجمه کاوه لاجوردی، نشر مرکز) و اشکالات آن خواهیم داشت.

    کلید واژگان: هویت شخصی, جاودانگی, حافظه, محاوره, جان پری}
    Ali Pirhayati *

    The problem of personal identity, i.e. the question of what a person's being a person is based on, is one of the problems with a long history in philosophy and theology. The most important topic in the debates about personal identity is the criteria based on which a person remains the same person over time and is different from others. Personal identity is related to issues such as soul-body relation, memory, the whatness of "I", evidence of identity recognition, and even human population. It goes without saying that the personal identity is one of the topics that can have a special relevance in the survival of the soul and immortality. In his book Dialogue on Personal Identity and Immortality (1978), John Perry tries to present various philosophical positions and views on personal identity and immortality in the form of a three-person conversation between three fictional characters. In this book, various issues such as survival after death, the role of memory in personal identity, and the relationship of the body with the soul have been discussed from different perspectives. In this article, we will first introduce John Perry and his works. Then we examine the content of the book and the weaknesses of the arguments. At the end, we will have a look at the general quality of the Persian translation of the book (translated by Kaveh Lajevardi, published by Markaz Publications) and suggest what we think are better translations for some of the sentences.

    Keywords: personal identity, Immortality, Memory, dialogue, John Perry}
  • مهدی اسدی *

    یکی از مسایل مهمی که در فلسفه صدرایی مغفول مانده، «بعد چهارم افزایشی» است. بر اساس «دیدگاه افزایشی زمان» آینده معدوم است ولی هر کدام از زمانهای گذشته و حال، ثابت در جای خود قرار دارند. اندیشمندان مسلمان گرچه بتصریح متوجه چنین تقریری نبوده اند، اما لازمه برخی سخنان فلاسفه صدرایی درباره تجرد ادراک حسی و خیالی و حافظه، همین دیدگاه است؛ هنگامیکه چیزی را ادراک حسی/ خیالی میکنیم، این ادراک درست بهمان صورت پدید آمدن خود، در ذهن باقی میماند. در این مقاله نشان خواهیم داد که درواقع این دیدگاه ارتباطی به تجرد ندارد و در صورت درستی ادله تنها میتواند «بعد چهارم افزایشی» را اثبات کند. در این راستا، پیشینه بعد چهارم افزایشی را در فلسفه های پیشاصدرایی نیز بصورت انتقادی بررسی خواهیم کرد؛ بویژه این ادعای سهروردی را که محتوای چهاربعدگروی افزایشی را بصراحت به برخی نسبت داده است: «چون هر یک از حرکتها موجود شده اند، پس کل حرکتها نیز موجود شده و آنها اجتماع در وجود دارند».

    کلید واژگان: بعد چهارم افزایشی, تجرد ادراک, ادراک حسی, ادراک خیالی, حافظه}
    Mahdi Assadi *

    One of the important problems that has remained untouched in Sadrian philosophy is the incremental fourth dimension. The basis of the incremental view of time is the non-existent future, while the past and present have their fixed places. Muslim philosophers have not directly addressed this idea; however, it seems to be necessary for demonstrating some statements of Sadrian philosophers about the immateriality of sensory and imaginal perceptions and memory. When we perceive something using our senses or imagination, the perception remains in our mind exactly in the same way that it had appeared. This paper is intended to illustrate that this view is, in fact, unrelated to immateriality and, in the case of admissibility of its arguments, can only prove the incremental fourth dimension. In line with this approach, the author has critically examined the literature of this dimension in pre-Sadrian philosophers, particularly Suhrawardī’s claim as to attributing the idea of the incremental fourth dimension to some thinkers. Suhrawardī maintains that, as each of the motions has come into existence, all motions have come into existence, and they share the feature of being in existence with each other.

    Keywords: incremental fourth dimension, immateriality of perception, sensory perception, imaginal perception, memory}
  • مهدی اسدی*

    می دانیم فلسفه ی صدرایی حافظه را مجرد و غیرمادی به شمار می آورد و از این جهت در برابر فلسفه های پیش از خود و نیز دانش های امروزی قرار می گیرد. در این نوشتار درصددیم به نوعی به داوری میان این دو دیدگاه مخالف بپردازیم. بدین منظور نخست به گزارش ادله ی فلسفه ی صدرایی پیرامون تجرد حافظه می پردازیم - خواه در فلسفه ی خود صدرا خواه در فلسفه ی شارحان او. پس از گزارش ادله ی تجرد حافظه، نشان خواهیم داد دیدگاه علمی رایج در مورد حافظه و چگونگی بقای صورت های حسی و خیالی بر تجرد صدرایی ترجیح فراوان دارد و پذیرفتنی تر است. پس با پیش نهادن یک تبیین مادی ساده ی بدیل به نقد ادله ی پیروان فلسفه ی صدرایی در این زمینه پرداخته و مغالطه های آن ادله را نشان خواهیم داد. هم چنین نشان خواهیم داد که اشکال خطای حافظه اشکالی است که حافظه ی مجرد و حضوری بودن یادآوری را به جد به چالش می کشد. در پایان خواهیم دید خود صدرا و برخی از شارحان او نیز همواره به لوازم تجرد این امور پای بند نمانده اند. بدین سان به روش عقلی و با ابزارهای منطقی دیدگاه ها را تحلیل کرده و سنجیده ایم و هر از گاهی به دستاوردهای دانش های امروزی نیز استناد کرده ایم.

    کلید واژگان: تجرد ادراک, حافظه, ادراک حسی, ادراک خیالی, فلسفه ی صدرایی}
    Mahdi Assadi *
    Introduction

    Ṣadrīan philosophy holds that all kinds of memory, as well as all kinds of perception (sensory, imaginary, or rational/intellectual), are non-material. On this account, perceptual forms are identically retained. They remain in the core of our souls and never go out of existence. Remembrance or recollection is to give attention to and recognize the very same initial forms. In this way, when it comes to memory, Ṣadrīan philosophy fundamentally diverges from its predecessors as well as modern sciences. Because, these modern sciences do not see the need to assume the immateriality of memory. They often suggest that information is stored in the material brain through a kind of encoding, attributing the constancy of memory to the constancy of genetic and neuronal encoding. In this article, I adjudicate these opposing views. To do so, I overview arguments presented for the immateriality of memory both in Ṣadrā’s own works and those of his commentators. I then show that, pace Ṣadrīan philosophy, materialism about memory is more plausible than the immateriality view. I propose a simple materialistic explanation as an alternative—i.e. an explanation in terms of a distinction between the epistemic mind and the non-epistemic brain memory—to criticize Ṣadrīan arguments and unveil their fallacies.

    Method

    In this research, I analyze and then appraise the relevant views by drawing on a philosophical method and logical tools. On occasion, we cite the achievements of modern sciences as well.

    Discussion

    For Ṣadrā, sensory and imaginary perceptions are immaterial. These immaterial forms are identically retained in memory, and then the same identical immaterial forms are recollected. In his discussion of the “traversing movement” (al-ḥarakat al-qaṭʿiyyah), he makes it explicit that the mind, unlike the changing physical external world, has the following characteristic: whatever occurs moment by moment in it remains the same and in an instantaneous, rather than gradual, way. Ṣadrīans hold that when, say, a lunar eclipse happens, a form is present to me, and when the eclipse ends, another epistemic form is created in me, while the first form still remains in my mind. In this way, the initial form does not go away, but rather a new form is added. Another argument presented by Ṣadrīans is that, when dying, people “instantaneously” remember everything they perceived throughout their lives. Moreover, memory is characteristically recognitional; that is, it involves the recognition that the remembered thing is identical to what was initially perceived. However, “identity” is incompatible with the materiality of memory. Changes in the brain also demonstrate that memory is not material: brains and their nerves change with all of their material contents, while psychological memories remain in the mind after years.I think all of these arguments are objectionable. Suffice to say, Peripatetic philosophers believe that sensory and imaginary mental forms are material, and then assume that no mental form goes away, but remains in its own realm. Such constancy does not necessarily have to do with immateriality, since such constancy of the material is conceived in modern philosophy and physics in terms of the growing block view of time.In critique of therecognition argument for the immateriality of memory, for example, we might say that it proves too much: The basis of this argument is the very paradox of Meno, which challenges not only the memory but also any kind of knowledge.Similarly, the identity argument proves too much and therefore it is objectionable in that if identity could show the immateriality of memory, it could establish the immateriality of the material world as well. For instance, the mountain I see today is identicalto the one Isaw yesterday. So, these are identical, without the mountain being immaterial. Since identity does not imply immateriality in these cases, it does not imply the immateriality of memory either.In response to the argument from brain change, we might say that, before their destruction, brain cells transmit their physical information to the young cells, which in turn transmit the information to other cells before they die. As an analogy, suppose that an audio tape lasts for twenty years, but before it expires, we record its content on another brand-new tape, which retains the same audio.In addition, since Ṣadrīans believe that the retained perceptual forms are directly present to us, they must say that we have knowledge-by-presence of them, albeit unconsciously. The idea of unconscious knowledge sounds implausible to me.To establish the immateriality of memory and imaginative forms, Ṣadrā also tries to undermine the material account of memory. He argues that the many forms we have perceived in our lives cannot be imprinted in our finite, and even small, material brains. However, this seems unlikely only for Ṣadrā while it is not impossible by itself. It simply can be explained away by modern science:it has been established today that a large amount of information can be stored in very small memory cards.A major objection I raised against the Ṣadrīan view is that errors in memory are incompatible with its immateriality and with being remembrance a matter of knowledge by presence. For just as sensory perceptions cannot be kinds of knowledge by presence because they involve errors, remembrance cannot be a kind of such knowledge because of errors it involves.Moreover, I argue that not only Ṣadrā’s commentators, but also Ṣadrā himself, failed to stay committed to the consequences of the immateriality of memory, as he sometimes says, and rightly so, that memories are destructible. This is an obvious endorsement of changes in such perceptual forms, which imply their materiality and inconstancy.

    Conclusion

    Pre-Ṣadrīan philosophies as well as the prevalent scientific view present a far more plausible account of memory and how sensory and imaginative forms are retained than the Ṣadrīan constancy and immateriality account. Alternative materialistic explanations and the objection from errors in memory, as well as a host of other reasons, call Ṣadrīan arguments into question, including the sudden survival of movement, instantaneous detailed recollection of all forgotten memories in abnormal states or under unusual pressures, conceiving particular meanings as they were initially perceived by some old and sick people without any distortions, recognition and identity, and constancy of memory despite changes in brain cells.

    Keywords: Immateriality of Knowledge, memory, perception, IMAGINATION, Ṣadrīan Philosophy}
  • مهدی اسدی*
    برخی از اشکال هایی که اندیشمندان غربی به وجود ذهنی وارد کرده اند نزد فیلسوفان ما تقریبا ناشناخته است و پاسخ کاملی دریافت نکرده است. مثلا یکی از مهم ترین و دشوارترین اشکال های اندیشمندان غربی در این زمینه اشکال چگونگی تصور امور پیچیده است؛ چراکه ظاهرا هیچ انسانی قادر نیست صورتی از امور پیچیده در ذهن خود تشکیل دهد. مشکلی که امور پیچیده در حالت کلی خود برای وجود ذهنی پدید می آورد اقسام گوناگونی دارد. گاهی باید یک امر پیچیده را به کمک حافظه به یادآوریم و در ذهن تصور نماییم. گاهی نیز باید استدلالی پیچیده و بسیار طولانی را نخست در ذهن خود تصور بکنیم تا سپس بدان یقین منطقی داشته باشیم. و گاهی نیز یک استدلال پیچیده آن قدر طولانی است که هیچ انسان عادی نمی تواند در کل عمر خود جزییات استدلال را تصور نماید و از این رو صرفا به یاری رایانه اثبات می شود. ما در این جستار همین سه قسم را - که به حافظه گره خورده اند - بررسی می کنیم و می کوشیم بیش تر بر پایه ی دیدگاه های اندیشمندان مسلمان آن ها را واکاوی نماییم. پس از نقد دیدگاه های بالفعل و بالقوه ی اندیشمندان مسلمان در پایان در مورد هر یک از این سه قسم دیدگاه برگزیده را پیش خواهیم نهاد. به مناسبت به اشکال هایی مقدر نیز پاسخ خواهیم داد.
    کلید واژگان: وجود ذهنی, استدلال های پیچیده, اثبات به کمک رایانه, حافظه, علم اجمالی}
    Mahdi Assadi *
    Some objections to the mental existence that are proposed by the western philosophers are almost unknown to Muslim philosophers and therefore have not received flawless response yet. For example, the complicated formulae objection, being one of the most important and difficult of them, says that since no man can imagine the complicated things, they cannot be in our minds. The mental existence difficulties arising from the complicated things are of several kinds. Sometimes we must remember a complicated thing by means of memory and imagine it in our minds. Sometimes too we must first imagine a complicated argument, that is so long, in our minds to then have logical certainty about it. And sometimes too a complicated argument is so long that no ordinary man can imagine its details in his entire life and therefore it is only of computer-assisted proof. We will investigate here the very three kinds – that are connected with memory – and will try to analyze them mostly based on the views of Muslim thinkers. After criticizing the actual and potential views of Muslim philosophers, we will propose our own views about the three kinds in the end. On the suitable occasions, we will response to the possible objections too.
    Keywords: Mental Existence, complicated arguments, computer-assisted proofs, memory, synoptic knowledge (al–‘ilm al–ijmālī)}
  • مرتضی وافی*، حمیدرضا شریعتمداری

    بحث از نفس و قوایش همواره از دغدغه های فیلسوفان بوده است. یکی از این قوا حافظه است. ارسطو و ابن سینا در تفسیر این قوه از نفس، دو راه جداگانه انتخاب کرده اند. ابن سینا حافظه را خزانه وهم می داند. در مقابل، ارسطو از قوه وهم نامی نمی برد و از این رو درباره خزانه اش نیز بحث نمی کند و با توضیحاتی که می دهد تقریبا حافظه را با قوه تخیل یکی می داند. در این مقاله در صدد بررسی نظر ابن سینا و ارسطو درباره کارکرد حافظه هستیم تا وجوه افتراق و تشابه این دو فیلسوف را نشان دهیم. طبعا میزان تاثیرپذیری ابن سینا از ارسطو در مسئله حافظه را نیز مشخص خواهیم کرد. سنخ این مطالعه تاریخ نگاری اندیشه و استخراج آرا از منابع مختلف، مقایسه میان آنها و بررسی نقادانه است. نتیجه اجمالی این است که ابن سینا در بیشتر مباحث نفس از ارسطو متاثر بوده است، اما تفسیرش از حافظه با تفسیر ارسطو تفاوت های بنیادینی دارد. ارسطو در تفسیرش از حافظه به یادآوری و عنصر زمان در شکل گیری حافظه توجه ویژه دارد، اما ابن سینا از نقش زمان و یادآوری، سخنی به میان نمی آورد.

    کلید واژگان: حافظه, ذاکره, قوای نفس, وهم, یادآوری}
    Morteza Vafi *, HamidReza Shariatmadari

    The discussion of the soul and its powers has always been a concern of philosophers. One of these powers is the memory, in the interpretation of which Aristotle and Ibn Sina have chosen two separate paths. Ibn Sina considers memory to be the treasure trove of illusions. In contrast, Aristotle does not mention the power of illusion. Hence, he does not discuss its treasure trove and according to his explanations, he almost equates memory with imagination. In this article, we seek to examine the views of Ibn Sina and Aristotle on the function of memory to show the differences and similarities between the two philosophers. Naturally, we will also determine the extent to which Ibn Sina is affected by Aristotle on the issue of memory. The type of this study is the historiography of thought, extracting opinions from different sources, comparing and critically examining them. The conclusion is briefly that Ibn Sina was influenced by Aristotle in most matters of the soul, but his interpretation of memory differs fundamentally from that of Aristotle. In his interpretation of memory, Aristotle pays special attention to remembrance and the element of time in the formation of memory, but Ibn Sina does not mention the role of time and remembrance.

    Keywords: Memory, recall, Self-Power, illusion, Remembrance}
  • عبدالله نصری*، محمد حیدری فرد

    راسل در باب ذهن و بدن ابتدا اذعان به وجود عالم بود فرانمود کرده و فارغ از داده های حسی و ظاهری که از اشیاء بر ذهن نمودار است، عینیت مستقل ذات اشیاء را می پذیرد. اما در ادامه با اعتباری دانستن این عینیت و تقلیل آن به آنچه داده حواس و تجربه مستقیم نفس است، تفسیری متفاوت از اعیان نموده و درصدد تقارب عین و ذهن برمی آید. سرانجام امور ذهنی را به امور فیزیکی تحویل نموده و این همانی ذهن و مغز را می پذیرد. شهید مطهری در مقابل با جانبداری از تجرد نفس با قرایت صدرالمتالهین، وحدت سعی نفس را که شامل نفس و بدن توامان است پذیرفته و هرگونه تقریری از ادراک و حافظه را مبنی بر فیزیکالیسم رد می نماید. در دیدگاه وی بدن و ابزارهای آن معد ادراکاتی اند که توسط نفس انجام می گیرد. در نتیجه، با اتخاذ مبانی فلسفه اسلامی که اولا توسط ملاصدرا بیان شده و در آثار مطهری بازنمود یافته اند، می توان مبانی فیزیکالیستی راسل را در این باب نقد نمود.

    کلید واژگان: ذهن, ماده, فیزیکالیسم, تجرد نفس, ادراکات ذهنی, حافظه}
    Abdoolah Nasri *, Mohamad Heidarifard

    As for the mind and body, Russell first acknowledges the existence of the universe, and, regardless of the sensory and visual data from objects on the mind, accepts the independent objectivity of the nature of things. But then, by considering this objectivity as non- factual and reducing it to what has given by senses and by the direct experience of the soul, interpreted the objective things differently and seek to bring the object and the mind closer together. Eventually, he reduced mental matters to the physical affairs, and accepts the union of e mind and the brain. Martyr Motahhari, on the other hand, by accepting the abstraction of the soul by reciting Sadr al-Muta'allehin, accepts the effortful unity of the soul, which includes the soul and the body, and rejects any interpretation of perception and memory based on physicalism. In his view, the body and its parts are the perceptual tools  that is performed by the soul. As a result, by adopting the foundations of Islamic philosophy, which were first expressed by Mulla Sadra and represented in Motahhari's works, one can critique Russell's physiological foundations in this regard.

    Keywords: Mind, Matter, Physicalism, Abstraction, Mental Perceptions, Memory}
  • سید محمد میرباقری، شاکر لوائی

    هر ممکن الوجودی در نظام خلقت الهی، نیازمند دو چیز می باشد: یکی فاعل برای ایجاد شدن و دیگری هدف و غایتی برای حرکت و سیر به سوی آن. اساسا مقتضای نظام علی و معلولی نیز، چیزی جز این، نیست. حرکت به سوی غایت و هدف، فارغ از نوع موجودات، ویژگی ذاتی هر ممکن الوجودی است. بر اساس امتناع تسلسل در دایره علل، این غایت نهایتا به غایتی منتهی می شود که خود، دیگر غایتی ندارد و آن غایت الغایات و همان واجب الوجود می باشد. حیوانات نیز به علت وجود امکانی شان، از این قاعده مستثنی نیستند. بر اساس آیات قرآن و احادیث وارده از معصومین(ع) نیز، این امر به طرق مختلف بیان شده است. این بازگشت به سوی غایت نهایی، که از آن به «حشر» تعبیر می شود، در مورد حیوانات بر اساس سیرت شان به دوگونه تقسیم می شود. یا در عالم با حیواناتی مواجهیم که دارای قوه خیال و حافظه اند، که حشر این ها بصورت مستقل صورت می گیرد و یا حیواناتی که فقط در مرتبه حس بوده و از آن بالاتر نمی روند، که اینها حشری مستقل نداشته و بازگشت اینها صرفا به رب النوع شان می باشد. بدین ترتیب وجه اشتراک همه حیوانات، حشر به سوی غایت نهایی و وجه تمایز آنها در استقلال و یا عدم استقلال حشرشان بر اساس نحوه وجودی شان می باشد. انسان‌هایی که نفس و سیرت شان، در این عالم، حیوانی شده است نیز، دارای حشری مستقل خواهند بود و ظهور صورت متناسب با آن سیرت، در قیامت خواهد بود.

    کلید واژگان: ممکن الوجود, غایت, حشر, حیوانات, خیال, حافظه, حس, رب النوع, سیرت}
    Muhammad Mirbaqeri, Shaker Lavaei

    Every possible existence in the system of divine creation requires two things: one, the agent who creates and the other, the goal to move towards it. Basically, the requirement of a causality system is nothing but this. Moving towards the goal, regardless of the type of beings, is an inherent feature of every possible existence. Based on the refusal of sequence in the circle of causes, this end eventually leads to an end that no longer has an end, and that goal is the duty of the obligatory existence. Animals are no exception to this rule because of their potential. According to the verses of the Qur'an and the hadiths of the Imams, this matter has been expressed in various ways. This return to the final end, which is interpreted as "resurrection", is divided into two species in the case of animals according to their nature. Either we encounter animals in the world that have imagination and memory, that their resurrection takes place independently, or animals that are only in the level of sense and do not rise above it, that they do not have an independent return, and that they return only to their Lord of types.

    Keywords: Possible Existence, Goal, Resurrection, Animals, Imagination, Memory, Feeling, Nature, Lord of Type}
  • سید محمد قاضوی

    در این پژوهش ملاک هویت شخصی حافظه، پیوستگی و استمرار روانی، با رویکرد تبیینی انتقادی مورد بررسی و نقد قرار می‌گیرد. این ملاک تقریرهای مختلفی دارد. تقریر آگاهی و حافظه هویت شخصی را به همان مجموع خاطرات می‌داند که حافظه نام دارد؛ که البته مسئله فراموشی در انسان این تقریر را دچار اشکال می‌کند. برای حل مشکل فراموشی راه‌حل‌هایی ارایه شده که برخی از پیوستگی و استمرار روانی و زنجیره همپوشانی از خاطرات سخن گفته‌اند. برخی دیگر، استمرار روانی را همراه با استمرار فیزیکی، مثلا مغز، ملاک هویت شخصی می‌دانند. در مجموع این سه تقریر مبتلابه اشکالات متعددی است؛ ازجمله اینکه حافظه امری عرضی است، و نمی‌توان هویت شخصی را به امر عرضی دانست. از سوی دیگر، با صدمه دیدن مغز، همه یا بخشی از حافظه نیز از بین خواهد رفت؛ لذا استمرار روانی همراه با استمرار فیزیکی نیز نمی‌تواند ملاک هویت شخصی باشد. این ملاک در ارایه پاسخی صحیح به مسایلی چون حیات پس از مرگ، مسئولیت اخلاقی و جزا و کیفرهای حقوقی نیز ناتوان است.

    کلید واژگان: حافظه, استمرار روانی, مغز, هویت شخصی, این همانی عددی}
    Seyed Mohammad Qazavy*

    Using an explanatory-critical approach, this paper studies the criterion of personal identity including memory, continuity and mental continuity. This criterion has different interpretations. Some consider personal identity to be the sum of memories called memory, but others see psychological continuity along with physical continuity, such as the brain, as the criterion for personal identity. In general, these opinions have several disadvantages, memory is an accidental entity, while personal identity cannot be considered as an accidental entity, On the other hand, by damaging the brain, all or part of the memory will be lost. Therefore, psychological continuity along with physical continuity cannot be a criterion of personal identity. This criterion cannot answer to issues such as life after death, moral responsibility and legal punishments.

    Keywords: memory, psychological continuity, brain, personal identity, numerical similarity}
  • طیبه غلامی*، زهرا خزاعی
    این نوشتار بر آن است به تحلیل نقش معرفت شناختی حافظه از نگاه معرفت شناسان معاصر بپردازد. از میان منابع پایه معرفت و توجیه می توان به ادراک حسی، درون نگری، گواهی، استدلال و استنتاج اشاره کرد. درباره اینکه حافظه یک منبع اساسی معرفت است یا نه، بحث های زیادی صورت گرفته و از گذشته تاکنون موافقان و مخالفانی داشته است. در این رابطه، مقاله حاضر می کوشد تا به این پرسش ها پاسخ دهد: آیا حافظه جزء منابع معرفتی است؟ اگر حافظه جزء منابع معرفتی باشد، آیا به صورت مستقل می تواند مولد معرفت باشد؟ یا آنکه صرفا یک منبع حفاظتی و نگهدارنده است؟ این جستار، ابتدا به طور مختصر به متافیزیک حافظه پرداخته، سپس به نقش معرفتی و جایگاه آن در معرفت شناسی می پردازد. این مقاله نشان می دهد، حافظه نه تنها مولدگرا نیست، بلکه به نظر می رسد نقش حفاظت گرایی را نیز به خوبی ایفا نمی کند؛ با وجود این نظریه حفاظت گرایی از دیگر نظریه های رقیب، مقبول تر است.
    کلید واژگان: حافظه, حفاظت گرایی, مولدگرایی, معرفت شناسی, متافیزیک حافظه}
    Tayyebe gholami, Zahra khazaei
    In this paper, we look at the epistemological role of memory in aanalytical view. Among the sources of knowledge and justification, one can refer to sensory perception, introspection, testimony, reasoning, and deduction. There is a lot of debate about whether memory is a basic source of knowledge or not. There has long been proponents and opponents for this issue. Thus, in this article, we try to answer the following questions: Is memory part of epistemic resources? If we consider memory as a resource of knowledge, can it independently be a source of knowledge? Or is it merely a source of protection and preservation? In this essay, we first briefly consider the metaphysics of memory, and then we look at the epistemological role and its place in epistemology. This paper shows that memory is not only productive, but also does not seem to play a role in Preservationism. Nevertheless, conservationist theory seems more acceptable than other competing theories.
    Keywords: Memory, Preservation, Generativism, Epistemology, Metaphysics of Memory}
  • مهدی نصرتیان اهور*
    اعتقادات بخشی از دین است که به ادله نقلی و عقلی وابسته است. خدشه در منابع معرفتی نقل ممکن است معرفت بخش بودن نقل را زیر سوال ببرد در نتیجه پژوهش از مبانی معرفت بخشی این ادله و طرح دیدگاه ها امری ضروری است. این پژوهش از روش توصیفی-تحلیلی برای رسیدن به مقصود خود بهره گرفته است. پذیرش رویکرد غیرتحویل گرایی از گواه، مهمترین دستاوردهای این پژوهش است. مطابق این رویکرد، گواهی منبع مستقل معرفت است و می تواند در باورنده معرفت تولید کند. ادله نقلی که حاکی از قول، فعل و تقریر معصوم است خود مهمترین و بارزترین فرد گواهی است. به همین جهت می توان در معرفت بخش بودن ادله نقلی تاکید نمود. حتی مطابق رویکرد تحویل گرایی و انکار معرفت بخش بودن گواه می توان حجیت ادله نقلی را ثابت دانست که در این صورت گواه صرفا منتقل کننده معرفت برآمده از وحی و حس است و در معرفت شناسی حجیت آن دو اثبات شده است.
    کلید واژگان: رویکرد غیر تحویل گرایانه, تحویل گرایی, گواهی, وحی, حافظه}
    Mahdi Nosratian Ahvar*
    Religious beliefs form a part of religion and are depended on rational and narrative proofs. Every given spot in epistemic sources of narration would lead to the authenticity of narration. It is, therefore, necessary to study the knowledge-carrying fundamentals of narrative proofs and the views in the field. This research uses a descriptive-analytical method to achieve the purpose. Supporting non reductionist approach of evidence is the most important achievement of this research. According to this approach, the evidence is an independent source of knowledge and may produce knowledge for those learning to make their beliefs reasonable. The narrative proofs pertaining to the pure`s saying deed and confirmation is the most significant and prominent case of the testimony. Therefore, we can emphasize the knowledge-carrying state of the narrative proofs. Even according to the reductionist approach and the denial of knowledge-carrying state of the evidence, one may prove the authenticity of the proof of the validity of the narrative evidence, that in the case, the evidence is merely a carrier of the knowledge derived from revelation and sense which their authenticity has been proved in epistemology.
    Keywords: Non-Reductionist Approach, Reductionism, Evidence, Revelation, Memory}
  • زهره سلحشور سفیدسنگی، محمدکاظم علمی سولا*، علیرضا کهنسال، علی مقیمی
    حافظه قابلیتی است که باعث می شود، انسان بتواند اطلاعاتی را که از طریق حواس فراهم می شود، ثبت و ذخیره کرده و در موقع لزوم آن ها را یادآوری کند. از این رو در حافظه، صور ادراکی ما بدون تغییر باقی می مانند و این عدم تغییر باعث می شود تصویر منسجمی از گذشته به یاد داشته باشیم. ملاصدرا علت این عدم تغییر حافظه را تجرد آن می داند. از نظر وی امر مادی همواره در حال حرکت است، بنابراین تغییرپذیر است. اما عصب شناسان هر حرکتی را تغییر تلقی نمی کنند، از این رو حرکاتی را که در سطح جهان اتم و کوچک تر اتفاق می افتد، باعث تغییر در سطح کلان تر یا همان ماده در سطح زیستی نمی دانند. هر چند از نظر حکمت متعالیه تغییر محسوب شود. عصب شناسان تغییراتی را باعث تغییر حافظه می دانند که در سطح سلول های عصبی رخ دهد. از این رو ثبات حافظه را به ثبات رمزگذاری ژن ها و به تبع آن رمزگذاری نورون ها نسبت می دهند، و اگر اختلالی در این عملکرد رخ دهد منجر به از دست دادن حافظه می شود. پس از نظر ایشان حافظه مادی است و به رغم مادی بودنش در شرایط متعارف تغییری در صور ادراکی ذخیره شده آن رخ نمی دهد. بدین ترتیب برای اثبات تجرد حافظه باید از دلایل دیگر بهره گرفت.
    کلید واژگان: حافظه, ثبات, تغییر, ژن, مجرد, مادی}
    zohreh salahshour, Mohammadkazem Elmisola*, Alireza Kohansal, Ali Moghimi
    Memory is a potency which makes man to be able to fix and to deposit those data which are being grasped through senses, and to use them whenever are needed. That is why our data remain unchanged and we can clearly remember our past. For Mulla Sadra the memory is unchanged because it is an abstract entity. Based upon his theory, all corporeal entities are constantly moving. Therefore if the memory is corporeal, it has to be subject to the change. But neuroscientists do not consider all motions as change. So for them the motions at the level of subatomic or atomic world do not make any change in the biological world. Even if it is considered to be a change by transcendent theosophy, but for neuroscientists only those changes at the level of neuron sells can change the memory, thus they attribute the fixity of the memory to the fixity of coding the genes and accordingly coding the neurons, and if any kind of confusion occurs in this function, we will lose our memory. Therefore for them the memory is corporeal, and in spite of being so, in normal conditions no change occurs in its deposited data. Thus to prove the abstractness of the memory we have to utilize other reasons.
    Keywords: memory, fixity, change, gene, abstract, corporeal}
  • سید مصطفی شهرآیینی، مریم غازی
    «مناظره» سنت غالب و رایج در نگارش آثار فلسفی از سده های میانه تا روزگار دکارت بود و دکارت با به کارگیری »مدیتیشن» در نگارش تاملات، سبکی بدیع در فلسفه ورزی عرضه داشت. این سبک که نخستین بار مارکوس اورلیوس رواقی آن را به کار بسته بود، در اصل، ویژه متون دینی اخلاقی بوده و از آن برای ایجاد حالت توبه نسبت به گذشته و در مرحله بعد، نهادینه سازی تربیتی تازه در مخاطب بهره می گرفته اند. دکارت نخستین کسی است که در سده هفدهم، به قصد وضع معنای تازه ای از فلسفه ورزی و تربیت نسل جدیدی از اهل فلسفه، در اصلی ترین اثر فلسفی خود، تاملات در فلسفه اولی از این سبک بهره می برد. او نخست، می کوشد با بهره مندی از شکاکیت فراگیر در آن دوران، ذهن خواننده را از همه آن چه تا آن روزگار درست می دانسته ، بپیراید. دوم، از روش ترکیب که در آن روزگار در همه متون فلسفی رایج بود و تنها بر اساس حافظه شکل گرفته بود، فاصله می گیرد و با الگوگیری از ریاضیات و هندسه، روش شهودمحور تحلیل را در نگارش به سبک مدیتیشن، اساس کار خود قرار می دهد. او با این کار بستر را برای شهود حقایق فلسفی در ذهن خوانندگان چنان فراهم می آورد که پس از خواندن تاملات شش گانه، انسان هایی تازه با ذهنیتی تازه نسبت به انسان، خدا و جهان تربیت شده باشند. به دیگر سخن، او از حکمت نظری رایج به سوی حکمتی عملی حرکت می کند.
    کلید واژگان: مدیتیشن, تحلیل, ترکیب, شک, شهود, حافظه, استنتاج, تربیت}
  • عبدالرزاق حسامی فر
    یکی از نظریات مهم ویتگنشتاین متاخر، نفی زبان خصوصی است؛ زبانی که معنای واژگان اش را تنها کاربر آن زبان می داند. ویتگنشتاین در استدلال خاطره نویس برای اثبات امتناع زبان خصوصی می گوید که محال است شخص بتواند احساس خودش را با نشانه ای مثل «S» نامگذاری کند و آن را در دفتر خاطراتش یادداشت کند و بعد از آن بخواهد تکرار آن احساس را نیز در آن دفتر یادداشت کند. از این استدلال تفسیرهای متفاوتی شده است. برخی آن را استدلالی علیه اعتبار حافظه دانستند و برخی آن را تاکیدی بر ضرورت وجود قواعدی برای کاربرد واژگان در یک زبان به شمار آوردند. تشکیک در اعتبار حافظه گاهی به توان حافظه بر نگهداری احساس آغازین و گاهی به توان حافظه بر یادآوری درست کاربردهای یک نشانه در گذشته مربوط می شود. مفسران بیشتر شق نخست را برگرفتند و به هر حال امکان احراز درستی عملکرد حافظه را در زبان خصوصی به این دلیل منتفی دانستند که معیاری عینی برای بازسنجی کاربردهای یک نشانه وجود ندارد. در این مقاله برخی تفاسیر از استدلال خاطره نویس بررسی شده است.
    کلید واژگان: زبان خصوصی, استدلال خاطره نویس, ویتگنشتاین, حافظه, احساس, زبان عمومی, معیار صدق}
    Abdul Razzaq Hesamifar
    The refuting of private language is one of the important ideas of later Wittgenstein; a language whose words are only known for its user. To justify impossibility of the private language، Wittgenstein in his diary argument shows that it is impossible for a person to name one of his own sensations by using a sign like “S” and to write it in his diary and then he cannot register its repetition in his diary. There are many interpretations of this argument. Some consider it as an argument against the validity of memory and some others consider it as an emphasis on the necessity of rules for using the words in a language. Skepticism in the validity of memory sometime is related to the ability of memory in keeping the first sensation and sometime is related to the ability of memory in correct remembering of using of a sign in the past. The commentators mostly accepted the first part and according to their view، since there is no objective criterion for assessment of use of a sign، the possibility of assessing the correctness of memory function in private language is denied. In this article، some interpretations of diarist argument are investigated.
    Keywords: Private language, Diarist argument, Wittgenstein, Memory, sensation, Common language, Criterion of truth}
  • قاسم کاکایی*، حسن رهبر
    یکی از مباحث مهم در معرفت شناسی معاصر سخن از منابع معرفت است. معرفت شناسان پنج منبع معرفت را بر می شمرند: ادراک حسی، عقل، درون نگری، گواهی، و حافظه. نویسندگان در این مقاله سه منبع معرفت، یعنی درون نگری، گواهی، و حافظه را با محوریت آرای صدرا و دکارت به صورت مقایسه و تحلیل مورد بحث و بررسی قرار داده اند. دکارت و صدرا درون نگری، گواهی، و حافظه را از جمله منابع معرفت می دانند و معتقدند انسان از این راه ها می تواند معرفت کسب کند. آن ها معلومات حاصل از درون نگری را یقینی تلقی می کنند. همچنین هر دو از گواهی به منزله انتقال دهنده، و از حافظه به مثابه نگه دارنده معرفت یاد می کنند.
    کلید واژگان: منابع معرفت, درون نگری, گواهی, حافظه, صدرا, دکارت}
    Ghasem Kakaie*, Hassan Rahbar
    “Sources of knowledge” is one of the significant topics in contemporary epistemology. Epistemologists accept five sources of knowledge: perception، reason، introspection، testimony، and memory. This paper compares introspection، testimony and memory in Mulla Sadra and Descartes’ philosophical systems. The two philosophers accept introspection، testimony and memory as the sources of knowledge. Both consider the knowledge derived from introspection as certain. They consider testimony as Transferor and memory as maintainer.
    Keywords: sources of knowledge, introspection, testimony, Memory, Mulla Sadra, Descartes}
  • تبیین تاثیر پذیری ملاصدرا از ابن عربی در مسئله قوای ادراکی باطنی
    نصرالله حکمت، نفیسه اهل سرمدی
    یکی از شاخه های مهم در مسائل فلسفی، مباحث انسان شناسی است که در آن، بحث از قوای ادراکی ظاهری و باطنی آدمی از اهمیت ویژه یی برخوردار است. در این نوشتار ابتدا باختصار، ذیل عنوان مقدمه به تاریخچه این بحث در فلسفه اسلامی، سپس بتفصیل به مقایسه آراء ابن عربی و ملاصدرا درباره هریک از قوای باطنی میپردازیم.
    خیال بعنوان اصلیترین قوه بطور ویژه یی مورد توجه قرار میگیرد، بطوریکه سایر قوا، شئون و مراتب آن محسوب میشوند.
    نگارنده در پی روشن ساختن تاثیر ابن عربی بر دیدگاه های صدرالمتالهین است که این تاثیر در مواردی همچون عدم تغایر خیال با حس مشترک، اتحاد واهمه و عاقله، فعال بودن خیال، ارجاع تمامی ادراکات به نفس ناطقه و تعلق فکر به مرتبه خیال هویدا میشود. اشاره به فعال بودن خیال، ادله تجرد مثالی آن و رابطه نفس با صور خیالی خاتمه بخش این نوشتار است.
    کلید واژگان: حس مشترک, خیال, واهمه, حافظه, متخیله, نفس ناطقه, تجرد مثالی}
  • سیدمصطفی شهر آیینی
    آگوستین مانند هر فیلسوف مسیحی دیگری در سده های میانه، اولین و اصلی ترین دغدغه اش نه فلسفه ورزی بلکه دین داری است. روشن است که آنچه در دین اصل است ایمان به خداست نه شناخت نظری او؛ اما برای هر دین داری بایسته است که در پی شناخت نظری نیز برآید تا بتواند از آنچه بدان گرویده، دفاع کند. آگوستین به پیروی از نوافلاطونیان بر آن است که شناخت خداوند از توان بشر بیرون است، اما نظر به اینکه خداوند آدمی را بر صورت خویش آفریده است(سفر تکوین، 1:26)، بهترین راه برای خداشناسی، شروع از خودشناسی است. اما برای خودشناسی نیز باید از شناخت حسی بیاغازیم و مرتبه به مرتبه به سوی تخیل و حافظه و عقل پیش برویم. آنچه در این مقاله در مدنظر نویسنده بوده، بازنمایاندن جایگاه ادراک حسی، تخیل، حافظه، فراموشی و یادآوری در نظریه معرفت آگوستین است که در این میان، به استفاده آگوستین از افلاطون و نوافلاطونیان نیز پرداخته ایم و کوشیده ایم تا نوآوری های او را در این زمینه ها نیز بازنماییم.
    کلید واژگان: نفس, ادراک حسی, حافظه, تخیل, فراموشی, یادآوری}
  • مهدی سلطانی گازار*
    هنری برگسون، فیلسوف فرانسوی، از پیشگامان جریانی است که در بحبوحه نگر ش های پوزیتیویستی مدرن، نقش و حجیت دریافت های متافیزیکی، اخلاقی و دینی را در فلسفه احیا کرد. برگسون با برگزیدن روش معرفتی شهود، به جای روش آزمایشگاهی و پوزیتیویستی علم جدید، محوریتی قاطع به این دریافت ها داد. او هرگونه نگاه تجزیه گر به متعلقات معرفت را نادیده گرفتن پیوند و همبستگی ذاتی و درنتیجه قلب ماهیت آنها تلقی می کرد.
    به نظر برگسون جهان و تمام پدیده های آن خصلت زمانی دارند و پویا هستند. او از زمان معنای استمرار و توالی هم بسته پدیده ها را مد نظر دارد و از آن به «دیرند» تعبیر می کند. از دید او شناخت این ماهیت ذاتی تنها با روش شهودی و ارتباط بی واسطه با جهان و پدیده ها میسر است. بارزترین نمونه این شناخت، وجدانی است که ما از حالات درونی خود داریم.
    برگسون از نگرش معرفت شناسی خود در جهت تحلیل و تبیین رابطه نفس و بدن بهره می برد. او دوگانگی نفس و بدن را می پذیرد و تحلیل کردار ادراکی را توجیه گر رابطه آنها معرفی می کند. از نظر او معرفت دو سویه دارد؛ یکی تاثرات حسی و دیگری خاطره یا یاد که در نقطه ای به نام «یادمانده نمود» به هم می پیوندند. این نقطه همانند پرده پیانو تاثرات دریافتی را به جریان معرفتی تبدیل می کند.
    اما به نظر نمی رسد تحلیل برگسون هم تفاوت بنیادینی با غده صنوبری دکارت داشته باشد و در واقع مشکل ثنویت و رابطه نفس و بدن را حل نمی کند، چراکه او نیز دوگانگی نفس و بدن را هستی شناختی تلقی می کند نه معرفت شناختی.
    کلید واژگان: دیرند, شهود, وجدان درونی, تاثر حسی, حافظه, خاطره, یاد مانده نمود, خصلت سیماتوگرافی ذهن}
    Mahdi Soltani Gazar*
    Henry Bergson, the French philosopher, is one of pioneers of though stream which in the course of modern positivist views, renewed the role and authenticity of metaphysical, ethical and religious ideas. By adopting the intuitive epistemic method instead of experimental and positivistic method of modern science, he gave a central role to these ideas. He considered any kind of analytic view to the objects of knowledge asignoring their essential interconnections and so inversion of their nature. According to Bergson, the world and all of its phenomena are temporal and dynamic. He means by time a kind of continuity and sequence of correlating phenomena and calls it "during." In his point of view, understanding of this essential nature is only possible by intuitivemethod and immediate connection to the world and its phenomena. The most sensible instance of this understanding is the conscience which we have from our inner states.Bergson uses his epistemological point of view in explaining the relation of mind and body. He accepts the duality of mind and body and considers the analysis of perceptual behavior as an explanation of their relation. According to him, knowledge has two aspects: sensitiveimpressions and memory which joint in the point of "image-souvenir." This point converts sensitive impression to the epistemic stream. However, it seems that Bergson's analysis has no substantive difference from Descarte's pineal gland and in effect, does not solve the problem of duality of mind and body and their relation to each other, since heconsiders the duality of mind and body as ontological and not epistemological as well.
  • اسماعیل دهقان*

    این مقاله در صدد پاسخ به این سوال است که آیا ناهشیار جمعی به معنی موسعی که یونگ در نظرمی گیرد و نقشی که برایش در روا نشناسی تحلیلی قایل می شود دارای همبسته های عصبی هست یاخیر. ضمنا نظریه ی ناهشیار یونگ بر مبنای علوم شناختی و بازخوانی هایی که متاخران درروان شناسی شناخت از این نظریه کردهاند بررسی می شود. برای مثال، نشان داده م یشود که عواطفناهشیارانه انسان به نوعی مربوط به حافظه بلند مدت است که در روا نشناسی مبنای ژنتیکی دارد ومبتنی بر تغییر در ساختار ژنوتیپ است. در این نوشتار با رجوع به آرای افرادی چون یوان رودرر،پنکسپ و مک لنا خواهیم دید که چرا در طول رویاهای طبیعی و توهمات انسان، همیشه زمینه هایثابتی تکرار می شود، زمینه هایی که یونگ آنها را که ننمونه می نامد و معتقد است به ناهشیار جمعیانسان ها برم یگردد. نشان خواهیم داد که این امر به ساختار مغز، اعصاب و ژنتیک ساختار مغزمربوط است

    کلید واژگان: ناهشیار جمعی, روا نشناسی تحلیلی, کهن الگو, اروس, آنیما, آنیموس, تکامل, حافظه, همبسته های عصبی}

    This paper tries to study the question of whether the notion ofcollective unconscious as developed by Jung has any neural correlates.Also, the notion will be pinned down with respect to the realm ofcognitive science as well as the interpretation of modern cognitivepsychologists. For example, it will be shown that unconscious humanemotions somehow are related to the long term memory which hasgenetic base in psychology and is based on the changes in genotypestructure. With reference to the ideas projected by people such asRoederer, Panksepp, and McLennan, it will be clarified that why innatural dreams and imaginations, there are always fixed backgrounds,called archetypes by Jung. The claim, then, is that archetypes have todo with brain structure, neurons, and genetics of the brain structure.

    Keywords: collective unconscious, Analytic Psychology, archetype, Eros, Anima, Animus, Evolution, Memory, Neural Correlates}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال