جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « زبان بدن » در نشریات گروه « علوم انسانی »
-
هدف
هدف اصلی این پژوهش شناسایی کارکرد کردار و زبان بدن در خلق بیان نمایشی موجود در قصه حضرت یوسف در قرآن است.
روش شناسی پژوهش:
اطلاعات و داده های پژوهش حاضر به شیوه کتابخانه ای جمع آوری شده و سپس با روش تحلیل روایت مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته هابخشی از زندگی حضرت یوسف در قرآن کریم آمده و در تعداد آیات متفاوتی به قصه ایشان پرداخته شده است. با بررسی همه آیات در تعدادی از آن ها کردارها و کنش هایی را در قالب زبان بدن می توان دید که تعلیق، شخصیت پردازی و کشمکش در قصه را پیش برده است. بازخوانی قصه قرآنی یوسف با توجه به تحلیل بیان نمایشی موجود در آن، نکات تازه ای در قصه پردازی و اسلوب بلاغی قرآن به ما می دهد.
بحث و نتیجه گیریدر قصه حضرت یوسف به فراخور از کردار و زبان بدن در خلق بیان نمایشی بهره برده شده است. خداوند در این قصه به وسیله اعضا بدن و حالات آن ها از افکار و ایده ها، هیجانات، احساسات، ارزش های اخلاقی و ویژگی های شخصیتی پرده برداشته که در تطبیق با بیان دراماتیک باعث ایجاد و تشدید تعلیق، شخصیت پردازی و کشمکش شده است. این امر موجب بلاغت و درنتیجه نفوذ و تاثیر کامل کلام الهی با توجه به ویژگی های روانی انسان در فهم شده و غرض از بیان قصه حضرت یوسف را به بهترین شیوه به ما می نمایاند.
کلید واژگان: قرآن, کردار, زبان بدن, تعلیق, شخصیت پردازی, کشمکش, قصه قرآنی, حضرت یوسف}ObjectiveThe main objective of this research is to identify the function of behavior and body language in creating the dramatic expression present in the story of Prophet Yusuf (Joseph) in the Quran.
Research MethodologyThe information and data in this research have been collected through the library method and then analyzed using the narrative analysis method.
FindingsPart of the life of Prophet Yusuf is mentioned in the Quran, and his story is addressed in different numbers of verses. By examining all the verses, in some of them, behaviors and actions can be seen in the form of body language that have advanced the suspense, character development, and conflict in the story. Rereading the Quranic story of Yusuf, considering the analysis of the dramatic expression present in it, provides us with new points in storytelling and the rhetorical style of the Quran.
Discussion and ConclusionIn the story of Prophet Yusuf, behavior and body language have been used to create dramatic expression. In this story, God has unveiled thoughts and ideas, emotions, moral values, and personality traits through the limbs of the body and their states, which, in line with dramatic expression, have caused the creation and intensification of suspense, character development, and conflict. This has led to the eloquence and, consequently, the complete penetration and influence of the divine word, considering the psychological characteristics of human understanding, and best illustrates the purpose of narrating the story of Prophet Yusuf.
Keywords: Behavior, Body Language, Suspense, Character Development, Conflict, Story Of Prophet Yusuf} -
این پژوهش می کوشد تا چگونگی زبان بدن دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگان را در ضمن ارائه کلاسی تحلیل نموده و نوع گفتمان های رایج در زبان بدن آنها را تفسیر نماید. برای نیل به این هدف از رویکرد کیفی از نوع تلفیقی از روش های مشاهده مشارکتی و پدیدارشناسی استفاده شده است. شرکت کنندگان پژوهش را استادان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 403 - 1402 تشکیل میدادند. نمونه پژوهش از طریق نمونه گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب انتخاب شد و با توجه به اشباع نظری 10 نفر استاد و 18 نفر دانشجومعلم انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها از طریق مشاهده مشارکتی و مصاحبه نیمه-ساختاریافته بوده است که پس از مشخص شدن اهداف تحقیق، ارائه دانشجومعلمان مشاهده و ضبط و مکتوب شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل ساختاری - تفسیری استفاده شده است و جزئیات یافته ها مورد تفسیر قرار گرفت. نتایج نشان داد دانشجومعلمان در ارائه کلاسی خود نشانه های زبان بدن را به منظور دوازده نوع گفتمان از جمله گفتمان تکمیل کردن مطالب، گفتمان اقناع سازی، قاطعیت و عدم قاطعیت ارائه دهنده، تاکید بر مطالب کلامی، حفظ و برقراری آرامش، توانمندی و تسلط ارائه دهنده، اعتماد و کم اعتمادی ارائه دهنده، تایید و مخالفت، کنترل و هشدار به دانشجویان، مشارکت دانشجویان در کلاس درس، تعادل و رعایت عدالت و تعامل با دانشجویان استفاده می نمایند. در نهایت می توان گفت با بهره گیری مطلوب و اصولی از مهارت های غیرکلامی میتوان ارتباط موفق تری با دانشجویان داشت و از سوءتفاهم ها و آغاز هرگونه تعارضی جلوگیری کرد.کلید واژگان: ارتباط, ارتباط کلامی, ارتباط غیرکلامی, زبان بدن, ارائه کلاسی, دانشجومعلمان, دانشگاه فرهنگیان}Possessing good communication skills is one of the main professional criteria for having effective teaching and classroom presentation. This study tries to pave the way for analyzing the body language of the student-teachers of Farhangian University during class presentations and delivering interpretation of the common discourses in their body language. To realize the goal, a qualitative approach has been used with a mixture of collaborative observation and phenomenological methods. The research participants were professors and students of Farhangian University in the 2023-2024 academic year. The research sample was selected through purposeful sampling of the confirming type of cases; therefore, ten professors and eighteen student-teachers were selected given the theoretical saturation. The data gathering tool was participatory observation and semi-structured interview, which after the determination of research objectives, the presentation of the student-teachers came under observation. Structural-interpretive analysis was used to analyze the data and the details of the findings interpreted. The results denoted that student-teachers use body language signs in their classroom presentation for twelve types of discourse, including the discourse of content completion, the discourse of persuasion, the presenter assertiveness or non-assertiveness, emphasis on verbal content, keep calmness, the ability and mastery of the presenter, the presenter trust or lack of trust, the approval and disapproval, control and warning to students, participation of students in the classroom, keeping balance and fairness in interaction with students.Keywords: Communication, Verbal Communication, Non-Verbal Communication, Body Language, Classroom Presentation, Farhangian University}
-
زبان و قدرت گفتار انسان تنها وسیله ارتباطی او با دیگران نیست، بلکه درصد بالایی از پیام های او خواسته یا ناخواسته با سایر اعضای بدن و از طریق حرکات فیزیکی و رفتارهای او به دیگران منتقل می شود که بدان زبانبدن گفته می شود. پیام های ارسال شده توسط زبانبدن بسیار گویاتر و رساتر از پیام هایی هستند که از طریق گفتار منتقل می شوند. امام خامنه ای (مدظله العالی) در طول دوران زعامتشان و درصحنه های مختلفی که از ایشان به ثبت رسیده است، ثابت نموده اند که در استفاده از زبانبدن بسیار متبحر و توانمند است. از سوی دیگر، یکی از مبانی روانشناسی شخصیت این است که حرکات و رفتار افراد تابع شخصیت آن هاست. ازاین رو این تحقیق به دنبال آن است که در راستای معرفی شخصیت علمی و قرآنی مقام معظم رهبری، با استفاده از منابع کتابخانه ای و با روش توصیفی و تحلیلی به واکاوی ریشه ها و مبانی قرآنی زبانبدن متفاوت امام خامنه ای در دیدار با مردم و سران برخی از کشورها بپردازد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که منشا زبانبدن متواضعانه و مهربانانه ایشان در برابر مردم و به ویژه خانواده شهداء و هم چنین زبانبدن مقتدرانه و به ظاهر متکبرانه ایشان، در دیدار با برخی از سران حکومت ها، هر دو دستورات انسان ساز و متعالی قرآن کریم است.کلید واژگان: زبانبدن, زبان, بدن, قرآن, امام خامنه ای}Human language and power of speech are not the only means of his communication with others, but a high percentage of his messages are transmitted to others willingly or unwillingly with other parts of the body and through his physical movements and behaviors, which is called body language. The messages sent by body language are much more expressive and expressive than the messages that are transmitted through speech. Imam Khamenei (Madazla-ul-Ali) has proven during his leadership and in various scenes recorded by him that he is very skilled and capable in using body language. On the other hand, one of the foundations of personality psychology is that people's movements and behavior are subject to their personality. Therefore, this research seeks to introduce the scientific and Quranic personality of the Supreme Leader, using library sources and descriptive and analytical methods to analyze the origins and Quranic foundations of Imam Khamenei's different body language in meeting with the people and leaders of some countries to pay The findings of this research indicate that the origin of his humble and kind body language in front of the people, especially the families of the martyrs, as well as his authoritative and seemingly arrogant body language, in meeting with some heads of government, are both humanizing and sublime commands of the Holy Quran. Is.Keywords: body language, Language, body, Quran, Imam Khamenei}
-
پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی امثال و تعبیرات در دو زبان فرانسه و فارسی میپردازد. این شاخه از زبان شناسی کلیدواژگانی در حوزههای معنایی مختلف مانند گیاهان، جانوران، بدن انسان، رنگها، اعداد، طبیعت و غیره دارد. نگارندگان مقاله برای محدودتر کردن موضوع، اصطلاحات مربوط به بدن انسان را انتخاب و روی پنج عضو یعنی «سر، چشم، قلب، زبان، دست» مطالعهای تطبیقی انجام دادهاند تا پاسخی مناسب برای این پرسشها بیابند: اصطلاحات فرانسه مورد نظر در زبان فارسی معادل دارند یا خیر؟ در صورت جواب مثبت، عضو به کار رفته در هر دو زبان یکی است یا فرق میکند؟ روش پژوهش تطبیقی تحلیلی با استناد به مطالعات زبانشناسان این حوزه است. در این راستا، علاوه بر بررسی اصطلاحات در این زمینه، به مواردی اشاره شده که در آنها نام یک عضو بدن با عضو دیگری ترکیب و اصطلاح جدیدی را به وجود میآورد، یا با تکرار نام یک عضو اصطلاحی جدید ساخته شده و در بعضی موارد با ترکیب نام یک عضو بدن و یک صفت نوع دیگری از اصطلاح به وجود آمده است. همچنین نقش نمادین عضوهای به کاررفته در امثال و تعبیرات فرانسه و فارسی بسیار مشهود است. طبق نتایج پژوهش، در اغلب موارد، اصطلاحات فرانسه در زبان فارسی معادل دارند و در صورت نبود معادل، همان اصطلاحات به صورت جملات توضیحی در زبان ما رایج هستند. در معادل برخی اصطلاحات از عضو بدن بهعنوان واژه کلیدی استفاده نمیشود و در برخی دیگر عضو به کاررفته در اصطلاح فرانسه با نام عضو دیگری در فارسی استفاده شده است.
کلید واژگان: امثال و تعبیرات, بدن انسان, زبان بدن, معادل, نماد}This research focuses on the comparative study of proverbs and expressions in French and Persian languages. This branch of linguistics has keywords in different areas of meaning, such as plants, animals, human body, colors, numbers, nature, etc. To define the subject, the authors of the article chose the terms related to the human body and targeted five organs, that is to say "the head, the eyes, the heart, the tongue, the hands". The researchers wondered if the French terms in question are equivalent to those in Persian. If so, is the member used in both languages the same or different? This comparative-analytical study is based on the studies of linguists in this field. Along with the examination of the terms cited, one encounters cases where two different organs, the repetition of the name of an organ, or the combination of the name of an organ and an adjective create a new expression. Also, the symbolic role of the limbs used in French and Persian proverbs and expressions is very evident. According to the search results, often these French expressions have equivalents in Persian, or find structures in our language in the form of explanatory sentences. In the equivalent of some expressions, the organ is not used as a keyword, and in some others it is used in conjunction with the name of another organ.
Keywords: Body language, Equivalent, French, Persian languages, Human body, Proverbs, expressions, Symbol} -
مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش زبان بدن بر طرح واره های شکست و نقص در دانشجویان دارای افت تحصیلی انجام شد. روش تحقیق از نوع آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه صنعتی قم در سال تحصیلی 1401- 1400 تشکیل دادند که 30 نفر از آنان به شیوه در دسترس انتخاب شدند و با روش تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای گردآوری داده های پژوهش در مراحل پیش آزمون و پس آزمون از گویه های شکست و نقص پرسش نامه طرح واره یانگ استفاده شد. آموزش زبان بدن در 8 جلسه برای دانشجویان گروه آزمایش اجرا گردید. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس تک متغیری نشان داد که تفاوت معنی داری در میانگین نمرات پس آزمون شکست و نقص گروه آزمایش و گروه کنترل وجود داشت. براساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که آموزش زبان بدن بر کاهش طرح واره های شکست و نقص دانشجویان موثر است.
کلید واژگان: دانشجویان دارای افت تحصیلی, زبان بدن, طرح واره شکست, طرح واره نقص}The aim of this study was to determine the effect of body language training on failure and defectiveness schemas of university students with academic failure. This experimental study adopted a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study included all Qom University of Technology students, of whom 30 were selected by convenience sampling and randomly divided into two experimental and control groups. The Young Schema Questionnaire was used to collect data in pre-test and post-test stages. The experimental group received eight sessions of body language training. The results of univariate analysis of covariance (ANCOVA) showed that there was a significant difference between the experimental and control groups regarding their post-test failure and defectiveness scores. The results highlight the significance of body language training in helping university students struggling with academic failure.
Keywords: body language, defectiveness schema, failure schema, university students with academic failure} -
ارتباط غیرکلامی ارتباطی است که مفاهیم و معانی از طریق غیرزبانی و گفتاری منتقل میشود. پیام های غیرکلامی نسبت به پیام های کلامی از قدرت بیشتری برخوردارند. زبان بدن، نحوه ارتباط غیرکلامی و غیرگفتاری ماست که آن را درهر یک از مشارکت های خود بادیگران استفاده میکنیم. زبان بدن شامل پیام های افراد با نگاه ها، حالات چهره و ژستهاست که در متون ادبی به درک خواننده از متن کمک می-کند. »پل اکمن« و »والس فریسن« تحقیقاتی گسترده را در زمینه فعالیت های غیرکلامی انجام داده اندکه هدف آنها، شناخت بهتر احساسات و رفتارافراد میباشد. آنان فعالیت های غیرکلامی را به سه طریق »منشا- رمزگذاری- کاربرد« تحلیل کرده اند. این پژوهش با روش توصیفی_ تحلیلی براساس رویکردهای ذکرشده از »اکمن و فریسن« زبان بدن در رمان الشحاذ که اثر نجیب محفوظ است، اعم از؛ زبان چهره، زبان نگاه و اشارات سر را توصیف و مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاصل شده از تحلیل نمونه های زبان بدن در این رمان نشان میدهد که منشا زبان چهره که از بسامدی بالا در رمان برخوردار است ذاتی بوده، رمزگذاری آن به صورت غریزی و کاربرد آن از نوع اطلاعاتی است.
کلید واژگان: زبان بدن, رمان الشحاذ, پل اکمن و والس فریسن, منشا, رمزگذاری, کاربرد}Non-verbal communication is a communication that conveys concepts and meanings through non-verbal and speech. messagesNon-verbal messages are more powerful than verbal messages. Body language, non-verbal communication andIt is our non-verbal communication that we use in each of our interactions with others. Body language includedPeople's messages are with looks, facial expressions and gestures that help the reader to understand the text in literary texts.slow "Paul Ekman" and "Walce Friesen" have done extensive research in the field of non-verbal activitiesTheir goal is to better understand people's emotions and behavior. They non-verbal activities in three waysThey have analyzed "origin-encoding-use". This research with descriptive-analytical method based on approachesMentioned from "Ekman and Friesen" body language in the novel Al-Shahaz, which is the work of Najib Mahfouz, including; face languageThe language of gaze and head gestures has been described and examined. The results obtained from the analysis of language samplesThe body in this novel shows that the origin of facial language, which has a high frequency in the novel, is intrinsic.Its encoding is instinctive and its use is informational.
Keywords: Body language, Al-Shahaz's novel, Paul Ekman, Waltz Friesen, origin, encoding, application} -
شعر، اتفاق و انقلابی است که در روح بی تاب شاعر رخ می دهد، محرکی که او را برمی انگیزد تا در واژه ها قیام کند و به آشوب جهان بی نظم، خاتمه دهد و جهان بیرون را در قاب هنر به نمایش بگذارد و آیینه ای گردد تا واقعیت سیاسی، اجتماعی را بازتاب دهد. بنابراین شاعر از زبان به عنوان ابزار مهمی در فرآیند رابطه در بین افراد جامعه بهره می جوید.ارتباط براساس شیوه های برقراری آن به دو نوع ارتباط کلامی و غیر کلامی تقسیم می شود و هر ارتباط شامل مولفه های فرستنده، گیرنده و پیام است. بافت زبانی در سطوح واژگانی، زبانی، صرفی و نحوی مورد کنکاش قرار می گیرد.؛اما در ارتباطات غیرکلامی از ویژگی های چون رنگ به رنگ شدن صورت، اشارات های چشم وابرو، حرکت سر و دست و...صحبت می شود. احمد مطر شاعر بلند آوازه ی عرب، برای انتقال مفهوم و تجربه ی ادبی خویش در شعرش از ارتباطات های کلامی بسیاری چون گفتگو، مناظره و... استفاده نموده است. وی در کنار این نوع روش، از ارتباطات غیر کلامی که نقش تکمیل کننده، جانشینی یا تکذیب کننده و تاکیدی و... برای پیام های کلامی دارد، هنرمندانه بهره جسته است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی تلاش نموده تا هدف ارتباطات غیر کلامی و جایگاه و اهمیت زبان بدن در درک و دریافت خواننده از شعر احمد مطر را روشن کند.رهیافت این پژوهش نشان داده است که شاعر در کاربرد ارتباطات غیر کلامی از نام آواها، زبان بدن، حرکات دست و صورت، دارایی ها و شرایط زمانه برای رسایی مقصود و در نهایت فضا بخشی در شعر خود به خوبی مدد جسته است.
کلید واژگان: پیام, ارتباطات غیر کلامی, زبان بدن, احمد مطر}Journal of Research in Teaching Arabic language and literature, Volume:5 Issue: 7, 2023, PP 147 -168Poetry is an event and a revolution that occurs in the poet's impatient soul, a stimulus that motivates her to rise up in words and put an end to the chaos of the disordered world. and display the outside world in the frame of art and become a mirror to reflect the political and social reality.Therefore, the poet uses language as an important tool in the relationship process among people in society. Communication is divided into two types of verbal and non-verbal communication based on its communication methods, and each communication includes the components of sender, receiver and message. But in non-verbal communication, features such as facial color, eye and eyebrow gestures, head and hand movements, etc. are discussed.Ahmed Matar, a famous Arab poet, has used many verbal communication such as conversation, debate, etc. to convey her literary concept and experience in her poetry.In addition to this type of method, she has artistically used non-verbal communication, which has the role of complementing, substituting or denying and emphasizing, etc. for verbal messages.This article tries to clarify the purpose of non-verbal communication and the place and importance of body language in the reader's understanding and reception of Ahmad Matar's poetry with a descriptive-analytical method. Body language, hand and face movements, possessions and the conditions of the time are well-helped to convey the purpose and finally the space in his poem.
Keywords: message, non-verbal communication, body language, Ahmad Matar} -
نشریه پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، پیاپی 62 (امرداد 1402)، صص 232 -248
معلم عنصر کلیدی انتقال دانش و آموزش به دانش آموزان است و مهمترین عضو نظام آموزشی در فرآیند یاددهی-یادگیری و معمار اصلی این نظام محسوب می شود. بنابراین موفقیت هر نظام آموزشی تا حد بسیار زیادی به دانش و مهارتهای حرفه ای معلمان بستگی دارد. امروزه و با تغییر سبک آموزش و پرورش از حالت سنتی به استفاده از روش های فعال، خلاقانه و تعاملی، لذا استفاده و بکارگیری از الگوهای غیرکلامی و زبان بدن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. زبان بدن به مجموعه کردارها و رفتارها، چگونگی بیان کلمات و حالت چهره و ایستادن فرد گفته می شود. زبان بدن را می توان یکی از مهمترین ابزارهای معلمان هنگام تدریس دانست. چرا که این مهارت در واقع تکمیل کننده کلام آنهاست. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش معلم در دستیابی به فرآیند آموزشی از طریق زبان بدن در دانش آموزان و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که معلم اثربخش معلمی است که با داشتن مهارت ها، صلاحیت های حرفه ای و اخلاق معلمی ، علاوه بر فراهم آوردن زمینه مناسب برای یادگیری همه جانبه دانش آموزان، می تواند با استفاده از زبان بدن و از طریق نگاه کردن به حالت چشم ها، صورت ها و توجه به فعالیت های دانش آموزان، بازخورد اطلاعات را دریافت کند و تدریس اش را در کلاس بهبود بخشد.
کلید واژگان: معلم, آموزش, زبان بدن, دانش آموزان} -
ادبیات داستانی سرشار از نشانه های غیرکلامی از جمله علایم زبان بدن است. بررسی داستان ها از منظر ارتباطات غیرکلامی به ویژه زبان بدن که زنجیره ای از نشانه های گسترده است و پیام های متنوعی با توجه به بافت ارتباطی دریافت می شود، می تواند به خوانشی تازه از متن منجر شود. ازهر جرجیس عراقی در رمان «النوم فی حقل الکرز» از علایم زبان بدن از جمله زبان چشم، دست، سر، لامسه، اندام و ظاهر فیزیکی بهره برده است. این پژوهش درصدد است با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی با تکیه بر رویکرد نشانه شناسی به واکاوی نقش و جایگاه زبان بدن و کارکرد آنها در این رمان بپردازد.یافته های پژوهش نشان می دهد جرجیس پیام هایی چون؛ تعجب و حیرت، اضطراب، خشم و غضب، فراموشی، ترس و... به واسطه زبان بدن به مخاطب انتقال می دهد که پرده برداری از آنها در کشف پیام نهفته در متن سهم بسزایی دارد. از میان رفتارهای غیرزبانی در رمان ذکر شده، زبان چشم با (32 درصد) در جریان انتقال پیام بیشترین نقش و زبان ظاهر فیزیکی (موی صورت) با (2 درصد) کمترین نقش را دارد و زبان بدن در این رمان بیشتر، جایگزین و جانشین ارتباط کلامی شده است اما در مواردی نیز برای تکمیل کردن پیام کلامی یا پیام های کلامی را مورد تاکید بیشتر قرار داده است. بکارگیری زبان بدن در این رمان موجب افزایش ظرفیت نمایشی داستان شده است.کلید واژگان: نشانه شناسی, زبان بدن, ارتباطات غیرکلامی, النوم فی حقل الکرز, ازهر جرجیس}Fiction is full of non-verbal cues, including body language cues. Examining stories from the perspective of non-verbal communication, especially body language, which is a chain of extensive cues and messages are received according to the context of communication, can lead to a new reading of the text. Azhar Gerjis in the novel“sleeping in the cherry Field” has used the signs of body language, including the language of the eyes, hands, head, touch, limbs and physical appearance. This research intends to use descriptive-analytical method based on semiotic approach to analyze the role and position of body language and their function in this novel.Research findings show Gerjis messages such as; Astonishment, anxiety, anger and rage, forgetfulness, fear, etc. are conveyed to the audience through body language, the unveiling of which plays an important role in discovering the message hidden in the text. Among the non-linguistic behaviors mentioned in the novel, eye language with (32%) has the most role during message transmission and language of physical appearance (facial hair) with (2%) has the least role and body language in this novel is more, alternative and substitute. It has become verbal communication but in some cases it has emphasized more to complete the verbal message or verbal messages. The use of body language in this novel has increased the theatrical capacity of the story.Keywords: semiotics, body language, non-verbal communication, &ldquo, sleeping in the cherry Field&rdquo, Azhar Jerjis}
-
زبان بدن از جمله مهم ترین ابزارهای ارتباطی جامعه بشری است که انسان ها از آن برای بیان احساسات و دلالت های مختلف بهره می گیرند. نقش زبان بدن در بستر متون ادبی برای کشف مقاصد و داده های مفهومی و آرایه های ادبی که به صورت زبان بدن مجسم شده است، درخور توجه می باشد. کتاب نهج البلاغه مملو از صنایع ادبی و لطافت های کلامی است. در این مقاله، موضوع زبان بدن (دست) در نهج البلاغه از نظر دلالت های مفهومی بلاغی به روش توصیفی تحلیلی بررسی می شود. از دلالت های مفهومی و بلاغی دست در کلام امام علی(ع) می توان به گزاره های بی یاور بودن، پافشاری بر عدم اطاعت، اعلام بیعت، بخل ورزی، نفرین، میزان نعمت و بخشش، آماده حمله کردن، قبول بیعت، ندامت و حسرت، مساعدت و هماهنگی، اندوه فراق، بی تابی تاسف بار، حالات اظهار پشیمانی، جدیت و خستگی ناپذیری در طلب امر، فاصله بین حق و باطل، مغلوب شدن و خطاکار بودن، استعاره، تشبیه، تمثیل، کنایه و اقتباس اشاره نمود.کلید واژگان: نهج البلاغه, زبان بدن, دست, دلالت مفهومی, دلالت بلاغی}Seraje Monir, Volume:13 Issue: 44, 2023, PP 165 -190Body language is one of the most important communication tools of human society, which people use to express different emotions and meanings. The role of body language in the context of literary texts to discover purposes and conceptual data and literary arrays embodied in body language; It is remarkable. The book of Nahj al-Balagheh is full of literary arts and verbal subtleties. In this article, the topic of body language (hand) in Nahj al-Balagheh is investigated in terms of conceptual-rhetorical implications in a descriptive-analytical way. Among the conceptual and rhetorical meanings used in the words of Imam Ali (a.s.), we can include expressions of helplessness, insisting on disobedience, declaration of allegiance, avarice, cursing, the amount of blessings and forgiveness, preparation for Attacking, acceptance of allegiance, regret and regret, assistance and harmony, sadness of separation, regretful impatience, expressions of regret, seriousness and tirelessness in demanding, distance between right and wrong, being defeated and being wrong, metaphor., simile, allegory, irony and adaptation.Keywords: Nahj ul-Balagha, Body language, hand, conceptual signification, rhetorical signification}
-
در میان فرایندهای ارتباطی، علم ارتباطات، جایگاه مهمی را برای ارتباطات غیرکلامی قایل است. این جایگاه در ارتباطهای یک سویه اهمیت پیدا می کند، مانند برخی از بخش های خبری که در آنها، امکان دریافت بازخورد از مخاطب و اصلاح حرکات فرستنده در لحظه انتقال پیام فراهم نیست. در این پژوهش، با هدف بررسی شش کارکرد شناخته شده برای ارتباط غیرکلامی (تاکید، تکمیل، تکذیب، تکرار، کنترل و جانشینی) در خبر سیما و نوع ارتباط با متن خوانده شده توسط گوینده، 18 برنامه از بخش خبری 21 شبکه 1 به صورت سیستماتیک انتخاب شد و با روش تحلیل محتوای کیفی مورد مطالعه قرار گرفت. شش مقوله وضعیت بدن گویندگان، حرکت دست، ابراز چهرهای، حرکت چشم و پیرازبان به عنوان مقولههای اصلی انتخاب شدند که درمجموع، شامل 38 زیرمقوله میشوند. پس از تحلیل محتوای کیفی مقولهها و زیرمقولههای استخراج شده، دریافتیم که قسمت عمدهای از ارتباط غیرکلامی گویندگان به حرکات سر و اعضای صورت محدودشده و کمتر از حرکات دست و وضعیتهای مختلف بدن استفاده میشود. به طورکلی، گویندگان، وضعیت صورت سنگی را به عنوان وضعیت پایه خبرخوانی انتخاب می کنند و در طول خوانش خبر، سعی دارند به منظور پرهیز از یکنواختی، از حرکات بدن و تکنیک های آوایی بهره ببرند، اما استفاده نابه جا از این تکنیک ها، یا افراط در استفاده از حرکات غیرکلامی، می تواند از اعتبار و جذابیت بخش خبر 21 بکاهد. همچنین کارکرد تاکید کلام به وسیله ارتباط غیرکلامی، به عنوان پرکاربردترین کارکرد، مورداستفاده گویندگان قرار می گیرد و پس ازآن، کارکردهای تکمیل و کنترل، مهم ترین کارکردهای ارتباط غیرکلامی در خبر هستند.
کلید واژگان: ارتباط غیرکلامی, زبان بدن, خبر, صدا و سیما, گوینده}Among the communication processes, communication science considers an important role for non-verbal communication. This role becomes important in one-way communications; like the News in which receiving feedback from the audience and correcting the sender’s moves is not possible when sending the message. In this research, 18 21:00 programs of IRIB’s TV channel 1 have been systematically selected and studied using qualitative analysis method to identify the six types of known non-verbal communications (approval, completion, denial, repetition, control, and succession) used in 21:00 news and relate to the text read by the anchor. Five parameters of “the anchors’ posture”, “gestures”, “facial expressions”, “eye contact” and “paralinguistic features” were selected as the main parameters totally shaping 38 sub-categories. After qualitative analysis of the extracted categories and subcategories, we concluded that most of the non-verbal communications used by the anchors are restricted to the movement of the head and facial expressions, and the movement of hands and different postures have barely been used. In general, the anchors select the “stone face” (stilt) position as their base position for news reading and when reading the news, they try to use body movements and phonetic techniques in order to refrain from monotony, but incorrect usage of this technique or overusing non-verbal movements can reduce the validity and attractiveness of 21:00 news. Also, the function of emphasizing the speech by non-verbal communication is used as the mostly-used function by the anchors after which completion and control are the most important functions.
Keywords: Non-verbal communication, Body Language, News, Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB), Anchor} -
ارتباط، فرایند ارسال و دریافت پیام است که گاه در قالب سخن و کلام و گاه در قالبی غیر از کلام شکل می گیرد. میزان تاثیرگذاری ارتباط غیر کلامی بر مخاطب و گیرنده، بیش از ارتباط کلامی است. ارتباط غیرکلامی، حاصل به کارگیری اندام های مختلف بدن برای دریافت و ارسال پیام است. از بین انواع ارتباط غیرکلامی، و به عبارتی کاربرد زبان بدن در فرایند ارتباط، «زبان نگاه» یا ارتباط چشمی همواره اهمیت فوق العاده ای داشته است. به نظر می رسد که در متون دینی نیز اهمیت این موضوع مطرح بوده و از آن برای تقویت ارتباط با مخاطب به خوبی بهره برداری شده است. بر این اساس، در مقاله پیش رو سعی بر استفاده از ساختار ارتباط چشمی یا زبان نگاه در سیره و سخنان پیامبر(ص)، با استفاده از روش تحلیلی توصیفی بوده است با طرح این پرسش که زبان نگاه در سیره و کلام پیامبر چگونه تجلی یافته است؟. یافته های این پژوهش بیان کننده آن است که هر وقت چشم و نگاه بر تخت «سخن» نشسته است، پیام را حکیمانه رسانده ضمن آنکه در برگیرنده یک زبان رمزی و اشارتی نیز بوده است.
کلید واژگان: سخنان پیامبر(ص), حدیث, ارتباط غیرکلامی, زبان بدن, زبان چشم}Analysis of eye language in the biography and words of the Prophet (PBUH)AbstractCommunication is the process of sending and receiving messages that are sometimes formed in the form of words and sometimes in a form other than words. The effect of non-verbal communication on the audience and the recipient is more than verbal communication. Nonverbal communication is the use of different parts of the body to receive and send messages. Among the types of non-verbal communication, in other words, the use of body language in the communication process, "look language" or eye communication has always been of paramount importance. It seems that the importance of this issue has been raised in religious texts and it has been used well to strengthen communication with the audience. Accordingly, in the present article, an attempt has been made to use the structure of eye contact or the language of gaze in the biography and words of the Prophet (PBUH), using the analytical-descriptive method, with the question of how the language of gaze is manifested in the biography and words of the Prophet. Found ?. The findings of this study indicate that whenever the eye and the gaze sit on the bed of "speech", it conveys the message wisely while also containing a symbolic and sign language.
Keywords: The words of the Prophet (PBUH), Hadith, non-verbal communication, body language, eye language} -
یکی از اهداف همیشگی و مهم شاعران و نویسندگان در آثار نظم و نثرشان، برقراری ارتباط هرچه بهتر با مخاطبین و انتقال هرچه بهتر و دقیق تر معنا و پیام به آنان می باشد. در این راستا، بهره گیری از ارتباطات کلامی و غیرکلامی یکی از رایج ترین شیوه ها در این راستا بوده است. ارتباطات غیرکلامی یا بهره گیری از نشانه های تصویری همواره برای شاعران به مثابه یک ابزار کارآمد برای انتقال مضامین و مفاهیم نهفته در اشعار بوده است. مفاهیمی که عمده موضوعات آن حول مسایلی نظیر تعلیم و تربیت، آگاهی و بیداری انسان ها و عشق (توصیفات جمال معشوق، فراق عاشق و...) بوده است. عرفی شیرازی یکی از شاعران اوایل عهد صفوی است که در تکوین غزل سبک هندی، نقشی مهم داشته است. حجم اصلی دیوان وی را غزلیات او تشکیل می دهد. یکی از شاخص های مهم اشعار عرفی، نشانه های تصویری (ارتباطات غیرکلامی) نهفته در مضامین غزلیات وی می باشد. به همین سبب، مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به واکاوی بررسی سطوح ارتباطات غیرکلامی «زبان بدن» در کنش های غیرزبانی، در غزلیات عرفی شیرازی می پردازد. فرضیه یا دال مرکزی پژوهش کنونی تاکیدی است بر این مسیله که زبان بدن در ارتباط غیرکلامی غزلیات عرفی شیرازی کاملا عامدانه و در راستای جلب معشوق و جذب مخاطب و نیز بازاندیشی در الگوهای رفتاری فرد و اجتماع و با هدف کنایه سازی و نمادپردازی محقق شده است. در میان فرآیندهای ارتباطات غیرکلامی در اشعار عرفی شیرازی حرکات و اشارات مختص چهره، دست و پا و چشم، بیشترین کارکرد ارتباطی را داشته و نقش به سزایی را در جریان انتقال مفاهیم و پیام ها ایفا می کنند.کلید واژگان: ادبیات غنایی, ارتباط غیرکلامی, زبان بدن, عرفی شیرازی}One of the constant and important goals of poets and writers in their verse and prose works is to communicate with the audience as best as possible and convey the meaning and message to them as best and accurately as possible. In this regard, using verbal and non-verbal communication has been one of the most common methods in this regard. Non-verbal communication or the use of visual signs has always been an efficient tool for poets to convey themes and concepts hidden in poems. Concepts that main topics are issues such as education, awareness and awakening of people and love (descriptions of the beauty of a lover, separation of a lover, etc.). 'Orfi Shirazi is one of the poets of the early Safavid period, who played an important role in the development of the Indian style of ghazal. The main volume of his divan is sonnets. One of the important indicators of 'Orfi poems is the visual signs (non-verbal communication) hidden in his lyrical themes. For this reason, the present article, using the descriptive analytical method, has attempted to analyze the level of non-verbal communication of "body language" in non-linguistic actions, in 'Orfi Shirazi poems. The hypothesis of the current research is an emphasis on the issue that the body language in the non-verbal communication of 'Orfi Shirazi's lyrical poetry is completely intentional and aimed at attracting the beloved and attracting the audience, as well as rethinking the behavioral patterns of the individual and society, with the aim of irony and symbolism. Among the non-verbal communication processes in 'Orfi Shirazi's poems, gestures and gestures specific to the face, hands, feet, and eyes have the most communicative function and play an important role in conveying concepts and messages.Keywords: lyrical literature, non-verbal communication, body language, Functional levels, 'Orfi Shirazi}
-
نشانه شناسی اجتماعی به بررسی جایگاه وکارکرد نشانه ها در جامعه میپردازد و یکی از رویکردهای جدید تحلیل متون در حوزه های نشانه شناسی است. یکی از دیدگاه های مهم در بحث نشانه شناسی اجتماعی نظریه پییر گیرو است که به دو مسیله هویت وآداب معاشرت دسته بندی میشود. نشانه های آداب معاشرت، گویای چگونگی برقراری ارتباط افراد وگروه های اجتماعی است که به دو بخش ارتباط کلامی و غیرکلامی تقسیم میشود. هدف پژوهش حاضر یافتن نشانه های اجتماعی آداب معاشرت در بخش ارتباطات غیرکلامی براساس نظریه پییرگیرو در مخزنالاسرار است. این جستار با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، نشانه های اجتماعی ارتباط غیرکلامی را از حکایات مخزن الاسرار استخراج و پس از دسته بندی، احصاء و تحلیل هر یک از دادهها، مشخص میکند که این نشانه ها با دلالت های اعمال و وضع اندام، حالات گوناگون اندام صورت (گریه وخنده، خجالت، رنگ، نگاه وچشم)، فاصله، فضا، خوراک، اشیاء، لباس، نماد و نشانه، بو و عطر و وضع رفتار درمخزن الاسرار به کار رفته است. اما اعمال و وضع اندام و وضع رفتار به ترتیب، بیشترین بسامد کاربرد را داشت که از طریق زبان بدن، موازی با زبان ملفوظ درانتقال مفاهیم نقش آفریده است. نظامی به قصد شناخت وترغیب مخاطب به پذیرش هنجارهای اخلاقی-رفتاری متناسب با الگوهای پیشنهادی خویش، آگاهانه شاخصه های ارتباطات غیرکلامی را به عنوان کمک کارهای زبان ملفوظ در راستای اثربخشی بیشتر تعلیماتش به کار میبرد.
کلید واژگان: نشانهشناسی اجتماعی, آداب معاشرت, ارتباطات غیرکلامی, زبان بدن, مخزنالاسرار نظامی, پییر گیرو, زبان شناسی اجتماعی}Social semiotics examines the status and function of signs in the society and it is one of the recent approaches to text analyses in semiotic studies. One of the important views in the discussion of social semiotics is Pierre Guerrero who classified social semiotics into issues of identity and social etiquette. Signs of social etiquettes show how individuals and social groups communicate. These signs are divided into verbal and non-verbal communications. The aim of this study is to find the signs of social etiquette in Makhzal Al-Asrar based on the Pierre Guerrero's framework. Using a descriptive-analytical method, this study explored the social signs of non-verbal communication from the Makhzal Al-Asrar. After categorizing, counting and analysing the data, it is found that these signs are associated with actions and postures, various states of facial expressions (crying and laughing, shyness, color, look and eyes), distance, space, food, objects, clothes, symbols and signs, smell and aroma in Makhzon-ul-Asrar. However, the actions and posture of the body and the posture of the behaviour, respectively, had the highest frequency of use, which has played a role in the transfer of concepts through body language along with the spoken language. With the intention of recognizing and encouraging the audience to accept moral-behavioral norms according to his proposed models, Nizami consciously uses the non-verbal communication indicators as auxiliary language in order to make his teachings more effective.
Keywords: social semiotics, Etiquette, Non-verbal communication, body language, Makhzal Al-Asrar, Nizami, Pierre Guiraud, sociolinguistics} -
نشریه پژوهش های میان رشته ای زبان و ادبیات فارسی، سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار و تابستان 1402)، صص 185 -210
پیام رسانی تنانه بیانی روشن از ارتباط غیرکلامی است که برپایه تن و ملایمات آن، در روابط بینا فردی، شکل می گیرد. این نوع از پیام رسانی آگاهانه یا ناآگاهانه، همراه با کلام یا بدون آن و به مثابه عاملی فرازبانی، صورت می پذیرد. در پهنه ادبیات فارسی، انوری از جمله شاعرانی است که به کاربرد عناصر تنانه در قصاید و به ویژه در غزلیات خود مبادرت ورزیده است. در پژوهش پیش روی به کمک روش توصیفی-تحلیلی و بر پایه نظریه فلسفی بدن، به چهل غزل او از منظر دوازده رویکرد پرداخته شده است؛ یافته های پژوهش نشان داد که بالاترین بسامد رویکردهای تنانگی در غزلیات انوری، متعلق به رویکرد زیبایی شناسانه است که تقویت کننده جنبه هنری غزل اوست. رویکردهای دیگر بر اساس بسامد عبارت بودند از: رویکرد سیاسی؛ رویکرد روان شناسانه؛ رویکرد فرهنگی-اجتماعی؛ رویکرد زیست شناسانه؛ رویکرد هستی شناسانه؛ رویکرد جنسیتی؛ رویکرد فلسفی؛ رویکرد متافیزیکی و رویکرد نشانه شناسانه. فراوانی این رویکردها و چگونگی توزیع آن ها در غزل انوری، هم درونمایه اصلی شعر او را نشان می دهد و هم منعکس کننده سبک غالب شعرغیرعرفانی قرن ششم است که بیش از آن که معنامند و اندیشه گرا باشد، فرم گرا و مبتنی بر آرایش های زبانی است.
کلید واژگان: انوری, پیام رسانی تنانه, ارتباط غیرکلامی, عناصر تنانه, زبان بدن}Corporeal communication is a clear expression of non-verbal communication by means of the body and its nuances that takes shape in interpersonal relationships. This form of communication may be intentional or unintentional and be accompanied by verbal features or not, and functions as an extra-linguistic factor. In Persian literature, Anvari is among the poets who have used corporeal elements in their compositions; in particular, these are common in Anvari’s ghazals (~sonnets). The present study, employing a descriptive-analytical methodology and drawing on a philosophical theory of the body, examines twelve approaches in a total of forty of his ghazals. The research findings indicate that the highest frequency of corporeal approaches in Anvari's ghazals belonged to the ‘aesthetic’ approach, which enhances the artistic aspect of his ghazals. Other approaches, in the order of frequency, included: political approach; psychological approach; socio-cultural approach; biological approach; existential approach; gender approach; philosophical approach; metaphysical approach; and, semiotic approach. The abundance of these approaches and their distribution in Anvari's ghazals not only reveals the intrinsic essence of his poetry, but also reflects the predominant style of non-mystical poetry in the sixth century AH, which, in addition to being meaningful and thoughtful, is primarily form-oriented and crafted through linguistic finesse.
Keywords: Anvari, Corporeal Communication, Non-verbal communication, Corporeal Elements, Body Language} -
«زبان بدن» بازیگر، یکی از مهم ترین ابزارهای جان بخشی به شخصیت های نمایشی است که می تواند نشان دهنده جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و جامعه محل رخداد متن نمایشی نیز باشد. «فرهنگ عرفانی ایران»، به ویژه بخشی که در طول قرون سوم تا نهم هجری در بستر اسلام شکوفا شد، بر حالات بدنی خاصی تاکید می کند. بازیگر با کاربرد این حالات بدنی ضمن به کارگیری کلام، می تواند نوعی سلوک روحانی را تجلی بخشد. پژوهش های معاصر در زمینه های «ارتباط غیرکلامی» و «فرهنگ بصری» نیز همین موضوع را از زاویه روان شناختی و جامعه شناسانه بررسی کرده اند. «سیستم بازیگری استانیسلاوسکی» که نوعی نظام به نسبت تازه آموزش بازیگری در صد سال اخیر است، ریشه های درونی اعمال بدنی را بررسی کرده است. این مقاله به روش مقایسه ای تحلیلی زبان بدن را در سه زمینه مذکور در مقایسه با تصوف و عرفان اسلامی می کاود و نشان می دهد با آموزش کیفیت زبان بدن عارفان مسلمان، از طریق داستان ها و متون عرفانی به بازیگر، او قادر خواهد بود بدنش را به عنوان رسانه هنری پیراسته کند و به تجسمی خلاقانه تر، بومی تر و اصیل تر از نقشش دست یابد.
کلید واژگان: زبان بدن, عرفان اسلامی, ارتباط غیرکلامی, بازیگری, آموزش بازیگری}The actor's "body language" is one of the most important tools for invigorating the characters of the play, which can also represent the geography, history, culture, and society of the play. The mystical culture of Iran, especially the part that flourished in the context of Islam during the 3rd to 9th centuries AH, emphasizes certain bodily states. By using these body postures, the actor can manifest a kind of spiritual behavior while using words. Contemporary studies in the fields of "non-verbal communication" and "visual culture" have investigated the same issue from a psychological and sociological angle. Stanislavski's acting system, which is a relatively new system of acting training in the last hundred years, has explored the inner roots of bodily actions. Using the comparative-analytical method this article deals with the body language in the three mentioned fields in comparison with Sufism and Islamic mysticism. It shows that by teaching the quality of body language of Muslim mystics, through mystical stories and texts to the actor, he will be able to dress up his body as an artistic medium and achieve a more creative, indigenous, and original image of his role.
Keywords: Body Language, Islamic mysticism, Non-verbal communication, acting, acting training} -
ارتباط مهمترین نیاز بشر بعد از نیاز های اولیه است،ارتباطات موجب شکل گیری تمدن ها و نهایتا ایجاد فرهنگ ها مختلف شده اند.مهمترین رکن ایجاد جامعه مدنی مهارت برقراری ارتباط می باشد.روابط اجتماعی علاوه بر ایجاد ساختار های مستحکم مدنیت موجب کاهش شدید آسیب های روحی و روانی در مردم جامعه می شود.در پژوهش حاضر که از نوع توصیفی –مروری کتابخانه ای است به بررسی مهارت های ارتباطی دانش آموزان متوسطه دوم می با تاکید بر زبان بدن(ارتباط غیر کلامی) می پردازیم استفاده صحیح از ارتباطات غیر کلامی خصوصا زبان بدن در برقراری ارتباط عمیق و سازنده با فرد مقابل بسیار مفید تر از زمانی است که از ارتباطات غیر کلامی استفاده نمی شود.
کلید واژگان: ارتباط, غیر کلامی, زبان بدن} -
نشانه شناسی به عنوان یک دانش جدید، علمی است که به مطالعه ی نشانه های موجود در طبیعت و بررسی نقش آنها در روابط طبیعی، اجتماعی و فرهنگی میان موجودات می پردازد. این دانش نوپا می تواند با انواع علوم، بهخصوص علوم مرتبط با نشانه و فرآیند ارتباط، تحلیل و بررسی شود. زبان بدن علمی است که به ارتباطات میان موجودات، بدون برقراری کلام و تنها از طریق حرکات بدن می پردازد. در این پژوهش نیز با بررسی تعدادی از ابیات هفت پیکر که اثری رمزی و سرشار از نشانه و شاهکار نظامی شاعر قرن ششم هجری است، براساس حرکات و حالات غیرکلامی موجود در آنها و تحلیل هریک از آنها با توجه به یکی از مباحث موجود در علم زبان بدن و نشانه شناسی به مطالعه و بررسی تاثیرات و نقش این دو دانش پرداخته شده است. با توجه به نتایج بهدستآمده نظامی در هفت پیکر اغلب به حرکات و حالات کلی بدن پرداخته است و به سایر حرکات بدن کمترین میزان توجه را نشان داده است همچنین اغلب حرکات و حالاتی که در هفت پیکر بدان اشاره شده است حرکاتی هستند که به نوعی رمزگان مشترک مربوط به دوران نظم هفت پیکر و عادات مردم آن روزگار هستند. بررسی های صورتگرفته نشان می دهد که ارتباطات غیرکلامی و نشانه شناسی به عنوان دو دانش مجزا از هم در عین تمایزات فراوان می توانند در هم نفوذ داشته باشند. علاوه بر این با ایجاد ارتباط میان یک مبحث ادبی و دو دانش اجتماعی نیز می توان به درک و دریافت بهتر مفهوم یک اثر ادبی رسید.کلید واژگان: نشانه شناسی, زبان بدن, هفت پیکر, نظامی}Semiotics, as an emerging science, studies the signs in nature and examines their effects on the natural, social, and cultural relations between the humans. This nascent knowledge can be analyzed and studied using sciences related to the signs and the process of communication. Body language is one of the sciences that deals with communication between humans without establishing words and only through body movements. In this study, we examine a number of verses of Haft Peykar, which is a symbolic work full of signs. Haft Peykar is Nezami’s masterpiece in which he uses body language and semiotics. According to the results obtained, Nezami’s Haft Peykar often deals with the general movements and postures of the body which are a kind of code related to the period of composing the work and the habits of the people of that time. Studies show that nonverbal communication and semiotics, as two separate bodies of knowledge, can influence each other with many differences. In addition, by making a connection between a literary subject and two social sciences, it is possible to better understand the concept of a literary work.Keywords: semiotics, body language, Haft Peykar, Nezami}
-
شگردهای مولوی برای اقناع مخاطب در داستان نخجیران و شیر
اقناع مخاطب به عنوان فرایندی که برای تغییر نگرش مخاطب و همراه کردن او با عقاید گوینده انجام می شود، یکی از اهداف اصلی متون عرفانی تعلیمی از جمله مثنوی است. مولوی با توسل به شیوه های مختلف تاثیرگذاری بر مخاطب، سعی در انتقال مفاهیم عرفانی به مخاطب دارد و از ابزارهای کلامی و غیرکلامی متعددی برای این منظور بهره می برد. یکی از شیوه های مولوی برای رسیدن به این مقصود، استفاده از شیوه داستان پردازی است. از جمله داستان های مثنوی که این موضوع را به وضوح نشان می دهد داستان نخجیران و شیر است. نتایج حاصل نشان می دهد که مولوی این داستان را به شیوه گفتگو محور پیش می برد و از زبان هر یک از طرفین مناظره کننده، با استفاده از شیوه های خاصی برای اقناع طرف مقابل، به بیان عقاید رایج در زمینه جهد و توکل می پردازد. در این مناظرات مولوی از شیوه های خاصی برای اقناع حریف بهره می برد که اهم آن ها عبارتنداز: احتجاج به آیات و روایات، ذکر دلایل حسی، عقلی و وجدانی، استفاده از زبان بدن، تمثیل و...
کلید واژگان: مثنوی, داستان پردازی, مناظره, زبان بدن, اقناع}Advice on audience persuasion in the story of lion and Hunting ground in the book of MasnaviAudience persuasion, as a process used to change the audience attitude and associate him with the speaker's beliefs, is one of the main objectives of the educational mystics texts including the spiritual Mathnawi (Masnavii Ma’navi) of Jalalu'ddin Rumi, Mawlana. Mawlawi all over the Mathnawi has tried to convey the mystical and religious concepts to the audience by resorting different ways of influencing the audience and has benefited from several verbal and nonverbal or mystical and non-mystical tools for this purpose. One of Mawlawi's ways of achieving this goal is to benefiting from the storytelling ways and expressing the under considering concepts in the form of conversation and debate among the characters of the story. Among the beautiful stories of Masnavi that clearly illustrates this theme is the story of Nakhjiran and Lion. Rumi promotes this story in a conversational way and from the language of each of the debate parties using specific methods to satisfy the opposite party, deals with the expression of common beliefs and faiths in the context of strive and trust. In this debate that takes place in two major parts: Debate between Nakhjiran and lion, debate between Rabbit and Nakhjiran; each of the debate parties uses specific ways to satisfy an opponent that most important of it includes: protest to verses and narratives, mentioning the intuitive, intellectual and conscientious reasons, use of body language, allegory and ...
Keywords: Masnavi, storytelling, debate, persuasion} -
نشانه های مورد استفاده ارتباطات مطمینا محدود به زبان (زبان شناسی) نمی شود. بسیاری از مفاهیم به صورت غیرکلامی بیان می شوند. ارتباط غیرکلامی از حوزه های مطالعاتی جدید است که به بررسی و تجزیه و تحلیل پیام هایی می پردازد که افراد با رفتارهای غیرزبانی مانند: حالات چهره، تماس چشمی و ژست ها پیام را منتقل و به درک خواننده از متن کمک می کنند. «پل اکمن» و «والس فریسن» تحقیقاتی گسترده را در زمینه فعالیت های غیرکلامی انجام داده اند که هدف آنان، شناخت بهتر احساسات و رفتار افراد می باشد. آنان فعالیت های غیرکلامی را به سه طریق تحلیل کرده اند که عبارت اند از: 1. منشا 2. رمزگذاری 3. کاربرد. منشا؛ منبع هر عملی است که می تواند (ذاتی، ثابت گونه و آموزش فرهنگی) باشد. رمزگذاری؛ رابطه عمل با معنی آن است که می تواند (قراردادی، تصویری و غریزی) باشد. کاربرد؛ شامل میزان اطلاع رسانی رفتار غیرکلامی است که می تواند (ارتباطی، تعاملی و اطلاعاتی) باشد. این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی بر اساس رویکردهای ذکر شده از «اکمن» و «فریسن» زبان بدن در نهج البلاغه را، اعم از؛ چهره، چشم، دست و حالت های لامسه ، توصیف و مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاصله از تحلیل نمودن نمونه های زبان بدن موجود در نهج البلاغه با نظریه «اکمن» و «فریسن»، نشان می دهد که ظرفیت نهج البلاغه چنان گنجایش دارد که می توان آن را با نظریه های نوین ارتباطات غیرکلامی مورد تحلیل و بررسی قرار داد و منشا «زبان چهره»، که از بسامدی بالا در نهج البلاغه برخوردار است، ذاتی است و به صورت غریزی رمزگذاری شده و کاربرد آنها اطلاعاتی است.
کلید واژگان: نهج البلاغه, زبان بدن, والس فریسن و پل اکمن, منشا, کاربرد, رمزگذاری}The signs in communication are not certainly limited to language. Many concepts are expressed non-verbally. Non-verbal communication is a new field of study that examines and analyzes messages in non-verbal behaviors, such as facial expressions, eye contact, and gestures, which people use to convey the message and help the reader understand it. Paul Ackman and Wallace Frieson have conducted extensive research on nonverbal activities aimed at better understanding people's feelings and behaviors. They have analyzed nonverbal activities in three ways: 1. Source 2. Encryption 3. Application. Source is the origin of every action and can be intrinsic, fixed, and of cultural educational nature. Encryption refers to the relation of action to meaning, and it can be conventional, visual, and instinctive. Application includes the amount of informational nonverbal behavior that can be communicative, interactive, and informational. This research is a descriptive-analytical method based on the approaches mentioned by Ackman and Friesen about body language in Nahj al-Balaghah through which facial expressions, movements of eyes and hands, and tactile gestures are examined and described. The results of analyzing examples of body language used in Nahj al-Balaghah based on Ackman and Frieson's theory show that Nahj al-Balaghah has such a high capacity in terms of body language that it can be analyzed through new theories of non-verbal communication and the origin of "face language", having a high frequency in Nahj al-Balaghah, being inherently and instinctively encoded, and used for informative purposes.Keywords: application, encryption, body language, Nahj al-Balaghah, source
Keywords: Nahj al-Balaghah, body language, Wallace Freesen, Paul Ackman, Origin, application, encryption}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.