فهرست مطالب

کودکان استثنایی - سال دهم شماره 1 (پیاپی 35، بهار 1389)

نشریه کودکان استثنایی
سال دهم شماره 1 (پیاپی 35، بهار 1389)

  • 110 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1389/06/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • زهره لطیفی، مختار ملک پور، شعله امیری، حسین مولوی صفحه 1
    هدف

     این تحقیق به منظور بررسی تاثیر مداخله رفتاری بر کاهش تعارضات بین فردی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری انجام شد. 

    روش

     جامعه آماری را کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر پایه چهارم و پنجم ابتدایی دارای ناتوانی یادگیری که در سال تحصیلی 87 -86 در استان اصفهان مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می‌دادند که از بین آنان، تعداد30 نفر به شیوه هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه طی دو ماه و نیم به صورت هفتگی تحت مداخله رفتاری شامل آموزش مهارتهای ارتباط اجتماعی، شناخت و تنظیم هیجانات و دوست‌یابی، قرار گرفتند. ابزارهای اندازه‌گیری در این پژوهش، آزمون وکسلر، چک لیست ناتوانیهای یادگیری، آزمونهای خواندن، نوشتن و ریاضیات  و آزمون" موقعیتهای مبهم اجتماعی "برای سنجش تعارضات بین فردی بود. 

    یافته‌ها:

     نتایج حاکی از آن بود که مداخله رفتاری به صورت معناداری تعارضات بین فردی گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون و پی‌گیری، کاهش داده است.

     نتیجه‌ گیری:

    با توجه به اینکه علاوه بر مشکل یادگیری، دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری از لحاظ اجتماعی، آمار بالاتری از افسردگی، تنهایی و عزت نفس پایین را تجربه می‌کنند، با انجام مداخله فوق می‌توان به بهبود روابط بین فردی آنان کمک کرد

    کلیدواژگان: ناتوانی های یادگیری، مداخله رفتاری، تعارضات بین فردی
  • عباس نساییان*، هادی بهرامی، سیدمحمود میرزمانی، دکترمسعود صالحی صفحه 11
    هدف

    در این پژوهش، هدف بررسی تاثیر آموزش باور کاذب بر اکتساب نظریه ذهن دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر 8- 11 سال بود. 

    روش

    طرح پژوهش از نوع مطالعات شبه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. از تعداد 38 دانش‌آموز پسر کم‌توان ذهنی  مدرسه استثنایی شهید علویان شهرستان گناباد تعداد 30 دانش‌آموز پس از اجرای پیش‌آزمون واجد شرایط ورود به مطالعه شدند (این دانش‌آموزان توانایی درک نظریه ذهن را نداشتند) و به صورت تصادفی پس از همتا سازی بر حسب سن و هوش به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در جریان آموزش قرار گرفت. پس‌آزمون نظریه ذهن بلافاصله پس از اجرای آموزش و همچنین پس از دو هفته (به عنوان موقعیت پیگیری) برای هردو گروه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، روش های آمار توصیفی و آزمونهای آماری کولموگروف- اسمیرنوف، آزمونt  مستقل و آزمون دقیق فیشر به کار گرفته شد. 

    یافته‌ها: 

    گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری در پس‌آزمون نظریه ذهن (001/.> P) و همچنین در موقعیت پیگیری (001/.> P) داشت.  

    نتیجه گیری

    با استناد به داده‌های به دست آمده از این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش باور کاذب موجب اکتساب نظریه ذهن دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی 8 تا 11 ساله می‌شود.

    کلیدواژگان: باور کاذب، نظریه ذهن، کم توان ذهنی
  • فرشته باعزت، راضیه ایزدی فرد صفحه 21
    هدف

     پژوهش حاضر، با هدف اثربخشی راهبردهای خودنظم‌دهی بر کاهش خطاهای املایی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نوشتن در پایه سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران صورت گرفت.  

    روش

     روش این پژوهش از نوع آزمایشی و جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش‌آموزان پایه سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران بودند که اختلال نوشتن داشتند. به منظور انجام این پژوهش، تعداد20  دانش‌آموز دارای اختلال نوشتن، پس از اجرای آزمونهای تشخیصی (آزمون هوشی وکسلر کودکان و آزمون اختلال نوشتن) به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، به طور تصادفی انتخاب شدند؛ سپس با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه، تحت آموزش راهبردهای خودنظم‌دهی قرار گرفتند، اما گروه کنترل، هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌های به‌دست آمده، با استفاده از روش آماری کوواریانس، تجزیه و تحلیل شد. 

    یافته‌ ها: 

    نتایج به دست آمده نشان می‌دهند که عملکرد نوشتن آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، به طور معناداری بهبود یافته است. 

    نتیجه‌گیری: 

    لذا می‌توان  نتیجه گرفت که اولا راهبردهای خودنظم‌دهی سبب کاهش خطاهای املای دانش‌آموزان دارای اختلال نوشتن شده است؛ ثانیا کاربرد این راهبرد موجب پایداری آموخته‌ها (پس از گذشت 3 ماه) در این گروه از کودکان شد. بر مبنای نتایج این پژوهش، می‌توان به مربیان اختلالهای یادگیری، مشاوران و روان‌شناسان پیشنهاد کرد که با استفاده از این راهبردها برای  بهبود عملکرد نوشتن دانش‌آموزان دارای اختلال نوشتن بکوشند

    کلیدواژگان: خطاهای املا، راهبردهای خودنظم دهی، اختلال نوشتن، دانش آموزان ابتدایی
  • رقیه وکیلی، مسعود غلامعلی لواسانی*، باقر حجازی، جواد اژه ای صفحه 29

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و جهت‌گیریهای هدفی با اضطراب امتحان در بین دانش‌آموزان با آسیب بینایی در دوره دبیرستان شهر تهران بود. 

    روش

     بدین منظور نمونه‌ای شامل 120 نفر دانش‌آموز در پایه‌های اول تا سوم دبیرستان (80 پسر و 40 دختر) با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای‌اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی یادگیری (MSLQ)، پرسشنامه جهت‌گیری هدفی، میدلتن و میگلی و اضطراب امتحان ساراسون (SAT) استفاده شد. 

    یافته‌ها:

    نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جنس، جهت‌گیریهای هدفی تبحری و اجتنابی و راهبردهای یادگیری بسط، سازمان‌دهی، تفکر انتقادی و تنظیم ضرایب معناداری (05/0 <p) در پیش‌بینی اضطراب امتحان دانش‌آموزان دارند. همچنین اجرای آزمون t نشان داد که تفاوت معناداری (001/0 <p) بین دختران و پسران در اضطراب امتحان وجود دارد. 

    نتیجه‌گیری:

     استفاده از راهبردهای یادگیری و داشتن اهداف تبحری از سوی دانش‌آموزان نابینا، منجر به کاهش اضطراب امتحان آنها می‌شود.

    کلیدواژگان: راهبردهای یادگیری، جهت گیری های هدفی، اضطراب امتحان، دانش آموزان نابینا
  • فریدون یاریاری، غلامعلی افروز، فاطمه میرمحمدی صفحه 37

    هدف : 

    پزوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرکاربرد نرم افزار آموزشی طراحی شده به‌وسیله محققین بر آموزش مفاهیم ریاضیات (مفاهیم پایه، تشخیص اعداد و شمارش اعداد) به دانش‌آموزان با نشانگان داون بوده است. 

    روش

    با بهره‌گیری از روش آزمایشی، تعداد 30 دانش‌آموز 10-8 ساله با نشانگان داون از بین جامعه آماری این دانش‌آموزان در شهر تهران پس از انتخاب و همتا‌سازی به صورت تصادفی در طرح پیش آزمون- پس آزمون به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمع آوری داده‌ها از آزمون محقق ساخته، پرسشنامه دموگرافیک و آزمون لایتر استفاده شد.

     یافته‌ها: 

     تحلیل داده‌ها با استفاده ازتحلیل واریانس دوراهه و سه راهه نشان داد که بکارگیری نرم افزار کمک آموزشی طراحی‌شده در آموزش مفاهیم پایه ((p=0/000<0/01 و شمارش اعداد(p=0/009<0/01) در دانش‌آموزان با نشانگان داون موثرتر از روش سنتی (روش فعلی موجود در مدارس استثنایی) و در تشخیص اعداد، تاثیری همسان با آن دارد. همچنین با محاسبه اندازه اثرمشخص شد 24درصد از واریانس یادگیری ریاضی با این نرم‌افزار آموزشی تبیین می‌شود. 

    نتیجه‌گیری: 

     به نظر می‌رسد این نرم افزار برای این گروه از دانش‌آموزان مناسب باشد. لذا با استفاده از نرم افزار کمک آموزشی رایانه‌ای می‌توان مفاهیم پایه، تشخیص اعداد و شمارش اعداد را به دانش‌آموزان با نشانگان داون، آموزش داد

    کلیدواژگان: آموزش ریاضی، نشانگان داون، نرم افزار
  • اعظم مرادی، مختار ملک پور، شعله امیری، حسین مولوی، ابوالقاسم نوری صفحه 49
    هدف

     هدف این تحقیق بررسی و مقایسه تاثیر آموزشهای عزت نفس، خود کارآمدی و انگیزش پیشرفت بر کیفیت زندگی و حیطه‌های آن در زنان مبتلا به ناتوانی جسمی-حرکتی شهر اصفهان بود.

    روش

     برای نمونه‌گیری 80 نفر از اعضای زن 35-18 ساله جامعه معلولین شعبه شهر اصفهان که ویژه افراد مبتلا به ناتوانی جسمی-حرکتی است، به شیوه تصادفی انتخاب شدند و پس از اجرای پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی ، 40 نفر از آنهاکه کیفیت زندگی شان از نیم دیگر آزمودنیها پایین‌تر بود، به مثابه نمونه نهایی انتخاب  و به طور تصادفی، به سه گروه آزمایشی و یک گروه گواه واگذار شدند. سپس برای هر یک از گروه های آزمایشی 1، 2 و 3  به ترتیب برنامه آموزش گروهی عزت نفس، آموزش گروهی خود کارآمدی و آموزش گروهی انگیزش پیشرفت، در قالب 9 جلسه هفتگی 120 دقیقه‌ای برگزار شد. پس از اتمام جلسات  آموزش، پس‌آزمون (پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی) اجرا شد. برای سنجش ویژگیهای جمعیت‌شناختی آزمودنیها، پرسشنامه مشخصات جمعیت‌شناختی به کار برده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. 

    یافته‌ها: 

     نتایج حاکی از اثر بخشی آموزش گروهی خود کارآمدی (043/0=P) و آموزش گروهی انگیزش پیشرفت (048/0 =P) و عدم اثربخشی آموزش گروهی عزت نفس (193/=0P) بر نمره کل کیفیت زندگی است؛ ضمنا اثر بخشی سه نوع آموزش گروهی  با یکدیگر تفاوت معنی‌داری نداشت. یافته‌ها همچنین  نشان دهنده اثر بخشی آموزش گروهی عزت نفس (013/0=P)،آموزش گروهی خود کارآمدی (005/0=P) و آموزش گروهی انگیزش پیشرفت (049/0 =P) بر حیطه  سلامت روانی، کیفیت زندگی و عدم اثربخشی آنها بر حیطه‌های  سلامت جسمانی و سلامت محیط کیفیت زندگی بود. 

      نتیجه‌گیری: 

    هر سه مداخله مورد استفاده در این پژوهش  به ویژه روش های آموزش گروهی خود کارآمدی و آموزش گروهی انگیزش پیشرفت می‌تواند بر بهبودکیفیت زندگی افراد مبتلا به ناتوانی جسمی و در نتیجه توانبخشی آنها، موثر باشد.

    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، آموزش گروهی عزت نفس، آموزش گروهی خودکارآمدی، آموزش گروهی انگیزش، زنان مبتلا به نااتوانی جسمی، حرکتی، سلامت روانی
  • محمدعلی بشارت، ساره کرمی، جواد اژه ای صفحه 65
    هدف

     هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه ویژگیهای شخصیتی کمال‌گرایی شامل کمال گرایی خودمحور، دیگرمحور و جامعه‌محور و سبکهای مهارگری شامل سبکهای دیگرفرمان، خودفرمان، فاقد تکلف در رفتار و پیش‌بینی پذیری رفتار در دانش‌آموزان  مدارس تیزهوش و عادی بود. 

    روش

     جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان پایه دوم و سوم مقطع دبیرستان در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی شاغل به تحصیل در سال 871386  بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 193 دانش‌آموزان تیزهوش(110 دختر، 83 پسر) و253 دانش‌آموز عادی (112 دختر، 141 پسر) بود. برای جمع آوری اطلاعات، از مقیاس کمال‌گرایی چندبعدی تهران (TMPS; بشارت، 1386) و مقیاس رفتار شخصی (PBI; کولینز، مارتین، اشمور و راس، 1973) استفاده شد. 

    یافته‌ ها: 

    نتایج پژوهش نشان داد که  بین کمال‌گرایی خودمحور و دیگرمحور دانش‌آموزان تیزهوش و عادی تفاوت وجود ندارد، اما  بین کمال‌گرایی جامعه‌محور آنها تفاوت معنادار وجود دارد. در زمینه سبکهای مهارگری، نتایج نشان دادکه بین مهارگری خودفرمان و فاقد تکلف در رفتار دانش‌آموزان تیزهوش و عادی تفاوت وجود ندارد، اما  بین مهارگری دیگر فرمان و پیش‌بینی پذیری رفتار آنها تفاوت معنادار وجود دارد. 

    نتیجه‌گیری:

     دانش‌آموزان تیزهوش و عادی در زمینه  کمال‌گرایی جامعه‌محور و سبکهای مهارگری دیگرفرمان و پیش‌بینی پذیری رفتار با هم متفاوت هستند.

    کلیدواژگان: کمال گرایی، مهارگری، هوش
  • مهدی دستجردی کاظمی صفحه 81
    هدف

     هدف از پژوهش حاضر، توصیف برخی ویژگیهای نحوی و صرفی بین نشانه جمع فعل (سوم شخص)، ضمایر شخصی، نقش‌نمای مفعولی (را)، حروف اضافه، فعلهای ماضی ساده، فعلهای مضارع اخباری، نشانه جمع اسم (ها)، فعلهای ربطی، نشانه منفی فعل (ن)، جملات ناهمپایه (پایه و پیرو) بود. 

    روش

     تعداد نمونه در این پژوهش 79 دانش‌آموز است که با روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای از میان حدودا 700 دانش‌آموز کم‌توان‌ذهنی‌ در پایه‌های آمادگی (مقدماتی و تکمیلی) مدارس استثنایی شهر تهران در سال 83-1382 انتخاب شده‌اند و با استفاده از "آزمون رشد زبان فارسی" درک و بیان برخی ویژگیهای صرفی و نحوی در آنها بررسی و سلسله مراتبی از آسانی به دشواری برای این ویژگیها عرضه شده است. 

    یافته‌ها: 

    با توجه به عملکرد آزمودنیهای کم‌توان ‌ذهنی در دو خرده آزمون درک دستوری و تقلید جمله از "آزمون رشد زبان فارسی"، دو سلسله مراتب (از ساده به دشوار) برای درک دستوری و بیان دستوری به‌دست آمد. آسان‌ترین مهارت در سلسله مراتب درک دستوری، عبارت‌ بود از درک فعلهای مضارع اخباری و دشوارترین مهارت، درک جملات ناهمپایه. و در سلسله مراتب بیان دستوری، بیان فعل سوم شخص جمع، آسان‌ترین مهارت بیانی و کاربرد ضمایر شخصی و حروف اضافه، دشوارترین بوده. 

    نتیجه گیری

     با دانستن ویژگیهای صرفی و نحوی گفتار این کودکان، می‌توان به طراحی و تهیه برنامه‌های زبان آموزی مناسب دست زد و در این برنامه‌ریزیها، این خصوصیات زبانی را در نظر گرفت. می‌توان در تهیه و تنظیم کتابهای درسی و غیردرسی ویژه و در نوشتن داستانها و اشعار برای آنها و در برنامه‌ریزی برای آموزش پیش‌دبستانی، دقیق‌تر و مفیدتر عمل کرد. حتی می‌توان تعاملات اجتماعی و کلامی بهتر و مفهوم‌تری را سامان داد و محیط غنی‌تر و پربارتری را آماده کرد تا یادگیری گفتار و زبان و مهارتهای ارتباطی این کودکان، آسان‌تر شود.

    کلیدواژگان: ویژگیهای نحوی، کودکان کم توان ذهنی، درک و بیان زبانی
  • کنگره ها و همایش های بین المللی
    صفحه 97
|
  • Zohreh Latifi, Mokhtar Malekpour, Sholeh Amiri, Hossein Molavi Page 1
    Objective

    The purpose of this study was to determine the effectiveness of behavioral intervention on interpersonal conflicts in students with learning disabilities (LD).

    Method

    Thirty students were randomly selected from the LD Center in Isfahan. They were randomly assigned into experimental and control groups. The experimental group received 10 weekly sessions of behavioral intervention in social skills, management of emotion and friendship. Some related checklists on reading, witting, mathematic and ambiguous provocation situations were administered to both groups before and after intervention.

    Results

    The results showed that behavioral training significantly reduced the interpersonal conflicts in the experimental group as compared with the control.

    Conclusion

    Accordingly, we can conclude that this method could be helpful for LD students who have depression, loneliness, and low self-esteem.

    Keywords: Learning disability, behavioral intervention, Interpersonal conflicts
  • Abbas Nessaeian*, Hadi Bahrami, Mahmood Mirzamani, Masoud Salehi Page 11
    Objective

    The aim of this research was studying the effectiveness of false belief training on acquiring theory of mind in 8-11 years old boys with intellectual disabilities (ID).

    Method

    Utilizing a quasiexperimental design, 30 students were selected after accomplishment of pretest (they did not have the ability to understand theory of mind). Then, they were randomly divided into two equal groups, after matching in age and intelligence. Experimental group was trained for 8 sessions. Post test was administered immediately after intervention and also after 2 week as a follow up stage.

    Results

    Data analysis using Kolmogorov–Smirnov test, independent t-test and revealed that the experimental group had a better result (p</001).

    Conclusion

    This study concluded that false belief training can enhancetheory of mind in students with ID.

    Keywords: False belief, theory of mind, intellectual disabilities
  • Fereshteh Baezzat, Razieh Eizadifard Page 21
    Objective

    The present study investigates the effect of self-regulation strategies on reduction of spelling errors in primary students with writing disorder in Tehran.

    Method

    in the first stage, 20 students with writing disorder answered identical tests (Wechsler children intelligence test, and writing disorder test), and then they were selected randomly according to multiple stage cluster sampling method. The evaluated sample was then randomly divided into two experimental and control groups. Experimental group received a related training package in 10 sessions, and the control group did not receive any intervention. Data was analyzed through covariance analysis.

    Results

    Research findings indicate that writing efficacy of experimental group was improved in comparison with control group.

    Conclusion

    This study concludes that self-regulation strategies have practical and beneficial effects in reducing spelling errors for these children.

    Keywords: Spelling errors, self, regulation strategies, writing disorder, students of primar school
  • Roghieh Vakili, Masoud Gholamali Lavasani*, Bagher Hejazi, Javad Ejei Page 29
    Objective

    The present research studies the relationship between goal orientation and learning strategies with test anxiety.

    Method

    120 high school students with vision loss (80 boys and 40 girls), were selected through convenience sampling. For goal orientation, the questionnaire draw up by Middleton and Midgley, for learning strategies, MSLQ and for test anxiety, Sarason test anxiety questionnaire were used.

    Results

    Analysis of variance and multiple regressions indicated that learning strategies, gender, mastery and avoidance goal orientations are able to predict test anxiety but functional goal orientation is not able to predict test anxiety. The findings also showed a significant difference (P<0.05) in test anxiety between girl and boy students.

    Conclusion

    Some clinical implications have been discussed.

    Keywords: Learning strategies, goal orientations, test Anxiety, vision loss
  • Fereadoun Yaryari, Gholamali Afrooz, Fatemeh Mirmohammadi Page 37
    Objective

    This research is an evaluation for the efficacy of a mathematics concepts teaching for students with Down syndrome (DS).

    Method

    utilizing an experimental pretest-post test control group design 30 students with DS were recruited and matched in Tehran. A researcher made test, demographics inventory, and Leither International Performance Scale were used to assess the related variables.

    Results

    Two and three ANOVA revealed that using the designed software in basic teaching concepts (P=0.000<0.001) and counting numbers (p= 0.009 <0.01) in students with DS is more effective than traditional method, and is similar in recognizing numbers.

    Conclusion

    Accordingly, this study suggests that the software is helpful in teaching mathematics to students with DS.

    Keywords: Mathematics concepts, Down syndrome, teaching
  • Azam Moradi, Mokhtar Malekpour, Abolghasem Noori Hosein Molavi, Sholeh Amiri Page 49
    Objective

    The purpose of this study was to examine and compare effectiveness of training achievement motivation, self-efficacy and self-esteem on quality of life of physically disabled females in Isfahan.

    Method

    For sampling 80 females aging 18-35 years old, members of Isfahanian Society of Disables were selected randomly, and after response to WHO'S Quality of Life Questionnaire (WHOQOL-BREF), forty of them whose quality of life scores were lower were selected as final sample and assigned randomly to three experimental groups and one control group. Afterwards, nine weekly sessions of self-esteem group training, self-efficacy group training, and achievement motivation group training were administrated for 1, 2, and 3 experimental groups respectively. Post-test of WHOQOL-BREF was administrated at the end of training sessions. Moreover, a demographic characteristics questionnaire was used to assess subjects’ demographic characteristics.

    Results

    Covariance analysis showed that achievement motivation group training and self-efficacy group training had a significant effect on quality of life's total score (P = 0/043 and P = 0/048 respectively), but self esteem group training did not have significant effect (P=0/193). Furthermore, there was no significant difference between the effect of achievement motivation group training, self efficacy group training and self esteem group training. The results also revealed a significant effect on achievement motivation group training (P = 0/049), self-efficacy group training (P = 0/005) and self esteem group training (P = 0/013) on mental health domain of quality of life; self esteem group training, self-efficacy group training and achievement motivation group training had no significant effect on physical health and environmental health domains of quality of life.

    Conclusion

    The utilized interventions this study could be effective on improving the quality of life in physically disabled individuals and consequently their rehabilitation.

    Keywords: quality of life, self esteem group training, self, efficacy group training, achievement motivation group training, physically disabled, females, mental health
  • Besharat. Mohammad Ali, Sareh Karami, Javad Ejei Page 65
    Objective

    The aims of this study was to investigate and compare personality characteristics including self-oriented, other-oriented, and socially-prescribed perfectionism and controlling styles including other-directed, inner-directed, lack of constraints on behavior and predictability of behavior in two groups of students from gifted and normal schools.

    Method

    The study group consisted of the students of first, second and third grades of high school in 3 main study majors including Mathematics, Natural Sciences, and Human Sciences, who were studying in academic year of 2007-2008 in Tehran. The study sample consisted of 193 students in gifted schools (110 female, 83 male) and 253 normal students (112 female, 141 male). All participants were asked to complete the Tehran Multidimensional Perfectionism Scale (TMPS; Besharat, 2007) and the Personal Behavior Inventory (PBI; Collins, Martin, Ashmore, & Ross, 1973).

    Results

    The results revealed no significant difference between normal and gifted students in self-oriented and other-directed perfectionism while a significant difference was found between the two groups in terms of socially-prescribed perfectionism. With regard to the controlling styles, the two groups were significantly different in terms of other-directed locus of control as well as predictability of behavior. No significant difference was found between the two groups in terms of inner-directed locus of control and lack of constraints on behavior.

    Conclusions

    It was concluded that gifted and on-gifted students were different in terms of sociallyprescribed perfectionism and controlling styles of other-directed locus of control and predictability of behavior.

    Keywords: Personality, Perfectionism, Controlling, Intelligence
  • Mehdi Dastjerdi Kazemi Page 81
    Objective

    Children with intellectual disabilities (ID) have learning and educational difficulties because of variant linguistic disorders such as phonological, morphological, lexical and syntactical. This research concentrates on the study and description of some syntactic characteristics in students with ID. These syntactic features include third person plural verbs, object marker (-ra), simple past tense verbs, personal pronoun, plural marker (ha-), prepositions, negative verbs, simple present tense, linking verbs, and subordination structures.

    Method

    seventy nine children were randomly selected from 700 students having ID in Tehran exceptional schools at 1382-3 years. The sample was made by multi-stage sampling. The apparatus used in this research was Test of Language Development –3 (TOLD-3) (The Persian version).

    Results

    Data analysis revealed which syntactic features are difficult and which ones are simple for production and perception for this group of students.

    Conclusion

    These results could be used in developing and improving the educational and rehabilitation programs and curriculums for children with ID.

    Keywords: syntactic features, mentally retarded children, language production, perception