به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « الرمز » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « الرمز » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • حسن رحمانی راد، محمد غفوری فر*، میثم ایمانیان، مصعب فرج مهدی
    لقد لفتت الصوره انتباه النقاد والادباء وعلماء البلاغه منذ القدیم؛ شغلت دراسه الصوره میدانا واسعا ومهما من اهتمامات النقد العربی الحدیث واختلفت الاتجاهات بین ناقد متاثر بالتراث العربی وبین آخر حاول الإفاده مما درسه وتوصل إلیه النقاد الغربیون بشان الصوره واهمتها وعناصر تکوینها. توسل الادیب المصری "احمد فواد نجم" بضروب من الوان التصویر، لما لها من اهمیه کبیره فی بناء القصیده الشعریه وجمالها الفنی؛ هذا البحث تناول دراسه تجلیات الصوره الشعریه فی اشعار احمد فواد نجم التی لها دور اساسی فی رسم افکار الشاعر ومخیلته معتمدا علی المنهج الوصفی التحلیلی، یتمثل فی القیام بدراسه مضمون الصوره نظریا، ثم البحث عن الموضوع الرئیسی الذی یشتمل علی الابیات التی استخدم فیها الشاعر انواع العناصر البیانیه إضافه إلی تناسب صوره مع الغرض الذی یرید ان ینقله إلی المخاطب ومن هذا المنظار یعالج البحث مضامین الصوره وبنیتها. خلال دراستنا هذه توصلنا إلی عده نتائج، منها: ان احمد فواد نجم بدا بانواع التشبیه فی ظل الصور الشعریه الرائعه وقام بتجسید المحسوسات ثم ارتقی إلی المعنویات والعواطف الإنسانیه. وکانت الصور التشخیصیه اکثر شیوعا وجمالا فی دیوانه من صوره التجسیدیه؛ واما بالنسبه للصور الرمزیه، فقد لجا الشاعر إلی عنصر الرمز کنوع من الصور الزاخره بالدلالات العدیده.
    کلید واژگان: الصوره الشعریه, التشبیه, التجسید, الرمز, احمد فواد نجم}
    Hassan Rhmanirad, Mohammad Ghafourifar *, Misam Imanian, Mosab Faraj Madi
    The image has drawn the attention of critics, writers, and rhetoricians since ancient times. The study of the image occupied a wide and important field of interest in modern Arab criticism, and the trends differed between a critic influenced by the Arab heritage and another who tried to benefit from what he studied and reached by Western critics regarding the image, its importance and the elements of its formation. The Egyptian writer, Ahmed Fouad Negm, pleaded with various forms of photography, because of their great importance in constructing the poetic poem and its artistic beauty. This research deals with the study of the manifestations of the poetic image in the poems of Ahmed Fouad Negm, which has a fundamental role in drawing the thoughts and imagination of the poet based on the descriptive-analytical approach, which is to study the content of the image theoretically, and then search for the main topic that includes the verses in which the poet used types The graphic elements, in addition to the suitability of his image with the purpose he wants to convey to the addressee, and from this perspective, the research deals with the contents and structure of the image. During our study, we reached several results, including that Ahmed Fouad Negm started with the types of similes in the light of the wonderful poetic images, embodied the sensible things, and then rose to the spiritual and human emotions. The figurative images were more common and beautiful in his diwan than his anthropomorphic images.
    Keywords: Poetic Image, Analogy, Embodiment, Symbol, Ahmed Fouad Negm}
  • عزت ملا إبراهیمی*، زهراء فاضلی
    اصبح استخدام الرمز من ابرز میزات ادب الطفل فی فلسطین. فالکاتب باستخدامه للرموز إنما یزید فی جمالیات روایاته من خلال إضفاء مسحه الغموض والعمق علی لغته القصصیه. ویعتبر محمود شقیر من ابرز الادباء الذین استخدموا الرمز فی روایاته الواقعیه، فکانت بعض روایاته مفعمه بالإبداع والتولید مثل روایات "انا وجمانه" و"کلام مریم" و"احلام الفتی النحیل"، مما جعلنا نتتبع الرمزیه فی اعماله الروائیه للطفل، فقد نهل شقیر من هذه الینابیع الثره واستقی محاوره الفکریه لیعبر عن واقع الطفل الفلسطینی، سواء واقعه الخارجی الذی یحیط به او واقعه النفسی وما یختلج فی ذاته من مشاعر واحاسیس وروی. کل ذلک لتعمیق تجربته الإبداعیه والإنسانیه والشعوریه، والتاثیر فی جماهیر الاطفال. تعتمد هذه الدراسه علی المنهج الوصفی- التحلیلی للکشف عن اهم مظاهر الرمزیه فی بعض اعمال محمود شقیر، وقد وصلنا إلی ان نتاجه القصصی یصور الواقع، واجتهد الکاتب فی التنویع والتمرد علی التنمیط المالوف فی الواقعیه. کما انه تاثر بالرمزیه، فکان الرمز ضروره فنیه فی ادب محمود شقیر، وقد لجا الکاتب لاستخدامه کوسیله للتعبیر عن آرائه نتیجه لکبت حریه التعبیر وفرض الحصار الثقافی، إذ تجاوز، من خلاله، قیود الاحتلال ورقابته الامنیه، ولقد اتخذ الادیب من الرمز وسیله فنیه ورکیزه من رکائز تصویره للواقع، وقد تنوعت وتشعبت مصادر رموزه فی ادبه الطفلی، منها التاریخیه والدینیه والطبیعیه والاسطوریه.
    کلید واژگان: الرمز, محمود شقیر, ادب الطفل, فلسطین, الواقعیه}
    Ezzat Mollaebrahimi *, Zahra Fazeli
    Mahmoud Shukair is considered one of the most prominent writers affiliated with realism, especially when the local conditions in Palestinian society matured, which led to the dominance of the realist trend in the Palestinian novel. These political circumstances and events did not leave a trace of romance in literature, but rather imposed positive realism on literature, so Mahmoud Shukair turned to his society, and the concerns and pain of his people’s children became one of his active themes and the main themes of his ideas. His writing became an objective extension of the real-life story, in its connection with the Palestinian child's concerns and suffering. Some of his novels were a reality full of creativity, such as "I and Jumana," "Maryam's Words" and "Dreams of the Skinny Boy". That made us trace three types of realism in it, most notably documentary realism, which tends to convey reality as it is, and realism and the symbol that came to a realistic necessity, which prompted the writer to use it as a means to express his views, as a result of the suppression of freedom of expression, and the imposition of cultural siege. The third form in the stories is "fantasy," which is represented in the way the writer seeks to stimulate and stimulate the imagination of the child and is embodied in the child's dream of transcending the time and spatial limits… to fly into a new reality. We have come to the conclusion that his fictional production depicts reality, and conveys it faithfully, to expose it and then to change it with his new means, such as fantasy and symbol. This is what distinguishes Shukair in his narrative construction. We have sensed solutions and proposals that call for changing the reality; this in itself is positive in the narrative construction, and is in harmony with the realists’ positions, values and calls to criticize and change reality.
    Keywords: Palestinian Children's Literature, Mahmoud Shukair, Documentary Realism, Symbol, Fantasy}
  • علیرضا محمدرضایی*

    بما ان الصراع الرییس فی قضیه فلسطین هو الصراع من اجل الارض والمکان،لذلک کان للمکان الروایی دور بارز فی روایه «الوقایع الغریبه فی اختفاء سعید ابی النحس المتشایل». وقد ادی  دورا رمزیا متمیزا فی هذه الروایه، حیث طرح الکاتب من خلاله معاناه الشعب الفلسطینی عبر معاناه المکان بذکر الوجوه المتعدده الجوانب له فی عمله. یمکن القول بان هذه الروایه تسرد ماساه الإنسان الفلسطینی والمکان الفلسطینی جنبا إلی جنب، او تنقل إلینا معاناه الإنسان الفلسطینی من خلال ذکر ما یعانی منه المکان. فیقرر مضمون الروایه، الدهشه والحیره والهموم والغموم التی تطرق ابواب الفلسطینین کما تروج فکره المقاومه إلی جانب الرجاء الی من سوف یاتی وینقذهم من هذا الصراع المریر. واما من حیث التنظیر فی الفضاء والمکان فهناک المنظرون السیمیاییون منهم: باشلار وغالب هلسا ویوری لوتمان. فحاولنا فی هذا المقال بناء علی المنهج الوصفی - التحلیلی، التطرق إلی دور الاماکن العامه، والاماکن اللامتناهیه وجوانبها الإیحاییه علی اساس ما اتی به یوری لوتمان من تقسیم المکان إلی اربعه انواع:المکان عندی، والمکان عند الآخرین، والاماکن العامه، والمکان اللامتناهی. کما حاولنا بدراسه انتقاییه للمکان دون استقصاییه؛ لانها تقتضی سلسله من المقالات ولا یسعها مقال واحد. تشیر النتایج إلی ان حبیبی اسس فی  هذه الروایه إبداعا جدیدا یقوم علی استلهام التراث الفلسطینی والعربی: یسرد لنا قایمه من الشی ورموزه فیظهر فی روایته قیمه الاماکن، فیستخدم بعضها رمزا لمرکز الرقیق والعبید، کما یجعل بعضها رمزا للتفرعن، فی حین نری یستخدم الاخری رمزا للحضاره والمدنیه کما یظهر حبیبی مشاعره وآماله باستخدامه الامکنه الاخری رمزا للرجاء والانطلاق والإنقاذ والسعاده.

    کلید واژگان: المتشائل, المکان الروائی, الرمز, الرویه, المشاعر}
    Aliredha Mohammadredhaei *

    Since the main conflict in the Palestine issue is the struggle for land and place, the novelist’s place played an important role in the novel “The Strange Facts about the Disappearance of Said Abi Al-Nahas the Pessimist.” The place in which this novel is represented by a distinct symbolic role by which the writer presents the suffering of the Palestinian people through the suffering of the place by mentioning the many facets of him in his work. As for theorizing about space and space, there are semiotic theorists among them: Bashlar, Ghaleb Helsa, and Yuri Lutman. Yuri Lotman was a philosopher, linguist, and semis at the Soviet University of Tartu. Lutman is considered the founder of the Tartu School of Semiotics. He has authored more than 800 books. Among the most famous are: The World of Mind, Mechanisms of Unexpected Culture, Culture and Openness, and The Structure of Artistic Text. He "based his study in his last book on a set of spatial polarizations that appeared in the form of oppositional dualities that combine opposing elements and express the relationships and tensions that occur when the narrator or characters communicate with the places of events. Lutmann established an integrated theory of spatial polarizations based on the assumption that space is a group of homogeneous things from changing phenomena, states, functions, or forms, between which there are relationships similar to the usual normal spatial relations, such as connection and distance. Lutman divided space into four categories. From this point of view, we tried this article based on the descriptive-analytical approach, addressing the role of the place, especially the public places, and the endless place in the novel and its suggestive aspects. It is based on what Yuri Lumen has divided into four types: place, place, Public, and infinite place. We also tried a selective study of the place without a survey; because it requires a series of articles and can not be one article. The results indicate that Habiby shows in his novel the value of the historical cities. The city of Aleppo is used as a symbol of the slave and slave center. It also makes the pyramid a symbol of the branching within the reference to what Timor has done to kill and plunder ... and while we use Baghdad as a symbol of civilization and civilization, The mechanism of ablution. Habibi also shows his feelings and hopes when he uses the city of Haifa and Diamis Acre and tries to balance them. They are centers of launch, rescue, and happiness, and communication with the deep space and the relationship with the space object becomes the appearance of departure and rescue

    Keywords: Symbols, Al-moteshael, novelist&rsquo, s place}
  • حسین قاسمی، رویا احمد امرجی*، خورشید نوروزی

    التصوف بالمعنی المحدد یعنی العثور علی حقایق الاشیاء من خلال الاکتشاف والحدس، وفی الواقع یعتمد التصوف المعرفی علی الحاله الروحیه وهو غیر موصوف، وهو مرتبط ارتباطا مباشرا بالکاین المطلق ویتجلی اولا فی النفس البشریه والجوهر البشری، وثانیا فی التصرفات والسلوک البشری. کان إستخدام التمثیل والرموز للتعبیر عن المفاهیم الصوفیه الدقیقه والمعقده امر شایع بین الصوفیین والشعراء الفارسیین فی الفترات المبکره من التصوف الإسلامی علی وجه الخصوص مولانا عبدالرحمن الجامی بصفته من اواخر الشعراء العظام فی تلک الفتره. کان لمظهر "الماء" مکانه واضحه وعالیه فی القصص الصوفیه وحکایات هولاء الناس العظماء حیث تم استخدامه کرمز"للمعرفه".إن تاثیر هذه القضیه ملحوظ تماما لیس فقط علی شعراء عصره ولکن ایضا علی شعراء عصرنا. نهدف فی هذا البحث دراسه تاثیر وإنعکاس التفکیر هذا فی فکر وقصاید الشاعر المعاصر سهراب سپهری کواحد من اکثر الشعراء الصوفیین إبداعا. فی قصیده "رساله الاسماک"، یعید سهراب إنتاج کلمه "الماء"، التی هی رمز "المعرفه"، فی التصوف الإسلامی بافضل طریقه ممکنه وبشکل جمیل. نظرا لان فکر سهراب الصوفی وبالإضافه إلی التصوف الإسلامی الإیرانی یتاثر بمدارس فکریه اخری وخاصه التصوف البوذی ،فإن هذا الاهتمام سیکون مهما للغایه ویستحق التفکیر فیه.

    کلید واژگان: الماء, الرمز, المعرفه, جامی, سهراب سبهری}
    Hossein Ghasemi, Roya Ahmad Amraji *, Khorshid Noroozi

    Sufism in the specific sense means finding the truths of things through discovery and intuition. In fact, cognitive mysticism depends on the spiritual state and is not described, and is directly related to the Absolute Being and is manifested first in the human soul and human essence, and secondly in human actions and behavior. The use of representations and symbols to express delicate and complex Sufi concepts was common among the Persian mystics and poets in the early periods of Islamic mysticism, in particular Maulana Abdul Rahman al-Jami, as one of the last great poets of that period. The appearance of “water” had a clear and high place in the mystical stories and tales of these great people as it was used as a symbol of “knowledge”. The influence of this issue is quite noticeable not only on the poets of his time but also on the poets of our time. We aim in this research to study the impact and reflection of this thinking on the thought and poems of the contemporary poet Sohrab Sepehri as one of the most creative Sufi poets. In the poem "The Message of the Fish", Sohrab reproduces the word "water", which is the symbol of "knowledge", in Islamic mysticism in the best possible way and beautifully. Since Sohrab's Sufi thought, in addition to Iranian Islamic mysticism, is influenced by other schools of thought, especially Buddhist mysticism, this interest will be very important and worth considering.

    Keywords: Water, Symbolknowledge, Jami, Sohrab Sepehri}
  • بتول محسنی راد

    یضم هذا البحث بین دفتیه دارسه قصیده "من وردتین اثنتین "مقطع من قصیده طویله القاها سعید عقل فی  ذکری الشاعر"شبلی الملاط "،حیث کانت خاطره شعریه قبل ان تصبح قصیده. سعید عقل الشاعر العبقری، واعتبر شعره علامه فارقه فی الشعر العربی. وقد اتی  رعشه جدیده  فی جسم الشعر العربی. علی هذا الاساس تحاول هذه الدراسه ان تتناول جوهر الشعر وشعریه الاسلوب، رغبه فی کشف جمالیات هذه القصیده التی  تدل علی " ممثله للشعر الصافی الذی من فروعه الشعر الرمزی .اعتمدت الدراسه علی منهج التداولیه، لان التداولیه تهتم بالمعنی والاستعمال الوظیفی للغه ولا تقف عند حدود شرح جمالیات و وصف الاثر الفنی، بل تتجاوز ذلک إلی الوقوف علی اغراض المتکلم  وتبین مقصده من خلال المقام. ومن اهم ما وصل إلیه البحث من

    نتایج

    کانت قصیده " من وردتین اثنتین"  ممثله للشعر الرمزی وفیه الملامح الرومنسیه،جمال الموسیقی وبراعه التصویر، ودقه النحت. سعید عقل  ممثل الرمزیه الاکبر وشاعر الجمال" قبل کل شیء، و زعیم المدرسه الجمالیه فی الشعر. وهدف الشعر عنده اولا: نقل الحاله الشعریه ولیس التفهیم وقصیده عنده  معضله هندسیه" یحاول حلها. ثانیا:سعید عقل فی قصایده لا یرید ان یقول "بل یرید ان یبنی"،وبناء القصیده هو الذی یقول. ثالثا: مع سعید عقل  انتقل الهم الشعری من الصراع بین المحافظه والتجدید الی کتابه "قصیده جدیده" بل الی کتابه "القصیده". سعید عقل شاعرا جمالیا یومن ان الفن وجد،اصلا،لتجسید الجمال. واتخذ الغزل وسیله لإطلاق نظریته التی مازجت بین الفن والحیاه. کما جری فی حیاه سعید عقل" انقلاب جعله ینصرف من الریاضیات الی الآداب" غیر ان ولعه بالریاضیات بقی متجذرا فی نفسه فصارت قصیده عنده :معضله هندسیه" یحاول حلها.

    کلید واژگان: الجمال, الرمز, الشعر الصافی, سعید عقل, من وردتین اثنتین}
    Batoul Mohseni Rad

    This paper includes a study of the poem " From two roses ", a section of a long poem that Sa`id Akl recited in the memory of the poet "Shiblal Mallat". Saeed Akl was born to a   Maronite Catholic family in the city of Zahlé, Lebanon. After losing his father at the age of 15, he had to drop out of school and later worked as a teacher and then as a journalist. He then studied theology, literature and Islamic history. He considered one of the most important modern Lebanese poets. His writings include poetry and prose both in Lebanese dialect and in classical Arabic language. This study attempts to address the essence of poetry and poetics of style.  Saeed Aql composed this poem in memory of the poet "Shiblal Mallat". And it was originally a poetic memory before it became an ode. The study is based on the deliberative approach, and the most important results of the research are:  Saeed Aql is the poet of beauty, "Above all, and it is his right to show off to his peers what he has accomplished in this regard. Saeed Aql is a beautiful poet and in this case he is ahead of everyone.  The poem was representative of allegorical poetry with the beauty of music and the prowess of voice. A revolution took place in Saeed Aqel's life, which made him switch from mathematics to literature, but his passion for mathematics remained rooted in himself, and a poem became for him: an engineering dilemma, which he was trying to solve. He is the one who says.The poet is considered a creator who creates beauty, and the purpose of poetry for him is to convey the poetic state, not understanding, and he has the right to be proud of his peers for what he has accomplished for this aspect

    Keywords: Beauty, Symbol, Love, Saeed Aql, pure poetry, from two roses}
  • احمدرضا حیدریان شهری، مریم بخشنده*، نعیمه پراندوجی
    یعد شاذل طاقه من رواد الشعر العراقی المعاصر، وقد تمتع فی شعره بالتراث من زوایاه المختلفه، بینما یعد توظیف التراث الدینی نصیبه الاوفر قیاسا لسایر مصادر التراث. لقد افتتن الشاعر بالشخصیات الدینیه المطروده مثل شخصیه قابیل ویهوذا الإسخریوطی والمسیح الدجال بوصفهم ایقونه لإراقه الدماء والظلم، مصورا الجرایم والدمار لدی البشر ومتمردا علی کل ظالم غاصب فی الارض. ورغم ان شاذل طاقه شاعر کبیر ذو موهبه شعریه ثریه، لکن النقاد قلما اهتموا به وبشعره، فظل رایدا منسیا ومن هنا قررنا ان نعرفه ونستعرض شعره من خلال المنهج الوصفی التحلیلی عبر دراسه الشخصیات الدینیه المنبوذه فی شعره، فی ضوء التقنیات البیانیه التی لجا إلیها فی توظیفها. وتشیر النتایج الحاصله عن المقال إلی ان الظروف السیاسیه والاجتماعیه المضطربه فی العراق والعالم العربی قد اثرت تاثیرا بالغا علی نفسیه الشاعر والهبت عواطفه، وجعلته یوظف شخصیات دینیه فی شعره ومنها الشخصیات الدینیه المنبوذه. وقد اهتم فی استخدام هذه الشخصیات بحفظ الانسجام بین اللفظ والمضمون والتنسیق بین التقنیات البیانیه والمضمون الشعری اهتماما شاملا. واستمد تقنیات بیانیه متنوعه فی استحضار هذه الشخصیات، منها الخطاب الدینی، والاسلوب القصصی، والرمزیه.
    کلید واژگان: شاذل طاقه, الرمز, الخطاب الدینی, الاسلوب القصصی, الشر}
    Ahmadreza Heidaryanshahri, Maryam Bakhshandeh *, Naeime Parandavaji
    As a pioneer in Iraq’s modern poetry, Shathel Taqa’s poetry instantiates variegated legacies, wherefrom the religious one has received more attention than the others in his oeuvre. He highlights evil figures in religious discourse such as Cane, Judas Iscariot and Al-Masih ad-Dajjal as the source of oppression and bloodshed. Through employing this discourse, the poet expresses human crimes and stages a revolt against any oppressor on the earth who has unlawfully brought nations under their dominance. A great poet with a high poetic talent, he has not, however, received the critical attention he deserved, causing him and his work to be disregarded. The study therefore attempts to bring to the fore Taqa and his work through analysing evil figures in the religious discourse as depicted in his poetry and the techniques he employed. The results indicate that the tumultuous socio-political condition of Iraq and Arab world impacted greatly on the poet’s emotions, ignited his sentiments and made him draw on religious figures including evil ones. In employing these figures in his poetry, he tried to maintain the consistency between form and meaning and the coordination between expressive techniques and poetic themes. He used a variety of techniques, including religious discourse, fictional mode and symbolism.
    Keywords: Shathel Taqa, symbol, fictional mode, evil}
  • مهران غلامعلی زاده، ناصر قاسمی*

    إن سعدالله ونوس کمبدع مسرحی، عایش الهزیمه، واصبح یحمل هما فکریا وثقافیا فهو واع باهدافه وتطلعاته، فمسرحه هو مسرح الالتزام، الالتزام بالوطن وهمومه وهو یفحص فی مسرحیاته قضایا المجتمع والشعب، منها العلاقه القمعیه بین السلطه والشعب، ومن هذه المسرحیات، هی مسرحیه (الفیل یا ملک الزمان) التی یدرس فیها قضیه الوحده والوعی الجماعی بشکل رمزی کی لا تکون منحصره فی عصر او دوله. تهدف هذه الدراسه إلی الکشف عن تجلیات الرمز وطبیعه هذه الرموز، وسبب توظیفها، ومدی اندماجها فی مسرحیه (الفیل یا ملک الزمان) خلال المنهج الاجتماعی. ویعتقد سعدالله ونوس، بان المجتمع الذی لا یطالب حقوقه من الحکام ویکون متخاذلا ومنهزما امام قدرته وظلمه فی جمیع الامور، یصبح هذا التخاذل والتمیع مقدمه ورخصه لظلم الحکام اکثر فاکثر وینسی الحاکم والمسوول وظایفه إزاء الشعب ولا یولد من الشعب المتخاذل، الثوروی المتعالی الذی یثبت علی عقیدته وهدفه.

    کلید واژگان: سعدالله ونوس, الفیل یا ملک الزمان, الرمز, السیمیائیه, المسرحیه السوریه}
    Mehran Gholamalizadeh, Naser Qasemi *

    Saadallah Venous, as a theater creator, lived through the defeat, and became an intellectual and cultural concern, as he is aware of his goals and aspirations, so his theater is the theater of commitment, commitment to the homeland and its concerns, and he examines in his plays the issues of society and the people, including the repressive relationship between the theater and the people, and among these theatrical performances. O king of time) in which the issue of unity and collective consciousness is studied symbolically so that it is not confined to an era or state. This study aims to reveal the manifestations of the symbol and the nature of these symbols, the reason for their employment, and the extent of their integration in the play (The Elephant King of Time) through the social approach. Saadallah and Nous believes that a society that does not demand its rights from rulers and is complicit in the face of its power and injustice in all matters, this complicity becomes an introduction and a license to oppression of rulers more and more, and the ruler and the responsible forgets his duties towards the people and is not born of the negligent people, the revolutionary and the transcendent who aims at the people.

    Keywords: Saadallah, Venous, the Elephant, the King of Time, the symbol, the semiotic, the Syrian Theater}
  • جمیله ترابی، ناهده فوزی*
    یعتبر استخدام الرمز من ابرز المظاهر الفنیه فی القصه القصیره جدا التی تساعد فی تکثیف الحدث والموضوع، وتجعلها ذات فاعلیه فی عملیه تثقیف المتلقی ودفعه للمشارکه فی عملیه السرد. ولقد وظف القاص العمانی هذه الظاهره من اجل الوصول إلی اهدافه الثقافیه والاجتماعیه. تهدف هذه الدراسه إلی الوقوف علی التجربه القصصیه العمانیه ممثله بتجربه الکاتب ولید النبهانی، وذلک للتعرف علی کیفیه توظیف الکاتب للرموز توظیفا فکریا وجمالیا؛ بدءا بدلالات العنوان الغامض، وتوظیفه للنصوص المثیره الملغزه ذات التاویلات المختلفه؛ من اجل تفعیل ثقافه القراء عن طریق فک الرموز والشفرات. وإن انتهاج مبدا الرمزیه کوسیله واستخدم رموز متنوعه یشکل تحدیا للقاری. کما تسعی هذه الدراسه إلی التعرف علی مقاصد الکاتب من وراء اختیار موضوعاته القصصیه وعرضها بصوره رمزیه فی قالب القصه القصیره جدا. ولقد اعتمدنا فی الدراسه المنهج الوصفی- التحلیلی المناسب للجنس الادبی. واخیرا، تبین لنا ان الرموز التی وظفها القاص کان لها تاثیر فعال فی التکثیف؛ إما بالتعبیر الرمزی الشامل الذی یاخذ مساحه العمل القصصی کلها، او بالتعبیر الرمزی الجزیی علی شکل لمسه فنیه مرکزه. ولجوء القاص إلی استخدام انواع مختلفه من الرموز الطبیعیه والدینیه والتاریخیه، کان بحثا عن مضامین واشکال تکون معادلا موضوعیا لما یختزنه فکره. کما ثبت لنا ان الکاتب استطاع ان یستخدم هذا الجنس الادبی المغلف بالرمزیه بمقصدیه ماهره للوصول إلی اهدافه، وبث رواه الانتقادیه؛ فهو یحارب الخرافات والمعتقدات البالیه، ویحث الادباء والنقاد علی الاهتمام بالانواع الادبیه المختلفه. کما یسلط الضوء علی الفساد الاقتصادی والظلم الاجتماعی المتفشی، ویعارض الانظمه السیاسیه المستبده. هذا إلی جانب دعوته للجیل الجدید للتعرف علی التراث العمانی والمحافظه علی میراث الاجداد.
    کلید واژگان: القصه القصیره جدا, الادب العمانی, الرمز, المقصدیه, النبهانی}
    Jamileh Torabi, Nahedeh Fawzi *
    The use of symbols is one of the most effective ways that helps intensify the events and the theme in a short story. And it involves the readers in explaining and interpreting the codes, thus educating them socially and culturally. This study aims at exploring the Omanian experience in short short stories, seeking to study one of these experiences by a critical analysis of a group of short short stories entitled “Serinmat” by Waleed AL-Nabhani. The study will analyze the way the writer utilized different symbols intellectually and aesthetically, starting with the implications of the significant title. In addition, the use of enigmatic texts involves the readers emotionally in the presented phenomenon. This study will emphasize on the intentionality the writer is seeking by enfolding his themes and presenting them in the form of symbolic short short stories. And it will shed light on his perspectives about controversial issues in the Omanian society. The descriptive analytical approach was used in analyzing the data. The research will show that: the writer has managed to intensify his stories by the use of either brief or total symbolic expressions through the texts. His diversity in selecting the symbols and the sources he gained his symbols from are very broad including religious, historical, local heritage, and nature. In addition, he has skillfully invested the symbolic principle to establish his intentionality in preserving the ancient Omanian heritage, and to fulfil different cultural and educational goals, such as: Fighting worn out beliefs, urging critics to pay attention to various literary genres, and highlighting social and economic corruptions.
    Keywords: Short Short Story, Omanian Literature, AL, Nabhani, symbol, Intentionality}
  • و اخرجت الارض اثقالها﴾ ﴿ An reinterpretation based on the Cultural Anthropological Approach
    زهرا محققیان*
    تعتبر الآیه الثانیه من سوره الزلزله التی تعلن إخراج الارض اثقالها وتحدیثها یوم القیامه، من قبل العدید من المفسرین وعلماء القرآن انها معتقدات مجازیه متعلقه بیوم القیامه التی تکشف عن وظایف استعاریه للارض فی القرآن الکریم، فی حین ان استکشاف المعتقدات الثقافیه القدیمه لبلاد ما بین النهرین وارض القبایل السامیه یدل علی ان ما ورد فی هذه الآیه لیس استعاریا او مجازیا فحسب، بل یعتمد علی معتقدات الاعراب السابقین وغیر الاعراب والتی قد وصلت الآن إلی آیات القرآن الکریم علی محمل اللغه. یتناول هذا المقال بعد تحلیل آراء المفسرین فی تفسیر الآیه المذکوره، تداعیات توید هذا الادعاء، ویعید قراءه الآیه المذکوره فی السیاق الذی استندت إلیه، بناءا علی الفهم الثقافی (المعرفه الثقافیه) لما قبل الإسلام وفضلا عن الادبیات التفسیریه فی القرون المتقدمه.
    کلید واژگان: الانثروبولوجیا الثقافیه, الرمز, الارض, لسان القال والحال, المجاز, الاستعاره}
  • زهرا محققیان*

    تعتبر الآیه الثانیه من سوره الزلزله التی تعلن إخراج الارض اثقالها وتحدیثها یوم القیامه، من قبل العدید من المفسرین وعلماء القرآن انها معتقدات مجازیه متعلقه بیوم القیامه التی تکشف عن وظایف استعاریه للارض فی القرآن الکریم، فی حین ان استکشاف المعتقدات الثقافیه القدیمه لبلاد ما بین النهرین وارض القبایل السامیه یدل علی ان ما ورد فی هذه الآیه لیس استعاریا او مجازیا فحسب، بل یعتمد علی معتقدات الاعراب السابقین وغیر الاعراب والتی قد وصلت الآن إلی آیات القرآن الکریم علی محمل اللغه. یتناول هذا المقال بعد تحلیل آراء المفسرین فی تفسیر الآیه المذکوره، تداعیات توید هذا الادعاء، ویعید قراءه الآیه المذکوره فی السیاق الذی استندت إلیه، بناءا علی الفهم الثقافی (المعرفه الثقافیه) لما قبل الإسلام وفضلا عن الادبیات التفسیریه فی القرون المتقدمه.

    کلید واژگان: الانثروبولوجیا الثقافیه, الرمز, الارض, لسان القال والحال, المجاز, الاستعاره}
    Zahra Mohegheghian*

    The second verse of Surah Al-Zalzalah informs us the discharge of the earth and her speaking on the Day of Judgment . This verse has been considered as a Metaphorical belief related to the Day of Judgment that reveals the functions of the earth in the Quran, by many commentators and scholars. On the other hand, exploring the ancient cultural beliefs of Mesopotamia and the Semitic tribes (such as Arabs) indicates that what is said in this verse is not only a figurative and metaphorical expression, it is also a non-metaphorical and right expression which has now reached us by the Qur'an.This study examines the reasons of this claim and then analyzes the commentators' approach to this verse. Finally, based on a cultural studying in the pre-Islamic period as well as the Muslim traditional material, reinterprets the above verse in its context.

    Keywords: Cultural Anthropology, Mother Earth, Non-Metaphorical expression of the Quran}
  • صادق فتحی دهکردی*، علیرضا محمدرضایی، ناصر قاسمی، میثم ایرانی

    تعد المدرسه الواقعیه من اکثر المدارس التی اثارت جدلا کبیرا بین النقاد، ولکن ما تتفق علیه اغلب المصادر هو انها تعبر عن الواقع السیاسی والاجتماعی فی المجتمع بعیدا عن الخیال المبالغ فیه. وفی النقد الادبی نری ان الاسالیب المستخدمه عند الشعراء هی التی تعطی صبغه معینه لشاعر دون آخر. وانطلاقا من هذین الموضوعین ارتاینا ان ندرس اشکال التعبیر عن الواقعیه السیاسیه عند الشاعر احمد مطر الذی یعد احد ابرز شعراء الشعر الحر فی الوقت الراهن. فقد تطرق مطر لشتی القضایا السیاسیه، وانتقد ضعف الشعوب من جهه ومظلومیتهم من جهه اخری. کما سلط الضوء علی ظلم الحکام وجرائمهم. وتطرق لمشکله الاستعمار والاحتلال الصهیونی. إضافه إلی غیرها من الموضوعات فی العالم العربی والإسلامی. وتحاول هذه الدراسه باتباع المنهج الفنی الذی استخدم فیه الوصف والتحلیل بناء علی التاریخ بنظره نقدیه، ان تتوصل إلی نتائج تستحق التامل منها ان احمد مطر استعان باسالیب عده للتعبیر عن ملامح الواقعیه السیاسیه، کالسرد والحوار اللذان هما من التقنیات النثریه، والاحجیه التی تستخدم کثیرا فی الادب الشعبی، والوصف الذی یستخدمه بعض الاحیان علی شکل وصف عکسی، والتلاعب بالحروف الذی هو تقنیه تستخدم فی الفنون النثریه ایضا، فعندما یود الکاتب ان ینطق عن لسان شخص یلعثم فی الکلام مثلا، یلجئ لمثل هذه التقنیه، ولکن فی الشعر لم نجد لها مکانا، واما الرمز الذی کان ناجحا فیه نجاحا واضحا رغم کشفه عما یختبئ خلف الرمز غالبا، فمثلا اتخذ من الغده السرطانیه رمزا لإسرائیل التی سببت المرض فی جسد الامه. فاحمد مطر من خلال هذه التقنیات وبالتعبیر عن الملامح الواقعیه السیاسیه تمکن من ان یکون صوتا للجماهیر المناضله ضد الظلم والطغیان.

    کلید واژگان: المدرسه الواقعیه, الشعر الحر, الرمز, السرد, اسالیب تعبیریه}
    Sadeq Fathi Dehkordi*, Ali Reza Mohammad Rezaie, Nasser Qasemi, Meysam Irani

    The school of Realism has made heavy discussions among the critics, but it is accepted by almost all the sources that this school expresses the social and political realism without the exaggerated impressions. Moreover, the applied style of poets is what distinguishes each one from another and gives them a specific tone. Based on these two, we decided to study the styles of impression in the poems of Ahmed Matar who is considered to be one of the most prominent poets of the current era. Matar touches upon various political issues such as the weakness of the nation and their being oppressed. He highlights the injustice and crimes of the government. He also mentions the colonialism and the occupation of Palestine. The approach of this study is historical describing and critical analyzing to reach its results, including that Ahmed Matar has used several methods of prose to express the features of the political realism. He also uses riddles which are often used in popular literature; and descriptions that he sometimes uses reversely. Matar uses manipulation of letters, which is not common in poetry. And finally, using of symbols. For instance, he uses “cancerous tumor” as a symbol for Israel, in the body of the nation. So, Ahmed Matar could possibly be a voice for the fighting groups against the oppression and tyranny.

    Keywords: The school of Realism, Free Verse, Recital, Symbol, Style}
  • محمدرضا نشایی مقدم، کبری نودهی*

    الإشاره او العلامه، دلاله تحصل من خلال لغه الجسد او تعابیر الوجه او التقاء العیون فی مقام محدد وظروف زمانیه او مکانیه معینه، وفی بعض الاحیان تکون اکثر اهمیه وتاثیرا من التواصل اللفظی. ولتحقیق التواصل الناجح، لابد من تنویع الوسائط التی یتوسل بها المتکلم فترشدنا إلی تفسیر الخطاب المبین من خلال انسجام تلک الوسائط فیما بینها. من هذا المنطلق یظهر دور التواصل غیر الکلامی البالغ الاهمیه فی العملیه التواصلیه. یرمی هذا البحث إلی دراسه الرویه الرمزیه لدی نیما یوشیج کشاعر مبدع تجاوز حدود الشعر التقلیدی فی مجریات التواصل المتعدده للحصول علی الفعل وردود الفعل المختلفه التی یمنحها للمتلقی. کما ان هذا البحث الذی اعتمد المنهج الوصفی التحلیلی، یکشف ان نیما قام فی قصیدته "بیت السریویلی" بترشید خطاباته غیر اللفظیه من خلال عملیات التواصل غیر اللفظی وتمکن من نقلها إلی المتلقی باحسن صوره. وقد حفلت هذه القصیده بإشارات التواصل غیر الملفوظ کالبیئه الطبیعیه، الالوان، لغه الجسد او الحرکات الجسدیه، تاکیدا علی خطابات الشاعر وتسلیط الضوء علی المفاهیم التی یرمی الشاعر نقلها إلی المتلقی.

    کلید واژگان: الرمز, الظرف الزمانی, الظرف المکانی, التواصل غیر اللفظی, نیما یوشیج, بیت السریویلی}
    Mohammadreza Neshaei Moghaddam, Koobra Nodehi *

    The sign as a symbol is a concept that is derived from the movement of some human organs or spatial and temporal positions and is more important and effective than verbal communication in places. In order to establish a good relationship, it is necessary to co-operate with the components in which the coordination between them can show us an interpretable connection, and the role of non-verbal communication is very important. The aim of this study is to examine the Nima's symbolic view as an innovative poet and traitor in different communication platforms and to achieve different reactions and reactions to the audience. The research, descriptive and analytical show Nima Youshij System " Srivilys Home" through non-verbal communication to reinforce the message of your verbal and has managed it to your audience spread the use of signs of nonverbal communication As with environmental conditions, the color and state of the body in this system are more impressive and the use of these signs to emphasize and highlight the expression and in order to induce the desired concepts Nima.

    Keywords: symbol, time position, location, non-verbal communication, message transmission, Nima Yoshij, Serivili House System}
  • زهرا فرید*

    یعتبر الرمز بوصفه ارقی انواع التخیل الذی یربط مخیله الفنان ولاشعور الادیب بالحقائق الکونیه؛ من اکثر الآلیات الفنیه استعمالا فی النصوص الادبیه بانواعها المختلفه. فی ادب الاطفال وبرغم سطحیه التفکیر لدی المخاطب وعدم إدراکه للدلالات السیمیائیه الموجوده فی النص، فالحاجه ملحه لتوظیف الرموز ذات الدلالات المعروفه إلی جانب خلق رموز ذات دلالات تعبیریه جدیده بهدف نقل المفاهیم الانتزاعیه إلی مخیله الاطفال، وإثراء مخیلتهم البدائیه وتطویرها فضلا عن توسیع افق نظرتهم للحیاه. تعتبر الرموز الطبیعیه من اکثر الرموز استعمالا فی ادب الاطفال، حیث یقوم الشاعر والکاتب بخلق رموز عبر الاستعانه بعناصر الطبیعه کالجبل والودیان والبحر و...، فی محاوله منه لتجسید الافکار والمفاهیم المجرده ونقلها إلی مخیله الاطفال لتصبح مفاهیما حسیه ویکون الطفل قادرا علی إدراکها. تسعی هذه الدراسه عبر الاعتماد علی المنهج الوصفی والتحلیلی لتبیین الظواهر الطبیعیه التی وردت فی شعر الشاعر السوری سلیمان العیسی واخذت دلالات رمزیه، وصولا لمعرفه اهداف الشاعر فیما یتعلق باستخدام الرموز. ومن اهم النتائج التی توصلنا إلی ها من خلال هذه الدراسه، هی ان استخدام الشاعر للرموز الطبیعیه الشخصیه وغیرها یدخل فی إطار طموحاته الخاصه وهی الامل بالمستقبل وخلق روح المثابره لدی الاطفال والیافعین بغیه الوصول إلی الطموحات القومیه منها المقاومه وانتصار الاطفال الفلسطینیین. ثم إن الشاعر یستعین باسلوب الانزیاح لوصف بعض الرموز المعروفه لتحبیبها فی اذهان الاطفال وتغییر رویه الاطفال نحوها.

    کلید واژگان: شعر الاطفال, الرمز, رموز الطبیعه, الهویه القومیه, سلیمان العیسی, اراجیح تغنی للاطفال}
    Zahra Farid *

    A symbol as one of the artistic imageries connects the artist's mind and his unconscious mind with the realities of the universe. The symbol is widely used in literary texts. In the children's literature, despite the simple mindset of the audience and the lack of comprehension of complex interpretations, the need for artistic use of familiar symbols to convey abstract concepts is necessary. Among the symbols, the natural symbols are widely used in the children's literature. Therefore, poet and author create some symbols out of elements of nature, such as the mountains, plains, and sea … so that children easily comprehend intangible concepts. This paper uses a descriptive-analytical method to analyze the natural phenomena in the poetry of Sulaiman al-Issa (1921-2013), a children’s poet of Syria and indicate the poet's purposes of using natural symbols in his poetry. The results indicated that the symbols were in line with the poet's ideals, that is, the creation of hope and raising the motivation of efforts in children and adolescents to achieve ethnic desires. The poet tried to pay attention to the goals of the Palestinian children and defamiliarize the face of some popular symbols to make them popular and change the attitude of children towards these creatures.

    Keywords: children’s poetry, symbol, Natural Symbol, National identity, Sulaiman al-Issa, arajih tughni lil&#039, atfal}
  • محمدحسن امرایی*
    یتناول هذا المقال دراسه الرموز الثوریه فی شعر محمد الفیتوری (1936) دراسه دلالیه؛ علما بان هذا الشاعر استخدم الکثیر من الرموز والإیحاءات لاجل طموحاته النضالیه، مستدعیا الماضی المشرق فی حضره الحاضر المهزوم والمخنوق، بغیه اختراق واقع العرب الراهن، وانتشاله من مستنقع الحیاه الساکنه والدفع به إلی الامام مستمده من هذه الرموز. فمن هذا المنطلق، بإمکاننا القول بان هذه الرموز النضالیه فی شعر الفیتوری تزخر بالشحنات الإیحائیه المتضمنه فی کنه النص، وبالتالی یمکننا تقدیم القراءات العدیده لهذه الرموز والإشارات؛ بحیث إذا امعنا فی نصه الشعری، ندرک محاوله ذکیه یرومها الشاعر فی ربط التراث الإسلامی والعربی لمجتمعه بالفعل النضالی المعاصر. بدا البحث بتمهید لکل ما یجب ذکره حسب المنهجیه الحدیثه للکتابه، ثم تطرق إلی الرموز النضالیه المختلفه وحمولاتها الدلالیه الفنیه فی شعر الفیتوری المقاوم حیث قسمناها إلی خمسه فقرات رئیسیه، وهی:1. الرموز الدینیه. 2. الرموز التاریخیه. 3. الرموز الصوفیه. 4. الرموز المدنیه والبلادیه. 5. الرموز النضالیه المتناثره التی لا یمکن دمجها فی عنوان واحد و یهدف هذا المقال إلی دراسه دلالیه لاهم میزات العناصر الرمزیه لدی الفیتوری والاتجاه الذی تسیر إلیه هذه الرموز عند توظیفها. وثمه معطیات جدیره بالالتفات إلی ها، منها ان شعر الفیتوری النضالی بدوره الریادی قد تجاوز عن تخوم افریقا فقضیته لم تکن ارض الافریقا فحسب بل شملت الامه العربیه الاسلامیه؛ فقد استدعی الشاعر فی شعره المقاوم معالم من الشخصیات الدینیه والتاریخیه والمدن والبلدان المختلفه للتعبیر عن افکاره النضالیه والثوریه؛ بحیث قد لعبت دورا حاسما فی إثاره روح الانتقام وإذکاء لهیب الثوره والرفض فی مشاعر جماهیر الشعب.
    کلید واژگان: الشعر العربی المعاصر, الدلاله, الرمز, الادب المقاوم, محمد الفیتوری}
    Mohamadhassan Amraei *
    This article investigates the meaning of the symbols of resistance in the poem of Mohammad al-faitūri (1936). The poet has used many symbols and signs for his warrior purposes. and has sought to invade the Arab real existance of the Arab world through the Arab magnificent and brilliant past from the ravaged and repressed contemporary world. and liberate it from its long-awaited pudle life to promote and guide the Arab community through these symbolic components. From this point of view, we can say that these symbols in his poem are full of inspirational themes and deep implications of internal text, and as a result, numerous interfrence of these symbols and encodings can be presented; By investigating his poetry it can be find that he is cleverly try to link his Islamic and Arabic society heritage to the conflict in the contemporary world. This discussion begins with the preconditions that are required in accordance with the principles of modern writing. Then. they deal with different symbols of resistance and their artistic alloys in faitūri's resistance poetry; so far, we divide these symbols into five main sections: 1. Religious symbols 2. Historical symbols 3. Mystical Symbols 4. Urban and national symbols 5. Sparse symbols that can not be categorized as single title. This article with a descriptive-analytical approach aims at precede the symbols of the axis and objects with the focus on the most important properties of the symbolic elements of faitūri's poetry. Most noteworthy achievements in this article are that the poem of faitūri goes beyond the borders of Africa and his issue is not only Africa but also includes all Muslim nations. In the poem of resistance he has used religious and historical figures cities and various countries to express his revolutionary thoughts. these symbols have played an important role in provoking the spirit of revenge and in ignite the flames of resistance in the sentiments of the public. The symbols used in faitūri's poetry are often proportional to the problems that experienced by Arab countries to the extent that they are inspire by these symbols in the fight against autocratic and authoritarian regimes.
    Keywords: Contemporary Arabic Poetry, Meaning, Symbol, Resistance, Mohammad al-Faitūri}
  • ناصر قاسمی*، کمال باغجری، خیریه احمدی
    تعتبر الرمزیه من اهم الحرکات الادبیه المعاصره، حفزت الادباء العرب إلی استخدامها لتغییر النظم الاجتماعیه والسیاسیه والحکومیه وایدیولوجیات الکتاب والمجتمع، التاثیر فی المتلقی وترغیبه فی التامل والتفکیر فی المعنی والمفهوم. فتاثرت المسرحیه العربیه کسائر الانواع الادبیه من الرمزیه بما فی ها مسرحیه علی عقله عرسان، وبعد دخولها فی الفن المسرحی، دخلت المسرحیه مرحله جدیده کان من ابرز سماتها الولوج إلی مستوی من الواقع اعمق مما یعکسه الظاهر السطحی الخادع. فتاثرت المسرحیه العربیه کسائر الانواع الادبیه من الرمزیه بما فی ها مسرحیه علی عقله عرسان، المسرحی السوری المعاصر، فکتب مسرحیات عکست عقد المجتمع الثقافیه والاجتماعیه والسیاسیه وقضایاه، ومنها مسرحیه «الشیخ والطریق» والتی کشف فی ها عن اوضاع مجتمعه غیر العادله تلی ها علاجاته وحلوله المقترحه. وقد شبع الکاتب مسرحیته بعدید الإیحاءات والرموز وانه قد منح الطریق النصیب الاکبر منها، إذ حاولنا فی هذه الدراسه تحلیل ابعاد الطریق الرمزیه وبدائله فی هذه المسرحیه وقد استخرجنا رموز الطریق فی هذه المسرحیه اعتمادا علی منهج النقد الفنی والنفسی ووصلنا إلی ان الطریق قد یرمز فی ها إلی الحیاه او الغایه منها، وانماطها، ومصاعبها، والسلطه الجائره، والمعیشه الضنکا، والتاریخ، واخیرا إلی الثوره الجماعیه والوحده والتکاتف والصفوف المرصوصه، وانها رمز الانتصار علی الظلم والطاغوت، وقهر العدو مهما جلت وعظمت قدرته.
    کلید واژگان: المسرحیه السوریه, الرمز, عقله عرسان, الشیخ والطریق}
    Naser Ghasemi *, Kamal Baghjeri, Kherieh Ahmadi
    Literature or symbolism school is a major schools of contemporary literature. Changes in social systems, political, governmental, ideological transformations writers and communities, influence the reader, forcing the reader to meditate on the meaning concept have caused such writers and playwrights have been to this school, it was intentional writers, including playwrights to this school. Ali Oqla Orsan contemporary dramatist Syrians affected by the school dramas including "Sheikh Va Tariq" (the old man and way) wrote. The drama, which represent the social problems and proposed solutions was the author, contains some symbols, such as "through" (way) that we have on this research seek to decode it.In this drama, Gasser seeks way out of poverty in society. Along the way, he will be faced with different people, each symbol is one of the author's intellectual approaches. Gasser at the end of the track to the conclusion that the only way to end poverty and social injustice victory of the revolution that be achieved in collaboration with of all segments society and unity, decoding the symbol in this study has been made relying on psychological and aesthetic style of literary criticism.
    Keywords: Syrian drama, Symbol, Oqla Orsan, Sheikh Va Tariq}
  • سکینه حسینی، صادق فتحی *

    إن الرمز من ابرز الظواهر الفنیه فی التجدید الفکری وفی القدره الفنیه، إذ ادی دورا کبیرا فی الحرکه الادبیه المعاصره لانه اصبح وسیله فنیه تستخدم لتبیان المقاصد الإنسانیه فی شعر کل شاعر وجد ذاته فی مواجهه عنیفه مع آلام الذات والإنسان والمجتمع معا. فوظف بعض الشعراء رموز الطبیعه لتعمیق مواقفهم الوطنیه والظروف السیئه التی سیطرت علی شعبهم، ومفرده "الریح" تعد من جمله تلک الرموز، وهی من العناصر الطبیعیه التی وردت بکثره فی النصوص الشعریه واتخذت ابعادا جمالیه وإنسانیه وحملت دلالات وفقا لتجربه کل شاعر ورویاه.سمیح القاسم من الشعراء الذین اتجهوا إلی استخدام الرموز الطبیعیه، واللغه الرمزیه عنده لغه رقیقه تعبر عما یحسه من علاقته بواقع الشعب واحداث وطنه، وتحمل مظاهر الطبیعه عنده دلالات رمزیه یستعین بها الشاعر لبیان معتقداته. یتناول هذا البحث وفقا للمنهج الوصفی- التحلیلی ظاهره بارزه فی شعر القاسم وهی لجووه إلی الطبیعه للتعبیر عما یجیش فی خاطره من روی فلجا إلی ها مستلهما معانی ها التی یرید إیصالها إلی المتلقی ومن اهم نتائج هذا البحث ان "الریح" فی شعر القاسم ترمز إلی دلالات متعدده منها: العدو الصهیونی، والاحتلال الذی جثم علی الارض الفلسطینیه، والمقاومه، والوطن المحتل، والمقاتل الفلسطینی، والامل إلی الحریه، والاستقلال، و کذلک مشاعر الحزن، وتعب الحیاه وایضا تبیین نفسیه الشاعر. إذن لتوظیف هذه المفرده فی اشعاره تداعیات مختلفه، احیانا فی معناها الإیجابی وتاره فی معناها السلبی ومما یفید البحث ان الوطنیه والمقاومه، والامل بالمستقبل المطلوب من العناصر الرئیسه لافکار هذا الشاعر الثوری، فهو یصور لنا التزامه بالنسبه إلی الشعب والاوضاع التی یعیشها بلده من خلال بیان رمزی.

    کلید واژگان: الرمز, الدلاله, المقاومه, سمیح القاسم, الریح}
    Sakineh Hosseini, Sadeq Fathi *

    Symbol as an artistic feature plays a significant role in the contemporary literary movement. It is an artistic instrument to reveal national status. Wind as a symbol is a natural element that has found its place in contemporary poetry; therefore, it has implications that are consistent with the experience of each poet. Samih al-Qasim, is one of the poets who has used natural symbols in his poem. As this symbolic word for him, is a word that expresses his interest to the reality of life and the events of his country. Natural features in his approach have various symbolic implications that the poet uses them to express his thoughts. This research, through descriptive-analytical method, shows that al-Qasim expresses his thoughts through nature and portrays the intended meanings. The purpose of this research is to express the position of the poet about his homeland and the reality of his life, as well as the most important implications of it. The results of this study indicated that the "wind" refers to the negative and positive implications such as Zionism, resistance, occupied territories, Palestinian warrior, hope of freedom, independence, the expression of annoying emotions and difficulty of life and the soul of poet. So it can be said that nationalism, patriotism, resistance, hopes for the better future are the main features of this revolutionary poet who shows his commitment to his nation and the condition of his country through symbolic expression.

    Keywords: Symbol, Implication, Resistance, Samih al-Qasim, Wind}
  • صادق فتحی دهکردی *، ناصر قاسمی، یدالله ملایری، عبدالرسول الهایی
    إن مدینه القدس الشریف تتمتع بمکانه خاصه فی شعر الجواهری وقد تکررت هذه المفرده ذاتها واسماوها الاخری مثل «اورشلیم» و «بیت المقدس» و «مهبط الرسل» عده مرات فی دیوانه مما یعنی انها اصبحت موتیفا وإن اختلفت الاحداث والقضایا التی تطرق شاعرنا من خلالها إلی القدس الشریف. والموتیف هو لفظه او جمله او فکره او موضوع متکرر فی النتاج الادبی من اجل تطویر فکره النص، وهذا التکرار یمنحه قیمه ومعنی ودلاله. ویعد من الظواهر التی تستخدم لفهم النتاج الادبی من خلال ما یترکه هذا التکرار من اثر انفعالی فی نفس المتلقی وما یحمل فی ثنایاه من دلالات نفسیه وانفعالیه. وتحولت الامکنه الواقعیه بابعادها التاریخیه والدینیه إلی علامات مرجعیه فی فلسطینیات الجواهری واصبحت محطات وعلامات تحمل دلالات رمزیه ترتبط بالوجود الفلسطینی فی هذه البقعه الإسلامیه فباتت القدس رمزا للمسلوب والمنکوب، واصبحت للإنسان العربی والإسلامی مرشده توجهه إلی الطریق الصواب وتحرضه علی الاخذ بالثار لفلسطین ودحر المحتل. ومن النتائج التی توصل إلی ها البحث هی ان الجواهری تناول صورا عدیده للقدس الشریف لتسلیط الضوء علی معاناه الفلسطینیین من جراء الاحتلال الصهیونی وذلک لتثویر الشعوب العربیه والإسلامیه، وتحریضهم علی مقارعه العدو الصهیونی، مستخدما مختلف الصور البیانیه الموحیه بما فی ها التشبیه والاستعاره والمجاز، ورموزا ذات دلالات إسلامیه وعربیه وشتی اسالیب الإنشاء والتعبیر مثل الاستفهام الانکاری والتکرار. کما انه رسم عبر تکراره موتیف القدس لوحات فنیه وجعل المتتبع لشعره یعیش الاحداث التاریخیه التی مرت بالمدینه. وتهدف هذه الدراسه التی اعتمدت الاسلوب الوصفی التحلیلی، إلی رصد ودراسه استدعاء مدینه القدس ودلالاتها فی تجربه الجواهری والمضامین التی جاء بها فی شعره بما فی ها تمجید النضال والمقاومه، وتبیین اسباب الهزائم العربیه.
    کلید واژگان: القدس, الموتیف, الجواهری, الرمز, المکان}
    Sadegh Fathi dehkordi *, Naser Ghasemi
    Qods city has got a special place in Al-jawaheri's poetry and this city and its other names such as urshalim and mahbat al-rosel is repeated many times in his poetry book. This means that this word becomes a motif in his texts .
    Motif is a word or a sentence or a thought or a subject has been repeated in the literary piece to expand that thought. This repetition gives it significance and meaning and is a phenomenon used for understanding the literary texts. That's because repetition has an active impact on the reader.
    We concluded that Al-Jawaheri used a diversity of images of Qods to illuminate the grief of palestinians and the occupation of zionists. All this is for awakening the Arabic and Islamic nation against zionists. The poet used different images , figures of speech, writing methods, questioning, repetition, and symboles have islamic and Arabic implications.
    Also, he used historic and religious accidends and personalities and by repeating the Qods motif he has made the reader live with the history of this city.
    This descriptive study aims to survey the the Qods motif and the implications related to it. Also, the study focused on subjects such as fighting, resistance, encouraging people to free Qods, showing the causes of arabic failures and the government curruption.
    Keywords: Qods, motif, Al-Jawaheri, the symbol, the place}
  • عباس یداللهی فارسانی *
    یستهدف البحث دراسه ظاهره الترمیز بمستویاته المختلفه فی الشعر الفلسطینی المقاوم. یحاول ادب المقاومه إزاله الستار عن وجه العدو الغاشم والکشف عن خباثته واضطغانه ضد الشعوب المضطهده. ومن هنا یسعی بکل ما لدیه من الإمکانیات والطاقات اللغویه التعبیر عما الم بالشعوب من موامرات ودسائس. فالتجا إلی لغه الترمیز والإبانه غیر المباشره خوف التعذیب والنکال.استخدم الشاعر الفلسطینی تقنیه الترمیز کاداه ناجعه للتعبیر عن المواقف الفکریه والمشاعر والاحاسیس المکبوته وتصویر ما حل بالبلد من تعسف الکیان الصهیونی وما قام به من موامرات وممارسات إجرامیه بحق الشعب المضطهد. تم إعداد هذا البحث وفق المنهج الوصفی التحلیلی معتمدا فیه علی المصادر الادبیه فی مجال الشعر الفلسطینی الحدیث خاصه المدونه الشعریه المسماه ب«العصف الماکول» باسرها التی تشتمل فی طیاتها علی عدد غیر قلیل من المقطوعات الشعریه المختلفه التی حاول الشعراء الفلسطینیون من خلالها تصویر الماساه الفلسطینیه والإفصاح عما الم بهذا الشعب من ممارسات عدوانیه ومجازر بشعه. استخدم الشعراء تقنیه الترمیز کاداه طیعه للتعبیر عما خامرهم من احاسیس ومشاعر داخلیه وما انتابهم من مشاعر حزینه ومولمه.من ثم تنوعت وتشعبت مصادر الرمز لدیهم من التاریخیه، والدینیه، والطبیعیه، والادبیه. اخیرا خلص البحث إلی ان عملیه الترمیز فی هذه المدونه الشعریه تنطوی علی اغراض اساسیه وهامه، منها التاثیر فی المتلقی وإثاره مشاعره وخلق الوجدان المشترک تجاه المحاور الوارده فی خارطه النص الشعری.
    کلید واژگان: الشعر الفلسطینی الحدیث, الرمز, الکیان الصهیونی, قضیه الاحتلال, العصف الماکول}
    Abbas Yadollahi *
    This paper deals with analyzing symbolism and its various manifestations in contemporary poetry of Palestine. There is no doubt that resistance literature aims at revealing the oppressive face of enemy and unveiling its evil and animosity against oppressed nations. Therefore, this literature makes efforts to use all expressive tools and capabilities to describe the enemy’s conspiracies and frauds against different nations. The Palestinian poet has used the technique of symbolism as an effective tool for stating intellectual viewpoints and his suppressed emotions as well as depicting the atrocities and crimes of the Zionist Regime to the Palestine’s oppressed nation. This is why he has taken symbolism resources from history, religion, nature and literature. This study has reached to this conclusion that symbolism in this poetry collection has significant purposes among which we can refer to the influence on the audiences, persuading their emotions, and creating common understanding on the poetic topics.
    Keywords: Contemporary Poetry of Palestine, Symbolism, Zionist Regime, Occupation, Al, Asf Al Makoul}
  • مریم رحمتی ترکاشوند، اشرف مانع فرهود
    إن رزوق فرج رزوق احد الشعراء العراقیین فی القرن العشرین، کان من احد الاشخاص الذین اسهموا فی تاسیس رابطه «إخوان عبقر»؛ تلک الرابطه التی تسعی إلی تقریب بین الادبین الحدیث و القدیم و تمثیل مدرسه الشعر العراقی الحدیث وکان ممن معه الشاعره نازک الملائکه والشاعر بدر شاکر السیاب. است خدم الشاعر فی اشعاره، تقنیه الرمز فی رسم کثیر من صوره الشعریه لإلقاء ما یریده وإیصال مقصوده إلی متلقیه واتخذ الرمز عنده مسالک شتی منها التاریخی والدینی والاسطوری والطبیعی. من هذا المنطلق کرسنا جهودنا فی هذا المقال لرصد الصوره الشعریه بشکل عام لانها تعتبر المفتاح للدخول إلی الرمز ثم الرمز بانواعه المختلفه عند رزوق فرج رزوق بوصفه جانبا من جوانب الصوره الشعریه لدیه اعتمادا علی المنهج الوصفی - التحلیلی هدفا لاستقصاء الصور الشعریه(الرمزیه) لدی الشاعر والوقوف علی جمالها ومعرفه الصور الجدیده التی ابدعها الشاعر وإبراز شخصیته للباحثین والمساهمه فی تعزیز مکانه اللغه العربیه وآدابها لدی الاجیال اللاحقه. من اهم النتائج التی حققها هذا البحث هو ان لدی الشاعر توجها جدیدا فی صیاغه الرمز الشعری هو ناتج عن تنوع مصادر ثقافته مما اتاحت له التمیز فی اختیار بعض الرموز کالرمز التاریخی والاسطوری وکذلک وجدنا الشاعر یعطی جزء من ذاتیته وشخصیته محاولا مزجها مع هذا الرمز مستخرجا صورا حیه مختلفه عما کانت علیه.
    کلید واژگان: الشعر العراقی, الصوره الشعریه, الرمز, الاسطوره, رزوق فرج رزوق}
  • سمانه نقوی *، محسن سیفی
    السیمیائیه او علم العلامات والإشارات تدرس الجانب المادی (الدال) والجانب الذهنی (المدلول) والدال یتالف من الجانب الخارجی للغه والمدلول یحمل المعنی والفکره المسیطره علی اللغه. یحاول هذا المقال من خلال المنهج الوصفی والتحلیلی ان یدرس قصیده «قصائد إلی یافا» لعبدالوهاب البیاتی من منظور التحلیل السیمیائی فی المحورین؛ الافقی والعمودی وهذه القصیده نص ثری تطفح بدلالات ومعان مختلفه وبالتالی یمکننا تقدیم القراءات العدیده لهذه القصیده. فالنص الشعری هذا یدعونا بالإعتقاد إلی انه فی المحور الافقی ثری بالدلالات الرمزیه حیث عنوان القصیده یوحی لنا بان الشاعر إستمد مادته من تراثه الوطنی وإن الشاعر یهدف إلی الإدانه بالکیان الصهیونی والتنبیه لخطرهم علی البلدان العربیه عامه وفلسطین خاصه من خلال إستعمال هذه الرموز و شرح ما یحدث للفلسطینیین وابنائهم من القتل والتشرید. هذا والبیاتی قد یذکر العرب بالامجاد القدیمه ویدعو إلی إحیاءها ومن خلال شخصیه المسیح یعبر عن المحنه الإجتماعیه التی تواجه ها الناس فی مدینه یافا ومعاناتهم وتشرید اطفالهم البوساء. وفی دراسه المحور العمودی للنص إتضح لنا ان الموسیقی الداخلیه والخارجیه تتناسب مع الفکره القائمه علی القصیده وللشاعر قدره بارزه علی تنویع البنی الإیقاعیه.
    کلید واژگان: قصائد الی یافا, التحلیل السیمیائی, العنوان, الرمز, الدلاله}
    Samaneh Naghavi *, Mohsen Seifi
    Semiology or semiotics examines the relationship between sense and reference.Sense represents the outer form of language (phonetic symbols) andreferenceis indicative of the concepts of meaning and the main thought of language.By taking descriptive-analytic approach,the present study has attempted to examine the poem "QasaidtoYafa" by Abd-AlWahabBayati through semiology analysis at two horizontal and vertical levels.
    Thepresent ode is replete with different signs and meanings whichmake it possible to haveinvestigationbased on different literary methods.At horizontal level, it has been found thatvarious symbols have been applied; the title of the ode also indicates that the poet has been inspired by his national heritage for the main theme of the ode.The main purpose of the poet is to oppress Zionist Entity andto make Arabic countriesin generaland Palestinein particular aware of the great danger like Israel.By using symbols and signs,Bayatihas tried to depictwhat happened to innocent people of Palestine and their children, events like murder and homelessness.His words and phrases revealsthesignificant achievements the zealous nation of Arab has obtained and by referring to Christ character and assimilating the Christ and Yafa people's fate, the poet has artistically portrayed the sufferings and agonies afflicted Yafa people. The vertical level of poem indicates that intrinsic and extrinsic rhythmsare compatible with the dominant thought of the ode and the poet has creatively produced rhythmic variations.
    Keywords: Tags for words: Abd-AlwahabBayati, QasaidtoYafa, semiotics, semantics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال