به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فضیلت گرایی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سعید رحیمیان*

    اخلاق سلسله مراتبی یا تشکیکی عبارت است از اخلاقی که بایست ها و نبایست ها و شایسته ها و نا شایسته هایی خاص برای برخی درجات و طبقات از انسان ها قائل است، یعنی بر حسب ظرفیت های مختلف افراد و درجات ایشان جایز می داند که خصلتی ویژه برای برخی فضیلت و برای برخی دیگر رذیلت به حساب آید؛ یا خصلت هایی برای افرادی شایسته تر و برای دیگرانی کمتر شایسته یا ناشایست محسوب شود. عارفان، به لحاظ مبنای اخلاقی «فضیلت گرا» هستند و بر این باورند که ارزش عمل و خصلت ها به صرف خیری است که ملازم با فعل و رفتار خاص است، اما در عین حال، به حسب ظرفیت افراد و تشکیک و سلسله مراتب در اخلاقیات نیز ملتزم اند. در این مقاله، ابتدا به مبانی و اصول اخلاق مدرج و مشکک عرفانی - از دیدگاه ابن عربی - پرداخته شده و در ادامه، به مصادیق و مواردی که این مبانی و اصول بر آنها تطبیق شده اند- یکی در بعد درجات و مراتب عرفانی، دوم درباره فضایل و خصلت های اخلاقی یا افعال اخلاقی - اشاره شده است.

    کلید واژگان: اخلاق سلسله مراتبی, اخلاق تشکیکی, اخلاق عرفانی, فضیلت گرایی, ابن عربی, مکتب ابن عربی}
    Saeed Rahimian *

    Hierarchical Ethics, refers to an ethical framework that considers specific obligations, prohibitions, virtues, and vices for different ranks and classes of individuals. It recognizes certain qualities and traits as virtuous for some individuals based on their varying capacities and the dignity and status of each person, while considering them as vices for others. Consequently, a quality or trait may be considered ethical for an individual in a particular rank but unethical for another individual in a higher rank. Mystics, as proponents of virtue ethics, believe that the value of actions and traits stems from goodness and excellence associated with specific behavior and conduct. However, they also take into account the capacities of individuals and consider the hierarchical structure significant in ethics. This article first explores the foundations and principles of graded and Hierarchical ethics from the perspective of Ibn Arabi, and then discusses examples of mystical ranks and levels, as well as virtues and ethical traits.

    Keywords: Hierarchical Ethics, Mystical Ethics, Virtue Ethics, Ibn Arabi, Ibn Arabi's School}
  • میرسعید موسوی کریمی*
    در این مقاله تلاش می شود از چنین نظریه ای دفاع شود: معقول است باور کنیم حق حیات، انحصارا حقی الهی است؛ یعنی فقط خداوند است که (اخلاقا/شرعا/قانونا/...) مجاز است احکام مربوط به حق حیات (و ممات) را وضع و صادر کند. برای دفاع از این نظریه، پس از بیان چند تعریف و نکته مقدماتی، دو استدلال به شرح زیر صورت بندی و ارائه می شود: استدلال نخست بر مبنای جدلی الطرفین بودن احکام مربوط به حق حیات، و استدلال دوم بر مبنای بررسی ریشه حقوق برای انسان ها . در ادامه برخی شواهد درون دینی برای تایید نظریه ارائه می شوند. سپس، و در بخش نتیجه، برخی مزایا و لوازم نظریه نیز به اختصار تام بیان می شود.
    کلید واژگان: حق حیات, الهی, حقوق طبیعی, جدلی الطرفین, فایده گرایی, وظیفه گرایی, فضیلت گرایی}
    Mir Saeid Mousavi Karimi *
    Undoubtedly, the right to life is the most important of all rights. Regarding this point, the fundamental question is, who has the authority to make laws and take action resulting in humans being killed? In response to this question, in this paper, I aim to defend the thesis that only God has the (moral/legal/religious) authority to make and issue the laws surrounding life and death. So, it is rational to believe that the right to life is restrictively a Divine right and not a human right. The paper is organized as follows: after introducing some elementary points and definitions, two arguments in favor of the above thesis will be formulated. In the first argument, by laying out some thought experiments, it is shown that human laws concerning civilians’ life are paradoxical and implausible. The second argument is based on exploring the origin of the right to life. In the last part of the paper, some implications and advantages of the favored thesis will be stated in brief.
    Keywords: Right to Life, Divine, human, Antinomy, Utilitarianism, Consequentialism, Virtue Ethics}
  • محمد سبحانی نیا*

    سه نظریه اخلاقی؛ فضیلت گرایی، غایت انگاری و وظیفه گرایی در فلسفه اخلاق برای تعیین ملاک ارزش فعل اخلاقی مطرح شده است. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که گزاره های اخلاقی نهج البلاغه با کدامیک از موارد یادشده، سازگارتر است؟در این راستا، عرضه نظریات رایج در فلسفه اخلاق بر نهج البلاغه به عنوان یکی از منابع اصیل تفکر اسلامی، در ترسیم نظام اخلاقی اسلام راه گشاست. مقاله حاضر با روش توصیفی_ تحلیلی، با توجه به کلام امیرالمومنین (ع)، سرنخ هایی از فهم هنجارهای اخلاقی اسلام را ارایه کرده است. در فرایند تحقیق از گزاره های متعدد در نهج البلاغه، نظریه تلفیقی «غایت انگاری فضیلت بنیاد» به دست می آید. یافته های پژوهش نشان می دهد غایت مورد نظر آن حضرت (ع)، توحید حضوری و انقطاع الی الله است که از نظر مصداق، با هیچ یک از دیدگاه ‎ های غایت گرایی رایج، قابل انطباق نیست.

    کلید واژگان: غایت گرایی, وظیفه گرایی, فضیلت گرایی, نهج البلاغه, اخلاق هنجاری اسلام}
    Mohammad Sobhaninia *

    Three moral theories of Virtueism, idealism, and dutyism have been proposed in the philosophy of ethics to determine the value of moral action. The main question of the research is: Which of the mentioned cases are more compatible with the moral propositions of Nahj al-Balāgha? In this regard, presenting the ideas accepted in the philosophy of ethics on Nahj al-Balāgheh as one of the original sources of Islamic thought is a way to define Islam moral system. This article has provided some clues for understanding the moral norms of Islam according to the words of Imam Ali (A.S.) and has presented it in a descriptive-analytical way. In the process of researching several propositions in Nahj al-Balagheh, a unified theory of "virtue-based idealism" is obtained. The findings of the research show that Imam Ali's goal is monotheism in deeds and separation from anything but God, which is not compatible with any of the popular idealism views.

    Keywords: Virtueism, Idealism, dutyism, Nahj al-Balāgha, Islam normative ethics}
  • روح الله فرهادی، امید شفیعی قهفرخی

    این مقاله به تجزیه و تحلیل مقاومت بر اساس نظریه های سه گانه اخلاق هنجاری می پردازد. اخلاق در ترکیب با سیاست، مبانی کنش سیاسی افراد و جوامع را تشکیل می دهد؛ بنابراین «مقاومت» آنها در برابر قدرت های سلطه گر از منظر اخلاقی قابل بررسی است (ازجمله، دفاع از حق مقاومت). هر چند چنین حقی به عنوان یک اصل هنجاری در دوران مدرن مورد توجه قرار گرفته است، اما کندوکاو اخلاقی آن می تواند موضوعی جذاب در سپهر اخلاق باشد. از این رو نویسندگان با استفاده از روش توازن متاملانه تلاش دارند ضمن ایضاح ساختار مفهومی اخلاق مقاومت، تمهیدات نظری مناسبی برای جریان مقاومت سیاسی در حوزه فلسفه اخلاق و نظریه سیاسی فراهم سازند. برهمین اساس، این پژوهش نسبت حق اخلاقی مقاومت سیاسی با مقوله های اجتماع اخلاقی، مصلحت عمومی و افتخار را بحث و نشان داده است که این سه چگونه شرایط امکان و اخلاقی بودن مقاومت را فراهم می آورند.

    کلید واژگان: اخلاق, اخلاق کاربردی, اخلاق هنجاری, روش توازن متفکرانه, سیاست, فضیلت گرایی, مصلحت, مقاومت, وظیفه گرایی}
    rouhollah farhadi, Omid Shafiei Gahfarrokhei

    This article analyzes resistance based on the three theories of normative ethics. Ethics, in combination with politics, forms the basis of the political action of individuals and societies. Their "resistance" to dominating powers can be examined from a moral point of view. Proponents of secular ethics have applied ethics to the extent that it helps to organize the social system and make its citizens more sociable towards it. Advocacy of non-secular ethics in this context raises some cognitive and practical challenges; One of these challenges in applied ethics is defending the right to resist. Although such a right has been considered a normative principle in modern times, its moral exploration, especially from a non-secular point of view, can be an attractive topic in the field of ethics. Therefore, using the method of reflective equilibrium, the authors try to provide appropriate theoretical arrangements for the flow of political resistance in the field of philosophy of ethics and political theory, while explaining the conceptual structure of resistance ethics. Accordingly, in this study, the relationship between the moral right of political resistance and the categories of moral community,public interest and honor has been discussed.

    Keywords: Applied ethics, Dutifulness, Ethics, Expediency, Normative ethics, Politics, Resistance, Thoughtful balance method, Virtueism}
  • مرتضی بخشی*، محمود نمازی اصفهانی

    اخلاق فضیلت به عنوان یکی از شاخه های سه گانه اخلاق هنجاری مشهور است، ولی برخی از فلاسفه اخلاق موافق جایگاه مستقلی برای آن در اخلاق هنجاری نیستند. سوال مقاله حاضر این است که سخن حق در مورد جایگاه اخلاق فضیلت در پژوهش های اخلاق هنجاری چیست؟ آیا ادله قایلین به استقلال اخلاق فضیلت در مقابل دیگر رقبا یعنی وظیفه-گرایی و غایت گرایی، بدون اشکال می باشد؟ راه حل پیشنهادی چیست؟ گردآوری داده ها در این مقاله کتابخانه ای بوده و با روش توصیفی تحلیلی به تبیین سوالات و پاسخ گویی به آنها پرداخته است. قایلین به اخلاق فضیلت تقریر های مختلفی برای اخلاق فضیلت داشته اند که فضیلتمندی فاعل اخلاقی در همه آنها مشترک است. علل روی آوری به اخلاق فضیلت نیز متعدد بوده و بیشتر ناظر به نقاط ضعف نظریه های رقیب است. بررسی ها نشان از آن دارد که هم به تقریرهای اخلاق فضیلت اشکال وارد است و هم ادله روی آوری به آن قابل خدشه می باشد. نتیجه آن است که اگرچه اخلاق فضیلت جایگاه مستقلی در اخلاق هنجاری ندارد ولی دغدغه های منطقی قایلین به اخلاق فضیلت، توسط نظریه ی غایت گرای اخلاق اسلامی، معروف به نظریه قرب الهی، قابل حل می باشد.

    کلید واژگان: اخلاق فضیلت, اخلاق هنجاری, فاعل فضیلتمند, فضیلت گرایی, فضیلت محوری, قرب الهی}
    Morteza Bakhshi Golsefidi *, Mahmod Namazi

    Virtue ethics is known as one of the three branches of normative ethics, but some moral philosophers are not in favor of an independent position for it in normative ethics. The question of the present article is, what is position of virtue ethics in normative ethics researches? Are the arguments of those who assert the independence of virtue ethics in front of other competitors, i.e. duty-oriented and utilitarianism, without problems? What is the proposed solution? The collection of data in this article is a library, and it explains the questions and answers them with a descriptive and analytical method. Those who believe in virtue ethics have different interpretations for virtue ethics, the virtue of the moral subject is common in all of them. The reasons for turning to the ethics of virtue are numerous and mostly refer to the weak points of competing theories. Investigations show that there are problems with the interpretations of virtue ethics, and the arguments for approaching it can be undermined. The result is that although virtue ethics does not have an independent position in normative ethics, the logical concerns of those who adhere to virtue ethics can be solved by the theory of divine proximity

    Keywords: Virtue Ethics, normative ethics, virtuous subject, virtue orientation, central virtue, divine proximity}
  • رضا اکبری

    می توان از منظرهای مختلفی عرفان را واکاوی کرد از جمله می توان به طبیعت تجربه های، عرفانی واقع نمایی تجربه های عرفانی و مکاتب عرفانی اشاره کرد. یکی از مسایل مهم در خصوص عرفان کارکرد این واقعیت در زندگی انسان به ویژه دوران معاصر است. شاید بتوان عرفان را به معنویت فروکاست. معنویت در دو لایه ی معنویت اخلاق بنیاد و خدابنیاد قابل طرح است به گونه ای که این دو رابطه ی عموم و خصوص مطلق داشته باشند. هر معنویت خدا،بنیاد معنویت اخلاق بنیاد نیز هست؛ اما هر معنویت اخلاق، بنیاد معنویت خدا بنیاد نیست. مطلوب جوامع بشری معنویت خدا بنیاد است؛ اما در جوامع و گروه هایی که دین جایگاه اولیه خود را از دست داده است به عنوان یک سیاست می توان معنویت اخلاق بنیاد را مقدمه ای برای دستیابی به معنویت خدا بنیاد در نظر گرفت. توجه به اخلاق در معنویت اخلاق بنیاد هم جنبه های سلبی و هم جنبه های ایجابی را در بر می گیرد و توجه انحصاری به کارهای خوب، بدون پرهیز از کارهای ناشایست در واقع تحریف اخلاق و بازی در زمین شیطان است. هر یک از این دومعنویت،  مولفه های نظری و عملی دارد برای شتاب بخشیدن به رشد معنویت خدا بنیاد در دوران معاصر، نقش الگوهای اخلاقی زندگی انسان بسیار کارگشا است.

    کلید واژگان: عرفان, فضیلت گرایی, معنویت اخلاق بنیاد, معنویت خدا بنیاد, دوران معاصر}
    Reza Akbari

    Mysticism can be studied from many different perspectives such as the nature of mystical experience, objectivity of them and mystical schools. Contemporarily one of the important problems about mysticism is it its function in human beings' life. Perhaps the mysticism could be reduced to spirituality. Spirituality can be discussed in two layers in a way that the ethic-centered spirituality is the subset of God-centered spirituality. Every God-centered spirituality contains ethic-centered spirituality not vice versa. God-centered spirituality is the favorite goal for all societies but in societies that religion has not its true position, it is worthy as a strategy to regard ethic-centered spirituality an introductory movement for achieving God-centered spirituality. In considering ethic-centered spirituality we should notice both its negative and positive aspects i.e. doing good deeds and refraining from bad deeds, so being careless about bad deeds is nothing but play Satan's game. Each of these two spiritualties has intellectual and practical constituents. The role of moral exemplars in advancing the God-centered spirituality in societies is very efficacious.

    Keywords: mysticism, virtue-based ethic, ethic-centered spirituality, God-centered spirituality}
  • مهدی علیزاده*

    نسبت معنویت و علم اخلاق زیرمجموعه ای از مباحث عام معنویت و دانش های اسلامی است که پیش فرض های علم شناختی بر آن حاکم است. انگاره کلان ما درباره پذیرش ظرفیت های پاسخگویی علوم اسلامی به چالش های عصری ما را با دوگانه پذیرش (تاییدگر) / نفی (انکارگر) منظومه علوم اسلامی مواجهه می سازد. سه گانه اخلاق - فقه - کلام این منظومه شناختی را تشکیل می‏دهد. در رهیافت تاییدگر، سه‏گانه دانش اخلاق، کلام و فقه به مثابه دانش های اصیل محوری اسلامی، هر یک حامل بخشی از نظام جامع معارف دین و پیام معنوی آن قلمداد می شود؛ بنابراین مقاله حاضر روایتگر دیدگاهی چندرشته‏ای است. از سویی با یک تحلیل انسان شناختی درمی‏یابیم که علم اخلاق در دلالت بر معنویت اسلامی، از موقعیت مرکزی و اصلی برخوردار است. برنهاده قرآنی مقاله حاضر در تحلیل انسان این است که بر اساس آیه شریفه 84 سوره اسراء، «شاکله» انسان مبنای تصمیم گیری و انتخاب های وی است. شاکله خود با سه سازه بینش و منش و کنش مرتبط است؛ در این میان منش انسان هسته مرکزی شاکله وی به شمار می رود. بینش مقدمه آن و کنش برآمده از آن است. از سویی در یک تحلیل معنویت‏نگر، این فضایل و رذایل هستند که منش فردی، خانوادگی، اجتماعی و زیست محیطی فرد را تشکیل می دهند و در نتیجه شالوده شکل گیری «شاکله» به شمار می روند؛ بنابراین علم اخلاق با رویکرد اخلاق فضیلت بیشترین نقش را در روایت‏ گری آموزه‏ های معنوی به خود اختصاص می‏دهد و البته دو دانش کلام و فقه همچون حلقه های پیشینی و پسینی، تکمیل‏گر این روایت اند.

    کلید واژگان: معنویت, علم اخلاق, شاکله, فضیلت گرایی, رویکرد چند رشته ای, منش}
    Mahdi Alizadeh *

    The relationship between spirituality and ethics is a subset of the general topics of spirituality and Islamic sciences, which are governed by the assumptions of cognitive science. Our main assumption about accepting the capacities of Islamic sciences to respond to contemporary challenges confronts us with the duality of accepting (confirming) or negating (denying) the system of Islamic sciences. The three sciences including ethics, fiqh (Islamic jurisprudence), and theology form this cognitive system. In the confirming approach, the three sciences of ethics, theology, and fiqh are considered as the original major Islamic sciences, each of which carries a part of the comprehensive system of religious education and its spiritual message. Therefore, the current article is considered a multidisciplinary perspective. On the one hand, with an anthropological analysis, we find that the science of ethics has a central and main position in the meaning of Islamic spirituality. The Qur'anic conclusion of this article in human analysis is that according to the 84th verse of Surah Isra, the "formation" of human is the basis of his decisions and choices. The formation itself is related to the three structures of insight, character, and action; meanwhile, human character is the central core of his formation. Insight is its introduction and action is its result. On the other hand, in a spiritualistic analysis, these are the virtues and vices that form the individual, family, social and environmental character of a person, and as a result, they are considered the foundation of the human's formation. Therefore, ethics, with the approach of virtue ethics, plays the most important role in the narration of spiritual teachings, and of course, the two sciences of theology and fiqh complete this narration as the previous and the posterior links.

    Keywords: Spirituality, Ethics, formation, virtue, multidisciplinary approach, character}
  • سید رمضان عقیلی*، محمدرضا لورایی

    رویکرد فضیلت گرایی در حوزه تربیت اخلاقی در سال های اخیر احیا شده است و به طور جدی مورد توجه اندیشمندان مختلف حوزه تربیت اخلاقی قرار گرفته و بر این اساس تنوعی از دیدگاه های مختلف را از عرصه مبانی تربیت اخلاقی تا راهکارهای عملیاتی ایجاد کرده است. اما با وجود این گستردگی و تنوع، ادبیات تولید شده در کشور در حوزه تربیت اخلاقی فضیلت محور تا حد زیادی محدود به آرای دو اندیشمند یعنی توماس لیکونا و دیوید کار بوده است. در پاسخ به این وضعیت ایجاد شده و با هدف معرفی یکی دیگر از اندیشمندان برجسته این حوزه، این پژوهش بر آن است تا آرای پروفسور کریستین کریستینسن را پیرامون تربیت منش مورد بررسی قرار دهد. پروفسور کریستینسن فیلسوف، اندیشمند و مربی ایسلندی است که در حال حاضر قایم مقامی مرکز منش و فضیلت جوبیلی را در دانشگاه بیرمنگام بر عهده دارد. بررسی و تحلیل آثار تولید شده توسط این اندیشمند نشان می دهد که تغییر پاردایمی در مبنای تربیت اخلاقی از اخلاق وظیفه گرا به اخلاق فضیلت محور، ارایه خوانش روان شناختی از مراتب تحول فضیلت، ترسیم فرایند شکل گیری منش و تقدم آن بر تربیت منش، احصاء مولفه های تربیت منش و پرداختن به نقش بی بدیل عواطف در کنار فرایندهای عقلانی در تربیت اخلاقی از مهم ترین دغدغه های علمی پروفسور کریستینسن در حوزه تربیت منش بوده است.

    کلید واژگان: اخلاق, تربیت اخلاقی, فضیلت گرایی, منش, کریستین کریستینسن}
    Seyyed Ramzan Aghili *, MohamadReza Loraei

    The approach of virtue in the field of moral education has been revived in recent years and has been seriously considered by various thinkers in the field of moral education. There are a variety of perspectives from fundaments of moral education to operational solutions. Notwithstanding the variety and expansion, the literature produced in the country is mainly limited to notions of Thomas Likona and David Carr. As a reaction to the current status, the present study aims to introduce another prominent thinker in the field. One of the most important thinkers in this field in recent years is Professor Kristjan Kristjansson, an Icelandic philosopher, thinker, and educator who is currently the Vice President of the Jubilee Center for Character and Virtue at the University of Birmingham. In order to create the ground for the scientific community of the country to become more familiar with this thinker, in this research, an attempt has been made to examine the views of Professor Kristjansson based on his works. Analysis of the content of the works produced by this thinker shows that a paradigm shift in the basis of moral education from duty-oriented ethics to virtue-based ethics, providing a psychological reading of the stages of virtue evolution, mapping the process of character formation and its precedence over character training and enumerating the components of character education and addressing the irreplaceable role of emotions along with rational processes in moral education has been one of the most important scientific concerns of Professor Kristjanssonin the field of character education

    Keywords: Ethics, moral education, virtue, character, Kristjan Kristjansson}
  • علی عبدی*، محمدمهدی علیمردی

    این مقاله پس از توصیف ماهیت اخلاق مراقبت و تحلیل کارایی ممتازش در مقایسه با نظریه های پیشین در حوزه اخلاق، بحث انتقادی خود را درباره دشواری های پیش روی این نوع از اخلاق مطرح می کند. نتیجه حاصل از این بحث و ملاحظه انتقادی این است که اخلاق مراقبت ابتدایا بر اساس دیدگاه موقعیت محور و در برابر نظریه های مبتنی بر عدالت طرح ریزی شده است، بدین معنا که در نظریه مراقبت نوعی خصوصی سازی اخلاق در مقایسه با عدالت عمومی وجود دارد. البته نقطه بحث انگیز اخلاق مراقبت در توسعه بی رویه حوزه رفتار (از اخلاق مداری شخصی، ارفاقی، و شفقت محور) به حوزه عدالت اجتماعی، مبادلاتی و محاسبه محور است. بنابراین، با بهره گیری از تلاش های رالز در نظریه عدالت، و نیز امتداد آن در لیبرالیسم سیاسی، به نظر می رسد می توان نظریه مراقبت را متمم نظریه های عدالت محور، متاخر از این نظریات و در واقع برای تفکیک و تمایز حداکثری میان حقوق و اخلاق دانست.

    کلید واژگان: اخلاق مراقبت, حریم خصوصی, حوزه عمومی, فضیلت گرایی, نظریه عدالت}
    Ali Abdi *, Mohammad Mahdi Alimardi

    Describing the nature of care ethics and analyzing its superior performance compared to previous theories in the field of ethics, this article raises a critical discussion about the difficulties faced by this type of ethics. The result of the discussion and critical consideration is that the care ethics is initially designed based on a situation-oriented perspective and against theories based on justice, that is, in the theory of care there is a kind of privatization of ethics compared to general justice. Of course, the controversial point of care ethics is in the uncontrolled development of the field of behavior (from personal, lenient, and compassion-oriented ethics) to the field of social justice, exchange, and calculation. Therefore, using Rawls' efforts in the theory of justice, as well as its extension to political liberalism, it seems that the theory of care can be considered as a complement to justice-oriented theories, later than these theories, and also as the criterion for maximum separation between law and ethics.

    Keywords: Care Ethics, Privacy, Public Sphere, virtue, Theory of Justice}
  • قاسم اخوان نبوی

    مساله‌ایی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته می‌شود، بررسی تبیین کارکرد دین بر اساس فضیلت گرایی است. توضیح مطلب اینکه یکی از مسایلی که دین‌شناسان با آن مواجه هستند؛ این است که با وجود مخالفت هایی که با دین صورت می‌گیرد، چرا انسان‌ها به آن گرایش دارند، و اینکه دین چه نقش و کارکردی برای انسان دارد؟ در تبیین این مساله رویکردهای مختلفی ارایه شده است، یکی از رویکردهایی که دوباره مورد توجه قرار گرفته شده است، رویکرد فضیلت‌گرایی می‌باشد. این رویکرد در حوزه‌های مطالعاتی مانند فلسفه علم، معرفت‌شناسی، اخلاق و فلسفه ‌دین کاربرد پیدا کرده است، و برخی از صاحب‌نظران این رشته‌ها، بر مبنای فضیلت‌گرایی، مسایلی را که در این حوزه‌های مطالعاتی مطرح است،  بر این اساس مورد بررسی قرار داده‌اند. در این رویکرد به ویژگی ها، خصوصیات، توانایی ها و استعداد شخصی افراد توجه می‌شود. بر اساس این رویکرد فضایل به دو قسم تقسیم می‌شود: یکی فضایل عقلانی، و دیگری فضایل هنجاری و اخلاقی. با توجه به اینکه در آموزه‌های دینی نیز به این فضایل اشاره شده است، به نظر می‌رسد بر اساس این رویکرد می‌توان بر مبنای «استنباط از راه بهترین تبیین»، کارکرد دین را نیز تبیین کرد.  از این‌رو در این مقاله سعی شده است بعد از بیان اجمالی این رویکرد، مساله کارکرد دین بر این اساس مورد بررسی و تببین قرار گرفته شود.

    کلید واژگان: فضیلت گرایی, فضائل عقلانی, فضائل اخلاقی, کارکرد دین, غایت شناختی}
    Qasem Akhavan Nabavi

    One of the issues addressed in this article is the study of explaining the function of religion on the basis of virtue, one of the issues that theologians face; That is, despite the opposition to religion, why do people tend to religion, and what is the role and function of religion for human beings? Various approaches have been proposed to explain this issue. One of the approaches that has been reconsidered is the virtuous approach. In this approach, attention is paid to the characteristics, abilities and personal talents of individuals. According to this approach, virtues are divided into two types: one is rational virtues, and the other is normative and moral virtues. Considering that these virtues are also mentioned in religious teachings. It seems that according to this approach, the function of religion can also be explained on the basis of "inference through the best explanation". Therefore, in this article, after briefly stating this approach, the issue of the function of religion has been studied and explained accordingly.

    Keywords: Virtueism, Rational Virtues, Moral Virtues, Function of Religion, Teleology}
  • شهرام حافظی*، عبدالخالق غلامی، حمیدرضا یزدانی

    این پژوهش با هدف طراحی الگوی اثربخش سازمان های فضیلت گرا با تاکید بر بانک توسعه تعاون و با روش تلفیقی (نوع اکتشافی) در طی چهار مرحله انجام شده است: نخست به روش اسنادی، بسترها و شاخص های سازمان های فضیلت گرا استخراج گردیده، سپس به منظور تدوین نهایی شاخص ها از روش دلفی استفاده گردیده (41 نفر)، به واسطه روش تحلیل عاملی (اکتشافی) به تشخیص مولفه ها پرداخته شده و درنهایت مدل استخراجی به کمک مدل سازی معادلات ساختاری اعتباریابی گردیده است. جامعه آماری در دو مرحله کیفی و کمی شامل خبرگان، اعضای هییت علمی و کارکنان و کارشناسان بانک توسعه تعاون شهر اصفهان و پنج شهرستان استان اصفهان (160) بوده که با استفاده از تکنیک پیمایش مورد ارزیابی قرار گرفته اند. درنهایت، الگوی سازمان های فضیلت گرا در بانک توسعه تعاون در قالب 10 مولفه رهبری مشارکتی، تیم محوری، تعهد و حمایت مدیران، پشتیبانی ساختاری، راهبردهای سازمانی، ارتباطات سازمانی، اسناد بالادستی، پویایی محیطی و زیرساخت های فناورانه و 67 شاخص استخراج گردیده و داده های گردآوری شده از برازش مطلوبی در قالب مدل سازمان های فضیلت گرا برخوردار بودند.

    کلید واژگان: فضیلت, فضیلت گرایی, سازمان های فضیلت گرا, بانک توسعه تعاون}
    Shahram Hafezi *, ABDOLKHALEGH GHOLAMI, HamidReza Yazdani

    The purpose of this study was to design an effective model of virtuous organizations with emphasis on the ، Cooperative Development Bank and using the integrated method (exploratory) in four stages: At first, the documents, platforms and indices of virtuous organizations were extracted, then the Delphi method (41) was used for final compilation of the indices. Factor analysis has been used to identify the components and finally the extraction model has been validated by structural equation modeling. The statistical population in qualitative and quantitative part of research consisted of experts, faculty members and staff and experts of Isfahan Cooperative Development Bank and five cities of Isfahan province (160) that were evaluated using survey technique. Finally, the model of virtuous organizations in Co-operative Development Bank was extracted in the form of 10 components of participatory leadership, core team, managers' commitment and support, structural support, organizational strategies, organizational communication, upstream documents, environmental dynamics and technological infrastructure and 67 indicators and the data collected had a good fit in the model of virtuous organizations.

    Keywords: Virtue, Virtualism, Virtue Organizations, Iran Cooperative Development Bank}
  • معصومه باقرپور*، سامیا دوجی

    هدف پژوهش حاضر، پیش بینی فضیلت گرایی معلمان براساس مولفه های «سرمایه معنوی» و مولفه های «التزام حرفه ای» در سال1398 ‏است که به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعه آماری شامل 278 نفر از معلمان ابتدایی شهرستان ترکمن است که حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 162 نفر از معلمان با روش تصادفی طبقه ای براساس جنسیت انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه های استاندارد سرمایه معنوی گل پرور، مصاحبی، عابدینی، ادیبی و عبدلی (1394)، التزام حرفه ای معلمان ایمانی (1389) و فضیلت گرایی سازمانی کمرون، برایت و کازا (2004) است. تجزیه و تحلیل داده ها ازطریق آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره بااستفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس 18 صورت گرفته است. یافته ها نشان می دهد بین مولفه های ارزش گرایی معنوی، خلوت با خدا، اهمیت معنویت و اثرگذاری معنوی با فضیلت گرایی معلمان مدارس ابتدایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین مولفه های مشارکت شغلی، پایبندی به ارزش های کاری، وابستگی سازمانی و وابستگی حرفه ای با فضیلت گرایی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره نیز نشان می دهد همه مولفه ها به جز مولفه های ارزش گرایی معنوی، اهمیت معنویت و وابستگی سازمانی در فضیلت گرایی معلمان اثرگذار هستند. مولفه خلوت با خدا، اثرگذاری معنوی، پایبندی به ارزش های کاری و مشارکت شغلی بیشترین نقش را در پیش بینی فضیلت گرایی معلمان‏ دارند. بنابراین چنین نتیجه گیری می شود که با رشد و افزایش سرمایه معنوی و التزام حرفه ای معلمان، فضیلت گرایی آنان نیز افزایش می یابد.

    کلید واژگان: سرمایه معنوی, التزام حرفه ای, فضیلت گرایی, شهرستان ترکمن}
    Masumeh Bagherpur *, Samieh Davagi

    The present study aims to predict the virtue of teachers causes the component of spiritual capital and components of professional commitment to be done in 2019. The research method was descriptive-correlational and the statistical population included 278 primary school teachers in Turkmenistan and the sample size was selected based on Krejcie and Morgan table to 162 teachers by stratified random sampling method based on gender. Data collection tools included the standard questionnaires of spiritual capital Golparvar, Masahebi, Abedini, Adibi and Abdoli (2015), professional commitment of faith teachers (2010), Cameron's organizational virtue, Bright and Casa (2004). Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multivariate regression using SPSS 18 software. Findings showed that there is a positive and significant relationship between the components of spiritual value-orientation, privacy with God, the importance of spirituality, spiritual effectiveness, and the virtues of elementary school teachers. The components of job participation, adherence to work values, organizational dependence and professional affiliation have a positive and significant relationship with teachers' virtue. The results of multivariate regression also showed that all components except the components of spiritual value, the importance of spirituality and organizational dependence were effective in teachers' virtue. The component of solitude with God, spiritual influence, adherence to work values ​​and job participation played the most important role in predicting teachers' virtue. It is concluded that with the growth and increase of spiritual capital and professional commitment of teachers, their virtue increases.

    Keywords: spiritual capital, professional commitment, virtualism, Turkmen city}
  • سید علی اکبر حسینی رامندی

    پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که قرآن کریم چگونه مخاطبان خود را به رعایت الزامات اخلاقی فراخوانده و نظریه هنجاری خود را بر چه پایه‌ای قرار داده است؟ نویسنده به روش کیفی، با توصیف و تحلیل مفاهیم اخلاقی قرآن به نتایج زیر دست یافته است. قرآن کریم برای ترغیب مخاطبان به زندگی اخلاقی، بر نتایج فعل اخلاقی تاکید کرده است؛ نتایج یادشده در قالب واژگانی مانند سعادت، فوز، فلاح، نجات، لذت، امنیت، بشارت، آرامش، رنج، تشویش، انذار، و شرح و بسط زندگی بهشتیان و دوزخیان، آموزه‌های قرآنی پرشماری را به خود اختصاص داده است که بازگوکننده سازگاری فی‌الجمله اخلاق قرآنی با نظریه‎های غایت‌گراست. غایت‌‌گرایی با انسان‌شناسی قرآنی و اسلوب‌های تربیت اخلاقی قرآن سازگار است. ‌غایت‌گرا بودن نظام اخلاقی قرآن، به مفهوم انکار ارزش فضیلت‌ و مسئولیت ‌اخلاقی نیست؛ در شماری از آیات، قرآن رفتارهایی را که با انگیزه انجام وظیفه اخلاقی انجام می‌گیرد یا منشا آنها فضیلت انسانی است، می‌ستاید. قرآن مخاطبان خود را به فضیلت‌محوری و تکلیف‌مداری تشویق می‌کند و آن را دو راهبرد موثر در تربیت اخلاقی ‌می‌داند؛ اما عام‎ترین پاسخ قرآن، برای توجیه همه الزامات اخلاقی، غایت ‌فعل اخلاقی است؛ نه فضیلت‌ انسانی و نه وظیفه ‌اخلاقی.

    کلید واژگان: غایت گرایی, خودگرایی, دیگرگرایی, وظیفه گرایی, فضیلت گرایی, نظریه هنجاری, نظریه هنجاری اسلام, فوز, فلاح, غایت گرایی در قرآن}
    yed Ali Akbar Hosseini Ramandi

    This study seeks to answer the question of how the Holy Qur'an called on Muslims to comply with moral requirements and on what basis the normative theory of the Qur'an is based. Through describing and analyzing the moral concepts of the Qur'an, the writer of this qualitative paper has obtained the following results In order to encourage Muslims to live a moral life, the Holy Qur'an emphasizes the results of moral action, which are presented in words such as happiness, success, salvation, deliverance, pleasure, security, glad tidings, peace, suffering, anxiety, warning, and the description of the life of the people of the heaven and the people of the hell. There are numerous Qur'anic teachings that reflect the compatibility of Quranic ethics and teleological theories. Teleology is compatible with the Qur'anic anthropology and the Qur'anic methods of moral education .The teleological nature of the Quran’s moral system does not mean denying the value of virtue and moral responsibility; in a number of verses, the Qur'an praises behaviors that are motivated by a moral duty or originate from human virtue. The Qur'an encourages Muslims to be virtuous and goal-oriented and considers these as two effective strategies in moral education. However, the most general answer of the Qur'an to justify all moral requirements is not human virtue or moral duty, but the result of moral act.

    Keywords: teleology, egoism, tuism, conscientiousness, virtuosity, normative theory, the normative theory of Islam, success, salvation, teleology in the Qur'an}
  • محمدتقی اقدسی، بهزاد بهزادنیا*

    این پژوهش خودکارآمدی تمرینی و شاخص های بهزیستی را بر اساس جهت گیری های مختلف نسبت به فعالیت ها را در جانبازان و معلولین جسمی-حرکتی مقایسه کرد.  123 نفر از جانبازان و معلولین جسمی- حرکتی در شهرهای ارومیه و تبریز پرسشنامه های خودکارآمدی تمرینی، انگیزه لذت گرایی و فضیلت گرایی برای فعالیت ها، عاطفه مثبت و منفی و سرزندگی ذهنی را تکمیل کردند.  نتایج نشان داد که تنها انگیزه فضیلت گرایی با عاطفه مثبت و سرزندگی ارتباط مثبتی داشت. خودکارآمدی تمرینی با بهزیستی فضیلت گرا رابطه مثبت داشت. تفاوت معناداری بین چهار نوع جهت گیری در زندگی در شاخص عاطفه مثبت و سرزندگی وجود داشت. افرادی که دارای میزان بالاتری از فضیلت-گرایی بودند، درجات بالاتری از عاطفه مثبت و سرزندگی ذهنی را به نسبت افرادی که میزان پایین تری از فضیلت گرایی و لذت گرایی (زندگی تهی) داشتند. همچنین افرادی که دارای میزان بالاتری از هر دو فضیلت گرایی و لذت گرایی بودند (زندگی کامل) دارای میزان بالاتری از عاطفه مثبت به نسبت افراد با زندگی تهی هستند. نتایج نقش مهم  فضیلت گرایی در بهزیستی جانبازان و معلولین جسمی - حرکتی نشان می دهد، و ترکیب این دو نوع انگیزه می تواند مرتبط با بهزیستی بهینه در این گروه از افراد باشد.

    کلید واژگان: فضیلت گرایی, لذت گرایی, خودکارآمدی تمرینی, نظریه خود- مختاری, جانبازان و معلولین جسمی - حرکتی}
    MohammadTaghi Aghdasi, Behzad Behzadnia*

    This study examined the comparison of exercise self-efficacy and indices of well-being based on different orientations to activities among physically-motion disables and veterans. 123 physically-motion disables and veterans filled the questionnaires of exercise self-efficacy, hedonia and eudemonia motives for activities, positive and negative affect and subjective vitality.The results showed that only eudemonia motive positively associated with positive affect and vitality. Exercise self-efficacy positively associated with eudemonic well-being. There were significant differences between different orientation to activities on positive affect and vitality. People whose lives were high in eudemonia had higher degrees of positive affect and vitality than people whose lives in the lower degree of both hedonia and eudemonia (empty life). Also, people whose lives were in both high eudemonia and hedonia (full life) had the higher degree of positive affect than people whose lives in empty life.The finding show of crucial role of eudemonia on well-being among physically-motion disables and veterans, and the combination of hedonia and eudemonia may be associated with optimal well-being.

    Keywords: Eudemonia, Hedonia, Exercise Self-Efficacy, Self-Determination Theory, Physically-Motion Disables, Veterans}
  • سید علی محمودی*
    سازگاری میان اخلاق و سیاست، ضرورتی مبرم در نیل به ساختارهای سیاسی و سیاست ورزی اخلاق محور است. بر این اساس، سه مکتب فضیلت گرایی، فایده گرایی و وظیفه گرایی ارزیابی می شود تا ظرفیت ها و تنگناهای هریک آشکار و تبیین شود. بدین منظور از روش تحلیل مفهومی و ارزیابی انتقادی در بستر فلسفه تحلیلی استفاده شده است. برایند این پژوهش نشان می دهد که در راستای سازگاری اخلاق و سیاست، نمی توان صرفا به یکی از مکتب های اخلاقی سه گانه بسنده کرد. راه حل پیشنهادی نویسنده، برگرفتن آموزه هایی از فایده گرایی و وظیفه گرایی در کنار« قاعده زرین» است تا از سویی امکانات این دو مکتب مورد بهره برداری قرار گیرد؛ از سوی دیگر، از تناقض ها و ناسازگاری های این دو در سیاست ورزی اخلاقی فاصله گرفته شود. نقطه عزیمت این طرح تلفیقی، اخلاق سیاسی برخوردار از درون مایه نظری و توانمندی کاربردی در گستره سیاست است.
    کلید واژگان: اخلاق, اخلاق هنجاری, سیاست, فضیلت گرایی, فایده گرایی, قاعده زرین, وظیفه گرایی}
    Seyed Ali Mahmoudi *
    Attaining consistency and coordination between morality and politics is a vital necessity for achieving a moral-oriented political structure and statesmanship. Therefore three schools of virtue ethics, utilitarianism, and deontological ethics are evaluated in order that their capacities and deficiencies are explained and revealed. For this purpose, the methodology of conceptual analysis and critical evaluation within analytic philosophy is used. The outcome of this study suggests that merely one of the triple moral schools cannot be sufficient to provide consistency between morality and politics. Therefore my proposed solution is to take some propositions from utilitarianism and deontological ethics together with Golden Rule to exploit the potential of these two schools of thought on the one hand, and to diverge from the contradiction and inconsistency in moral politics on the other. The point of departure for this compilation is a political morality which enjoys theoretical theme, and the applied capacity in the realm of politics.
    Keywords: Deontological Ethics, Golden Rule, Normative Ethics, Morality, politics, Utilitarianism, virtue ethics}
  • حسن لاهوتیان*، بهروز محمدی منفرد

    معیار سنجش ارزش های اخلاقی اگرچه از سوی متفکران مسلمان به طور مستقل مورد بررسی قرار نگرفته است اما می توان براساس مبانی فکری هریک از آنها این معیارها را استنباط کرد. شهید سید محمد باقر صدر نیز از جمله اندیشمندان مسلمان است که با بررسی آرای وی می توان معیاری برای سنجش ارزش های اخلاقی معرفی کرد.
    شهید صدر در بررسی حسن و قبح افعال، ضمن تعرض به اقوال و آرایی که در اندیشه اسلامی مطرح بوده و همچنین با در نظر گرفتن احتمالات ممکن دیگر در باب معیار خوبی و بدی، انواع ممکن نظریه های غایت گرایانه را نقد نموده و با پذیرش عقل عملی و مطلق دیدن مدرکات آن، وظیفه گرایی قاعده نگر محسوب می شود؛ لکن در عین حال، غایتی به نام رضوان الهی را نیز همتراز با معیار وظیفه گرایانه قبول داشته و موارد نقصان و خطای عقل عملی را از این طریق، قابل جبران می بیند. از این رو یافته این پژوهش آن است که از دیدگاه صدر، نه وظیفه گرایی به نحو مطلق قابل قبول است و نه غایت گرایی مطلق، بلکه ترکیبی از وظیفه گرایی و غایت گرایی مورد نظر او بوده است؛ به تعبیری صدر یک وظیفه گرای خدا گرا است که بر اخلاق فضیلت نیز تاکید دارد.

    کلید واژگان: معیار ارزش, شهید صدر, وظیفه گرایی, غایت گرایی, فضیلت گرایی}
    Hasan Lahootiyan *, Behrouz Muhammadimunfared

    While the criteria for measuring ethical values have not been assessed by Muslim thinkers independently, such criteria can be inferred based on the intellectual foundations of each of them. Martyr Muhammad Baqir al-Sadr was one of the Muslim thinkers, whose thoughts can be assessed to introduce a criterion for measuring moral values. In the assessment of the good and the bad of actions, martyr Sadr attacks the sayings and opinions that have been raised in Islamic thought and considers other possibilities about good and bad criteria in his criticizing of possible types of teleological theories and introduced deontology to be rule-based by accepting the practical reason and its absolute evidence. Nevertheless, he accepted a destination called the divine paradise to be equal to the deontological criterion and regard defects and errors of practical reason to be compensable through this way. Therefore, the present study showed that from the perspective of Sadr, neither deontology nor teleology is absolute. In fact, he chose a combination of both, and in a way, he introduced God-oriented deontology, which also emphasizes virtue ethics.

    Keywords: Value Criterion, Martyr Sadr, Deontology, teleology, Virtue Ethics}
  • سیدمحمدباقر میرصانع*، هادی صادقی

    اخلاق فضیلت یکی از نظریه های اخلاقی است که اهتمام ویژه ای بر شخصیت فاعل و ویژگی ها آن دارد . در مقابل اخلاق فضیلت ، نظریه های عمل محور (وظیفه نگر و غایت نگر) قرار دارند . شناخت دیدگاه قرآن ، به عنوان مهم ترین منبع اعتقادی و عملی دین اسلام ، در میان نظریه های اخلاق هنجاری ضروری به نظر می رسد . از همین رو، در این پژوهش می کوشیم ضمن تبیین دقیق اخلاق فضیلت و ویژگی های آن ، به سراغ آیات قرآنی رفته ، دیدگاه قرآن در قبال این نظریه را تبیین کنیم . دیدگاهی که از مجموع شواهد قرآنی برداشت می شود، تایید اخلاق فضیلت با رویکرد فضیلت موضوع  فاعل محور و فاعل مقدم است ، اما برای رویکردهای فضیلت معیار و فاعل مبنا شاهد قوی ای یافت نشد . اخلاق قرآنی با محور قرار دادن قلب و روح در مقابل افعال ظاهری انسان و ایمان در مقابل عمل صالح و همچنین با طرح «اسوه» به عنوان معیار شناخت اخلاق، رویکردی بسیار نزدیک به اخلاق فضیلت، اتخاذ کرده است .

    کلید واژگان: اخلاق هنجاری, اخلاق قرآنی, اخلاق فضیلت, فضیلت گرایی, فضایل}

    Virtue ethics is a moral theory that is particularly focused on the agent’s character and characteristics. Virtue ethics is contrasted with act-based theories (deontological and teleological theories) . It seems necessary to identify the Quranic perspective on normative moral theories, since the Quran is the most important source of Islamic beliefs and acts. Thus, in this paper, we seek to precisely formulate virtue ethics and its properties, and then look for the Quranic view of such ethics. The view gleaned from the bulk of Quranic evidence is an endorsement of virtue ethics with an orientation to the subject’s virtue (agent-based), but no evidence can be found for virtue-based, subject-based approaches. Quranic ethics is very close to virtue ethics because it assigns a central place to one’s heart and soul as opposed to external acts, and faith as opposed to righteous actions. Moreover, it offers a “role-model” (uswa) as the criterion for morality.

    Keywords: Normative ethics, Quranic ethics, virtue theory, virtuesآمار}
  • حسن مهدی پور*
    موضوع نوشتار حاضر نسبت میان دو رکن «فضیلت گرایی» و «غایت انگاری» در اخلاق هنجاری امام خمینی و ملاک نهایی ارزش اخلاقی اعمال است و سعی شده به روش توصیفی - تحلیلی و با ابتنا بر انسان شناسی فلسفی - عرفانی وی برای پاسخ به مسئله ملاک ارزش اخلاقی اعمال از نظر امام نظریه تلفیقی از این دو رکن با عنوان «غایت انگاری فضیلت بنیاد یا ویژگی نگر» مصطلح در فلسفه اخلاق ارائه شود بدین معنا که ارزش اخلاقی اعمال در اندیشه امام هم بر اساس فاعل، انگیزه ها و نیات و فضایل باطنی او به عنوان شرط مقبولیت اعمال و ملاک کمال آن ها و هم بر اساس آثار و نتایج اعمال از حیث تحقق غایت انسان تعیین می شود. چون گرچه امام در آراء اخلاقی خود بر فضایل تاکید بسیار دارد؛ اما برای آن ها ارزش و مطلوبیت ذاتی قائل نمی شود و از آن ها به کمالات متوسطی یاد می کند که ارزششان در نقشی است که در حصول کمال و مطلوب ذاتی، یعنی سعادت و کمال اخروی یا تقرب الهی ایفا می کنند. در ضمن در بحث از فضیلت گرایی اخلاقی امام، به دو خاستگاه فلسفی و عرفانی - دینی اندیشه اخلاقی ایشان و تفاوت آن ها و همچنین ارکان فضیلت گرایی نیز اشاره کرده ایم.
    کلید واژگان: اخلاق, ارزش اخلاقی اعمال, فضیلت گرایی, غایت انگاری, امام خمینی}
    Hassan Mahdipour *
    The main objective of the present article is to study the relations between the two pillars of "virtue" and "teleology" in the normative ethics of Imam Khomeini and the ultimate criterion of moral value of deeds. Attempts have been made through a descriptive-analytical method and based on philosophical-mystical anthropology of Imam Khomeini to offer an eclectic theory of these two pillars called the "virtue-based teleology" in the philosophy of ethics. In fact, the moral value of the deeds in Imam Khomeini’s view is determined on the basis both the subject, his motives, intentions and inner virtues as a condition for the acceptance of his deeds and the criterion of his perfection as well as of the consequences of deeds in the realization of human ultimate goal. Although the Imam emphasizes virtues in his moral ideas, he does not attach essential value and intrinsic desirability to them and calls them modest perfections whose value lies in the role they play in achieving intrinsic perfection and desirability, i.e. happiness and perfection in the Hereafter or proximity to God. Meanwhile regarding ethical virtualism of the Imam, mention has been made of the two philosophical and mystical-religious origins of the Imam's moral thought and their differences as well as the pillars of virtualism.
    Keywords: Ethics, ethical value of deeds, virtualism, teleology, Imam Khomeini}
  • مسلم محمدی

    نگرش غالب اخلاق پژوهان اسلامی در هویت معرفتی اخلاق ، همواره فروکاستن آن به صفات و هیئت های راسخ نفسانی انسان بوده است. ایده اصلی این پژوهش آن است که در عین التزام به اهمیت  صفات درونی، اما با توجه به مستندات متعدد از جمله رویکردهای جدید در حوزه اخلاق اجتماعی بخصوص جنبه های کاربردی و حرفه ای آن، رفتارهای بیرونی جایگاه ویژه تری در مفهوم یابی اخلاق بدست خواهند آورد. البته با رویکرد انصاف نگرانه، علل تمرکز بر تعریف اخلاق به صفات نفسانی به صورت مستقل ارائه کردید. با تحفظ بر این اصل که مراد از فضیلت گرایی در این تحقیق بیشتر تعریف اخلاق به فضیلت است نه الزاما مکتب فضیلت گرایی که در مقابل وظیفه گرایی، غایت گرایی و قراردادگرایی است، هر چند این نگاه صفت محوری در اخلاق، بی تاثیر از اندیشه های مکتب فضیلت گرایی نیست.

    کلید واژگان: اخلاق, رفتار, فضیلت گرایی, صفات نفسانی, اخلاق کاربردی}
    Moslem Mohammadi

    The prevailing attitude of Islamic ethics in the identity of moral knowledge, reducing it to the characteristics of the firm and the sensual man. The Azfzylt influenced by Aristotle's look at a lot of research of our time away from the past can be seen.The main idea of this research is that the same commitment to the importance of internal Vsjyh traits, but according to new approaches in the field of social ethics, particularly professional and functional aspects, the behaviors that have been neglected, more special place in the interpretation ethics achieved. Hence in this article for the grant of evidence need to focus on behaviors were analyzed moral sense. another reason may be that the characteristics and causes of action has been carried out. Second, ethics and professional applications in a wide range today, most observers and behavioral health organization. In addition to being a lot of praise and criticism of that behavior without the involvement of the traits of ego. Of course, looking at the idea of fairness and respect Islamic ethics, emphasizing the definition of morality is independent also have psychological traits.

    Keywords: Morals, manners, Virtue, sensual attributes, applied ethics}
  • روح الله شهریاری*، حسین دیبا، سید رضاهاشمی پیکر
    بهره گیری از معارف اخلاقی تربیتی نهج البلاغه نیازمند فهم مقاصد کلام حضرت علی7 است تا فارغ از تحمیل معنایی، دلالت های کلام آن حضرت روشن شود. این پژوهش با چنین هدفی انجام شده است تا با روش توصیفی تحلیلی، به بررسی کلمات آن حضرت بپردازد و به کشف خطوط کلی و تفکر کلان امیرالمومنین7 در باب اخلاق هنجاری دست یابد و با در نظر گرفتن آن، دلالت های روشی آن را استخراج کند. آنچه در این تلاش به بار آمد، نشان می دهد که آن حضرت7 ملاک بایستگی و نبایستگی یک عمل را در پیامدها و نتایج آن می دانند، به گونه ای که فضایل و رذایل اخلاقی نیز بر اساس غایات آنها، به صدق و کذب اخلاقی متصف می شوند. از سوی دیگر، آن دسته از روایات که موهم دیدگاه فضیلت گرایانه است، نوعی تفکر غایت گرا را نشان می دهد و دلالتی بر فضیلت گرایی محض ندارد. غایت گرایی موردنظر آن حضرت7 از دیدگاه های موجود، ممتاز است، به این دلیل که مبدا و منتهای این حرکت غایی، توحید است. شاید بتوان نام «غایت گرایی توحیدی» را بر آن نهاد. در باب دلالت های تربیتی نیز آن حضرت برای نیل به غایت گرایی توحیدی از سه نوع اقدام تربیتی استفاده می کردند که بخشی متوجه شرایط مطلوب مربی است، بخشی به ظرفیت های متربی برمی گردد و برخی نیز ناظر به محتوا و ابزار تربیت است.
    کلید واژگان: تفکر اخلاقی, دلالت های تربیتی, اخلاق هنجاری, نظریه های غایت گرا, فضیلت گرایی, وظیفه گرایی}
    Roohollah Shahryary *, Reza Hashemipaykar, Hosein Diba
    Using the moral and educational knowledge needs understanding of the objectives of Imam Ali (p.b.u.h) to declare the implication of speeches of the Imam without semantic confusion. This paper has been written for this paper to analyze the speeches of the Imam, using the descriptive-analytical method, and discover the general theme and though of Imam Ali (p.b.u.h) concerning normative ethics, and by considering it, it finds the methodical implications of it. The result of this paper shows that the Imam considers the consequences and results of one action as the criterion for its necessity or non-necessity, in the way that moral virtues and vices gain their moral truth or falsity from their results. From other hand, the narrations seem to show virtuous views, suggesting a teleological though, and has no implication on virtuous view. The teleological view of the Imam is significant, since the beginning and the end of this final movement is the unity of God, and might be called the monotheistic teleology. On the educational implications, the Imam has been used three educational actions to attain the monotheistic teleology, some are regarding the ideal conditions of the instructor, some are regarding the capacities of the pupil and some are regarding the content and means of education.
    Keywords: moral thought, Educational implications, normative ethics, teleological theories, virtuous ethics, Deontology}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال