به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Plantinga » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Plantinga » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • فرح رامین*

    مقاله حاضر دو هدف را پی می گیرد: نخست ارایه تبیین و تحلیلی از برهان وجودی آنسلم و پلانتینگا بر اساس تقریر «ویلیام رو»-خداناباور معاصر-و دوم تعیین جایگاه مغالطه «پنداشت پرسش» در این استدلال. «رو» پس از طرح نقدهایی که بر تقریر آنسلمی این استدلال وارد شده است، قرایت موجهاتی پلانتینگا را قانع کننده ترین روایت برهان می داند و معتقد است که تقریرهای پیشین با تکیه بر این اصل که «وجود در واقعیت» ویژگی برتری بخش است، گرفتار مغالطه منطقی هستند. تقریر پلانتینگا نیز بر این مقدمه که خدا «موجودی ممکن با حداکثر کمال است»، استوار است و این گزاره تنها در صورتی صادق است که خدا در جهان واقعی، وجود داشته باشد. در این پژوهش، با روشی تحلیلی-انتقادی نشان می دهم روایت آنسلمی و بازسازی این روایت از طریق پلانتینگا مغالطه آمیز است و روایت موجهاتی پلانتینگا نیز گرچه دارای ضرورت منطقی است؛ اما ضرورت وجود خداوند در خارج را اثبات نمی نماید؛ زیرا کمال در این برهان به گونه ای تعریف شده که به مغالطه «پنداشت پرسش» دچار است.

    کلید واژگان: آنسلم, برهان وجودی, پلانتینگا, مغالطه پنداشت پرسش, ویلیام رو}
    Farah Ramin *

    This paper has two objectives first, to provide an explanation and analysis of Anselm and Plantinga's ontological argument based on the interpretation of William Rowe, a contemporary atheist, and second, to determine the place of the fallacy of " begging the question" in this argument. After presenting the criticisms of Anselm's interpretation of the argument, Rowe considers Plantinga's modal version to be the most convincing version of the argument and believes that previous interpretations, based on the principle that "existence in reality" is a superior property, are caught in a logical fallacy. Plantinga's interpretation is also based on the premise that God is "a possible being with maximum perfection," and this proposition is true only if God exists in the real world. In this research, using an analytical-critical method, I show that Anselm's interpretation and Plantinga's reconstruction of it are fallacious, and although Plantinga's modal interpretation has logical necessity, it does not prove the necessity of God's existence in the external world. This is because perfection in this argument is defined in a way that falls into the fallacy of "begging the question”.

    Keywords: Ontological argument, Anselm, Plantinga, William Rowe, Fallacy of Begging the Question, Modal Interpretation, Perfection}
  • سید محمدعلی دیباجی*، محمدمهدی مسیبی

    در مسیله قرینه ای شر، از تکثر و شدت شرور به عنوان شاهدی علیه وجود خدا استفاده می شود. بر این اساس شرور مهیبی در جهان وجود دارند که یک موجود عالم و قادر مطلق و خیر محض می تواند از آنها جلوگیری کند، بدون اینکه خیر بزرگ تری را از دست بدهد یا شر بزرگ تر یا مساوی را مجاز بداند، ولی چنین نکرده است؛ پس هرچه شدت و تنوع این شرور بیشتر باشد، احتمال وجود خدای خیرخواه محضی که عالم و قادر مطلق است نیز کمتر خواهد شد. مایکل تولی از طرفداران مسیله قرینه ای یا بینه ای شر است. او با تکیه بر مقدماتی مانند تکثر شرور، بررسی احتمالاتی نظریه وجود خدا در مقایسه با نظریه های بدیل و استناد به زلزله لیسبون به عنوان استدلال اصلی به نامحتمل بودن وجود خدا معتقد است. در مقابل، آلوین پلنتینگا در پاسخ به تولی با تکیه بر مقدماتی مانند اینکه خداباوری محتمل ترین گزینه است، چراکه نظریه های بدیل آن، مشکلات جدی دارند، با نقد بر دو مقدمه از مقدمات استدلال اصلی تولی در صدد اثبات محتمل بودن وجود خداست. در این نوشتار تلاش شده است با تکیه بر روش کتابخانه ای به تبیین استدلال تولی و پلنتینگا پرداخته و سپس نقدهای دیگر وارده بر نظریه احتمالاتی تولی ارایه شود.

    کلید واژگان: مسئله شر, شر قرینه ای, تولی, پلنتینگا, نظام احسن, نظام ربوبی}
    Seyyed MohammadAli Dibaji, MohammadMahdi Mosayyebi

    In the symmetry problem of evil, the multiplicity and intensity of evil are used as evidence against the existence of God. According to this, there are terrible evils in the world that an all-knowing, omnipotent and pure good being could prevent, without losing a greater good or allowing a greater or equal evil, but he did not do so; So, the greater the severity and diversity of this evil, the less the possibility of the existence of a pure good God who is all-knowing and Omnipotent. Michael Tolley believes in the problem of symmetry of evil. He believes in the improbability of God's existence by relying on premises such as the plurality of evil, examining the possibilities of the theory of God's existence in comparison with alternative theories, and citing the Lisbon earthquake as the main argument. On the other hand, Alvin Plantinga, in response to Tully, relying on premises such as that theism is the most probable option, because its alternative theories have serious problems, by criticizing two of the premises of Tully's main argument, seeks to prove the existence of God. In this article, an attempt has been made to explain Tully and Plantinga's argument by relying on the library method and then presenting other criticisms of Tully's probability theory.

    Keywords: the problem of evil, Symmetry Evil, Tully, Plantinga, the Best Arrangement of Things, the Best Lordy Arrangement}
  • علی کربلایی پازوکی، صالح حسن زاده، حسین قلی پور*

    حوادث و ناملایمات اخلاقی و طبیعی بخشی از شروری هستند که در محیط اطرافمان با آنها مواجه هستیم. مسیله این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و شیوه گردآوری کتابخانه ای، بررسی تطبیقی آرای عقلی دو متفکر مسلمان و مسیحی(آیت الله جوادی آملی و پلانتینگا) و بیان ترابط موضوع شرور با علم، قدرت و حکمت الهی از منظر این دو اندیشمند می باشد. آیت الله جوادی ، شر را به امر عدمی تحلیل نموده، و علاوه بر آن از راه حل خلقت نظام احسن و نسبی انگاری شرور در دفع این شبهه استفاده نموده اند. پلانتینگا نیز برای حل مسیله شر، از روشی منطقی کمک می جوید که به «دفاع مبتنی بر اختیار» معروف است. جوابیه جهان های ممکن نیز در قالب همین نظریه بدان پرداخته شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که؛ این دو اندیشمند در اصل اعتقاد به خدای کامل مطلق اشتراک نظر دارند. البته دیدگاه آیت الله جوادی، پاسخگوی شبهه شرور اخلاقی و طبیعی است، اما پاسخ پلانتینگا ناظر به شرور اخلاقی صرف است و غیرمستقیم شبهه شرور طبیعی را جواب می دهد.

    کلید واژگان: شر بالذات و بالعرض, دفاع مبتنی بر اختیار, فلسفه شرور, جوادی آملی, پلانتینگا}
    Ali Karbalaei Pazooki, Saleh Hasanzadeh, Hossein Gholipour*

    Moral and natural accidents and misfortunes are part of the evil that we face in our surroundings. The problem of this research with the descriptive-analytical method and library-based collection, is a comparative study of the intellectual opinions of two Muslim and Christian thinkers (Ayatollah Javadi Amoli and Plantinga) and the connection between the subject of evil and Divine Science, Power and Wisdom from their views. Ayatollah Javadi has analyzed evil as nonexistent, and in addition, has used the theory of the best system, nizami ahsan, and relativizing the evil to solve the doubt. Plantinga, however, seeks help from a logical method known as the "defense based on authority". The answer on possible worlds is also discussed with this theory. The research findings show that the thinkers share the belief in the absolute perfect God. Of course, Ayatollah Javadi's point of view answers the question of moral and natural evil, but Plantinga's answer refers to mere moral evil and indirectly answers the question of natural evil.

    Keywords: Essential, Accidental Evil, Defense Based on Authority, the Whyof the Evil, Javadi Amoli, Plantinga}
  • زینب شکیبی*، فهیمه خوشنویسان
    پلانتینگا از فیلسوفان فضیلت گرا و در معرفت شناسی دارای رویکرد وثاقت گرایی و برون گرایی است. در اعتمادگرایی مبتنی بر فضیلت به ویژگی های فضیلتی و رذیلتی فاعل شناسا اعم از ویژگی ها و استعداد قوای معرفتی برای مودی به صدق بودن باور تاکید شده است. پلانتینگا در معرفت شناسی عام نظریه ضمانت را در مکانیزم کارکرد صحیح قوا تقریر کرد و برای ضمانت چهار شرط قرار داد که عبارت است از: صحت قوای معرفتی، صحت کار و محیط مناسب، هدف و برنامه. او در معرفت شناسی دینی انسان ها را دارای حس الوهی می داند که در شرایط مناسب، حس خداشناسی فعلیت یافته باورهای دینی صادق تولید می کند. از نظر ملاصدرا قوای ادراکی و ویژگی های فاعل شناسا در شکل گیری باور موثر هستند. ملاصدرا با شرط فضیلت مندی قوای ادراکی در مورد گزاره های دینی، قوای موجد باورهای دینی صادق را از سایر قوا متمایز می کند. او قوه قدسیه را در انسان هایی که دارای قوای ادراکی موهبتی هستند، با دو فرایند وحی و الهام، موجد باور صادق دینی می داند. خطاناپذیر دانستن باورهای صادق حاصل از قوه قدسیه و ذاتی دانستن قوای ادراک گزاره های دینی، گسترده بودن باورهای دینی صادق و تاثیر عوامل غیرمعرفتی موثر بر معرفت و نقش فضایل اخلاقی در معرفت از دلایل مشابهت دیدگاه ملاصدرا به پلانتینگا می باشد.
    کلید واژگان: پلانتینگا, حس الوهی, عوامل غیرمعرفتی, قوه قدسیه, ملاصدرا}
    Zeinab Shakibi *, Fahimeh Khoshnevisan
    Plantinga is one of the virtue-oriented philosophers and in epistemology, he has an approach of reliability and extroversion, in virtue-based reliability, the virtue and vice characteristics of the knowing agent, including the characteristics and aptitude of epistemological powers, are emphasized for Modi on the truth of belief. In general epistemology, Plantinga presented the theory of guarantee in the mechanism of the correct functioning of powers, and to guarantee the four conditions of the contract, which are: correctness of cognitive powers, correctness of work and suitable environment, purpose and plan, in religious epistemology, Plantinga considers humans to have a divine sense that Under the right circumstances, an actualized sense of theology produces honest religious beliefs. According to Mullah Sadra, the perceptive powers and the characteristics of the cognitive subject are effective in the formation of beliefs. With the condition of virtue of the perceptive powers regarding religious propositions, he distinguishes the powers that generate sincere religious beliefs from other powers. are, with the two processes of revelation and inspiration, the originator of honest religious belief, knowing the infallibility of honest beliefs resulting from the power of sanctity and recognizing the powers of perception of religious propositions as inherent, the wideness of honest religious beliefs and the influence of non-cognitive factors affecting knowledge and the role of moral virtues in Knowledge is one of the reasons for the similarity of Mulla Sadra's view to Plantinga.
    Keywords: Divine sense, Holy Power, Molasdra, Non-Cognitive Factors, Plantinga}
  • محمدجواد الهی اصل، عباس یزدانی*
    هدف
    هدف نوشتار حاضر، بررسی یکی از دیدگاه های مهم در تحلیل معرفت؛ یعنی دیدگاه نوین پلنتینگا، با عنوان کارکردگرایی صحیح بود.
    روش
    این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی- انتقادی از طریق گردآوری اطلاعات، مطالعه آثار مکتوب و تحلیل مفاهیم، گزاره ها و استدلالات انجام شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که دیدگاه های سابق (اعم از درون گرایانه و برون گرایانه) به دلیل نادیده گرفتن کارکرد درست قوای شناختی به عنوان شرط ضروری معرفت، صدق یک باور را نمی توانند تضمین کنند. اما دیدگاه پلنتینگا افزون بر کارکردگرایی درست، متضمن عناصر دیگری همچون نقشه طراحی خوب و محیط شناختی مناسب است. البته دیدگاه پلنتینگا خالی از انتقادات نبوده است. مهم ترین انتقاداتی که نسبت به دیدگاه وی مطرح شده اند، عبارتند از: «مرد مرداب» و «مسیله دقت». در این نوشتار، نابسندگی دیدگاه های سابق نشان داده شده و همچنین عناصر و مقومات دیدگاه پلنتینگا توضیح داده شده و سپس «مرد مرداب» و «مسیله دقت» بررسی شدند. پلنتینگا در مواجهه با مسیله دقت، تقریرهای متفاوتی از کارکردگرایی درست ارایه کرد.
    نتیجه گیری
    بررسی اشکالات و پاسخهای طرفین نشان داد که تحلیل نهایی پلنتینگا در مواجهه با این دو انتقاد، قابل دفاع است.
    کلید واژگان: پلنتینگا, تضمین, کارکردگرایی درست, مرد مرداب, مساله دقت}
    Mohammadjavad Elahiasl, Abbas Yazdani *
    Purpose
    The purpose of this article was to examine one of the important views in the analysis of knowledge, that is, Plantinga's new view, called proper functionalism.
    Method
    This research was carried out with a descriptive-analytical-critical method through collecting information, studying written works and analyzing concepts, propositions and arguments.
    Findings
    The findings of the research showed that the former views (both internalism and externalism) cannot guarantee the truth of a belief due to ignoring the proper functioning of cognitive powers as a necessary condition for knowledge. But Plantinga's view, in addition to proper function, includes other elements such as a good design map and a suitable cognitive environment. Of course, Plantinga's view has not been without criticism. The most important criticisms that have been raised against his view are "swamp man" and "problem of accuracy". And in this article, the inadequacy of the previous views was shown and also the elements and principles of Plantinga's view were explained. And then, "swamp man" and "problem of accuracy" were examined. Plantinga, faced with the problem of accuracy, presented different interpretations of proper functionalism.
    Conclusion
    Examining the problems and answers of the parties showed that Plantinga's final analysis is defensible in the face of these two criticisms.
    Keywords: Plantinga, Guarantee, proper function, swamp man, the question of accuracy}
  • نرگس نظرنژاد*


    در پژوهش حاضر، از منظر فلسفه دین کاربردی، به نقد رویکرد ضدبینه جویانه پلنتینگا پرداخته شده است؛ با این هدف که نشان داده شود چگونه موضعی در معرفت شناسی، می تواند تبعات عملی منفی در پی داشته باشد. ادعای اصلی مقاله این است که ورود به عصر پسامدرن و  فاصله گرفتن اندیشمندانی چون پلنتینگا از عقلانیت عام و فرو نهادن معیارهای آن، از جمله وظیفه مستند کردن دعاوی، به بینه کافی، در نهایت سبب شده است تا عقل، یا  به کلی از حوزه مباحث دینی خارج گردد و یا از  نوعی عقلانیت منطقه ای، سخن به میان آید. نتیجه این گذار، در هر دو حالت، مسدود شدن باب گفتگو میان پیروان ادیان مختلف از یک سو و دینداران و غیردینداران، از سوی دیگر،  و در نهایت، محروم ماندن انسان ها از در اختیار داشتن معیارهای عام و مورد وفاق، در نقد باورهای یکدیگر است. انسداد باب گفتگو و نقد، وقتی در کنار این واقعیت قرار می گیرد که میان باورها و اعمال، پیوند وثیقی وجود دارد، مساله ابعاد ناگوارتری  می یابد؛ زیرا با از میان رفتن معیارهای عام نقد باورها، نقد اعمال برآمده از آنها نیز مقدور نخواهد بود و همه گروه ها، از جمله گروه های افراط گرا می توانند خود را معاف از پاسخگویی در قبال اعمالشان بدانند و عملا جنایات احتمالی خویش را نیز موجه جلوه دهند.

    کلید واژگان: افراطی گری, بینه جویی, پسامدرنیسم, پلنتینگا, فلسفه دین کاربردی, عقلانیت}
    Narges Nazarnejad*

    The current study examines Plantinga's anti-evidentialist position through the perspective of applied philosophy of religion, illustrating how epistemological positions can have detrimental practical effects. The article's main claim is that entering the postmodern era and distancing thinkers like Plantinga from general rationality and lowering its standards, including the duty to ground claims on sufficient evidence, has eventually caused reason to be excluded from religious dialogue or to talk about a kind of regional rationality. The consequence of this transformation is the obstruction of dialogue between followers of various religions on the one hand, and believers and non-believers on the other, and lastly, the deprivation of human beings of common and agreed-upon criteria for criticizing each other's beliefs. When the issue of obstruction of dialogue and critique is combined with the fact that there is a close link between beliefs and actions, the problem becomes even worse; because without general criteria for criticizing beliefs, it will be impossible to criticize the actions resulting from them, and all groups, including extremist groups, will be able to absolve themselves of responsibility for their actions and justify their possible crimes in practice.

    Keywords: applied Philosophy of religion, evidentialism, extremism, Plantinga, postmodernism, rationality}
  • فائزه برزگر تبریزی*، حسن قنبری، منصور نصیری
    این نوشتار، تلاشی است برای نشان دادن این نکته که قرینه گرایی مبتنی بر عقل گرایی حداکثری، در طول تاریخ فلسفه چه در حوزه معرفت شناسی و چه در حوزه اخلاق باور، سازوکار حقیقی شکل گیری ایمان به خدا را، به شکل مبالغه آمیزی تحت تاثیر قرار داده و در سایه نوعی جزم اندیشی، نقش عوامل دیگری مانند عواطف، امیال و به خصوص اراده را که در چارچوب فهم عرفی به شکل گیری ایمان در خداباوران منجر می شود، نادیده گرفته است. در میان متفکران معاصر، ویلیام جیمز و پلنتینگا تلاش کرده اند این رویکرد جزم گرایانه را تعدیل کرده و آن دسته از جنبه های عملی شکل گیری ایمان را که همواره از نظر دور مانده اند، احیا کنند. مهم ترین نقطه اشتراک در نظریه پردازی این دو، توجه به جنبه های عملی ایمان در چارچوب فهم عرفی و تاکید بر نقش مهم اراده در کنار عقل در شکل گیری ایمان است. به این ترتیب می توان نشان داد که آرای ویلیام جیمز و پلنتینگا مکمل یکدیگر در زمینه نحوه شکل گیری سازوکار ایمان به خداوند است.
    کلید واژگان: ایمان, اراده گرایی, پلنتینگا, قرینه گرایی, ویلیام جیمز}
    Faezeh Barzegar Tabrizi *, Hassan Ghanbari, Mansour Nasiri
    This article is an effort to show that during the history of philosophy – both in the epistemology and ethics domains – evidentialism based on extreme rationalism has tremendously influenced the true mechanism of the formation of faith in God. In the light of a kind of determinism, it has averted attentions from the role of other functions such as emotions, passions, and especially volition in the formation of faith in theists within the common understanding framework. Among the contemporary thinkers, William James and Plantinga have tried to modify this deterministic approach and revive those practical aspects of the formation of faith that are always forgotten. The salient common point in the theories of these two thinkers are the attention to the practical aspects of faith within the common understanding framework and the emphasis on the significant role of volition – in line with reason – in the formation of faith. This way, it can be observed that the opinions of William James and Plantinga about the way the mechanism of faith in God is formed complete each other.
    Keywords: Faith, evidentialism, Volitionalism, Plantinga, William James}
  • ملیحه آقائی، سید احمد فاضلی*، زهرا خزاعی
    استدلال کانتوری گریم از جمله براهینی است که در مباحث فلسفی اخیر ناسازگاری مفهوم علم مطلق را مورد هدف قرار داده است. گریم با استناد به اصل ریاضی کانتور و بر مبنای تعریف پذیرفته شده علم مطلق، یعنی علم به تمامی گزاره های صادق، وجود عالم مطلق را به دلیل عدم امکان وجود متعلق علم او، یعنی «مجموعه گزاره های صادق»، انکار می نماید. در این زمینه پاسخ های متعددی در دفاع از علم مطلق الهی از سوی متفکران مسیحی معاصر ارایه شده که یکی از مهم ترین آنها خودمتناقض دانستن این استدلال است که پلانتینگا آن را مطرح کرده است. سنت فلسفه اسلامی از جهت تبیین ماهیت علم مطلق با سنت الهیات مسیحی تفاوت مبنایی دارد. اما با توجه به ظرفیت حکمت متعالیه صدرایی، با استناد به مباحثی چون تعریف و ماهیت مجموع و همچنین شرایط تسلسل محال، می توان علاوه بر ابطال فرض استدلال گریم مبنی بر وجود حقایق بیشتری از مجموعه تمام حقایق، امکان علم عالم مطلق به سلسله نامتناهی از مجموعه حقایق را اثبات نمود.
    کلید واژگان: علم مطلق, قضیه کانتور, پاتریک گریم, پلانتینگا, ملاصدرا}
    Malihe Aghaei, Seyed Ahmad Fazeli *, Zahra Khazaei
    Patrick Grim has presented an argument against the compatibility of Divine Omniscience. Citing Cantor's Theorem and using the accepted definition of omniscience -knowledge of all true propositions- Grim denies the existence of an Omniscient due to the impossibility of a set that includes all true propositions. Grim's argument raised many answers by Christian philosophers. For example, Plantinga has objected to this argument by showing its self-contradictoriness. Although there are fundamental differences between Islamic and Christian theology in explaining the nature of omniscience, considering the capacity of Sadra's transcendent wisdom, by citing issues such as the definition and nature of collection as well as the conditions of impossible sequence, addition to refuting Grim's argument that there are more facts than the set of all facts, the possibility of the knowledge of Omniscient to an infinite series of sets of facts can be proved.
    Keywords: Omniscience, Cantor’s Theorm, Patrick Grim, Plantinga, Mulla Sadra}
  • فهیمه خوشنویسان*، زینب شکیبی، سید علی علم الهدی، جلال پیکانی

    ویتگنشتاین با نگاه زبان شناختی به باورهای دینی وکیرکگارد بانگاه متعارض به گزاره های دینی جزء ایمانگرایان قلمدادمیشوند، پلانتینگا دارای رویکرد برونگرایانه و اعتمادگرایانه است. او در سازو کار رسیدن به معرفتشناسی عام خود ابتدا از عملکرد قوای صحیح معرفتی و معرفت تضمین شده سخن میگویدوسپس بااین مبانی وارد معرفت شناسی دینی میشود.پلانتینگادر معرفت شناسی دینی دارای رویکرد فضلیت محوری است،فضیلتمندی باورهای ناشی از حس الوهی ،بخاطر پایه و یقینی بودن این قوه است ، استدلال براساس واقعا پایه بودن ما را به ایمانگرایی رهنمون میکند. اواز پایه بودن باورهای حاصل از حس الوهی ، معرفت طبیعی خداوند را نتیجه میگیرد،این شناخت ،طبیعی،غیرعقلانی ، موثق و تضمین شده است، علاوه براین پلانتینگا در تجربه دینی نیز ،ایمانگرایانه عمل کرده است زیرا باورهای دینی حاصل از تجربه دینی باورهایی پایه و خطاناپذیرهستند ،بنابراین اعتقاد به خداوند هم به نحو پایه وبدون استدلال پذیرفته میشود. پلانتینگا باانکه در ظاهر به ایمانگرایی اعتراف نمیکند وچنین ادعایی را قبول ندارد اما ایمانگرا بودن وی از لوازم پذیرفتن نظریاتش است وبدون قایل شدن به ایمانگرایی ،میتوان گفت دستگاه و ساختار معرفت شناسی دینی او بدرستی طرح ریزی نشده است.

    کلید واژگان: ایمان گرایی, پلانتینگا, حس الوهی, معرفت شناسی دینی}
    Fahimeh Khoshnevisan *, Zeinab Shakibi, Saaid Ali Alamolhoda, Jalal Peykani

    Wittgenstein with a linguistic view of religious beliefs, and Kierkegaard, who opposes religious propositions, are considered believers, Plantinga has an extroverted and trusting approach. In the mechanism of reaching his general epistemology, he first talks about the functioning of correct epistemological powers and guaranteed knowledge, he enters religious epistemology with these foundations. Plantinga has a virtue-oriented approach in religious epistemology. The virtue of beliefs resulting from divine sense is due to the basis and certainty of this power, reasoning based on its true basis leads us to faith. From the basis of the beliefs resulting from the divine sense, he concludes the natural knowledge of God, this knowledge is natural, reliable and guaranteed. Plantinga has removed any rational reflection from the process of producing and guaranteeing beliefs resulting from divine sense. Plantinga has also acted as a believer in his religious experience. Religious beliefs resulting from religious experience are basic and infallible beliefs, so belief in God is also accepted as a basis. Plantinga, although he does not admit to being a believer and does not accept such a claim, but his being a believer is an essential part of accepting It is his. And without believing in faith, it can be said that his religious epistemological apparatus and structure are not properly planned.

    Keywords: Divine sense, fideism, Plantinga, Religious epistemology}
  • محسن خیاط کاشانی*، میرسعید موسوی کریمی

    بنابر دیدگاه طبیعت گرایی روش شناسانه، استفاده از روش ها، قوانین و نیروهای طبیعی برای توضیح پدیده ها کافی است و عوامل ماورای طبیعت و الهی در این میان نقشی ندارند. طبیعت گرایی فلسفی نیز، دیدگاهی هستی-شناسانه است که بنابرآن، غیر از عوامل طبیعی و هویات فیزیکی، علت و هویت دیگری در عالم وجود ندارد. معمولا طبیعت گرایان با تمسک به نظریه ی فرگشت داروین در توضیح چگونگی پیدایش ارگانیسم های پیچیده و تعمیم آن به کل موجودات و رخ دادهای عالم، تلاش می کنند دیدگاه خود را توجیه کنند. در این مقاله، ضمن توضیح دیدگاه دنیل دنت به عنوان نماینده ی شاخص دیدگاه طبیعت گرایی فلسفی، استدلال های او جهت توجیه طبیعت گرایی فلسفی صورت بندی و نقد می شوند. سپس نقد آلوین پلانتینگا علیه باور به طبیعت گرایی و فرگشت توضیح، و نشان داده می شود این دو باور با یک دیگر ناسازگارند و جمع آن دو، خودشکن است. نتیجه مقاله نیز این است که طبیعت گرایی هستی شناسانه دیدگاهی درست و قابل اعتماد نیست.

    کلید واژگان: طبیعت گرایی, فرگشت, داروین, دنت, پلانتینگا}
    Mohsen Khayatkashani *, Mirsaeid Mousavi Karimi

    According to methodological naturalism, in scientific explanation we can only appeal to natural laws, forces and entities, without assuming any role for supernatural entities and parameters. Philosophical naturalism is an ontological view according to which there is nothing but natural elements, principles, and physical entities. To justify their views, naturalists usually use Darwin's theory of evolution and extend its domain over all phenomena. In this paper, we will explain Daniel Dennett's views on these issues and critically evaluate his arguments. Then, Alvin Plantinga's evolutionary argument against naturalism will be discussed. The conclusion of the paper is that ontological naturalism is not a correct and tenable opinion.

    Keywords: naturalism, Evolution, Darwin, Dennett, Plantinga}
  • عین الله خادمی، امیرحسین منصوری نوری، مریم محمدی نوری، مسعود زین العابدین

    پژوهش پیش رو با هدف پاسخگویی به پرسش های اصلی «آیا امکان شناخت ذات الهی از منظر آلوین پلانتینگا ممکن است؟ نظر او در این خصوص چه ضعف‎ها و قوت‏هایی دارد؟» ترتیب یافت. یافته های این پژوهش عبارت‏اند از: در شبکه واژگانی پلانتینگا ذات و ماهیت به یک معنا به کار رفته اند؛ از منظر پلانتینگا خدا دارای حاکمیت مطلق بر عالم است. پلانتینگا بر این حاکمیت آثاری را مترتب می داند: بساطت ذات، عینیت ذات و لوازم ذات (که البته با تردیدهایی از منظر پلانتینگا همراه است) و عدم تناهی ذات. پس از این پلانتینگا لزوم ذات یا ماهیت را برای وجود خدا اثبات کرده و ذات را عین وجود می داند. نقدهای عدم صراحت در بیان رابطه ذات و لوازم ذات و عدم تصریح در مواضع بر بیانات او وارد است. درنهایت پلانتینگا باور به ناممکن‏بودن شناخت ذات را رد کرده، می پذیرد که انسان امکان شناخت ذات الهی را دارد؛ البته نقدهایی مانند فروکاستن خداشناسی به مسایل مفهومی و پیش فرض قرار‏دادن صحت متون مقدس، بر استدلال های او وارد است. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و با استفاده از ابزار کتابخانه به جمع آوری داده ها و تحلیل و نقد آنها پرداخته است.

    کلید واژگان: ذات, ماهیت, امکان شناخت, بساطت, عدم تناهی, پلانتینگا}
    Ainolla Khademi, Amirhosain Mansourinouri, Maryam Mohammadi Nouri, Masoud Zeinolabedin

    This paper has been written with the aim of answering the following two questions: "Is it possible to know the God’s Essence in view of Alvin Plantinga? What are its strengths and weaknesses in this regard?" The findings of this paper are: In the Plantinga’s vocabulary network, essence and nature are used in the same sense; in view of Plantinga, God has absolute sovereignty over the universe. Plantinga has the following effects on this sovereignty: The simplicity of the Essence, the objectivity of the Essence and the Essence’s necessaries (which, of course, is accompanied by doubts from Plantinga's point of view) and the infinity of the Essence; After this, Plantinga proves the necessity of Essence or Nature for God and considers God’s Essence as the same as God’s Being. The lack of clarity in expressing the relationship between Essence and the necessity of Essence, as well as the lack of clarity in positions on his statements, is criticized. Finally, Plantinga rejects the belief that it is impossible to know Essence and accepts that man has the possibility of knowing God’s Essence; of course, there are other criticisms of his arguments, such as reducing theology to conceptual issues and presupposing the authenticity of the scriptures. This article collect data and analyze and critique them with descriptive-analytical method and uses library tools too.

    Keywords: essence, nature, Possibility of Knowing, simplicity, infinity, Plantinga}
  • حسین سرداری*، احسان ترکاشوند

    پلنتینگا و آیت الله مصباح(ره) به عنوان دو حکیم خداباور مسیحی و مسلمان با دو رویکرد متفاوت اما عقلی، به تحقیق درباره مسئله شرور پرداخته و شبهه ناسازگاری وجود شرور طبیعی و اخلاقی را پاسخ داده اند. این مسئله بر اساس روش توصیفی- تحلیلی به شیوه گردآوری کتابخانه ای، بررسی شده است. پلنتینگا مطابق نظریه اختیار، ادعای وجود تناقض منطقی بین مسئله شر و وجود خدا را نمی پذیرد. آیت الله مصباح  ضمن پذیرش راه حل های فلاسفه مسلمان، از جمله عدمی بودن شرور، نسبیت شرور، مجعول بالعرض بودن شرور، غلبه خیرات بر شرور، بر راهکار غایت انگاری یا همان کمال و سعادت محور بودن همه افعال انسان، تاکید خاصی کرده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که اگر چه این دو متفکر، در اصل اعتقاد به خدای کامل مطلق(عالم، قادر و خیر محض) اشتراک نظر دارند، اما در روش و نوع مواجهه با نظریه عدل و حکمت الهی اختلاف نظر دارند. در عین حال دیدگاه سعادت انگارانه آیت الله مصباح پاسخ همه شرور طبیعی و اخلاقی را می دهد اما نظریه اختیارانگارانه پلنتینگا صرفا شرور اخلاقی را پاسخگوست.

    کلید واژگان: شر, پلنتینگا, مصباح, اختیار, تطبیق, سعادت محور}
    Hossein Sardari*, Ehsan Torkashvand

    Plantinga and Ayatollah Mesbah, as two theist sages, Christians and Muslims, with two different but rational approaches, have researched the issue of evil and argued against the view of the incompatibility of the existence of natural and moral evil. This issue has been investigated based on the descriptive-analytical method of library collection. According to the theory of human free will, Plantinga does not accept the claim that there is a logical contradiction between the problem of evil and the existence of God. Ayatollah Mesbah, while accepting the solutions of Muslim philosophers, such as the non-existence of the evil, the relativity of the evil, the transcendence of the evil, the domination of charity over the evil, has emphasized the goal-oriented strategy or perfection and happiness of all human actions. The findings show that although these two thinkers, in principle, believe in an absolute perfect God (omniscient, omnipotent and pure good), but differ in the method and type of confrontation with the theory of justice and Divine wisdom. At the same time, Ayatollah Mesbahchr('39')s view responds to all natural and moral evils, but Plantingachr('39')s theory responds only to moral evils.

    Keywords: Evil, Plantinga, Mesbah, Free Will, Adaptation, Prosperity-Based}
  • احمد عبادی*، مریم صالحی
    از نظر طبیعت گرایی و تکامل باوری، هدف و کارکرد نهایی قوای شناختی، سازگاری، بقا و تولید مثل است. لذا، قوای شناختی ما نه برای تولید باورهای صادق، بلکه برای رفتار سازگار به وجود آمده اند. آلوین پلنتینگا با این انگاره ی طبیعت گرایی مشکل دارد. از نظر او، اشکال اصلی طبیعت گرایی آن است که درک درستی از نحوه ی ارتباط بین باور و رفتار را ندارد و اصولا چنین ارتباطی را رد می کند. پلنتینگا با بررسی و نقد پنج دیدگاه طبیعت باور درباره ی ارتباط بین باور و رفتار، نتیجه می گیرد که اعتبارپذیری قوای شناختی بنابر تکامل باوری طبیعت گرایانه، پایین است و چون هر استدلالی علیه این قوا اقامه شود، نخست، نیاز به اطمینان بخشی قوای ادراکی دارد و دوم، اگر هم به عدم اعتمادپذیری این قوا برسیم، باوری خودشکن ایجاد کرده ایم، در هر دو صورت، طبیعت گرایی با انتقاد مواجه است. نقد پلنتینگا بر دیدگاه طبیعت گرایانه در اعتبار قوای شناختی از سوی برخی از فلسفه دانان با اشکالاتی مواجه شد که عبارتند از: 1. بالا بودن احتمال ربط علی باور با رفتار، 2. استدلال مبتنی بر ناباوری شخصی، 3. عدم تمایز میان معرفت تاملی و غیرتاملی، 4. یافتن شواهد مستقل برای اعتبارپذیری به منظور فرار از خودشکنی، 5. خارجی بودن جایگاه حالات ذهنی و 6. مشکل دور. ما معتقدیم غیر از اشکال دور، پلنتینگا به درستی توانسته پاسخ مناسبی برای هریک پیدا کند. هدف این نوشتار، تحلیل، تکمیل، توسعه و نقد دیدگاه پلنتینگا در رد طبیعت گرایی خداناباورانه از طریق قابلیت اطمینان بخشی قوای شناختی است تا سازگارپذیری یافته های علم جدید با باورهای دینی را نشان دهیم.
    کلید واژگان: قوای شناختی, طبیعت گرایی خداناباورانه, نظریه ی تکامل, شبه پدیدارگرایی, روش شناسی دین پژوهی, پلنتینگا}
    Ahmad Ebadi *, Maryam Salehi
    In the naturalism and evolutionism context, the ultimate objective and function of cognitive faculties is adaptation, survival and reproduction. Our cognitive faculties are not developed to generate true beliefs, therefore, but to have adapt behavior. Alvin Planatinga is not at ease with naturalism idea. To him, the problem with naturalism is the non-existence of proper understanding on the manner by which the belief and behavior are interrelated, thus, he concludes that the reliability of cognitive faculties are founded on low naturalistic evolutionism; because any alleged argument against these faculties, first, requires reliable perceptual faculties and next, if we realize lack of reliability in these faculties we developed self-defeating belief, consequently, in both the cases naturalism face criticism. Plantiga’s criticism on naturalism view as to reliability of cognitive faculties has made some philosophers encounter problems like: 1) high probability of interrelating casual belief and behavior, 2) argument based on personal incredulity, 3) lack of distinction between reflective and non-reflective knowledge, 4) finding independent evidence for reliability as to escape self-defeating, 5) the external status of mental states and 6) the problem of circle. To the authors here, except the problem of circle, Plantiga has been able to find proper answer for the rest of five problems. The objective here is to analyze, complete, expand and criticize Plantiga’s notion in rejecting the atheistic naturalism through the ability to secure cognitive faculties to unveil consistency of the new scientific findings with religious beliefs.
    Keywords: Cognitive faculties, Atheistic Naturalism, theory of evolution, Epiphenomenalism, Theology methodology, Plantinga}
  • اکرم عسکرزاده مزرعه *، سیدعلی علم الهدی
    در بن نظریه ی معرفت پلانتینگا، خدا در مقام ایجاد معرفت در فاعل شناسا چنان نقش پررنگی ایفا نموده که جایگاه فاعل شناسا متزلزل می شود و این نگاه ناخواسته به سوی نظریه های معرفت طبیعت گرایانه متمایل می شود. ازنظر پلانتینگا برای حل مشکل گتیه لازم است آگاهی و وظیفه از فرایند شناخت حذف شود. ولی با حذف این دو و اراده ی فاعل شناسا، نظریه ی وی که یک دستگاه اعتمادگرای فضیلت محور است، می تواند معضل های شناخت را حل کند یا از معضلی به معضل دیگر می افتد؟ این مقاله درصدد است با بررسی جایگاه خدا در نظریه ی کارکرد صحیح، به سوال مزبور پاسخ دهد و البته این پاسخ، به روش مطالعه ی کتابخانه ای و نظری و با مقایسه ی جایگاه آگاهی در نظریه ی پلانتینگا با نظریه های گلدمن و سوزا و تبیین جایگاه آگاهی در مولفه های کارکرد صحیح، وضعیت مناسب و تمایل انجام می گیرد.براساس دستاوردهای این تحقیق، بر عهده ی خدا گذاشتن تمامی فرایند معرفت سازی و حذف آگاهی فاعل شناسا از ساختار کارکرد صحیح قوای معرفتی، موجب تقلیل و فروکاهش معرفت انسانی به مرتبه ی معرفت حیوانی است. نتیجه ی دخالت مولفه ی تمایل در معرفت سازی، تبدیل کردن معرفت به امری مزاجی و شانسی است و از سوی دیگر پلانتینگا در مولفه ی وضعیت مناسب، ناگزیر است آگاهی فاعل شناسا را در فرایند معرفت سازی دخالت دهد و برخلاف این ایده گام بردارد که خدا محور تام فرایند معرفت است.
    کلید واژگان: پلانتینگا, معرفت, آگاهی, خدا, اعتمادگرایی}
    Akram Asgarzadeh Mazraeh*, Seyyed Ali Alamolhoda
    As the creator and generator of episteme, God in the root of Plantinga’s epistemology theory plays such a substantial role that overshadows the knower’s position. This approach will eventually mergesintonaturalistic episteme theories. According to Plantinga, awareness and duty should be removed from cognition process to solve Gotieh’s problem. The question is, however, whether byremoving them and the knower’s will, the theory solvesthe cognitive challenges as an extrovert reliabilism and virtue system or it just gives raise to another question. The present paper is an attempt to survey God’s position in proper function theory and answer the noted question. The study was conducted through library and theoretical review. The role of awareness in the elements of “proper function,” “proper situation,” and “desire”were elaborated through comparing awareness in Plantinga, Goldman, and Soza’s theories. The results showed that leaving God with the whole responsibility of the process of episteme development and removing the knower’s awareness from the structure of proper function of episteme forces, degrades human episteme to animal episteme. The outcome of adding the element of “desire” in the development of episteme is the conversion of episteme into something random and temperament in nature. Thereby and as to the element of “proper situation,” Plantinga needs to add the knower to the process episteme development.
    Keywords: Plantinga, Episteme, Awareness, God}
  • احسان ترکاشوند، سعیده صادقیان بناب
    در مقاله حاضر با روش تطبیقی انتقادی به بررسی دیدگاه علامه طباطبایی و الوین پلنتینجا در خصوص مبانی فلسفی اثبات وجود خدا پرداخته ایم. هدف در این پژوهش تبیین، تطبیق، و نقد و بررسی دیدگاه علامه طباطبایی و الوین پلنتینجا، می باشد. علامه طباطبایی معتقد است وجود خدا امری بدیهی است و ادله اثبات وجود خدا نیز صرفا بر بداهت وجود خدا استدلال می کنند. پلنتینجا معتقد است، یک سری گزاره های جزیی وجود دارد که بدون اعتقاد به وجود خدا نمی توان آنها را پذیرفت. خدا وجود دارد که این گزاره های جزئی را برای یک دین دار یک گزاره واقعا پایه معرفی می کند. با اینکه پلنتینجا اعتقاد به وجود خدا را پایه می داند ولی پایه دانستن وجود خدا به معنای بداهت وجود خدا نیست. به همین جهت تفاوت جدی بین این دو دیدگاه وجود دارد. اثبات بداهت وجود خدا و تصدیق دیدگاه علامه به غایت دشوار است، چنانکه دیدگاه پلنتینجا حداکثر دیدگاهی گمانی و استقرایی خواهد بود.
    کلید واژگان: براهین, خداشناسی, فطرت, طباطبایی, پلنتینجا, ایمان گرایی}
    Ehsan Torkashvand, Saeedeh Sadeghian Bonab
    This paper, with a critico-comparative approach, has intended to examine Allamah Tabatabaei and Alvin Plantinga`s views on the philosophical foundations needed for proving the existence of God. The purpose lies in explaining, comparing, and surveying Allameh Tabatabaei and Alvin Plantinga`s views in the field. As Allameh Tabatabaei believes, the existence of God is self-evident, and the proofs denote solely on Its being self-evident. And as Plantinga views, there may be found a number of minor propositions not acceptable without the belief in the existence of God. It is God who introduces these partial propositions to a religious scholar of a truly basic proposition. Although Plantinga knows the existence of God as a base, he dose not know the existence of God to be eself-evident. So there is a considerable difference between the two. The claim of self-evidence of God's existence and confirming Allameh's view is extremely difficult, as Plotninga`s view will be based on induction.
    Keywords: Proofs, Theology, Fitrah, Tabatabaei, Plantinga, Fideism}
  • فاطمه نام آور، لطف الله نبوی*، محمد سعیدی مهر
    بسیاری بر این باور هستند که گونه سنتی تقریر منطقی مسئله شر، با دفاع اختیارگرایانه پلنتینگا، پاسخ متقنی یافته است. اما در سال های اخیر، جان شلنبرگ مدعی تقریر نوینی از مسئله منطقی شر شده است. او در تقریر خود با استناد به سه باور خداباوران که از آنها با تعبیر «برتری غیرقابل تفوق خداوند»، «استقلال وجودی» و «خلوص پیشین» یاد می کند و نیز توجه به مقایسه عدم و وجود شر قبل و پس از خلقت تقریری منطقی از مسئله شر ارائه می کند. به اعتقاد وی، دفاع اختیارگرایانه در خصوص این تقریر نوین کارگر نخواهد بود. اما تقریر شلنبرگ نیز در مقابل دفاع اختیارگرایانه پلنتینگا مصونیت ندارد و مقدمه ای از استدلال شلنبرگ که بیان می کند خداوند می تواند وجود جهان های برتر را به طور نامحدود تضمین کند مخدوش است. تحلیل اموری همچون «وضعیت کامل»، «تمایز میان آفریدن و تحقق بخشیدن»، «جهان ممکن» و «اختیار» در فهم آسیب پذیری تقریر شلنبرگ در مواجهه با این دفاعیه نقش دارند.
    کلید واژگان: مسئله منطقی شر, شلنبرگ, دفاع اختیارگرایانه, پلنتینگا}
    Fatemeh Namavar, Lotfollah Nabavi, Mohammad Saeedimehr
    The argument based on the existence of evil in the world, as an atheistic argument against the existence of God, has two versions: logical and evidential. In this article, we have merely dealt with the first version that attempts to prove a logical inconsistency in the theists’ set of beliefs. Many hold that the traditional logical problem of evil has found a definite answer through Plantinga’s free will defense. However, in recent years, John Schellenberg has claimed a new logical problem of evil. He holds that Plantinga’s free will defense would not refute this new version. In the present paper, without any concern for fully criticizing Schellenberg’s new problem of evil and without any intent for completely representing Plantinga’s free will defense, we have challenged Schellenberg’s claim about the immunity of his version to Plantinga’s free will defense. Through undermining one of the central premises of his argument, we prove that this version is also vulnerable to plantinga’s solution.
    Keywords: Logical Problem of Evil, Schellenberg, Free Will Defense, Plantinga}
  • حسن قنبری
    در این مقاله عقلانیت خداباوری را در سه اثر مهم پلانتینگا دنبال کرده ایم؛ سه اثری که نویسنده در آنها توانسته است ضمن پاسخ دادن به ایراد های منتقدان، دیدگاه خود را بیان کند. ما در این نوشتار سیر بحث پلانتینگا در این کتاب ها را دنبال کرده و پس از تبیین دیدگاه وی، به نقد و بررسی آن پرداخته ایم. بر این اساس ابتدا به نقد و بررسی برهان تمثیلی وی پرداخته می شود و در ادامه بیان خواهد شد که در نقد های وی به قرینه گرایی و مبناگرایی نوعی تهافت دیده می شود. در پایان نیز گفته خواهد شد که این دیدگاه وی که باور به خدا نیازی به قرینه ندارد، به نوعی ایمان گرایی نزدیک است.
    کلید واژگان: ایمان گرایی, پلانتینگا, تضمین, عقلانیت, قرینه گرایی}
    Hasan Ghanbari
    In this article the rationality of faith in Plantinga's three major works is studied – the three works in which the author, while responding to the critiques, presents his viewpoints. In this contribution, Plantinga's line of argumentation in these books is sought and then, having explained his views, they are being analyzed. Hence, first his analogical argument is criticized and then it will be discussed that there is incoherence in his critiques of the evidentialism and foundationalism. It will be mentioned also, in the end, that his idea that the belief in God needs no evidence is a kind of fideism.
    Keywords: Rationality, Plantinga, warrant, evidentialism, foundationalism, fideism}
  • مهدی فرجی پاک
    بی نیازانگاری، یکی از دیدگاه های مهم معرفت شناختی درباره معقولیت باور به خدا به شمار می آید. به طور کل، می توان گفت بر اساس این دیدگاه، باور به وجود خداوند نیازمند هیچ گونه استدلال عقلانی نیست. تقریرهای متعددی از این دیدگاه ارائه شده است: یکی از تقریرهای دیدگاه بی نیازانگاری را می توان دیدگاه تجربه گرایی دانست که از سوی افرادی، همچون: سوئین برن، آلستون و پلانتینگا ارائه شده است. پلانتینگا درباره معقولیت باور به خدا، دیدگاه معرفت شناسی اصلاح شده را مطرح می کند. تقریر پلانتینگا، در طول آثار وی دو بیان متفاوت داشته است: او در آثار اولیه خود، با اتخاذ رویکردی درون-گروانه از مساله توجیه، به نقد دیدگاه مبناگروی کلاسیک پرداخته و با طرح تبیینی دیگر از این دیدگاه، باور به خدا را بدون ارائه استدلال عقلانی معقول دانسته است؛ در حالی که در آثار اخیر خود، با رد موضع درون گروانه درباره مساله توجیه، به رویکرد برون گروانه معتقد شده و با ارائه مفهوم تضمین، باور به خدا را بی نیاز از استدلال معرفی می کند. این مقاله به ذکر این دو رویکرد متفاوت پلانتینگا در خصوص معقولیت باور به خدا می پردازد.
    کلید واژگان: پلانتینگا, باور به خدا, مبناگروی, معرفت شناسی اصلاح شده, رویکرد درون گروانه, رویکرد برون گروانه}
    Mahdi Farajipak
    Various views about the rationality/irrationality of believing in God have been suggested by western religious and secular thinners. The theory of "Basicalism" together with its similar views such as "Evidentialism", "Fideism" and"Pragmatism" is one of the epistemological views posed about the belief in God and seeks to prove its rationality. In general, based on this view, believing in God does not require any rational reasoning. Various versions of this view have been presented so far.One of its versions expressed by scholars like Swinburne, Alston and Plantinga is what is known as Experientialism. In his special exposition of Experientialism – which he refers to as "reformed epistemology" –Plantinga has had two different dictions in his works. In his early woks such as God and other Minds, "Is Belief in God Rational?", "Is Belief in God Properly Basic?" and"Reformed Epistemology and Christian Apologetics", he endeavored to prove the rationality and justificationof believing in God and tried to offer certain and compelling arguments to prove the existence of God. In these works, Plantinga has adopted an internal approach toward the rationality of believing in God and regards it as a basic belief. Criticizing classic foundationalism, he sought to expand a different version of foundationalism according to which God's existence is regarded as basic for a believer. Based on this approach, Palntinga, like other proponents of foundationalism, considers the knowledgea "True Justified Belief". His view is, however, different from other foundationalists in defining the nature of the third element of knowledge. According to Plantinga's early exposition of his theory, the criteria of rationality of believing in God include the principles of classic foundationalism(such as evident to senses, evident to reason and incorrigibility) and other elements. He rejected the deductive-priori method concerning the criteria of determining basic belief and suggested an inductive- posteriori one. Based on this view, the cause behind thebasic nature of belief is an internal aspect and consequently is completely personal and relative. That means any kind of assessment of one's beliefs should be made by referring to his/her cognitional structure. Consequently, no general criterion can be determined for making a belief basic because every individual can offer a specific criterion based on his own cognitional structure which differs from others. Thus, based on this version, the only difference between Plantinga and other foundationalists is in his different view about the basic belief of the individuals. He believes that to determine the basic beliefs, first the person should make distinction between what he considers basic from non-basic ones and then he should introduce a criterion by which his belief becomes basic. Therefore, by looking at the issue from a different angle, he offered a new and more expanded version of the basic beliefs according to which the belief in God becomes quite rational. Plantinga, on the other hand, in his later works (three Warrants)emphasizes that instead of having an internal approach toward the rationality and justification; one should have an external approach and consider the believer's beliefs as warranted. This shift in Plantinga's approach stemmed from his theory about epistemological justification of which was reflected in his two impressive works entitled:Warrant: the Current Debateand Warrant and Proper Function(published in 1993). Based on the external approach, he shifts from the notion of justification to Warrant. He considers the rationality of religious belief not in being justifiable, but warranted which can be a guarantee for the rationality of believing in God. On the other hand, he changed the third element of knowledge from "justifiable" to "warranted" and defined the knowledge as "a True Warranted Belief"In this new approach, he doesnt seek to define the justification and the internal criteria of being justifiable, rather he emphasizes the Goldman's reliabilism and speaks out about the man's propercognitional system. Based on this view, if man's cognitional system works properly, he will possess epistemological rationality. In external approach, Plantinga believes that the theistic sensation is a mechanism producing faith which, if having proper condition,can cause a belief which doesnt evidently depend on other beliefs. Thus, if the person's perceiving powers work properly and they aim to catch the truth and there is no barrier, the person's belief in God can be counted as basic.
    Keywords: Plantinga, Belief in God, Foundationalism, Reformed Epistemology, Internal Approach, External Approach}
  • سید جابر موسوی راد، هادی یساقی
    در طی قرون متمادی فیلسوفان بسیاری مبناگروی سنتی را پذیرفته و از آن در استدلالات خود بهره می گرفتند. در مقابل برخی فیلسوفان جدید مانند پلانتینگا نظریه معرفت شناسی اصلاح شده را ارائه داده اند. مطابق این نظر قضایای پایه به تعداد محدودی که در نظر مبناگروان سنتی است، محدود نمی شود. بلکه قضایای بیشتری را شامل می شود که از جمله آن ها اعتقاد به وجود خداوند است. مطابق این نظر، ضرورتی ندارد که فیلسوفان برای اثبات وجود خداوند، دلیل بیاورند؛ بلکه وجود خدا خود قضیه ای پایه و بی نیاز از استدلال است. پلانتینگا برای اثبات مدعای خود، با سه دلیل مدعای مبناگروان سنتی را رد می کند. اما در این مقاله اثبات شده که دلائل سه گانه وی درست به نظر نمی آید. سپس پنج دلیل در نقد دیدگاه پلانتینگا آورده شده است؛ دلائلی که خود پلانتینگا به برخی از آن ها پاسخ داده است، اما به نظر می رسد که هیچ یک از پاسخ های وی قانع کننده نباشد.
    کلید واژگان: پلانتینگا, مبناگروی حداکثری, معرفت شناسی اصلاح شده, ایمان گروی}
    Seyyed Jaber Mosavirad, Hadi Yasaqi
    During long centuries, many philosophers have accepted strong foundationalism and have used it in their reasoning. But some contemporary philosophers like Alvin Plantnga have suggested a new theory called reformed epistemology. According to this theory, the basic propositions are not limited to number of propositions which are accepted by strong foundationalism, but rather there are many other basic propositions including the belief in God. So the result is that according to this theory, there is no need to reasoning for the existence of God and this belief is the basic belief. Alvin Plantinga refuted the strong foundationalim by three reasons. In this paper these reasons have been analyzed and criticized. And then five reasons to refute the theory of reformed epistemology have been explained. Plantinga himself have faced some of these reasons and have tried to reply them, but in this paper his reasons have been refuted and finally the theory of reformed epistemology has been rejected.
    Keywords: reformed epistemology, Plantinga, strong foundationalism, fideism}
  • عین الله خادمی، کبری عباسی کیا
    ملاصدرا به عنوان یکی از حکمیان متاله در سنت فلسفه اسلامی و پلانتینگا به عنوان فیلسوف خداباور در ساحت تفکر فلسفه غربی، هر کدام با مبانی و تئوری های خاصی به تحقیق و تدقیق ژرف درباره مساله بسیار مهم شرور پرداخته اند. ملاصدرا با استفاده از مبانی اصالت و خیر بودن وجود، عالم، قادر و حکیم بودن خدا و احسن بودن نظام هستی و راه حل های عدمی بودن شر و تبیین شر ادراکی و مجعول بودن شرور و غلبه خیرات بر شرور و طرد نگرش اومانیستی در مساله شر، مشکل شرور را حل می کند. پلانتینگا بر اساس معرفت شناسی اصلاح شده و برخی مبانی الهیاتی و انسان شناسی مسیحی و با استفاده از توصیف جهان ممکن مورد نظر و نسبت میان اختیار انسان و قدرت مطلق خداوند، اثبات می کند که مساله منطقی شر با وجود خدا تناقض ندارد. و هم چنین پلانتینگا بر این نکته توافق دارد که قدرت خداوند شامل فرض جی ال -مکی نمی شود، این دو متفکر در اصل اعتقاد به خدا، عالم، قادر و خیر بودن خدا و مرید آفریدن انسان مشابهت، اما در نوع مواجهه و تفسیر ذاتی و ناظر بودن پاسخ به شرور اخلاقی یا طبیعی و دفاع از عدل الهی و احسن بودن نظام هستی و غلبه نگاه منطقی با یکدیگر تفاوت دارند.
    کلید واژگان: خیر و شر, نظام احسن, ملاصدرا, پلانتینگا}
    Einollah Khademi, Kobra Abbasi Kia
    Molla Sadra and Plantinga, the former from Islamic philosophy tradition and the latter from the western tradition, each has studied the important problem of evils on his own principles and views. Relying on principality and goodness of existence, God`s attributes of omnipotence, omniscience and wisdom and the world order`s state of being the best, evil`s state of being non-existential, explaining cognitive evil, non-truthfulness of evils, superiority of goodness over evil and rejecting humanistic tendency in the field, Sadra has solved the problem. However, centering on reformed epistemology, some Christian theological and humanistic principles, describing the possible world and the relationship between human will and Divine Omnipotence, Plantinga has proved that reasonable problem of evil never contradicts the existence of God. Moreover, Plantinga has agreed that Divine omnipotence does not include J. L. Mackie; the two scholars think the same with belief in God, His being omnipotent, omniscient and goodness, though they differs in such fields as facing the problem, essential commenting and designation of the answer in the fields of ethics, nature and in defending Divine Justice, bestness of the world of existence and superiority of logical view.
    Keywords: good, evil, the best created world, Molla Sadra, Plantinga}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال