به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سلیمان » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « سلیمان » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • جمیله اعظمیان بیدگلی، امیرحسین ماحوزی *، محمود طاووسی

    جم، نخستین انسان در اسطوره آفرینش ایرانی و سلیمان، سومین پادشاه سامی در میان قوم بنی اسراییل است. آشنایی ایرانیان با سلیمان از طریق قرآن مجید و مفسران، نخست، سبب مطرح شدن همسانی جم و سلیمان در متون تاریخی گردید و سپس به شعر فارسی راه یافت. هدف از این پژوهش، افزون بر یافتن ارتباط میان این دو شخصیت یاد شده، شناختی نوین از اسطوره جم در آینه‏ سلیمان است. نتایج این پژوهش کیفی- کمی با روش توصیفی- تحلیلی بدین قرار است: الف. عمده ‏ترین علت در همسانی و درآمیختن جم با سلیمان، افزون بر ورود و گسترش اسلام در این سرزمین، شباهاتی چند در این دو شخصیت است. ب. در شعر سبک خراسانی گرچه سلیمان از نظر فراوانی بر جم پیشی میگیرد، اما، سلیمان با اکتساب عناصر و همجواران جم تاثیرپذیرنده و جم به سبب قدمت، اهمیت موضوع، گستردگی عناصر، تنوع فرهنگی اقوام ایرانی و انعطاف‏ پذیری ذاتی اساطیر نقش تاثیرگذار را داراست.

    کلید واژگان: جمشید, سلیمان, مطالعه موردی, سبک خراسانی, تاثیرگذاری و تاثیرپذیری, وام دادن و وام گرفتن}
    Jamileh Azamian Bidgoli, Amirhosein Mahoozi *, Mahmood Tavoosi

    Jam is the first human being in Iranian myth of creation and Solomon is the third Sami king of Israelite people. The Iranian people"s familiarity with Solomon through the Holy Quran and its interpreters contributed to the thematic coincidence of Jam and Solomon within the historical texts and , in consequence, entered into the Persian poetry. The current research intends to determine the relationship between both of these figures while also providing a new recognition of Jam mirrored through Solomon. The results of this quantitative- qualitative research which used an analytical descriptive method include: a) – the most prominent reason for coincidence and intermingling of Jam and Solomon is their similar personalities together with Islam"s entrance into their land, b)- although Solomon overtakes Jam in terms of frequency within the Khorasani style of poetry , he is influenced by the length, importance, generality of the elements, cultural variety of the Iranian people and intrinsic flexibility of the myths while Jam appears to influence them.

    Keywords: Jam, Solomon, Case study, Khorasani style, Effectivenessand affectivity, lending, borrowing}
  • مجتبی مجرد *
    یکی از حوزه های مهم نمود روابط بینامتنی در ادبیات فارسی، تاثیرپذیری ازقصص گوناگونی است که پیرامون زندگی انبیای الهی در متون تفسیری اسلامی ذکر شده، و به شکل مضامین گوناگون ادبی در شعر شاعران نمود یافته است. بسیاری از تلمیحات داستانی وتفسیری به مرور زمان توسط شارحان- سنتی و جدید- از دل متون ادبی استخراج و بررسی شده است، اما برخی از این تلمیحات همچنان مغفول باقی مانده است. این پژوهش می کوشد با واکاوی یکی از روایت گونه های تفسیری پر تکرار درشعر فارسی، به بررسی رابطه عنقا و سلیمان بپردازد و از این رهگذر یکی از تلمیحاتی را که شارحان شعر فارسی بدان توجهی نشان نداده اند تبیین و تحلیل نماید. علاوه بر تبیین روایت معروف عنقا و سلیمان بر اساس متون کهن فارسی و عربی، پاره ای از مضامین جانبی این روایت نیز که نمودهای گوناگونی در ادب فارسی داشته، مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: ادب فارسی, متون تفسیری, سلیمان, عنقا, سیمرغ, قاف}
  • رضا غفوری*
    شهریارنامه یکی از منظومه های پهلوانی پس از شاه نامه است که درون مایه آن جنگ های خویشاوندی است. برپایه این منظومه، شهریار پس از ستیزی که با سام فرامرز می کند به حالت قهر از سیستان خارج می شود و به هندوستان می رود و در آن جا پس از نشان دادن هنرنمایی های خود، دوباره به ایران بازمی گردد و با خویشان خود رویاروی می شود. همچنین در این منظومه حوادث متعددی برای قهرمان داستان و دیگر افراد خاندانش روی می دهد. همه دست نویس های شناخته شده شهریارنامه ناقص اند و آنچه تاکنون از این انتشار یافته است کمتر از یک سوم کل این منظومه است. متاسفانه در همه طومارهای نقالی شاه نامه که تاکنون انتشار یافته و نیز در مجموعه روایات فردوسی نامه، روایت مستقلی از پهلوانی های شهریار نیامده است. آنچه در این منابع درباره این پهلوان به دست ما رسیده منحصر به چند روایت کوتاه است. نگارنده با بررسی نسخه ای نویافته از این منظومه دریافته که برخی از روایات شهریارنامه، در کهن ترین طومار تاریخ دار شاه نامه آمده با این تفاوت که نام برخی از قهرمانان روایت آن دگرگون شده است.
    در این مقاله نخست چکیده روایات شهریارنامه را برپایه دست نویس نویافته می آوریم سپس همه روایاتی را که از این منظومه در ادبیات عامیانه ایران متجلی شده است بررسی می کنیم.
    کلید واژگان: شهریار, شهریارنامه, کهن ترین طومار شاه نامه, ادبیات عامیانه, سلیمان}
    Reza Ghafori *
    Shahryarname is one of the Heroic Epics after Shahname that is related War of kinship. According to this system,shahryar bickered with faramarz’Sam and after that he huffed and comes out from sistan and goes to india , where after showing his virtuousness , again returned to Iran and encountered with his family . Also in this system, several accidents fortune for the hero and other family members. all known manuscripts is not compelet and what has been published is less than a third of the whole system. Unfortunately, in all scrolls of shahnamah that has spread and also in the total stories of Ferdowsiname is not independent narrative about shahryar. What is in these sources of this hero come down to us is a number of short stories. The author surveyed the newfound version of the system and found that some traditions shahriyarname is at the earliest scroll Shahname with the difference that it has changed the names of some of the heroes of the story.
    First of all in this article, summary narratives of Shahryarname introduce with a newly discovered manuscript then reviewed all the traditions of this system is manifested in popular literature in Iran.
    Keywords: Shahriyar, Shahriyarname, The oldest scroll of Shahname, Folklore, Soleyman}
  • پریسا داوری
    داستان ها همیشه ظرفیت بسیاری برای طرح مسائل حکمی و تعلیمی داشته اند و داستان پیامبران به شکل ویژه از این ویژگی برخوردار است. یکی از این داستان ها ماجرای سراسر حکمت سلیمان است. حکمت در قصه سلیمان به چند صورت قابل تامل است:1- لفظ حکمت که در داستان سلیمان صراحتا به او منسوب است؛ سخنان حکیمانه و نغز می گوید و کتاب امثال سلیمان مشحون از آن است. در قرآن نیز از علم مخصوصی که به سلیمان بخشیده شده یاد می شود.2-امثال برآمده از داستان سلیمان که شاید ساده ترین شکل حکمت در این قصه باشد.3- نکات حکمی و تعلیمی و پندآموز که در این مقاله به شرح آنها خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: سلیمان, حکمت, مور, باد, مرغان, هدهد, ملک, دیوان}
    P.Davari
    Stories have lots of capacity to explain wisdom anddidacticissues. Prophets’stories such as holly Soleyman especially have this capacity. The word wisdom in Soleymaon story may be considered in many ways 1-the wordHikmat thatisdirectly related to Soleyman, in the book of Torah Society as well as philosophers,who says wise speeches. The book Soleyman’s proverb also contains these speeches. In addition, in holly Quranthere is specialized science which God has given to Solomonand he is verythankful to God and considered it as a merit.2-Proverbs derived from Solomon story which is the simplest type of Hikmat. 3- Wisdom, didactic and advices points in the story which surely has lots of details. Most significant parts of Soleymanregarding didactic onesareSoleyman, wind and Ant adventure.Soleyman’s life from succession andheredity from David until his death is full of wisdom and Hikmat which in this paper has been explained and analyzed.
    Keywords: Soleymn, Hikmat, Ant, Wind, birds, Hodhod, kingdom, Divan}
  • فرزاد قائمی
    شاهنامه اسدی حماسه 24 هزار بیتی بزرگی منسوب یا سروده شاعری با کنیه «اسدی» است که در ادامه خط سیر حماسه ملی در شاهنامه رخ می دهد. مضمون اصلی آن روایت کهن لشکرکشی سلیمان به ایران و تقابل او با رستم و کیخسرو و تکرار الگوی نبرد رستم با فرزندانش به طور ناشناخته است. متن، ساختار اپیزودیک و شخصیت های اصلی متعدد دارد. مضامین ویژه افسانه ها در آن برجسته شده و خاستگاه غالب روایات آن، ادبیات شفاهی است. شواهد تشیع شاعر در متن روشن است. با توجه به سبک ادبی و زبانی، محتوا، روایت اثر و ماده تاریخ موجود در یکی از نسخ، تالیف متن احتمالا در قرن نهم (سال 809 ه. ق.) پایان یافته است. در این جستار، پس از معرفی متن و شناسایی خاستگاه روایات آن در ادبیات شفاهی و بررسی ساختار روایی حماسه، ارزش های زبانی ادبی آن در یک گزارش سبکی- در سه لایه واژگانی، نحوی و بلاغی- ارائه شده است
    کلید واژگان: شاهنامه اسدی, رستم, سلیمان, نقد متنی, نسخه, ادبیات شفاهی, شاهنامه فردوسی}
    Ghaemi Farzad
    Asadi’s Shahnameh is a great epic consisting of twenty-four thousand distiches and is attributed to Asadi or another poet of the same nickname. This work was created in the same line of development as Ferdowsi’s Shahnameh. The main theme is the old campaign of Soleymān to Iran to confront with Rostam and Keykhosrow and to repeat the pattern of Rostam’s battles with his children in a state of anonymity. The text structure is episodic with numerous central characters. The narratives are for the most part derived from oral literature. Textual evidence demonstrates that the poet is Shiite. The narrative content، chronogram as well as the literary and linguistic style of one of the manuscripts reveal that the text was written in the ninth century (probably 809 A. H.). The article first introduces the text and the origin of its narratives in oral literature; it then proceeds with the study of the narrative structure of the epic using three available manuscripts dating back to the thirteenth and fourteenth centuries (A. H.). Textology and Textual Criticism have been employed as the research methodology. The literary and linguistic features of the text have also been examined at three levels: lexical، syntactic and rhetorical.
    Keywords: Asadi's Shahnameh, Rostam, Soleymān, textual criticism, manuscript, oral literature, Ferdowsi's Shahnameh}
  • هادی رضوان
    در آیات 30 تا 33 سوره ی «ص» ماجرای عرضه کردن اسبان تیزرو و چابک بر حضرت سلیمان (ع) آمده است. در آیه ی 31 از دو صفت «صافنات» و «جیاد» سخن به میان می آید که مفسران در بیان معنی این دو، نظرات گوناگون دارند. آیه ی 33 هم به مسح کردن ساق ها و گردن های اسبان توسط سلیمان اشاره می کند. به نظر نویسنده ی این مقاله، میان دو آیه ی 31 و 33 ارتباط لطیفی است؛ این، ارتباط لف و نشر مرتبی است که دو کلمه ی «صافنات» و «جیاد» در آیه ی 31 و دو کلمه ی «سوق» و«اعناق» در آیه ی 33 آن را پدید آورده اند. این آرایه بدیعی، علاوه بر زیبایی خاص خود، به معنا و جان کلام هم جمال دیگری بخشیده است. زیبایی این آرایه را در ارتباط با شکل خاصی از تفسیر قرآن می توان تحلیل کرد.
    کلید واژگان: سلیمان, مسح, صافنات, جیاد, لف و نشر, سوره ص}
    Hadi Rezvan
    In the verses 30 to 33 of Chapter Sad of the holy Qur’an, the story of displaying the high-breed horses before Solomon has been explained. In the verse 31 of the same chapter, we confront with two idioms i.e. Safenat (horses stood on three legs and the extremity of the fourth leg's hoof) & Jiad (high-breed horses) that have different meanings from the viewpoint of their exegetes. And, the verse 33 points to wiping of legs and necks of horses. It seems that there is a fine relationship between verses 31 and 33. This relationship is a kind of sorted complication and explication which is between "Safenat & Jiad" in the verse 31 and "Legs & Necks" in verse 33. These rhetoric figures of speech not only beautified the verse but also enriched its meaning.
    Keywords: Solomon, Wiping, Safenat, Jiad, Complication, Explication}
  • دکتر پریسا داوری*
    داستان حضرت سلیمان به دلیل گستردگی و تنوع ماجراها، تاثیرات گوناگون و متفاوتی در متون ادب فارسی گذاشته است که آن را از داستان دیگر پیامبران ممتاز می کند. با وجود قدمت روایت این داستان در منابع آیین یهود، قرآن کریم، بهترین و نخستین منبع شاعران و عارفان برای استفاده بوده است. موضوعاتی مانند عدالت سلیمان، منطق الطیر دانستن او، تسلط بر دیوان و... از جمله روایات قرآنی داستان سلیمان است؛ ولی با این وجود ادیبان فارسی از روایت تفاسیر و کتب قصص انبیاء در مورد سلیمان (ع) که پر از اسرائیلیات است، به دلیل شهرت و جذابیت این داستان ها تاثیر پذیرفته اند، برای نمونه؛ موضوع انگشتری سلیمان که مضمون های زیبایی از آن در ادبیات فارسی، خصوصا متون عرفانی، خلق شده است.
    این نوشتار با توجه به اهمیت داستان پیامبران در ادبیات فارسی (در اینجا داستان سلیمان) به تاثیر بخشی از روایات قرآنی داستان سلیمان در متون فارسی پرداخته است و از آن میان سه مبحث را برگزیده است: سلیمان و باد، سلیمان و مور و سلیمان و پرندگان؛ و از آنجا که پرداختن به تاثیر کامل داستان سلیمان در تمام ادب فارسی کار دشواری است و البته از حوصله یک مقاله خارج است به بررسی این سه موضوع در امهات متون ادب فارسی پرداخته است که بی شک با موارد مشابه در دیگر متون قابل مقایسه است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, تفسیر, سلیمان, باد, مور, هدهد, منطق الطیر, مرغان, ادبیات قرآنی}
  • کاظم دزفولیان، قاسم صحرایی
    جمشید پادشاه بزرگ پیشدادی ایران، و سلیمان پیامبر و پادشاه مقتدر قوم بنی اسرائیل بوده است. بعد از اسلام، هویت این دو و نیز حکایت های مربوط به آنان در هم آمیخته و به خصوص حکایت های مربوط به سلیمان به جمشید نسبت داده شده است؛ مثلا برای جمشید نیز از داشتن انگشتری و گم شدن آن و تسلط داشتن بر باد و... سخن گفته اند.
    دلایل این آمیختگی حکایت ها، سهو و خطای نویسندگان و شاعران ایرانی به سبب شباهت-های فراوان میان آن دو شخص و نیز تعمد گروهی از ایرانیان در نسبت دادن پادشاهی ایرانی به پیامبری الهی به منظور حفظ بناهای تاریخی و میراث های فرهنگی ایران پیش از اسلام بوده است.
    کلید واژگان: جمشید, سلیمان, ادبیات فارسی, آمیختگی حکایات}
    Dr. Kazem Dezfoolian, Dr. Ghasem Sahrai
    Jamshid is the great king of Pishdādi Dynasty in Iran and Soleiman is the mighty king and prophet of Bani Israel tribe. After Islam, the identity of both and also the anecdotes which were related to them were mixed. The anecdotes of one is attributed to the other; For instance, they have spoken about Jamshid of possessing a ring and loosing it or him dominating over wind. The reasons of mixing those anecdotes have either been the mistake of Iranian writers and poets based on many similarities between these two people, and also intention of Iranians to attribute divine prophet to Iranian kingship. This was to protect historical buildings and cultural heritage of Iran before Islam.
  • دکتراسحاق طغیانی، لیلا آرامیده
    حکایت سلامان و ابسال داستانی است رمز آلود که به واسطه آن علاوه بر جامی و خواجه نصیر و حنین بن اسحاق، کسانی چون ابن سینا که رساله ای رمزی به همین نام در فهرست تالیفاتش ضبط است و ابن طفیل مغربی(ف. 592 ه ق) که در اثری به نام «حی بن یقظان» شخصیت هایی به نام سلامان و ابسال را مطرح می کند، و محمدبن عثمان(ف. 940 ه. ق) که منظومه ترکی به نام «ابسال و سالمان» از او به یادگار مانده، و داود نبی(ع) که فرزندانی به نام سلیمان و ابسالن(ابشالوم یا ابی شالوم) داشته است و هم چنین پادشاهان آشور که نام پنج تن از آنان سلمان سر(شلمنصر) بوده است پایشان به میان کشیده می شود. رمزی بودن، تشابه تمام یا قسمتی از روایت های مختلف این داستان با یک دیگر، ترجمه و مباحث حکمی و عرفانی و تاریخی از جمله این مناسبت ها است. نگارنده در این مقاله قصد دارد ضمن بازشناسی منشا داستان سلامان و ابسال از طریق روایات تاریخی و بررسی اجمالی رموز آن از دیدگاه های مختلف، انگیزه کسانی چون ابن سینا، خواجه نصیر، جامی و دیگران را از توجه به این داستان کهن روشن نماید.
    مقایسه مختصر «سلامان و ابسال» ها و هم چنین مقابله با داستان هایی نظیر شاه و کنیزک مثنوی معنوی از دیگر اهداف این پژوهش است.
    کلید واژگان: سلامان, ابسال, سلیمان, ابسلن, رمز, شاه و کنیزک}
  • جمیله اعظمیان بیدگل

    یشگویی از دیرباز بخشی از زندگی بشر بوده است. جام از جمله ابزارهایی بود که افزون بر زینت بخشی مجالس و کاربردهای آیینی، در پیشگویی نیز به کار می رفت، از این روست که در ادبیات از «جام جم» و «جام کیخسرو» یاد شده است. این پژوهش مبنی بر شیوه کتابخانه ای و به ترتیب قدمت به منابعی از جمله ایران باستان، فارسی میانه، تاریخ های اسلامی، ادبیات، فرهنگ ها، آثار مستشرقان و محققان معاصر ایرانی استناد یافته است. از آنجایی که بالندگی و گسترش زمین، وفور نعمت، بی مرگی، نهادن نوروز، شادمانی، بزم و میگساری از ویژگی های جم و عهد شهریاری اوست و باتوجه به این نکته که منجیک ترمذی برای نخستین بار، در قرن چهارم، از «ساغر جم» با خصوصیات: ظرفی منسوب به جم و ویژه می یاد کرده و با این تذکار که روند یادشده در ادبیات تداوم یافته است، می توان نتیجه گرفت که نخست، جام جم با می و بزم، تناسب داشته و در فراز و فرودهای نوین فرهنگی، ویژگی «تسخیر جهان» و «جهان نمایی» بدان پیوسته است، همچنان که اسطوره سامی سلیمان با جم درآمیخته است. در گذر زمان، این دو جام، افزون بر معنای حقیقی، معانی مجازی، نیز یافته و هر یک از جریان های ادبی، به فراخور مسلک و هدف خود از آن بهره برده اند.

    کلید واژگان: جام جم, می, جام کیخسرو, گیتی نمایی, سلیمان}
  • مهدی نوروز
    در میان رنگین کمان آفرینش الهی، کوه از شاخصه هایی پر شور و جذبه قاف تا قاف عالم هستی است به گونه ای که در کتب آسمانی و فرهنگ اسلامی و عرفانی و اساطیری جنبه ی وسیع و قابل تاملی دارد. اینک به اختصار به جنبه های نمادین و پر رمز و راز قاف در برخی از متون ادب پارسی می پردازیم.
    کلید واژگان: کوه, المپ, طور, موسی, البرز, ضحاک, جمشید, فریدون, قاف, عنقا, سلیمان, کشف الاسرار}
    M. Nowrouz
    In the rainbow of the divine creation, the mount is an attractive and exciting issue in the world of existence, so that it appears extensively and thought-provokingly in holy books and in Islamic, mystic, and mythic culture. This article briefly focuses on the symbolic and mysterious aspects of (Mount) Qaf in Persian literature.
  • محمدجعفر معین فر
    سخن از هدهد در سوره نمل که مفصل ترین بخش آن مختص سلیمان نبی است،در آیات 15تا44 آمده است.ابتدا چنین ذکر می گردد که که خداوند داوود و سلیمان را دانش آموخت و آنها هر دو می گویند:سپاس خدای را که ما را بر بسیاری از بندگان مؤمنش برتری داد.سلیمان خطاب بر مردمان تصریح می کند که ما را زبان پرندگان آموخته اند.سلیمان پس از جمع آوری لشگریانش از انس و جن و پرندگان،چون بر وادی موران می رسد،در خیل پرندگان هدهد را نمی یابد. از سر خشم می گوید او را عذابی شدید خواهم کرد،مگر آنکه دلیلی موجه ارائه دهد.پس بی درنگ هدهد حاضر می شودو به سلیمان میگوید من میدانم آنچه تو نمی دانی:تو را خبری مهم از سبا آورده ام که از آن آگاهی نداری. ملکه ای در آن دیار دیدم،دارای تختی عظیم. او و قومش به جای خدا سجده بر خورشیید زنند. شیطان زینت بخش کردارشان است و گمراه کننده آنان از راه راست...سلیمان به منظور اطمینان از راستگویی هدهد او را مامور رساندن نامه ای به ملکه سبا می کند تا واکنش او را بررسی کند.
    کلید واژگان: هدهد, سلیمان, ملکه سبا, عطار, منطق الطیر, سیمرغ, هفت وادی, فنا}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال