به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Islamic Fundamentalism » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Islamic Fundamentalism » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • MohammadTaghi Ghezelsofla, Mohsen Abbaszadeh Marzbali *

    The experiences of Islamism in the 20th and the early 21st centuries are associated with a variety of images: from fundamentalists’ radical Islam (like ISIS) to moderate Islamists` democratism (like the Ennahda Movement). As we have witnessed in the aftermath of Arab Spring, this variety is continuing to affect any speculation on the future hegemonies of Islamism. Which formations can one imagine about the future of Islamism, and what variables would be of great importance? The present research hypothesizes that there might still be two potential alternatives or, in the sense of Weber, Ideal types: civil Islamic state vs. religious one. The actualization of both ties with the way of interaction of intellectual variables and social conditions. At the intellectual level, the ‘approach to religion’ is the matter. It means while rational interpretation of the Sharia (Ijtihad) would pave the way for democracy promotion under a civil conception of an Islamic state, the mythical (Fundamentalist) one, especially in combination with instrumental rationality, will lead to Islamic totalitarianism under a religious conception of an Islamic state. However, the actualization of any imagined alternatives is determinately intertwined with the quality of some social variables such as economic development, national sovereignty, cultural atmosphere, and political opportunity structure. The paper maintains that the experience of various Islamist movements, from the early 20th century, provides facts to justify the hypothesis. To do so, it will articulate the collected data within a ‘comparative analysis’ framework concentrating on ‘the role of interaction between intellectual framework and the social condition’ in the practice of the main typical trends in Islamism: the moderates and the radicals. Ultimately, the paper seeks to highlight ‘the past’ for speculating the possible ‘future’.

    Keywords: sharia, Ijtihad, Salafism, globalization, Islamic Fundamentalism, Islamic Democracy}
  • افشین متقی*، حسن یعقوب نیا، شیرخان انوری
    دیر زمانی است که از جدایی اجباری همسایگان، از قلمرو تمدنی ایران می گذرد؛ این مرکز تمدنی، با موقعیت پیوندگاهی در جغرافیای غرب آسیا، همواره میراث دار تهدیدات پنهان و آشکار از سوی همسایگان خود بوده است. در میان 15 همسایه ایران، افغانستان یگانه است؛ چرا که در چند دهه گذشته، ایران در خط مقدم تهدیدات جهانی صادره از سوی افغانستان قرار داشته است. با خروج آمریکا از افغانستان، بار دیگر معادلات قدرت به نفع طالبان دچار تغییر شد و معمای امنیتی افغانستان ابعاد جدیدی به خود گرفت. از این رو، نگارندگان در پی پاسخ به این سوال بودند که «راهبرد مطلوب فراروی جمهوری اسلامی ایران برای تنظیم مناسبات همسایگی با افغانستان کدام است؟». درون دادهای پژوهش به روش کتابخانه ای گردآوری و در سپهر مولفه های مفهومی و نظری امنیت، سیاست همسایگی و دیپلماسی اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است؛ روش شناسی حاکم بر متن از ماهیتی توصیفی- تحلیلی برخوردار است. یافته های پژوهش بیانگر این است که جمهوری اسلامی ایران با رویکردی راهبردی، باید مناسبات خود را با همسایه شرقی به گونه ای تنظیم کند تا از رهگذر دیپلماسی فعال اقتصادی و جلب همراهی جامعه جهانی، بتواند تهدیدات سه گانه بازتولید شده در میدان افغانستان طالبان را به فرصت های اقتصادی و امنیتی تبدیل نماید. نتیجه پژوهش نشان داد که حل معمای امنیتی افغانستان در سایه فاعلیت دیپلماسی اقتصادی ایران و همراهی بازیگران موثر منطقه ای و فرامنطقه ای امکان پذیر است.
    کلید واژگان: افغانستان, مواد مخدر, پناهجویان, بنیادگرایی اسلامی, سیاست همسایگی, دیپلماسی اقتصادی}
    Afshin Mottaghi *, Hassan Yaghoubnia, Shirkhan Anwari
    A long time has passed since the forced separation of the neighbors from Iran's civilized territory; This civilizational center, with its position as a crossroads in the geography of West Asia, has always had a legacy of hidden and open threats from its neighbors. Among Iran's 15 neighbors, Afghanistan is the unic among others; Because in the past few decades, Iran has been at the forefront of threats of Afghanistan. With the Rushing out of America from Afghanistan, the balance of power once again changed in favor of the Taliban, and the security puzzle of Afghanistan took on new dimensions. Therefore, the authors were looking for an answer to the question: "What are the ideal strategies of the Islamic Republic of Iran to regulate the neighborhood relations with the Afghanistan?" The research inputs have been collected in the library method and analyzed in the framework of components of security, neighborhood policy and economic diplomacy; The methodology of the text has a descriptive-analytical. The findings of the research show that the Islamic Republic of Iran should adjust its relations with its eastern neighbor with a strategic approach in such a way that through active economic diplomacy and gaining the support of the international community, it can deal with the triple threats reproduced in Turn the Afghanistan field of the Taliban into economic and security opportunities for yourself. The result of the research showed that it is possible to solve the security mystery of Afghanistan with the effectiveness of Iran's economic diplomacy and the cooperation of effective regional and extra-regional actors.
    Keywords: Afghanistan, Opium, Refugees, Islamic fundamentalism, Neighborhood Policy, economic diplomacy}
  • آرمین امینی

     از زاویه دید کشورهای غربی آنچه در خاورمیانه اتفاق افتاد نوعی شورش جوانان بیکار و تحصیل کردگانی بود که با الزامات عصر اطلاعات آشنا هستند و جویای آزادی و برابری و الگوهای جدید سامان دهی قدرت بودند. این نگرش نام بهار عربی را بر تحولات خاورمیانه می گذارد و با تیوری های گذر از پاتریمونالیسم و رسیدن به دموکراسی رویدادها را پیش بینی و برنامه ریزی می کند. بعضی تحلیلگران تحولات خاورمیانه را براساس اسلام و ورود الهیات بر عرصه سیاست قلمداد می کند و اعتقاد دارد که این تحولات نوعی بیداری اسلامی است که علیه الگوهای سنتی استبدادی و غربی دیکتاتور مآبانه صورت می گیرد. به نظر می رسد که هیچ یک از این دو اتفاق نیفتاده است و خاورمیانه به علل گوناگون در حال تجربه کردن بنیادگرایی است.

    کلید واژگان: بنیادگرایی اسلامی, خاورمیانه, بهار عربی, جامع بین المللی}
    Armin Amini

    What happened in the Middle East, from Western countries’perspe-ctive, was a rebellion of unemployed youth and graduated persons, who are familiar with the requirements of information era, seeking freedom, quality and order of power’s new patterns. This perspective called Middle East developments Arab Spring and predicted the events by using theories of patrimonialism and democracy. Some experts would analyze the Middle East developments according to Islam and relations between theology and politics. They believe that thedevel-opments are a kind of Islamic awakening against the patterns of traditional despotism and western dictatorship. It seems none of perspectives happened and the Middle East is experiencingfundam-entalism.

    Keywords: Islamic fundamentalism, Middle East, Arab Spring, International Community}
  • تحلیل تهدیدهای امنیتی روسیه پس از خروج آمریکا از افغانستان در آسیای مرکزی با تاکید بر بنیاد گرایی اسلامی
    حسن آئینه وند*، علی کیوانی، محمدعلی بصیری

    خروج نیروهای ایالات متحده آمریکا از افغانستان در اوت 2021 توسط دولت جو بایدن صورت پدیرفت که پیش زمینه آن توافقنامه دوحه در 29 فوریه 2020 میان دونالد ترامپ و طالبان با عنوان رسمی«توافق آوردن صلح به افغانستان» بود. پایان حضور نظامی بیست ساله ایالات متحده در افغانستان پژوهش گران روابط بین الملل را با این سوال مهم مواجه کرده است که خروج نظامی آمریکا و متحدانش چه پیامدهایی برای دیگر بازیگران فعال در خاورمیانه، آسیای مرکزی و غربی خواهد داشت و چه جنبه هایی از منافع ملی آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از جمله این بازیگران، فدراسیون روسیه می باشد که مجاورت افغانستان با آسیای مرکزی به عنوان حوزه نفوذ سنتی مسکو می تواند بحران های جدیدی از جمله گسترش دامنه بنیادگرایی اسلامی را متوجه منافع ملی این کشور نماید. بنابراین سوال اصلی مقاله حاضر اینگونه مطرح می شود که پیامدهای منفی خروج آمریکا از افغانستان بر منافع ملی روسیه در آسیای مرکزی چیست؟ فرض اصلی این نوشتار آن است که منطقه آسیای مرکزی را باید مرکز بحران جهان در آینده و به عنوان مستعد ترین منطقه رشد بنیادگرایی اسلامی دانست که این امر هم پویایی امنیت منطقه را از بین خواهد برد و هم روسیه را با تهدیدات امنیتی جدیدی مواجه خواهد کرد. نویسندگان تلاش می کنند با به کار گرفتن نظریه مجموعه امنیتی منطقه ای به اثبات فرضیه خود در این نوشتار بپردازند.

    کلید واژگان: ایالات متحده آمریکا, آسیای مرکزی, بنیاد گرایی اسلامی, روسیه, مجموعه امنیتی منطقه ای}
    Russian security threats Analysis after the U.S. Pullout from Afghanistan in Central Asia with emphasis on Islamic fundamentalism
    Hassan Ainehvand *, Ali Keyvani, Mohammadali Basiri

    The exit of U.S. troops from Afghanistan in August 2021 was made by the government of Joe Biden, which was preceded by the Doha Agreement on February 29, 2020 between Donald Trump and the Taliban with the official title of "Peace Agreement to Afghanistan." The end of the 20-years US military presence in Afghanistan has challenged international relations researchers with the crucial question of what consequences the military pullout of the United States and its allies will have for other actors active in the Middle East, Central and West Asia? And what aspects of their national interests will be affected? Amongst these players is the Russian Federation, that Afghanistan's proximity to Central Asia, as Moscow's traditional sphere of influence, could lead to new crises, including the expansion of Islamic fundamentalism to the national interests of this country. Therefore, the main question of this present paper is that what are the negative consequences of the US withdrawal from Afghanistan on Russia's national interests in Central Asia? The main assumption of this paper is that the central Asian region should be considered the center of the world crisis in the future as the most prone region for the growth of Islamic fundamentalism, which will destroy the region's security dynamics and confront Russia to new security threats. The authors try to prove their hypothesis in this paper by applying Regional security complex theory.

    Keywords: United States of America, Russia, Central Asia, Islamic Fundamentalism, Regional Security Complex}
  • داوود میرزایی، مهدی جاودانی مقدم*، رضا پریزاد
    مسلمانان سین کیانگ را می توان یکی از مهمترین ملاحظات امنیت داخلی دولت چین به حساب آورد که بر سیاست خارجی و امنیتی این کشور نیز تاثیر گذاشته است. این مساله، اگر چه تحت تاثیر هویت اجتماعی مسلمانان این منطقه و سیاست "همگون سازی و ادغام گرایی" دولت چین قرار دارد اما بااین وجود، اولویت امنیتی و سیاسی این موضوع در چین، تنها متاثر از شرایط داخلی آن نیست بلکه شرایط منطقه ای و بین المللی نیز نقش برجسته ای در اولویت بخشی به آن دارد. در این زمینه، وضعیت منطقه آسیای مرکزی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری در سال 1991، تاثیر مستقیمی بر اولویت های امنیتی چین در منطقه سین کیانگ داشته است. درواقع، اگرچه پکن بعد از مسکو، دومین قدرت نوظهور بود که توسعه همه جانبه روابط خود با این جمهوری های تازه استقلال یافته را در درجه اول از حیث سیاسی و امنیتی و در درجه دوم از منظر مسایل اقتصادی و فرهنگی، در دستور کار خود قرار داد اما همزمان، تحت تاثیر چالش ها و آسیب های داخلی این کشورها نیز قرار گرفت. یافته های این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته نشان می دهد همجواری منطقه سین کیانگ و قرابت و نزدیکی هویتی و فرهنگی ساکنان آن با اقوام آسیای مرکزی، حرکت های جدایی طلبانه، افراطی گری مذهبی، تروریسم و قاچاق مواد مخدر زمینه حساسیت و سختگیری پکن نسبت به مسایل سیاسی و امنیتی این منطقه و مسلمانان آن را بوجود آورده است.
    کلید واژگان: سین کیانگ, چین, آسیای مرکزی, بنیادگرایی اسلامی}
    Davood Mirzaei
    Xinjiang Muslims can be considered one of the most important considerations of the Chinese government's internal security, which has also affected the country's foreign and security policy. Although this issue is influenced by the social identity of the Muslims in the region and the Chinese government's policy of "assimilation and integration", the security and political priority of this issue in China is not only affected by its internal conditions but also by regional conditions. International also plays a prominent role in prioritizing it. In this regard, the situation in the Central Asian region after the collapse of the Soviet Union in 1991 has had a direct impact on China's security priorities in the Xinjiang region. In fact, although Beijing was the second emerging power after Moscow to put the full development of its relations with these newly independent republics primarily on the political and security fronts and secondarily on economic and cultural issues. But at the same time, it was affected by the internal challenges and harms of these countries. The findings of this descriptive-analytical study show the proximity of Xinjiang region and the identity and cultural closeness of its inhabitants with the Central Asian tribes, separatist movements, religious extremism, terrorism and drug trafficking in the field of sensitivity and Beijing has been strict about the political and security issues of the region and its Muslims.
    Keywords: : Xinjiang, China, Central Asia, Islamic fundamentalism}
  • مهدی جاودانی مقدم*، علی محسنی
    هدف

    این مقاله تلاش می کند تا با اشاره به وضعیت سیاسی -  اجتماعی مسلمانان فرانسه و دیدگاه های متفاوت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سه نسل مسلمانان این کشور و همچنین ارزیابی سیاست های دولت فرانسه در قبال آنان، به علل تشدید بحران هویت در میان مسلمانان فرانسه و تعامل متقابل آنان و دولت این کشور که از یک سو زمینه رشد تروریسم و از سوی دیگر تشدید اسلام هراسی را در فرانسه به وجود آورده است، بپردازد.

    روش شناسی

     این مقاله بر اساس روش توصیفی -  تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی انجام شده است.

    یافته ها

    زمینه های محیطی و روان شناختی هویت یابی در میان نسل های دوم و سوم مسلمانان فرانسه و رقابت میان سنت گرایی قومی و ملی با ادغام گرایی در اسلام اروپایی و یا گزینه سوم؛ یعنی افراط گرایی و بنیادگرایی، مهم ترین علل تشدید بحران هویت در میان مسلمانان این کشور بوده که به تعمیق شکاف هویت مبتنی بر لاییسیته و ارزش های اسلامی آنان منجر شده است.

    نتیجه گیری

    مسلمانان فرانسه، یکی از بزرگترین جوامع مسلمان در اروپا به حساب می آیند که وضعیت زیست سیاسی -  اجتماعی شان، نشان دهنده محدودیت ها و مشکلات بسیار فراروی آنان است. در این شرایط، ناکامی سیاست همسان سازی دولت فرانسه در بازسازی اسلام اروپایی و حملات تروریستی اخیر در این کشور، بر چالش هویت یابی جوانان مسلمان در میان نسل ها و قرایت سه گانه اسلامی از سنت گرایی قومی تا گرایش به اسلام سکولار و بنیادگرایی اسلامی، دامن زده است. این شرایط، در بستر و زمینه ای اجتماعی و هویتی، به بازتولید سیاست ها و اقدامات رادیکال از سوی دولت، شهروندان فرانسوی و مسلمان این کشور منجر می شود.

    کلید واژگان: اسلام, مسلمانان, اسلام اروپایی, بنیادگرایی اسلامی, فرانسه}
    Mahdi Javdani Moqaddam *, Ali Mohseni
    Objective

    This article seeks to address the socio-political situation of French Muslims and the different political, social and cultural perspectives of the three generations of Muslims in this country, as well as to evaluate the French government's policies towards them, due to the escalation of identity crisis among French Muslims. This interaction has created the ground for the growth of terrorism and the intensification of Islamophobia in France.

    Method

    This article is based on descriptive-analytical method by using library and internet resources.

    Findings

    Environmental and psychological contexts of identification among the second and third generations of French Muslims and the competition between ethnic and national traditionalism with integration in European Islam or the third option, extremism and fundamentalism, are the most important causes of the identity crisis among the Muslims. This issue has led to the deepening of the identity gap based on their secularism and Islamic values.

    Conclusion

    French Muslims are one of the largest Muslim communities in Europe, whose socio-political status reflects the limitations and problems they face. In this context, the failure of the French government's assimilation policy in the reconstruction of European Islam and the recent terrorist attacks in this country challenge the identification of Muslim youth among generations and the triple Islamic reading from ethnic traditionalism to secular Islam and Islamic fundamentalism. These conditions, in a social and identity context, lead to the reproduction of radical policies and actions by the government, French citizens and Muslims of this country.

    Keywords: Islam, Muslims, European Islam, Islamic Fundamentalism, France}
  • محمدرضا حکاکزاده*
    پژوهش حاضر با هدف بررسی سیاست روسیه در قبال بحران دولت- ملت سازی در عراق، درصدد پاسخ به این سوال است که بحران دولت ملت سازی در عراق نوین چه تاثیری بر ادراک نخبگان روس نسبت به تحولات این کشور و به تبع آن سیاست روسیه داشته است؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرضیه استوار است که تحولات دولت ملت سازی در عراق نوین ازجمله ظهور افراط گرایی تکفیری، تهدید منافع متحدین روسیه و همچنین نگرانی از تسری خیزش ها به اوراسیا، منجر به تغییر ادراک روس ها و در نتیجه اتخاذ سیاست گسترش حضور و نفوذ روسیه در عراق را به دنبال داشته است.
    کلید واژگان: بحران دولت- ملت سازی, خاورمیانه, بنیادگرایی اسلامی, روسیه, عراق}
    Mohammadreza Hakakzadeh *
    With the purpose of reviewing the policy of Russia towards the state-nation building crisis in Iraq, the present study seeks to answer what were the impacts of the state-nation building crisis in modern Iraq on the perception of Russian elites about the transformations in this country and consequently Russian policy. The method of study is descriptive analysis and it relies on the hypothesis that state-nation building transformations in modern Iraq such as the emergence of Takfiri extremism, threatening the interests of Russian allies, and concerns over spreading instabilities to Eurasia, have led to changing the perception of Russians and as a result, adopting the policy of expanding the presence and penetration of Russia in Iraq.
    Keywords: State-Nation Building Crisis, Middle East, Islamic Fundamentalism, Russia, Iraq}
  • علی محمد حاضری*، عبدالله ولی نژاد

    هرچند خشونت‌گرایی با تمسک به آموزه‌های دینی که نوعا با تکیه صرف بر الفاظ و نوعی اخباری‌گری توام بوده است امر کاملا جدیدی نیست و در تاریخ ادیان سوابق بسیاری دارد، ولی آنچه امروزه به عنوان بنیادگرایی خشونت‌آمیز شاهدیم - با همه ویژگی‌ها و خصوصیات آن - امر جدیدی است که در تاریخ ادیان و مذاهب کمتر مسبوق به سابقه است. بنابراین، بنیادگرایی اسلامی در این مقاله آن خوانشی از اسلام است که جز عصر حاضر، در هیچ یک از برهه‌های تاریخی گذشته وجود نداشته و خشونت‌ورزی ویژگی بارز آن است. با این تفاسیر، مبنای تکثر قرایات از اسلام تا پیش از قرن حاضر هرچه بوده، توان تبیین سازوکار ظهور بنیادگرایی اسلامی ندارد. بنابراین، یافتن راهی برای برون‌رفت از این خوانش مذهبی، مستلزم آن است که ابتدا منطق ظهور و بازتولید آن را دریابیم. در این راستا، در پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر از اندیشه‌های علیرضا شجاعی‌زند1، مصطفی ملکیان2 و سارا شریعتی3 در این زمینه بهره جسته‌ایم. با واکاوی آرای شجاعی‌زند ظهور بنیادگرایی اسلامی را در تنش معاصر میان ایدیولوژی جمع‌گرای اسلامی و ایدیولوژی فردگرا و جهانی‌شده لیبرال یافتیم که مبنای بازتولید آن نیز با اتکا به اندیشه‌های ملکیان و شریعتی در اتخاذ سازوکاری پوپولیستی بود. واکاوی نظریات مربوط به پوپولیسم، تقویت جامعه مدنی را به عنوان اولین گام برای مبارزه با بنیادگرایی اسلامی به ما نمایاند.

    کلید واژگان: بنیادگرایی اسلامی, لیبرالیسم, پوپولیسم, شجاعی زند, ملکیان, شریعتی}
    Ali mohammad hazeri, abdollah valinejad

    Although violence based on religious teachings, which is typically based on mere words, is not entirely new and has a long history in religions, but what we see today as violent fundamentalism with all its features is new, is less unprecedented in the history of religions and sects. Thus, Islamic fundamentalism in this article is a reading of Islam that has not existed in any of the past historical periods except the present age; and its hallmark is violence. Islamic fundamentalism is a reading of Islam that has not existed in any of the past historical periods except the present age. Therefore, finding a way out of this religious reading requires that we first understand the logic of its emergence and reproduction. Therefore, in this article, we sought the logic of the emergence and reproduction of Islamic fundamentalism and finding a way out of it. Achieving it also requires mastering how it emerges and reproduces. In this regard, in the present descriptive-analytical article, we used the ideas of Alireza Shojaeezand, Mostafa Malekian and Sara Shariati in this field. On this basis, we found the emergence of Islamic fundamentalism in the contemporary tension between Islamic collectivist ideology and individualistic and globalized liberal ideology. Also, the adoption of a populist mechanism is the basis of its reproduction. Therefore, we believe that strengthening civil society is a sufficient condition for overcoming Islamic Fundamentalism.

    Keywords: Islamic fundamentalism, Liberalism, Populism, Shojaeezand, Malekian, Shariati}
  • محمد لعل علیزاده*، محسن دیانت

    پایان جنگ سرد چتر ابرقدرت ها را از سر اروپا و بسیاری از مناطق برداشت. الگوی نفوذ ابرقدرت ها تغییر یافت. قدرت های منطقه ای ابتکار عمل را به دست گرفتند و ادبیات مربوط به قدرت های منطقه ای رواج یافت. وقوع انقلاب اسلامی، طرح حکومت اسلامی، ایدیولوژی شیعی و به چالش کشیدن گفتمان لیبرالیستی همراه با مولفه های دیگر قدرت ملی نظیر ژیوپلتیک، ایران را به عنوان یک قدرت منطقه ای مطرح ساخت. با توجه به اهمیت این جایگاه، چه سناریوهایی برای آینده قدرت منطقه ای ایران قابل کشف و ارزیابی است. تجسم آینده، کشف و ارزیابی آینده های ممکن و محتمل قدرت منطقه ای ایران با روش آینده پژوهی پیگیری شد. با استفاده از روش سناریوسازی تصویرهای خوش بینانه، بدبینانه و ترکیبی از آینده قدرت منطقه ای ایران ترسیم گردید. با تبیین بخش های سناریو و شواهد آنها، سناریوی ترکیبی؛ استمرار ایدیولوژی مقاومت و در حین تاکید بر تعامل موردی با غرب به عنوان تصویر نزدیک تر به واقعیت آینده جایگاه قدرت منطقه ای ایران محتمل تر است. ترسیم سناریوهای قدرت ایران در قالب مبنای نظری مجموعه بخش های سناریو (عناصر نسبتا مشخص، نیروهای پیشران و عدم قطعیت ها) و سناریوی ترکیبی بیانگر تداوم قدرت ایران و بازافرینی هویت انقلابی، پایبندی به مقاومت، اصولگرایی و آرمانگرایی واقع بین، در کنار تعامل موردی با غرب و تداوم مذاکرات 2021 است.

    کلید واژگان: قدرت منطقه ای, ایران, سناریوسازی, انقلاب اسلامی, مقاومت و اصولگرایی اسلامی}
    Mohammad Lal Alizade *, Mohsen Dianat

    The end of the Cold War lifted the umbrella of the superpowers from Europe and many other regions. The pattern of influence of the superpowers changed. The regional powers took the initiative, and the literature on regional powers became popular. The Islamic Revolution, the Islamic State, Shiite ideology, and the challenge to liberal discourse, along with other components of national power such as geopolitics, established Iran as a regional power. Given the importance of this position, what scenarios for the future of Iran's regional power can be explored and evaluated. Future visualization, discovery and evaluation of possible and probable futures of regional power in Iran were followed by futures research method. Using the scenario-making method, optimistic, pessimistic and combined images of the future power of Iran's regions were drawn. By explaining the parts of the scenario and their evidences, the combined scenario; The continuation of the ideology of resistance and while emphasizing the case interaction with the West as a picture closer to the future reality of the position of power in the regions of Iran is more likely. Drawing scenarios of Iranian power in the form of a theoretical basis of a set of scenarios (relatively specific elements, driving forces and uncertainties) and a combined scenario showing the continuation of Iranian power and re-creating a revolutionary identity, adherence to resistance, fundamentalism and realistic idealism. Case interaction with the West and the continuation of the 2021 negotiations.

    Keywords: Regional power, Iran, Scenario-Making, Islamic Revolution, Resistance, Islamic Fundamentalism}
  • علیرضا نورا، علی اکبر امینی، سید اسدالله اطهری

    ابوالاعلی مودودی از متفکران برجسته جهان اسلام است که به تحقق آرمانی- اسلامی باور داشت و در اندیشه او مفاهیمی مانند «حاکمیت خداوند»، «نظام سیاسی اسلامی»، «مقابله با غرب»، «آموزش اسلامی»، «جهاد» و مفاهیم اسلامی از جایگاه خاصی برخوردارند. با تشکیل کشور پاکستان در سال 1947 و بازخورد اندیشه های مودودی، بنیادگرایی اسلامی در این کشور نمود یافت و در رشد و پرورش آن موثر واقع شد. این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی که منابع آن براساس روش کتابخانه ای جمع آوری شده است در پی پاسخ به این پرسش است که اندیشه های مودودی چه تاثیری بر بنیادگرایی اسلامی در پاکستان داشته است؟ در پاسخ نیز اندیشه های مودودی باعث رشد اسلام گرایی در پاکستان و بر گروه های مختلف بنیادگرای اسلامی در این کشور تاثیر گذار بوده است. چنین تاثیرگذاری را می توان در روند هویت یابی اسلامی نظام سیاسی پاکستان، توسعه احزاب اسلامی، مدارس مذهبی و سازمان ها و گروه های بنیادگرا در این کشور جستجو کرد.

    کلید واژگان: ابوالاعلی مودودی, پاکستان, بنیادگرایی اسلامی, نظام سیاسی اسلامی, مدارس مذهبی}
    Alireza Nour, Aliakbar Amini, Seyyed Asadollah Athary

    Abu Ala'ali Modudi is one of the prominent thinkers of the Islamic world who believed in the achievement of Islamic idealism and in his ideas, concepts such as "the sovereignty of God", "Islamic political system", "confrontation with the West", "Islamic education", "jihad" and Islamic concepts Have a special place. With the formation of Pakistan in 1947, and the feedback on Modudi's ideas, Islamic fundamentalism was shown in this country and it became effective in its cultivation. This article, by analytical-descriptive method, whose sources are based on a library methodology, seeks to answer the question of how did the Modudi’s thought have an impact on Islamic fundamentalism in Pakistan? In response, Modudi's thoughts have contributed to the rise of Islamism in Pakistan and to various Islamic fundamentalist groups in the country. Such an impact can be found in the process of Islamic identification of the Pakistani political system, the development of Islamic parties, religious schools, and fundamentalist organizations and groups.

    Keywords: Aboul Ali Moodoodi, Pakistan, Islamic Fundamentalism, Islamic political system}
  • داوود کیانی*، زینب صدوقی

    هدف پژوهش حاضر، مطالعه تاثیر بحران ژئوپلیتیک خاورمیانه بر سیاست روسیه در این منطقه، به ویژه در قبال کشورهایی چون عراق و سوریه بود.پژوهش بر اینفرض استوار است که تغییر در دکترین سیاست خارجی روسیه، ظهور افراط گرایی، تهدید منافع روسیه و همچنین نگرانی از تسری خیزش ها به اوراسیا از سال 2011 به این سو و همزمان با وقوع ناآرامی های سیاسی - اجتماعی در خاورمیانه عربی، منجر به تغییر ادراک روس ها شده و در نتیجه اتخاذ سیاست گسترش نفوذ در منطقه خاورمیانه از سوی مسکو را به دنبال داشته است.نتایج حاصل از این پژوهش که به شیوه توصیفی - تحلیلی انجام شد، نشان داد، روسیه با تغییر در نگرش منطقه ای خود توانست ضمن افزایش نقش آفرینی در منطقه و پیشبرد سیاست برقراری امنیت و ثبات، نقش مهمی در مدیریت بحران به نفع خود ایفا کرده، و تهدیدات منطقه ای را به فرصت تبدیل کند.

    کلید واژگان: خاورمیانه, انقلاب های عربی, بنیادگرایی اسلامی, روسیه, سوریه, عراق, سیاست خارجی}
    Davood Kiani *, Zeinab Sadoughi

    The purpose of this paper is to study the impact of the Middle East geopolitical crisis on Russia's policy in the region, especially towards countries such as Iraq and Syria. The research is based on the assumption that Changes in the doctrine of Russian foreign policy, the emergence of extremism, the threat to Russia's interests, as well as concerns over the escalation of uprisings in Eurasia since 2011 and political and social unrest in the Arab Middle East , has led to policy of expansion of influence and presence in the Middle East by Moscow due to change in perception of the Russian elite.  The results of this descriptive-analytical study showed that Russia, by changing its regional approach, increased its role in the region and by promoting security and stability, playing an important role in managing crisis and turning threats into opportunities.

    Keywords: Middle East, Arab revolutions, Islamic Fundamentalism, Russia, Syria, Iraq, Foreign policy}
  • سید حمزه صفوی*، عباس سروستانی
    ماهیت و ریشه های همگرایی اروپایی به عنوان یکی از بی بدیل ترین مدل های همگرایی بعد از جنگ جهانی دوم، هم به دلیل نقشی که در کاهش منازعات و گسترش صلح میان کشورهای اروپایی داشت و هم به دلیل اهمیت و نقش اتحادیه اروپا در نظام بین الملل کنونی، همواره مورد توجه محققان و اندیشمندان سیاسی بوده است. عوامل و متغیرهای ملی، منطقه ای و بین المللی مختلفی در همگرایی اروپای پس از جنگ موثر بودند، اما متغیری که در این مقاله به برجسته سازی آن پرداختیم، نقش مولفه های هویتی در گسترش همکاری و همگرایی میان کشورهای اروپایی بود.پرسش اصلی این پژوهش این است که همگرایی اروپایی چگونه سببایجاد هویت اروپایی و گسترش صلح در اروپای پس از جنگ جهانی دوم شد؟ فرضیه ای که برای پاسخ به این پرسش به آزمون گذاشته می شود، این است که اتحادیه اروپا پروژه ای به منظور نجات کشورهای اروپایی براساس اسطوره سازی از درون و غیریت سازی از بیرون بوده است. یافته های پژوهش نیز نشان می دهد که هویت اروپایی امری سیاسی وگفتمانی و نتیجه ساختارشکنی گفتمان هویت ملی و دال های مرکزی آن، اسطوره سازی هایی مانند وحدت در عین کثرت، اروپای جهان وطنی و استثناگرایی و همچنین غیریت سازی از بیرون به منظور کاهش منازعات و اختلافات داخلی میان کشورهای اروپایی بوده است.
    کلید واژگان: اسطوره سازی, بنیادگرایی اسلامی, تحلیل گفتمان, غیریت سازی, کمونیسم, هویت اروپایی}
    Seyed Hamzeh Safavi *, Abbas Sarvestani
    The nature and roots of European integration as one of the most successful models of post-integration after World War II, Due to its role in reducing conflict and the spread of peace between European countries, and because of the importance and role of the European Union in the current international system, It has always been a matter of interest from scholars and political theorists. Although various national, regional, and international variables were effective in the post-war European integration, the variable that we referred to in this article was the role of identity components in expanding cooperation and integration between European countries. The main question of this study is how does European integration create a European identity and promote peace in post-war Europe? The research hypothesis is that the European Union has been a project to save European countries based on Mythology and antagonism. The findings of the research show that European identity is a political and discursive and the result of the deconstruction of the discourse of national identity and its nodal point, Mythologies such as unity in diversity, cosmopolitan Europe and exceptionalism, as well as antagonism In order to reduce internal conflicts among European countries.
    Keywords: European Identity, antagonism, Mythology, Communism, Islamic Fundamentalism}
  • مهناز گودرزی*، سعید حسن زاده

    بی شک تحولات دو دهه پایانی سده بیستم و در پی آن، حوادث 11 سپتامبر، نقطه عطفی در پررنگ شدن بنیادگرایی اسلامی بوده است. منطقه خاورمیانه، حساس ترین منطقه استراتژیکی جهان محسوب می شود که با چالش بنیادگرایی اسلامی مواجه است. در حال حاضر، بنیادگرایی اسلامی امروزه در قالب داعش نه تنها یک تهدید منطقه ای، بلکه تهدید بین المللی نیز محسوب می شود، به همین دلیل توجه به آن بیش از گذشته اهمیت دارد. این مقاله در پی پاسخگویی به این سوال است که عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر در شکل گیری داعش چیست؟ از این جهت نتایج این مقاله حاکی از آن است که تحلیل بنیادگرایی اسلامی نیازمند دیدی جامع نگر می باشد و نمی توان با تقلیل در یک یا دو عامل به بررسی آن پرداخت؛ به همین دلیل فرضیه این مقاله مبنی بر این است که مجموعه ای از کلیدی ترین عوامل اجتماعی می تواند شکل گیری  بنیادگرایی اسلامی را در منطقه تسهیل نمایند و از نظر اقتصادی کشورهایی که در رتبه های پا یین توسعه انسانی نسبت به سایر کشورهای منطقه واقع شده اند؛ شرایط مساعدتری را برای ظهور بنیادگرایی اسلامی خواهند داشت؛ بنابراین در این پژوهش به کاربست مدلی از حمید احمدی در چارچوب نظریه اقدام جمعی در شکل گیری بنیادگرایی اسلامی پرداخته شده است. روش پژوهش در این نوشتار توصیفی-تحلیلی می باشد که با ابزار فیش برداری کتابخانه ای و جستجوی اینترنتی گردآوری شده است.

    کلید واژگان: مهناز گودرزی* سید سعید حسن زاده}
    Mahnaz Godarzi(, Saaid Hasanzade

    Undoubtedly ,developments in the last two decades of the twentieth century and the events of September11 ,are a milestone point in growing Islamic fundamentalism .The Middle East is the most strategic area in world .Unfortunately ,The Middle East is faced with the challenge of Islamic fundamentalism .Nowadays ,Islamic fundamentalism is not only a regional threat but an international one .For this reason ,it is more important than past .Therefore ,this study seeks to answer the question that which social and economic factors do affect the formation of Islamic fundamentalism ?On the other hand ,what are the effects of Islamic fundamentalism on regional developments after September11 ?The result of this study suggest that ,the analysis of Islamic fundamentalism requires holistic view and we can’t study it with reducing it to one or two factors .Therefore ,this study is based on the hypothesis that a set of pivotal social and economic factors had formed Islamic fundamentalism .Afterward ,this study looks into the influence of Islamic fundamentalism and especially ISIS with emphasis on recent developments in the Middle East .Finding of this study shows that Islamic fundamentalism is the main cause of tumult and disturbance in the region and prevented the unity of Islamic states .Theoretical frameworks of this study are constructivism to analyze the effects of social factors and Amartya Sen’s theory to analyze the impact of economic factors in the formation of Islamic fundamentalism. Research’s method is descriptive – analytical and the needed data has been collected by using library and internet sources.

    Keywords: Middle East, Islamic Fundamentalism, Social Factors, Economic Factors}
  • مسعود اخوان کاظمی*، سید شمس الدین صادقی، کامران لطفی
    هرچند کشورهای سوریه و عراق جولانگاه اصلی داعش به عنوان یک گروه بنیادگرای تروریستی بودند؛ اما اعضای این گروه، شهروندان کشورهای مختلف هستند. در واقع، داعش از مناطق مختلف جهان یارگیری می کند. یکی از این مناطق آسیای مرکزی است که از پنج کشور قرقیزستان، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان تشکیل شده است. شواهد موجود نیز نشان می دهد که افراد متعددی از اتباع این کشورها در گروه داعش حضور دارند و در عمل این کشورها به کانون تکاپوی فعالیت های داعش تبدیل شده اند. آسیای مرکزی از جمله مناطقی است که به دلیل وجود بسترهای مناسب مانند فعالیت حزب های بنیادگرا، نفوذ تفکر افراط گرایی و نیز مشکلات اساسی داخلی در این کشورها، مستعد جذب و حضور جریان های افراط گرایانه و تروریستی مانند داعش است. می توان گفت که نفوذ داعش در آسیای مرکزی، به دلیل هم مرزبودن این مناطق با ایران، تهدیدی جدی برای امنیت جمهوری اسلامی ایران نیز محسوب می شود. از این رو، پژوهش حاضر این هدف ها را دنبال می کند: نخست، بررسی وضعیت ایدئولوژیک و بسترهای رشد افراط گرایی در کشورهای پنج گانه آسیای مرکزی از نظر وجود اندیشه ها و حزب های بنیادگرا، دوم،چرایی وجود زمینه های تسهیل کننده در این کشورها برای فعالیت گروه های اسلام گرای افراط گرا، سوم، چگونگی نفوذ و حضور مستقیم داعش در منطقه آسیای مرکزی، چهارم، ارائه چشم اندازی از آینده نفوذ و حضور این گروه بنیادگرای تروریستی در این منطقه با رویکردی آینده پژوهانه.
    کلید واژگان: آسیای مرکزی, بنیادگرایی, تهدید, داعش, سلفی گرایی}
    Masoud Akhavan Kazemi*, Seyed Shamsedin Sadeghi, Kamran Lotfi
    The Central Asian region, with a significant population of Muslims, has, as part of the Islamic world, embraced various Islamic currents and movements that have always been of particular importance to the political and social developments in the region. Today in this region, some Islamic groups and movements act as an opposition to their current governments, and while challenging their legitimacy, are demanding a fundamental change in the status quo; although they have different ways of achieving this goal. The spread of the ideology of secularism, liberalism, and Western culture, and the lack of social justice as well as the obvious political and economic discrimination in Central Asia are all among the key factors that have led to issues such as a crisis of legitimacy and an efficiency crisis in these countries, and provides grounds for popular uprisings and radical actions, based on Islamic ideas. The existence of some political and economic problems and the ineffectiveness of political systems in these areas and also the emergence of many problems among Islamic parties and groups that often have extremist and terrorist practices, shows the prospect that the ground for the infiltration and expansion of the activities of fundamentalist and radical groups such as ISIS in these areas has been provided. Also by exploiting the situation in the area, ISIS seeks to expand its presence in Central Asia, which will have important strategic implications for the region and neighboring countries.
    There are two hotspots with a high-tension capacity in the Central Asian region for the exploitation of extreme groups: First, the Fergana Valley, a region between Tajikistan and Uzbekistan and Kyrgyzstan, which will be most damaging to the interests of Western countries in the event of unrest and destabilization. The second point of instability is the northern border of Afghanistan with Central Asian countries, especially Tajikistan and Turkmenistan, where the crisis threatens the security of the region. In addition to these issues, it should be emphasized that ISIS's main strategy is to recruit from among Islamic countries, especially among radical Muslims, and they have designed special programs to achieve this goal. Hence, the main question of the present study is: what are the preconditions that have made Central Asia the focal point for the Takfiri terrorists of ISIS? To find the appropriate answer to this question, the research will test the following hypothesis: The diversity of ethnic groups and radical Islamist parties that engage in historical and ideological conflicts, and in particular the political ineffectiveness of the governorates of this region, has led to the growth of radicalism and the exploitation of the ISIS Takfiri terrorist group, and strengthening and expansion of its presence and influence in the five Central Asian countries.
    This paper examines multiple Islamist parties, radicalism and extremism, the ISIS group, as well as the political ineffectiveness of the governments in Central Asia. It should be noted that the method of research in this paper is descriptive-analytical and the research is an applied one. The main emphasis of this research is that the existence of suitable fields such as ethnic-religious tensions and the structural weakness of the state in Central Asian countries have led to the gradual emergence and evolution of numerous fundamentalist streams in this region. From this perspective, the existence of extremist thoughts and currents leads to the emergence and attraction of other new radical groups and parties in these areas, including the Takfiri terrorist group of ISIS, which is currently active in Syria and Iraq. In a futuristic view based on the available reasons and evidences, it can be said that due to the availability of suitable platforms for the growth and influence of this group in the Central Asian region, the near future will see the consolidation of ISIS presence in the countries of the region, in a way that will raise security threats, especially for the countries of the region, and particularly for China, Russia and Iran. Because of the many internal problems in the governments and societies of Central Asian countries (such as disadvantages and Social Problems, tension between the elites, the weakness and inefficiency of the state structure and the lack of proper mechanisms for gaining power), the realm for crisis and tensions have been provided to extremist groups such as ISIS, and the ground has been prepared for crises. These groups have tried to achieve their goals by exploiting these issues and by recruiting forces from these communities, as a result creating the ground for gaining political power and social influence in Central Asia. Thus, in a long-term perspective, it can be induced that these issues have contributed to the spread of tensions within these areas, the rise of religious extremism and the growth of militarization in Central Asia, and even the intensification of rivalry between major powers in these regions.
    Studies of this research as well as current trends show that the five Central Asian countries, (due to ethno-religious variations and the existence of fundamentalist parties such as Hizb ut-Tahrir, the Islamic Movement of Uzbekistan, the Al-Nusra Party, and other parties of this kind, which have a terrorist nature and are essentially a promoter of violence and extremism and have close and effective relations with other fundamentalist organizations such as al-Qaeda in neighboring countries, Afghanistan and Pakistan,) can be a good place to carry out ISIS terrorist activities. In addition, the weakness of the political structure of the governments, the inability to provide social justice, and the distribution of resources and equal economic opportunities between community members, are the basis for promoting extremist thoughts and handling violent acts by terrorist groups such as ISIS in the five countries of Central Asia. More importantly, the existence of evidences of the presence of Central Asian nationals among ISIS terrorist troops has provided a conductive platform for the formation of an Islamic caliphate government in these countries. Therefore, the anticipation of this study is that, in the near future, ISIS, with the help of citizens from Central Asian countries, will first consolidate the foundations of its thinking in these countries and then turn Central Asia into the focus of its terrorist activities. Because of this, there will be considerable security and geopolitical threats in this region, as well as for neighboring countries, especially for Iran, due to its common borders.
    Keywords: Central Asia, ISIS, Islamic Fundamentalism, Salafism, Threat}
  • صباح مفیدی، سمیه رحمانی
    نوشته پیش رو به ارائه تصویری از رابطه سازمان «داعش» ، مدرنیته و نهاد دولت پرداخته است. عوامل مختلفی در پیدایش پدیده های اجتماعی-سیاسی موثر هستند که در رابطه با ظهور «داعش» ، این مقاله، علاوه بر تاثیر بنیادگرایی اسلامی، به طور ویژه به نقش ریشه ای دول معاصر خاورمیانه و استفاده این سازمان از ابزارهایی که مدرنیته در اختیار آن قرار داده، توجه نموده و در پی پاسخ به این پرسش برآمده که تاثیر دول معاصر خاورمیانه بر پیدایش داعش چگونه بوده است؟ بدین منظور، به بررسی مدرنیته، دولت مدرن، دولت های خاورمیانه و تاثیر آنها بر ظهور داعش، پرداخته است. مقاله حاضر بر آن است که خاورمیانه فاقد شرایط لازم برای رشد کامل دولت مدرن بوده و دول این منطقه به خاطر عدم پذیرش کامل مدرنیته و نقص در اجرای اصول و فاکتورهای آن، اغلب دولی شبه مدرن بوده اند. لذا در کنار بنیادگرایی اسلامی، عملکرد آنها نیز در پیدایش چنین سازمان و دولت های قارچ گونه ای موثر بوده است. عملکرد نامناسب این دول شبه مدرن خاورمیانه ای در مقایسه با دول مدرن غربی و عدم رعایت برخی از جنبه های مدرنیته و دولت مدرن از سوی این دول از یک طرف، و عدم وجود شرایط اجتماعی لازم برای پذیرش این جنبه ها در منطقه و ناسازگاری این دول با جامعه مربوطه و نیز عدم توجه به بافت ترکیبی جامعه از طرف دیگر، از عوامل اصلی و ریشه ای ظهور "داعش" بوده اند.
    کلید واژگان: داعش, دولت مدرن و شبه مدرن, گفتمان آزادسازی, گفتمان منضبط سازی, بنیادگرایی اسلامی}
    Sabah Mofidi, Somayeh Somayeh Rahmani
    This article studies the relationship among ISIS, modernity and State. Various factors affect the creation of socio-political phenomena. Apart from the effect of Islamic fundamentalism on the emergence of ISIS, this paper particularly considers the basic role of Middle Eastern states and the ISIS use of modern facilities. So it tries to answer the question that how have the contemporary Middle Eastern states affected the emergence of ISIS? For this purpose, the article studies modernity, modern state, Middle Eastern states and their effect on the emergence of ISIS. It concludes that there have been no requisites for the full growth of modern state in the Middle East and the region’s states have not completely accepted modernity. Since these states have not had some features of modern state, they have often been quasi-modern states with weaknesses in their performance. Along with the existence of Islamic fundamentalism in the Middle Eastern society, their functions have also had effect in the emergence of such organizations and states. Inappropriate operation of Middle Eastern quasi-modern states in comparison with the western modern states and the nonconformity of some modernization and modern aspects in one hand, and nonexistence of required social conditions for the acceptance of these aspects in the region, inconsistency of these states with their societies as well as lack of attention to the composite structure of the society on the other hand, have been the main factors for ISIS emergence.
    Keywords: ISIS, Modern, Quasi-Modern States, Discourse of Liberation, Discourse of disciplinization, Islamic Fundamentalism}
  • آرمین امینی*

    از زاویه دید کشورهای غربی آنچه در خاورمیانه اتفاق افتاد نوعی شورش جوانان بیکار و تحصیل کردگانی بود که با الزامات عصر اطلاعات آشنا هستند و جویای آزادی و برابری و الگوهای جدید سامان دهی قدرت بودند. این نگرش نام بهار عربی را بر تحولات خاورمیانه می گذارد و با تئوری های گذر از پاتریمونالیسم و رسیدن به دموکراسی رویدادها را پیش بینی و برنامه ریزی می کند. بعضی تحلیلگران تحولات خاورمیانه را براساس اسلام و ورود الهیات بر عرصه سیاست قلمداد می کند و اعتقاد دارد که این تحولات نوعی بیداری اسلامی است که علیه الگوهای سنتی استبدادی و غربی دیکتاتور مآبانه صورت می گیرد. به نظر می رسد که هیچ یک از این دو اتفاق نیفتاده است و خاورمیانه به علل گوناگون در حال تجربه کردن بنیادگرایی است.

    کلید واژگان: بنیادگرایی اسلامی, خاورمیانه, بهار عربی, جامع بین المللی}
    Armin Amini*

    What happened in the Middle East, from Western countries’perspe- ctive, was a rebellion of unemployed youth and graduated persons, who are familiar with the requirements of information era, seeking freedom, quality and order of power’s new patterns. This perspective called Middle East developments Arab Spring and predicted the events by using theories of patrimonialism and democracy. Some experts would analyze the Middle East developments according to Islam and relations between theology and politics. They believe that thedevel- opments are a kind of Islamic awakening against the patterns of traditional despotism and western dictatorship. It seems none of perspectives happened and the Middle East is experiencingfundam- entalism.

    Keywords: Islamic Fundamentalism, Middle East, Arab spring, International Community}
  • محسن اسلامی *، بهروز ایاز
    با گذشت دو سال از ظهور گروه موسوم به داعش، این گروه به سمت آسیای مرکزی روی آورده است. با هدف قرار دادن آسیای مرکزی توسط این گروه، سوالاتی در نزد تحلیل گران به وجود آمده است. این نوشتار نیز در پی پاسخ به این سوال است که چه عواملی موجب ظهور و نفوذ داعش در آسیای مرکزی و جذب عده ای از این منطقه به این گروه شده است؟ به عبارت دیگر بستر ها، زمینه ها و علل نفوذ داعش در آسیای مرکزی چیست؟ فرضیه این نوشتار بر آن است که وجود عوامل و بستر هایی در آسیای مرکزی نظیر فقر، عدم توسعه یافتگی، بی ثباتی سیاسی و اقتصادی، وجود افراط گرایی اسلامی در میان برخی از مسلمانان این منطقه از یک سو، و وجود منابع معدنی غنی در این منطقه، وجود دو کشور مسلمان بنیادگرا(پاکستان و افغانستان) در همسایگی کشورهای این منطقه، نزدیکی کشور روسیه به این منطقه، حضور مسلمانان غرب چین (در استان سین کیانگ) در نزدیکی و همسایگی کشورهای منطقه آسیای مرکزی و از همه مهمتر استراتژی داعش در بین المللی کردن خود موجب شده است تا این منطقه مورد توجه این گروه تروریستی-تکفیری قرار گیرد و این گروه بتواند در این منطقه نفوذ کند و در این منطقه یارگیری کند.
    کلید واژگان: داعش, آسیای مرکزی, افراط گرایی, بنیادگرایی اسلامی, جمهوری اسلامی ایران}
    Mohsen Eslami *
    Two years after the creation ISIS, the group moved towards Central Asia. This advancement raised many questions and worried analysts. This paper tries to answer the question that: What are the causes for the advancement of ISIS in Central Asia? The hypothesis of this paper is that some regional factors such as poverty, underdevelopment, political and economic instability, spread of extremism among some Muslims, rich mineral resources of this area, the two fundamentalist Muslim communities (Pakistan and Afghanistan) as the neighboring countries, Russian influence, the presence of Muslims in the West China (Xinjiang province) and most importantly ISIS strategy for Internationalization led to the advancement of this group in the region.
    Keywords: ISIS, Central Asia, Extremism, Islamic fundamentalism, Islamic Republic of Iran}
  • سید جواد صالحی*، فاتح مرادی نیاز
    تحولات موسوم به بهار عربی و پیامدهای قابل توجه آن در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، معادلات سیاسی در خاورمیانه را دستخوش تغییر کرده است. نقش بارز گروه های بنیادگرای اسلامی و تروریستی چون القاعده و داعش در تحولات اخیر بویژه در جنگ داخلی سوریه و بحران عراق سیمای سیاسی خاورمیانه را به کلی دگرگون کرده است. خشونت عریان داعش در مقابله با گروه ها و کنشگران دیگر در این کشورها و تقویت و رشد پایگاه سیاسی، اجتماعی و ایدئولوژیکی این گروه در منطقه و ورای آن به بحث اصلی محافل آکادمیک مبدل شده است. با وجود شباهت های ساختاری و ایدئولوژیک، اما موج جدید بنیادگرایی در منطقه در بسیاری از ابعاد به صورت چشمگیری دچار تحول و دگردیسی شده است. داعش که اکنون قوی ترین گروه تروریستی و بنیادگرای جهان محسوب می شود، سبک و شیوه نوین در عملکرد و سیاست گذاری های رادیکال از خود به نمایش گذارده است. کنترل بخش های بزرگی از عراق و سوریه و جذب ده ها هزار نیروی جدید جهادی از سرتاسر جهان حاکی از عملکرد نسبتا موفق این گروه دارد. در این مقاله تلاش شده تا با توجه شاخص های ایدئولوژیکی و ساختاری که داعش و رهبران آن ارائه داده اند، مقایسه موردی میان این گروه و القاعده انجام گیرد و تفاوتهای ساختاری و ایدئولوژیکی آنها مورد بررسی قرار داد.
    کلید واژگان: بنیادگرای اسلامی, داعش, القاعده, خشونت, ایدئولوژی}
    Seyed Javad Salehi *, Fateh Moradiniazfateh
    Arab spring and its political, economic and cultural consequences fundamentally changed the political equations in the Middle East. The role of Islamic fundamental groups such as Isis, Islamic State of Iraq and Sham, and Al-Qaeda in the recent developments especially in Syria and Iraq changed the trend of political developments in the region. Isis and its growth and promotion in the shadow of Syria civil war and crisis in the Iraq becomes the focal point of academic discussions. Despite of ideological and structural similarities between of new waves of fundamentalism in the region with previous’, many of its dimensions changed and got Metamorphosis. Isis, as the most successful and powerful fundamental group, introduces a new style and method in governing. Dominating large parts of Iraq and Syria by this group and attraction tens of thousands of Jihadists from across the world are indications for the partly success of their mission. In this article, writers, according to Isis ideological and structural indexes, are after drawing an analogy between Isis and Al-Qaeda in the terms of Structural and ideological distinctions.
    Keywords: Islamic Fundamentalism, Isis, Al, Qaeda, violence, Ideology}
  • فردین قریشی*، هادی داوودی زواره
    این مقاله در پی بررسی و مطالعه در زمینه مبانی فکری و اندیشه ای جریان اصل گرایی اسلامی است. تکیه بر شریعت به عنوان منبع اصیل معرفت، تاکید بر تکلیف، اعتقاد به سیاست بر مبنای فقه و موضع گیری علیه دستاوردهای تمدن غرب در حوزه اندیشه اجتماعی به ترتیب مبانی معرفت شناختی، انسان شناختی، رهیافت سیاسی و رویکرد غرب اندیشانه جریان اصل گرایی اسلامی را شکل می دهند. تجزیه وتحلیل مبانی مذکور با تکیه بر آرا، عقاید و اندیشه های فداییان اسلام به عنوان یکی از برجسته ترین و رادیکال ترین مصادیق اصل گرایی اسلامی در ایران معاصر وضوح بیشتری به منطق این نوع اندیشه ورزی بخشیده است. روش تحقیق مورد استفاده نیز عبارت است از روش توصیف نظری و تفسیر متون مرتبط با موضوع از طریق مراجعه به سخنان، نوشته ها و مواضع و اعلامیه های جمعیت فداییان اسلام.
    کلید واژگان: اسلام سیاسی, اصالت شریعت, اصالت تکلیف, اصل گرایی اسلامی, غرب اندیشی, فداییان اسلام}
    Fardin Ghoreishi *, Hadi Davoudi Zavareh
    This article seeks to reveal the theoretical basics of Islabmic Fundamentalism. Precedence of religion over reason in epistemology, emphasize on human being duties in anthropology, Government on the base of jurisprudence in political approach, and criticizing the western civilization, are the theoretical indicators of Islamic Fundamentalism. The Devotees of Islam (Fadaiyan-e Islam) as an important Islamic Fundamentalist group in Iranian contemporary history has been considered as the case study. Theoretical description and hermeneutics has been used as methods of research in this regard.
    Keywords: Islamic Fundamentalism, Traditional Epistemology, Traditional Anthropology, Political Jurisprudence, Devotees of Islam (Fadaiyan, e Islam), Islamic}
  • الهه کولایی، محمد جواد خوانساری
    با تجزیه اتحاد شوروی در پایان سال 1991 و درپی آن استقلال ناخواسته جمهوری های آسیای مرکزی، دولتهای منطقه با چالش های سیاسی-امنیتی بسیاری روبه رو شدند. یکی از مهم ترین چالشها، رشد و گسترش بنیادگرایی اسلامی در این منطقه بوده است. این موضوع، به ویژه پس از رخدادهای 11 سپتامبر 2001، از اهمیت قابل توجهی برخوردار شده است. در این زمینه دیدگاه ها و تحلیل های گوناگونی با تاکید بر عوامل بیرونی و درونی موثر بر آن ارایه شده است. در این میان، گاه نقش جمهوری اسلامی ایران و سیاست آن به عنوان یکی از عوامل اصلی موثر در رشد و گسترش بنیادگرایی اسلامی در منطقه مطرح شده است. سوال اصلی این مقاله «چیستی نقش ایران در گسترش بنیادگرایی اسلامی در آسیای مرکزی» است. نویسندگان این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی نقش ایران را در رشد و گسترش بنیادگرایی اسلامی در آسیای مرکزی بررسی می کنند.
    کلید واژگان: آسیای مرکزی, ایران, بنیادگرایی اسلامی, اسلام سیاسی, اتحاد شوروی}
    Ehaleh Koulaee, Mohammadjavad Khansari
    After the disintegration of the Soviet Union in 1991 and inevitable independence of the Central Asian republics، the regional states faced many political-security challenges. One of the most significant challenges has been the growth and expansion of Islamic fundamentalism in the region. Particularly after 9/11، the issue has got a considerable importance. In this regard، different views and analyses have been provided by emphasizing domestic and foreign factors. Meanwhile the role of the Islamic Republic of Iran and its policy has been raised as one of main factors in the growth and expansion of Islamic fundamentalism in the region. The main question of this article is: What is the nature of Iran’s role in spreading Islamic fundamentalism? The authors examine the role if Iran in the growth and spread of Islamic fundamentalism by using a descriptive-analytical method.
    Keywords: Central Asia, Iran, Islamic fundamentalism, political Islam, Soviet Union}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال