به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Cultural changes » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Cultural changes » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدعلی طالقانی، سعید شریفی*، مجتبی شاهنوشی، رضا ابراهیم زاده دستجردی

    مدیریت تغییرات اجتناب ناپذیر فرهنگی در فضای مجازی محل نزاع جریان های قدرت به ویژه نظام شهرت است. دستیابی به تغییرات فرهنگی مطلوب و پایدار نیازمند توجه به الزامات تغییرپذیری است. کم توجهی به این الزامات می تواند فرایند و محتوای تغییرات را تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس هدف مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که تغییرات فرهنگی از طریق شهرت سلبریتی ها در فضای مجازی چه الزاماتی دارد؟ روش مطالعه، پدیدارشناسی توصیفی هوسرلی و مبتنی بر روش کولایزی است و جامعه پژوهش چهره های فعال در عرصه های مختلف علمی، هنر، ورزش و فعالان فضای مجازی هستند. از این میان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند وابسته به معیار تا سطح اشباع داده ها با 16 نفر به عنوان نمونه پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق صورت گرفت. اعتبار پ‍ژوهش از طریق ممیزان بیرونی، بازگشت به مصاحبه شوندگان و توصیف عمیق انجام شد. یافته ها نشان داد الزامات تغییرات فرهنگی از طریق سلبریتی ها در فضای مجازی را می توان در دو سطح کلی ساختاری و محتوایی و در ابعاد شبکه سازی بهینه، کنترل مقاومت ساختاری، تحولات خانواده، سرمایه سازی اجتماعی در قالب الزامات ساختاری و ابعاد جریان سازی فرهنگی، رهبری فرهنگی و توجه به منزلت اجتماعی در قالب الزامات محتوایی قرار داد. نتایج این مطالعه علاوه بر اینکه نقش سلبریتی ها را در تغییرات فرهنگی نشان می دهد، به عوامل تسهیل کننده نفوذ فرهنگ شهرت در جامعه ایران تاکید می کند.

    کلید واژگان: تغییرات فرهنگی, الزامات ساختاری, الزامات محتوایی, فضای مجازی, سلبریتی}
    M.A. Taleghani, S. Sharifi *, M. Shahnoshi, R. Ebrahimzadeh Dastjerdi

    Managing cultural changes in the virtual space is inevitable since it is a place of conflict between power flows, especially the reputation system. Achieving desirable and sustainable cultural changes requires attention to changeability requirements. It means that ignoring these requirements can affect the process and content of changes. Based on this, the purpose of this article is to investigate and answer the question: What are the requirements of cultural changes through the fame of celebrities in the virtual space? The research is based on Husserl's descriptive phenomenology as well as Colaizzi's method (1978). The research population is those who are active in various fields of science, art, sports, and virtual space activism. Semi-structured and in-depth interviews were conducted with 16 people as a research sample using the criterion-dependent purposeful sampling method until the level of data saturation. The data were validated through external auditors, returning to the interviewees, and in-depth descriptions. The findings showed that the requirements of cultural changes through celebrities in the virtual space can be found at structural and content levels: in the dimensions of optimal networking, control of structural resistance, family changes, and social capital building in the form of structural requirements, and in the dimensions of cultural flow, cultural leadership and attention to social status in the form of content requirements. The results, in addition to showing the role of celebrities in cultural changes, emphasize the factors facilitating the influence of celebrity culture in the Iranian society.

    Keywords: Cultural Changes, Structural Requirements, Content Requirements, Cyberspace, Celebrity}
  • محمدسعید ذکائی*

    تحولات ساختاری، ارزشی، تاریخی و جهانی در نیم قرن اخیر در ایران معنا، تجربه و گفتمان های جدیدی را برای جوانی برقرار ساخته اند و آن را به پدیده ای مهم در فهم پویایی های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه بدل ساخته اند. ظهور پدیده جدید جوانی در ایران موقعیت و مناسبات تازه ای را در سیاست فرهنگ و نظام ارزشی و اخلاقی جامعه ایرانی برقرار کرده است. مقاله حاضر با اتکا به پیمایش های بزرگ مقیاس و برخی اسناد موجود به دنبال ارایه تحلیلی از تغییرات در ارزش ها و سبک های زندگی جوانان در ایران معاصر و ترسیم روندها و زمینه های مهم تاثیرگذار بر آن است. سیاست ها، استراتژی ها و تحولات مهمی چون به کارگیری مدل های توسعه غربی، فرایند تفکیک اجتماعی، تلاقی و منازعات گفتمانی و ایدیولوژیک، جنگ تحمیلی، نوسازی های ساختاری، فرآیندهای مربوط به جهانی سازی، رشد تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی نو و بازاندیشی های برآمده از تغییرات نقشی و کارکردی در زیست جوانی، ازجمله زمینه های اصلی تغییر جایگاه جوانی در ایران می باشند. تغییرات فوق علاوه بر آنکه نشانه های زیادی از موقعیت و فرهنگ جهانی جوانی را در خود دارند، با شرایط تاریخی و محلی نیز پیوند داشته و از آن تاثیرپذیری های زیادی پذیرفته اند. درمجموع ارزیابی روند تاریخی تحولات ارزشی جوانان عناصری از تغییر و تداوم را به صورت هم زمان آشکار می سازد.

    کلید واژگان: ارزش های جوانان, سبک زندگی, سیاست فرهنگ, فرهنگ جهانی, تغییرات فرهنگی}
    Mohammadsaeed Zokaei *

    Structural, value, historical and global transformations in the last 50 years in Iran have provided youths with new meanings and experiences and have posed them as an important player for understanding socio economic and political dynamics of Iranian society. Relying on large scale representative surveys conducted in the last decades and also drawing on some historical documents, the present paper aims to present an analysis of changes in contemporary values and lifestyles of Iranian youth and to draw the trends it has gone through. Policies, strategies and important currents like adopting western styles of development, social differentiation, discursive and ideological conflicts, imposed war, globalization, expansion of new information and communication technologies are amongst major backgrounds transforming the status of youth in Iran. While suggesting the impacts of global youth culture, the above changes are also entangled with and influenced by historical and local conditions. In sum, an assessment of historical value transformations simultaneously manifests elements of change and continuity.

    Introduction

    Historical, structural and global transformations in the last 50 years in Iran have provided youths with new meanings and experiences and have posed them as important players in understanding socio economic and political dynamics of Iranian society. The current paper aims to draw a concise picture of youth culture transformations in the last half century in Iran and to explain the major trends according to a comparative analysis some national survey data on selective dimensions of values and lifestyles (reference points, national and religious identifications, leisure styles and participation values).

    Conceptual framework

    The conceptual framework draws on major trends and transformations that have been occurring during 1340 and 1350 {1960-1970}. This period is a time when modern and powerful youth emerges in Iran. The relative establishment of political governance, expansion of commercial ties with the west, an increase in oil revenues, increasing migrations from rural to urban areas, formation of new institutions offering cultural and welfare services to the youth, the expansion of popular culture infrastructures (shopping centers, sport centers, cinemas, parks and recreational centers, public libraries and so on), are amongst the major developments that together boosted youths positions and enabled them to get more involved in the socio-cultural currents of the society.

    Methods

    A systematic review of the both research literature dealing with youths’ values and lifestyles and youth periodicals in 1340 and 1350 along with an analysis of some national surveys conducted in the last four decades have been undertaken. The surveys both relate to those specifically designed for measuring youth attitudes and values (mostly by Iranian National Youth Organization/ Sport Ministry) and those designed for all adult age groups. In the case of the latter, care has been taken to take a sub samples as close to the youth samples as possible (those aged 15 to 29).

    Findings

    The findings rely on the trends of changes in the values and lifestyles of youth on themes and items like family and generational relationships, national-religious values, leisure values and participative values. On generational values, surveys suggest that generational contracts amongst age groups continues to be strong. These is no indication of severe tensions among generations and the relationships amongst youth and their parents instead tends toward mutual understanding and cooperation. The picture, however, is totally different when it comes to the judgements generations make of formal institutions and political officials.
    On religious and national values, the comparison of data suggests that national and religious identity categories are rather exclusively defined by youth. In general, despite the relevance of religious values, the ritual dimensions of religion are less important for youth. Similarly, a growth in nationalistic and cosmopolitan values can vividly be observed from the recent surveys.  
    On leisure styles and values, trends suggest a rapid expansion in (new) media consumption from the 1380 onwards. In fact, digital leisure as the major time use of Iranian youth allow them to complement and compensate for some shortages or constraints they face in real life (particularly for some under privileged groups). On the other hand, social networks have rapidly changed Iranian youths’ leisure tastes, needs and emotional experiences. In spite of some opportunities obtained, excessive reliance on the network tends to deter youth from seeking entertainments requiring more skills and creativity.
    And finally on participative values, the trends amongst Iranian youth are much similar to the global trends. A decline in political trust, a sense of unpredictability towards future and a sense of exclusion negatively affect youths’ tendencies to engage into more participation.

    Conclusion

    Structural, value, historical and global transformations in the last 50 years have turned youth from a marginal and problematic category into a strategic, sensitive and crucial phenomenon in Iran. While suggesting the impacts of global youth cultures, the above changes are also entangled with and influenced by historical and local conditions. Diversities in choices, opportunities, interpretations and representations have provided youth with exceptional opportunities for crossing youth cultural boundaries and choosing personal styles. Fluidity and diversity in the choices and fields of action have potentially created diverse venues of practicing youth. However, cultural values in Iranian society continue to be dominated by structural forces and conditions.

    Keywords: youth values, Lifestyles, culture politics, global culture, Cultural Changes}
  • معصومه طالبی دلیر*، علیخواه فردین، سید هاشم موسوی

    این روزها برخلاف گذشته، برگزاری جشن عروسی در شهرهای بزرگ، کمتر شکلی مشارکتی دارد و مراحل مختلف آن، غالبا، از آغاز تا پایان، به موسسات تجاری سپرده می شود. این شرایط بیانگر آن است که در جامعه امروزی، صنعتی به نام صنعت عروسی در حال شکل گرفتن ‍است و عروسی ها رو به سوی تجاری شدن دارند. هدف این مقاله شناخت ویژگی‍های این صنعت نوپدید در شهر همدان و مطالعه جنبه های مختلف آن است. در خصوص صنعت جشن ازدواج نظریه ها، تحقیقات و دیدگاه های متنوعی وجود دارد که به طورکلی بر کنشگری زنان، مصرف گرایی و تجلی کالایی شدن نظام سرمایه داری تاکید دارند. این دیدگاه ها در مقاله مرور شده اند. روش تحقیق این مقاله، روش کیفی است و داده های آن از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساخت یافته با 16 نفر از شاغلین صنعت عروسی شهر همدان جمع آوری شده است. مفاهیم بنیادین مصاحبه ها سپس با تکنیک تحلیل مضمون استخراج شده و درنهایت تحلیل ها بر پایه نه مضمون محوری ساخت یافته اند. نتایج این پژوهش نشان‍ می دهد که گسترش صنعت جشن عروسی که «تجاری‍شدن» ویژگی برجسته آن است «سوبژکتیویته زنانه» و تقویت فرهنگ «فردگرایی» و «کالا ‍شدگی» را در بردارد و به تضعیف مراسم عروسی محلی می‍انجامد.

    کلید واژگان: جشن عروسی, تجاریشدن, مصرفگرایی, کالاییشدن, تغییرات فرهنگی}
    Masoumeh Talebidalir *, Fardin Alikhah, Sayyed Hashem Mousavi

    These days, unlike the past, the celebration of weddings in major cities has become less participatory, and various stages of it are mostly entrusted to commercial institutions from start to the end. These conditions indicate that in today's society, an industry called the wedding industry is emerging, and weddings are increasingly becoming commercialized. The aim of this article is to understand the characteristics of this emerging industry in the city of Hamedan and study its various aspects. Regarding the wedding industry, there are various theories, research, and perspectives that generally emphasize the women’s agency, consumerism, and the commodification of the capitalist system. These perspectives are reviewed in the article. This article utilizes a qualitative research method, and its data is collected through semi-structured in-depth interviews with 16 individuals working in the wedding industry in the city of Hamedan. The fundamental concepts of the interviews are then extracted using thematic analysis technique, and the analyses are finally structured based on nine core themes. The results of this research indicate that the expansion of the wedding industry, with its prominent feature of "commercialization," encompasses "feminine subjectivity" and reinforces the culture of "individualism" and "commodification," leading to the weakening of local wedding ceremonies.

    Introduction

    The wedding industry is a complex combination of commercial and cultural activities, goods, and services, fundamentally reflecting the cultural attitude towards marriage ceremonies in a consumer society. Modern wedding celebrations, as a standardized and prevalent pattern, have been normalized in many societies and appear natural. Over time, this industry has diversified and evolved to the extent that it has now created a significant consumer market for wedding ceremonies. Wedding celebrations in the city of Hamedan have gradually come under the influence of this consumer market. The central objective of this article is to understand and analyze the elements of the wedding industry in this city. Accordingly, the research questions are:1) What characteristics and features do workers in the wedding industry in Hamedan attribute to this industry?
    2) What social and cultural mechanisms does the commercialization trend of wedding celebrations in Hamedan encompass, and which social trends is it potentially susceptible to?

    Literature Review

    Commercial wedding celebrations have been examined by various researchers from various perspectives, and this article focuses on their concepts and approaches. In summarizing the theoretical literature, the review of these studies reveals that in Western studies on wedding celebrations, concepts of "consumerism" and "individual choice" are frequently emphasized, and this consumer culture is primarily directed towards women in the first place. Additionally, non-Western researchers in their studies have delved into the discussion of imitation and harmony with global wedding patterns and focused on the cultural and social mechanisms of this industry in non-Western societies.

    Methodology

    This article employs a qualitative methodology, utilizing narrative interviews. Researchers conducted semi-structured in-depth interviews with 16 individuals in the wedding industry, focusing on their lived experiences to identify the characteristics and capabilities of the wedding industry in Hamedan. The choice of interviewing individuals in the wedding industry was driven by their deep connection to the industry and their profound understanding of the governing mechanisms in this field. The research field was Hamedan, and the sampling method was purposeful and chain-referral. Interviews continued until the data started to repeat. To ensure not to lose information and narratives and with the participants' consent, the interviews were recorded and transcribed after the interviews. Each interview lasted between 15 to 60 minutes. Furthermore, data analysis in this article follows the thematic analysis method, considering the individual as the unit of observation and analysis, with a focus on fine-grained levels of analysis.

    Results & Discussion

    In this article, the focus is on the study of Hamedan, one of the western cities of Iran. Similar to many geographical regions in Iran, this city has been influenced by the expanding wedding industry, leading to transformations in local wedding ceremonies. Hamedan is a relatively large city with a socio-cultural structure that combines both modern and traditional elements. Additionally, globalization and the culture of global capital consumption have spread in this city, transforming its market and business environment.
    In this article, narratives from 16 individuals working in the wedding industry in Hamedan were explored to understand the characteristics of this industry. Participants identified 9 features based on their lived experiences in the business environment of Hamedan. These features include "Significant and Inevitable Celebration", "Transformation of Collective-Collaborative Rituals", "Commercial and Commodity Complex", "Feminine Consumerism", "Subjectivity, Selectivity, and Choice," "Specialization in Commercialized Weddings", "Risk Mitigation Management", "Aesthetic Recognition of Wedding Ceremonies and Representation of the Best Text", and "Globalization and Cultural Homogenization of Wedding Celebrations".

    Conclusion

    Commercializing wedding celebrations in Hamedan provides opportunities for creating unique social and cultural interactions and poses both opportunities and threats. The wedding industry in Hamedan allows couples, especially brides, to engage in subjectivity, shaping and managing their wedding celebrations according to their desires with the help of industry professionals. The wedding celebration emerges as a social construct, where Hamedani brides assert their agency and organize their identity as the "ideal bride." This industry empowers young Hamedani women, granting them more freedom of choice and agency.
    Moreover, in the past decades, Hamedan's wedding celebrations were based on simplicity, fostering collaborative teamwork and strengthening collective spirit. However, today, the commercialization of these celebrations in Hamedan, in sync with the expansion of consumer culture, reflects more prominently the role of wedding service providers in the community, ultimately imposing exorbitant costs on couples and their families. Furthermore, the commercialization of wedding celebrations in the modern consumer culture of Hamedan has the potential to deepen social divides, increase social comparison, amplify relative deprivation, and ultimately intensify the sense of social inequality.

    Acknowledgments

    This article is derived from a doctoral thesis in cultural sociology at the University of Guilan. The authors express their gratitude to all individuals who participated in and supported this research.

    Keywords: Wedding Celebration, Commercialization, consumerism, Commodification, Cultural Changes}
  • غلامعلی فرج زاده خیاوی، اصحاب حبیب زاده*، علی جعفری، محمد سلطانی فر

    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای نقش رسانه های جمعی و اجتماعی در تغییرات فرهنگی با تاکید بر تعلق به هویت ملی بود. روش تحقیق علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه نوجوانان (13تا 17 سال) شهر اردبیل به تعداد 50000 که از بین آنها 380 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته برای رسانه ها و پرسشنامه استاندارد سلگی و همکاران (1394) برای احساس تعلق به هویت ملی استفاده شد. برآورد روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها از نظر متخصصان و اساتید و برآورد پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که این مقدار برای پرسشنامه ها بالاتر از 0.7 به دست آمد. داده ها از طریق آزمون های t تست و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد رسانه های جمعی و اجتماعی نقش متفاوتی در احساس تعلق به هویت ملی و ابعاد آن (اجتماعی، تاریحی، فرهنگی و سیاسی) در بین نوجوانان دارند (0.01>P). به طوری که احساس تعلق به هویت ملی و ابعاد آن در بین نوجوانانی که مصرف رسانه ای آنان از نوع اجتماعی است کمتر از نوجوانانی است که از نوع جمعی می باشد.  5.7 درصد از تعلق فرهنگی،  7.7 درصد از تعلق تاریخی، 9.7 درصد از تعلق سیاسی و 14.7 درصد از تعلق اجتماعی نوجوانان از طریق تفاوت در اثر نوع رسانه (جمعی و اجتماعی) تبیین می شود. بنابراین نتیجه گرفته می شود که نوع رسانه نقش مهمی در تغییرات فرهنگی نوجوانان در شکل عام و احساس تعلق به هویت ملی در شکل خاص دارد.

    کلید واژگان: تغییرات فرهنگی, رسانه های جمعی, رسانه های اجتماعی, احساس تعلق, هویت ملی}
    GHOLAMALI FARAJZADEH KHIAVI, Ashab Habibzadeh *, Ali Jafari, Mohammad Soltanifar

    The purpose of this research was to compare the role of mass and social media in cultural changes with an emphasis on belonging to the national identity of teenagers. The research method was causal-comparative. The statistical population of the research consists of all adolescents (13-17 years old) of Ardabil city, numbering 50,000, of which 380 people were selected as a sample by cluster random sampling. To collect data, a researcher-made questionnaire for the media and a standard questionnaire by Selgi et al. (2014) were used for the feeling of belonging to the national identity. Cronbach's alpha coefficient was used to estimate the form and content validity of the questionnaires from the experts' and professors' point of view, and the Cronbach's alpha coefficient was used to estimate the reliability of the questionnaires, which was higher than 0.7 for the questionnaires. Data were analyzed through t-test and multivariate analysis of variance (MANOVA) in SPSS software. The results showed that mass and social media play a different role in the feeling of belonging to the national identity and its dimensions (social, historical, cultural and political) among teenagers (P<0.01). So that the feeling of belonging to the national identity and its dimensions among the teenagers whose media consumption is of a social type is less than the teenagers who are of a collective type. 5.7% of cultural belonging, 7.7% of historical belonging, 9.7% of political belonging and 14.7% of social belonging of teenagers are explained through the difference in the effect of the type of media (collective and social). Therefore, it is concluded that the type of media plays an important role in the cultural changes of teenagers in general and the feeling of belonging to the national identity in particular.

    Keywords: Cultural changes, Mass Media, social media, sense of belonging, National Identity}
  • عبدالله بیچرانلو*، المیرا نوری
    در این مطالعه به تغییر در نام گزینی دختران متولد استان تهران در طول نیمه دوم دهه 1390، به مثابه بخشی از تغییرات فرهنگی در جامعه ایران پرداخته شده است. تغییر در عرصه ی نام گزینی در دوره های مختلف نسلی، نشانی از تغییرات فرهنگی بین نسل های مختلف جامعه است. تحلیل ثانویه، روش این پژوهش برای مطالعه و تحلیل آمار های ارایه شده توسط مرکز آمار ایران، سازمان ثبت احوال استان تهران و داده های پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی است. مولفه های مورد مطالعه در این پژوهش شامل سن و تحصیلات مادران و میزان استفاده از رسانه ها بوده است. جامعه ی تحقیق، دختران متولد سال های 1395تا 1399 و مادران آن ها هستند. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین سن، تحصیلات و استفاده از رسانه ها به ویژه اینترنت توسط مادران، با گرایش های فرهنگی آن ها در انتخاب نام برای فرزندانشان همبستگی وجود دارد. در واقع نام های انتخابی توسط مادران جوان و تحصیل کرده از نام های انتخاب شده توسط نسل های پیشین متفاوت است.
    کلید واژگان: فرهنگ نام گزینی, تغییر فرهنگی, گرایش فرهنگی, تحلیل ثانویه, استان تهران}
    Abdollah Bicharanlou *, Elmira Nuri
    Cultural Changes and Naming Girls in Tehran Province in 2010sIn this paper, the girls naming born in Tehran Province at the late of 2010s as a part of cultural changes in Iranian Society has been studied. The girls naming in different generation eras signifies the cultural changes among different generations. Secondary analysis has been applied to study and analyze statistic data presented by Iranian Statistic Centre, Tehran Province organization for civil registration, and data of National Survey of Cultural Goods Consumption. The studied component in this paper includes age, Mother education and rate of media consumption. Research Population includes the girls born on 2016 to 2021 and their mothers. The findings show that the age, education and media consumption of mothers are correlated to their inclination to name their children. The girls` names chosen by young and high educated mothers to name their children are different to the names chosen by previous generations.
    Keywords: cultural changes, naming, girls, Tehran Province, Secondary Analysis}
  • شهلا کاظمی پور*
    طی چند دهه اخیر نهاد خانواده در ایران ، با تغییرات مهمی،. مانند: تغییر در شکل گیری ازدواج و تشکیل خانواده، افزایش سن ازدواج، کاهش میزان ازدواج، افزایش تجرد قطعی، تغییر در دایره همسر گزینی ، تغییر در معیارهای همسر گزینی و تغییر در ایستارهای فرزند آوری روبرو بوده است. بسیاری از صاحبنظران، تغییرات نهاد خانواده  را تنها نتیجه تغییر در وضعیت اقتصادی و ساختار نهادی جامعه ندانسته ، بلکه معتقدند، این تحولات از تغییرات فرهنگی و دگرگونی در روند ارزشها و سنت ها سر چشمه می گیرند.مبنای نظری این پژوهش متکی بر نظریات ایده ای  و نگرشی  است. که بر اساس نظریه تحول فرهنگی و ارزشی اینگلهارت و نظریه وندوکا و لستاق در چارچوب نظریه گذار جمعیتی دوم،  دو جنبه از تغییرات ارزشی و نگرشی در کشور  شامل فردگرایی و ارزشهای خانوادگی  و تاثیر آنها بر دگرگونی در معیارهای  و شیوه های همسر گزینی، نگرش به سن مناسب ازدواج و تعداد فرزند مطلوب، مد نظر قرار گرفته است. داده های مورد نیاز بر گرفته از یافته های دو پیمایش ملی خانواده(1398) و موج سوم ارزشها و نگرشهای ایرانیان (1394) است که به روش تحلیل ثانوی، مورد ارزیابی قرار گرفته اند.یافته های تحقیق نشان داد که میزان فرزند آوری در ایران طی چهار دهه اخیر از میزان باروری در حد طبیعی (1/7 فرزند)، به باروری ارادی و به زیر سطح جانشینی (1.7 فرزند) رسیده و میانگین سن ازدواج پسران و دختران با  حدود 5 سال افزایش همراه بوده است.  ارزشها و نگرش ها در مورد ازدواج و فرزند آوری و میزان فردگرایی در سه نسل جوان، میانسال و مسن تفاوت داشته است. از طرف دیگر نگرش به فرزند دلخواه و سن مناسب ازدواج ، با میزان فردگرایی همبستگی معنی دار دارند. لذا می توان تاثیر عوامل فرهنگی بر تغییرات ازدواج و فرزند آوری در ایران را مورد تایید قرار داد. و  می بایست جهت تجدید نظر در سیاستهای جمعیتی بر عوامل فرهنگی بیشتر تاکید شود.
    کلید واژگان: تغییرات فرهنگی, ارزش ها و نگرش ها, فردگرایی, ارزش های خانوادگی, ازدواج, فرزند آوری}
    Shala Kazemipour *
    In recent decades, the institution of the family in Iran has undergone significant changes. Such as: change in the formation of marriage and family formation, increase in marriage age, decrease in marriage rate, increase in definite celibacy, change in the circle of marriage, change in criteria for marriage and change in childbearing aƫtudes. Many experts do not consider the changes in the family institution as the result of changes in the economic situation and the institutional structure of society, but also believe that these changes stem from changes in the process of values and traditions.The theoretical basis of this research is based on ideological and aƫtude theories. According to Inglehart theory of cultural and value transformation and Ven de kaa and Lasthaeghe theory in the framework of the second population transition theory, two aspects of value and aƫtude changes in the country including individualism and family values and their impact on change in criteria and methods of marriage, aƫtude to the appropriate age for marriage and the desired number of children are considered. The required data are taken from the findings of two naƟonal family surveys (2019) and the third wave of Iranian values and aƫtudes (2015), which have been evaluated by secondary analysis. Findings showed that the rate of childbearing in Iran in the last four decades has increased from normal natural (7.1 children) to voluntary ferƟlity and below the replacement level (1.7 children) and the average age of marriage for boys and girls, has been accompanied by an increase of about 5 years. Values and aƫtudes about marriage and childbearing and the degree of individualism differed between the three generations of young, middle-aged and older. On the other hand, aƫtudes toward the desired child and the appropriate age for marriage are significantly correlated with the degree of individualism. Therefore, the effect of cultural factors on changes in marriage and childbearing in Iran can be confirmed. And more emphasis should be placed on cultural factors to revise population policies.
    Keywords: Cultural changes, values, aƫtudes, individualism, Family Values, Marriage, Childbearing}
  • مریم رفعت جاه*، شایسته شمسایی
    در ایران پس از انقلاب اسلامی، تغییرات چشمگیری در باورها و ارزش های فرهنگی پدید آمد و با فرازونشیب هایی همراه شد؛ تا آنجا که امروزه در بین نسل های گوناگون خانواده شهری، شاهد تفاوت های بارزی از نظر نظام های ارزشی و باورهای دینی هستیم. از این رو برای شناخت چندوچون این تغییرات، جهت گیری ارزش های دینی و انقلابی را در دو نسل از افراد خانواده های مذهبی و انقلابی مطالعه کردیم. روش تحقیق، تلفیقی (کیفی-کمی) و روش گردآوری داده ها، مصاحبه و پرسشنامه است. نمونه مورد مطالعه، متشکل از 40 خانواده است که به شیوه هدفمند، از میان خانواده های مذهبی ساکن خیابان ایران برگزیده شده اند. یافته های پژوهش، نمایانگر وجود تفاوت های نسلی در نوع دینداری افراد موردمطالعه است. در زمینه تغییر وضعیت دینداری، یافته ها نشان می دهد بعد مناسکی، بیش از سایر ابعاد دستخوش تغییر بوده است. با درنظرگرفتن سه بعد اعتقادی، مناسکی و پیامدی مشخص شد میزان دینداری افراد نسل اول بیشتر از افراد نسل دوم بوده است. به علاوه تفاوت بین نسل اولی ها و نسل دومی ها برحسب جنس نیز متغیر و در زنان بیشتر از مردان است. در زمینه رویکرد به انقلاب و نظام، هردو نسل، منتقد فاصله گرفتن نظام از ارزش های اولیه انقلاب و خواهان بازگشت به آن ها هستند، اما نسل دومی ها رویکرد نقادانه تری دارند. همچنین در زمینه رویکرد به نظام، یافته های کمی نشان می دهد میزان اعتماد به نظام سیاسی در هردو نسل اندک، اما در نسل دومی ها کمتر بوده است.
    کلید واژگان: ارزش های انقلابی, پایبندی دینی, تغییرات فرهنگی, تکثر انواع دینداری, نسل}
    Maryam Rafatjah *, Shayesteh Shamsaei
    Following the Islamic revolution of Iran and during the last decades we have been witnessing considerable changes in the value systems and religious beliefs in different generations of urban families. The value orientation of the youth generation could show a landscape of our future society so we tried to investigate this issue. We used the mixed method, interview & questionnaire techniques. Using the purposive method we chose 40 families. The findings show that there are apparent distinctions between the religiousness of the first and second generation. Moreover our findings indicate the behavioral (ritual) aspect of religiousness has been changed far more than the other aspects and overall the religiousness of the first generation has been higher than the second one. The distinction has also had correlation with sex namely among women were more than men. Both generations criticized going away from the initial values of Islamic Revolution and call returning in them but the second generation took more reflexive and critical approach in this regard. Regarding the approach to the political system, both generations had low trust to the governance but the trust of the second generation was lower.
    Keywords: Religious Values, cultural changes, Religiosity, diversity of religiosity, Generation}
  • علی محبی*، علی اصغر کیا

    هدف اصلی پژوهش این است تا همبستگی بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و تغییرات فرهنگی را در چهار حوزه «سرمایه اجتماعی» ، «اعتقادات مذهبی» ، «فرد شدگی» و «هویت» مشخص کرده و جهت تغییرات فرهنگی را با توجه به مدل ارزش های مادی و فرامادی اینگلهارت مشخص نماید. در این پژوهش علاوه بر مطالعه کتابخانه ای، از روش پیمایش نیز استفاده شد. یافته های حاصل از این پژوهش نشان می دهد میزان سرمایه اجتماعی پاسخگویان در حد متوسط است و افرادی که از شبکه های اجتماعی استفاده بیشتری داشتند، سرمایه اجتماعی آنها در حال کم شدن است. در مورد «فرد شدگی» که فرد را به سوی کنش جمعی و آرمان های مشترکی چون حفظ محیط زیست یا ایجاد اجتماع های بشر دوستانه جهت می دهد، مشخص شد با افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی میزن فرد شدگی نیز افزایش می یابد.در مورد «هویت» نیز یافته ها نشان می دهد با افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی، میل به شفافیت هویت در کاربران در حال افزایش است. بر اساس نتایج تحقیق همچنین مشخص شد بین دو متغیر «اعتقادات مذهبی در شبکه های اجتماعی» و «میزان استفاده از شبکه های اجتماعی» رابطه معنا داری وجود ندارد. یافته های پژوهش در مورد «ارزش های مورد توجه در شبکه های اجتماعی» نیز نشان می دهد که کاربران به ارزش های فرامادی تصریح شده در مدل اینگلهارت تمایل بیشتری دارند. این یافته همسو با نتایج پژوهش های انجام شده در دیگر کشورها است و تمایزی بین کاربران ایرانی و دیگر کشورها در توجه به ارزش ها در فضای مجازی دیده نمی شود.

    کلید واژگان: تغییرات فرهنگی, شبکه های اجتماعی, سرمایه اجتماعی, فردشدگی, هویت, اعتقادات مذهبی}
    Ali Mohebbi *, AliAsghar kiya

    The main purpose of this study was to determine the correlation between social media use and cultural change in the four domains of "social capital", "religious beliefs", "individualization" and "identity". Besides, it was attempted to determine the direction of cultural changes according to Inglehart's Model on Materialistic and Post-Materialistic Values. In this study, library study and survey method were used. The findings of this study showed that respondents' social capital was at an average level and those who used social networks were characterized with lower social capital. In the case of 'individualization', which directs the individuals toward collective action and shared goals such as protecting the environment or creating humanitarian societies, it was found that increased level of using social networks led to boosted individualization. With regard to "identity", the findings also showed that increased use of social networks led to more desire for transparency in users. The results also showed that there was no significant relationship between the two variables of "religious beliefs in social networks" and "social media use". The findings of the research on "interested values in social networks" showed that users were more inclined to the Post-Materialistic values stated in the Inglehart's Model. This finding was in line with the results of research conducted in other countries and there was no distinction between Iranian users and foreigner users regarding values in cyberspace.

    Keywords: Cultural Changes, Social networks, Social Capital, Individualization, Identity, religious beliefs}
  • علی محبی*، علی اصغر کیا
    هدف اصلی پژوهش بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر تغییرات و جهت گیری های فرهنگی با توجه به نظریه اینگلهارت است. بر این اساس، پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال بود که؛ شبکه های اجتماعی جهت تغییرات فرهنگی را به سمت ارزش های مادی موردنظر اینگلهارت می برند یا به سمت ارزش های فرا مادی؟ در این پژوهش از روش ترکیبی (تحلیل محتوا و پیمایش) استفاده شد. در بخش پیمایش نگرش های دانشجویان نسبت به ارزش های مادی و فرامادی مدنظر اینگلهارت در شبکه های اجتماعی (در سال 1398) سنجیده شد و در بخش تحلیل محتوا نیز محتوای شبکه های اجتماعی در سال 1398 با ارزش های مادی و فرامادی مدنظر اینگلهارت سنجش شد. نتایج پیمایش در مورد «ارزش های موردتوجه کاربران در شبکه های اجتماعی» نشان داد که 53 درصد دانشجویان به ارزش های فرامادی توجه دارند. یافته های تحلیل محتوا نیز نشان داد که حدود 54 درصد پیام های تولیدشده در سه شبکه اجتماعی توییتر، تلگرام و اینستاگرام دارای ارزش فرامادی هستند. ترکیب نتایج تحقیق نشان می دهد محتوای فضای مجازی منطبق با نگرش های دانشجویان بوده و بیشترین توجه به سمت ارزش های فرامادی است. این یافته ها منطبق با نظریات اینگلهارت است و نشان می دهد سیر فرهنگی کشور همسو با تغییرات فرهنگ جهانی است.
    کلید واژگان: تغییرات فرهنگی, شبکه های اجتماعی, ارزش های مادی و فرامادی اینگلهارت}
    Ali Mohebbi *, Aliasghar Kia
    The main purpose of the study was to investigate the effect of social networks on cultural changes and orientations according to Inglehart's Theory. Accordingly, the research sought to answer the question: Did social networks move the cultural orientations toward Ingelhart's Materialistic values or towards Post-Materialistic values? In the present study, the mixed method (content analysis and survey) was used. In the survey section, students' attitudes towards Inglehart’s Materialistic and Post-Materialistic values were measured in social networks (in 2019). Regarding the content analysis section, the content of social networks in 2019 was measured against Materialistic and Post-Materialistic values considered by Inglehart. Survey results on "user-focused values on social media" showed that 53% of students paid attention to Post-Materialistic values. The content analysis findings also showed that about 54% of the messages generated on the three social networks of Twitter, Telegram and Instagram had Post-Materialistic value. The composition of the research results showed that the content of cyberspace was in line with students' attitudes and most attention was paid to Post-Materialistic values. These findings are consistent with Inglehart's theories and show that the country's cultural course coincides with changes in global culture.
    Keywords: Cultural changes, Social Networks, Inglehart's Materialistic, Post-Materialistic Values}
  • پرهام روشنایی*

    بسیاری از صاحب نظران، تغییرات سیاسی را پیامد تغییرات فرهنگی می دانند. درواقع مبنای بسیاری از بحران های مشروعیت نظام های سیاسی عمدتا متاثر از تغییراتی هستند که در نظام ارزشی جامعه واقع می شود. پرسش اساسی بر سر چگونگی این تغییرات است؟ به عبارت دیگر مسئله این است که اساسا نسبت تغییرات فرهنگی و تغییرات سیاسی چگونه شکل می گیرد و چگونه در ارتباط با تغییرات فوق، تغییرات اجتماعی حادث می شوند؟ پرسشی که پاسخ آن در سیره امام صادق(ع) قابل تحلیل است. در پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای با بررسی شرایط سیاسی حاکم بر عصر امام صادق(ع) و اقدامات حضرت در حوزه تغییرات فرهنگی و نقش آن در متزلزل کردن بنیان مشروعیت حکومت منصور دوانیقی پرداختیم. در این مقاله درمی یابیم که چگونه امام صادق(ع) به وسیله تغییر نگرش و ادراک عمومی جامعه نسبت به مسئله امامت و همچنین احیای فقه شیعه در کانون توجهات قرار گرفتند و این اقدامات چه تاثیری در فضای اجتماعی آن روز نسبت به مشروعیت حکومت منصور ایجاد کرد. این مطالعه تطبیقی به ما کمک خواهد کرد تصویر روشن تری نسبت به «چگونگی» ارتباط تغییرات فرهنگی و تغییرات سیاسی پیدا کنیم.

    کلید واژگان: تغییرات فرهنگی, تغییرات اجتماعی, تغییرات سیاسی, امام صادق, مدیریت ادراک, جنبش اجتماعی}
    Parham Roshanaee *

    Most scholars have recognized political upheavals as the consequence of cultural changes. In fact, the basis of most legitimacy crises in political systems lies in the value system of the society. The major question relates to the nature of these changes. In other words one should explore the proportion of political and cultural changes in relation to each other and then to estimate the ensuing social changes. This article has employed a library study to examine Imam Sadiq's contemporary political conditions and his endeavors to make changes in the existing cultural situation with its role in shaking the foundations of Mansoor Davaniqi's political legitimacy. We also see how Imam Sadiq (pbuh) became the center of attention through setting out to transform the public's view of Imamah and invigorate shia jurisprudence and then we witness their effects on the social conditions of the time in regard to Mansoor's legitimacy. This comparative study can assist us in obtaining a clearer picture of how cultural and political changes are interlinked.

    Keywords: Cultural Changes, Social Changes- Political Changes- Imam Sadiq(pbuh), Management of Perceptiveness, Social Movement}
  • Shahram Yousefifar*, Shahnaz Jangjou Gholenji

    Until the Naserid period, Iranian women clothing was different in and out of the home and was directly influenced by the common moral pattern. Changes in common patterns emerged from Iranians' familiarity with the manner of social presence as well as male and female clothing in the public sphere of western society, from the Naserid period onwards, and has had various effects over time. This process is examined in the present article to answer this question: Between which strata of society and regions of Iran did the change in the style of women's clothing during the period in question occur, and what social and cultural contexts were most effective in this regard? Based on the results of this study, it can be said that due to the increasing social presence of women, the process of fitting their clothing with the requirements of new social relations was within the framework of the ethical order and living patterns of Iranian women. But what happened later in the process of policy-making and implementation of socio-cultural programs by the government has caused ambiguity and numerous damages to this process.

    Keywords: Women's Outerwear, Iranian Women's Clothing, Cultural Changes, Picheh, Rubandeh, Women's Shoes}
  • جبار رحمانی، مهری طیبی نیا *
    توسعه مراکز آموزش عالی، تقاضا و رقابت برای حضور زنان در دانشگاه و زمینه های آگاهی آنها از حقوق خود را افزایش داده است. تجربه فضای دانشگاهی، از طریق ایجاد خرده فرهنگی که در نهاد اجتماعی دانشگاه جریان دارد، با تاثیر بر ساختار فکری، هویتی و شخصیتی زنان، نقش سازنده ای در آگاهی بخشی و برساخت صورتبندی جدید از هویت زنان داشته است. تحول دیدگاهی که منجر به ایجاد هویت بازاندیشانه است؛ هویتی که دائما در خویشتن، بازنگری انتقادی دارد. در این پژوهش با استفاده از رویکردهای مردم نگارانه و تکنیک نظریه زمینه ای به فرایند برساخت هویت جدید زنان با تاکید بر زنان متاهل و شاغل و دانشجو پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که پیامد تحصیلات عالی برای زنان در حین انجام وظایف سنتی و خانه داری، کسب مهارت و بینش هایی متفاوت از گذشته و نظام فکری و ارزشی نو و ترکیبی از نقش های سنتی و جدید است که منجر به بر ساخت هویتی تلفیق شده با خصلت فردگرایی خود مدار و بازاندیش در دو ساختار اولیه و ثانویه شده است که زمینه های تغییر سبک زندگی فردی و اجتماعی آنها را از طریق استراتژی های بازنگری شده فراهم می نماید. از این لحاظ دانشگاه نقش محوری در کارگزاری تغییر را دارد.
    کلید واژگان: هویت زنان, آموزش عالی, دانشگاه ایرانی, تغییرات فرهنگی, هویت مدرن}
    Jabbar Rahmani, Mehri Tayebinia *
    The increasing expansion of tertiary education has led to women’s presence at the universities and has increased women’s awareness about their legal rights. Further, the experience of tertiary education and the university atmosphere can have substantial effects on individuals’ identity. Theoretically, this study is based on an anthropological approach. The results of this study indicate that tertiary education has these consequences for women: achieving and enhancing the non-traditional skills and approaches and modern values, combining traditional and modern gender roles. This leads to develop a new form of identity combined with individualism which provides the potential for changes in both individual and social lifestyle. In such a context, university plays a key role for identity change.
    Keywords: women's identity, tertiary education, Iranian universities, cultural changes, modern identity}
  • محمدعلی چیت ساز، محمد همایون سپهر، امیر مسعود امیر مظاهری*
    در تمامی نقاط دنیا بازار، مفهومی کلیدی بوده و تمامی گفتمان های روزمره و واقعیت های سیاسی را تحت الشعاع خود قرار داده است. به بازار به عنوان یک واقعیت اجتماعی و اقتصادی پیچیده و موضوعی جامعه شناختی نگریسته شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مطالعه ی جامعه شناختی بازار و تاثیر تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر کارکرد بازاریان در سه دهه ی اخیر 80-60 (مطالعه ی موردی بازار قیصریه اصفهان) انجام شده است. این مقاله از نظر نوع هدف یک بررسی کاربردی، از نظر وسعت پهنانگر، از نظر دامنه خرد و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی است. روش تحقیق در این پژوهش روش میدانی با استفاده از تکنیک پیمایش و ابزار جمع آوری داده های پرسشنامه، اسناد و مدارک تاریخی و مصاحبه است. جامعه ی آماری، بازاریان بازار قیصریه ی اصفهان و راسته های منتهی به آن است و حجم نمونه 384 نفر است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تحولات اجتماعی بر کارکرد فرهنگی با ضریب معناداری zبرابر 924 /21 و بر کارکرد سیاسی بازار قیصریه ی اصفهان با ضریب معناداریz برابر026/81 تاثیر مثبت دارد و همچنین تحولات فرهنگی بر کارکرد اقتصادی با ضریب معناداریz برابر149/2 و بر کارکرد اجتماعی با ضریب z برابر832/31 و بر کارکرد فرهنگی بازار با ضریب 792/12تاثیر مثبتی دارد همچنین تحولات اقتصادی بر کارکرد اقتصادی بازار با ضریب z برابر07/68 و بر کارکرد اجتماعی با ضریب 058/6 تاثیر مثبتی دارند اما تحولات اجتماعی بر کارکرد اقتصادی و اجتماعی تاثیر نداشته و نیز بین تحولات فرهنگی و کارکرد سیاسی و تحولات اقتصادی و کارکرد فرهنگی و سیاسی بازار قیصریه تاثیری مشاهده نگردیده است.
    کلید واژگان: بازار, بازاریان, تحولات اجتماعی, اقتصادی, فرهنگی, کارکرد های بازار}
    Mohamadali Chitsaz, Mohammad Homayon Sepehr, Amirmasood Amir Mazaheri*
    All over the world, the market is a key concept which influences both everyday life events and political discourses. The market is considered to be a very complex social and economic phenomenon which can also be studied sociologically. Hence, the present study aimed to investigate the sociology of the market and the impact of social, cultural and economic changes on business functions in the recent three decades of 1360 – 1380 in Qaesarea bazzar in Isfahan. The research population consisted of the businessmen of Qaesarea bazzar in Isfahan and the other markets connected to it. 384 individuals were selected as the sample. The data were collected using questionnaires, historical documents and interviews. The results indicated that social changes have had a positive effect on cultural functions (Z=21/924) and on political functions (Z=81/026). Also, Cultural changes have a positive effect on economic functions (Z=2/149) and on social functions (Z=31/832), and on cultural functions (Z=12/792). Economic changes have a positive impact on economic functions (Z=68/07) and on social functions (Z=6/058).
    Keywords: bazzar, Social changes, Economic changes, Cultural changes, Market Functions, Qaesarea bazzar}
  • علی شمس الدینی*
    فرهنگ به عنوان مجموعه ای از خاستگاه اندیشه، هنجارها، عادات و باورهای جوامع انسانی که ضمن ایجاد قوام و پویایی جامعه؛ بازگوکننده تاریخ و هویت ساکنین یک کشور می باشد، در گذر زمان و با تکیه بر آموزش و ارتباط میان انسانها دائما دستخوش تحول شده است. در این میان باورهای فرهنگی روستانشینان به دلیل داشتن ارتباط محدود با دیگر جوامع و نیز حاکم بودن سنت بر زندگی آنها در طی تاریخ کمتر دچار تغییرات بنیادین گشته است. پژوهش پیش رو با رویکردی کاربردی به بررسی و سنجش عملکرد موسسه قرآنی- فرهنگی بیت الاحزان در تغییرات فرهنگی زنان روستایی دهستان فهلیان از توابع شهرستان ممسنی می پردازد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها تهیه پرسشنامه و مصاحبه می باشد. جامعه آماری شامل 438 نفر از زنان روستایی است؛ که از بین آنها تعداد 120 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شده اند. به منظور تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق، ابتدا پرسشنامه ها کدگذاری شدند، سپس داده های کدگذاری شده به نرم افزار spss انتقال داده شد. جهت سنجش سوالات از آزمون T تک نمونه ای و برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن می باشد که موسسه بیت الاحزان بیشتر در زمینه تربیت و آموزش کودکان موفق بوده است، به طوری که رضایت بیش از90 درصد از زنان نمونه را به همراه داشته است. همچنین در زمینه های برگزاری کلاس های قرآن خوانی، مداحی و نیز برگزاری سفرهای زیارتی زنان روستایی رضایتمندی بالای80 درصد داشته اند. در نهایت با ضریب همبستگی 985/0رابطه معناداری بین برگزاری کلاس ها و جلسات فرهنگی توسط سازمان مردم نهاد بیت الاحزان و ایجاد تغییر نسبی در باورها و ارزش های فرهنگی جامعه زنان روستایی مشاهده گردید.
    کلید واژگان: زنان روستایی, تغییرات فرهنگی, بیت الاحزان, ممسنی}
    Ali Shamsoddini*
    Culture as a set of beliefs, habits of thought on the origin of human societies that create consistency and dynamics of indicate history and society; the identity of the inhabitants of a country can be fitted, on the passing of time and relying on the relationship between human beings and education, constantly undergoing transformation. In the meantime the cultural beliefs of the rural population due to having limited contact with other communities as well as being a ruler, during their life history tradition less change. Research ahead with an approach applied to the review and assessment of the effects of the Cultural Institute of Beytolahzan Quran, cultural changes a bit in Fahlyan rural district of rural women fitted mamasani County functions. Descriptive analytical research methods and data collection tools and interview preparation questionnaire forklift can be fitted. The statistical population consists of 440 persons from rural women, which between them total 120 persons as specified in the sample size. In order to analyze the findings of the research, the beginning of the questionnaire were encrypted, then lift the encrypted data to spss software, data transfer software. For the assessment of single samples T-test questions and to test the hypothesis of lift of Pearson has been used. The results of the research suggest that it is fitted a bit more in the field of Beytolahzan, Institute of education and training has been successful, so children of which more than 90 per cent of women. Also in the context of the Quran classes for reading, discussion, and also hold the pilgrimage have up 80% satisfaction of rural women. Finally, a significant relationship between the correlation coefficient with 0/985 classes and meetings organized by the cultural institution of the people a bit of beytalahzan and make a change in society's cultural values, beliefs, and relative rural women view.and change in relative beliefs and cultural values rural women society.
    Keywords: Rural women, Cultural changes, Religious beliefs, Beytolahzan, Mamasani}
  • حسین ابراهیم آبادی
    فناوری های اطلاعاتی و فضای مجازی برآمده از آن، در حال شکل دادن سپهر جدیدی از مطالعات روان شناختی، جامعه شناختی و فرهنگی مربوط به تاثیر متقابل فناوری، فرهنگ و انسان به طور عام و تعامل فضای سایبر با فرهنگ، هویت و مناسبات انسانی است. مطالعات سال های اخیر این حوزه، دست کم از این وجه قابل تامل می نماید که آیا پیامدها و آسیب شناسی های روانی و اجتماعی فضای مجازی ناشی از سرریز شدن مشکلات و مسائل جامعه و فضای واقعی در فضای مجازی است یا این که چالش ها و آسیب های اجتماعی مورد نظر حاصل رشد و گسترش رسانه های الکترونیکی و فضای مجازی است؟ با این رویکرد، مقاله سعی دارد ضمن توصیف و تبیین تاثیر فرهنگ، جامعه و سنت های برآمده از آن بر فضای مجازی و مناسبات و محتوای درون آن، واز دیگر سو، تاثیر فضای مجازی بر فرهنگ، کنش های اجتماعی، هویت، نگرش ها و رفتارهای فردی و جمعی، بر این نکته تاکید کند که با توجه به سابقه و تجربه کم تعامل انسان با فناوری های اطلاعاتی و فضای مجازی، سخن گفتن قاطع درباره پیامدهای فناوری های اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی عجولانه به نظر می رسد. از این رو پیشنهاد می شود دو اصل در تحقیقات فرهنگی و اجتماعی فضای سایبر مفروض گرفته شود؛ یکی این که، در مطالعات فضای مجازی نباید دچار کژراهه تشخیص اولویت ها شد و به جای پرداختن به موضوعات پایه صرفا به آسیب ها و مشکلات ناشی از فناوری های اطلاعات و ارتباطات روی آورد. دوم این که هم در ابعاد نظری و هم در ابعاد روشی در مطالعات فضای مجازی در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی نمی توان صرفا به نظرگاه و روش های سنتی تکیه کرد و می بایست در نظر و روش و ابزارها، راه های جدیدی در پیش گرفت.
    کلید واژگان: فضای سایبر, فناوری های اطلاعاتی, تغییرات فرهنگی, مطالعات فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی, تعامل انسان و فناوری}
    Hossein Ebrahimabadi
    Information technology and its consequent virtual space are opening up a new sphere in psychological، sociological and cultural studies associated with the mutual effect of technology، culture and human beings in general، and the interaction of cyberspace and culture، identity and human relationships. Recent studies in this field should be examined at least to realize whether the psychological and social outcomes and the pathology of virtual spaces are the result of the overflow of problems and issues of society and the real space into virtual space، and to decide if the challenges and the social problems in question are due to the development and growth of electronic media and virtual space? While describing and explaining the effect of culture، society and their consequent traditions on virtual spaces، relationships and their content، and examining the effect of virtual space on culture، social actions، identity، attitudes and individual and collective behavior، the present article stresses that considering the short history and the little experience of the interaction between human and information technology and virtual space، it seems too soon to speak decisively about the outcomes of information technology and virtual spaces. Therefore، two principles are suggested to be established in cultural and social research on cyberspace. First، in the study of virtual space، priorities should be identified correctly and one should not merely focus on the problems resulting from information and communication technology instead of dealing with fundamental issues. Second، both in the theoretical and the methodological aspects of studies on virtual space، in different social and cultural spheres، one cannot rely merely on traditional theories and method، and new methods، in terms of theory، methodology and tools، should be applied.
    Keywords: cyberspace, information technology, cultural changes, cultural, social studies on virtual space, interaction between human, technology}
  • وحید ریاحی، آرزو عابدینی راد
    برخورد دولت های متمرکز معاصر با عشایر مبنای توسعه ای نداشته و بیشتر رنگ سیاسی دارد. تغییرات جامعه عشایری ایران در دهه های اخیر در جهت اسکان و استحاله، تغییرات فرهنگی، تاخر فرهنگی، تعارضات فرهنگی و حذف خرده فرهنگ ها توسط عشایر اسکان یافته نمود آشکار و بارزی پیدا کرده است. مسایلی از جمله رنگ باختن فرهنگ های باستانی، فراموشی سنت های فرهنگی، بی توجهی به آثار و اثرات فرهنگی و جایگزینی فرهنگ مردمان یکجانشین مواردی است که به نظر می رسد اسکان عشایر به همراه داشته است. مقاله حاضر با هدف بررسی بازتاب های فرهنگی اسکان عشایر در استان کهگیلویه و بویراحمد به بررسی تغییرات فرهنگی عشایر قبل و بعد از اسکان در شهرک های عشایری پاکوه، کلاغ نشین و منصورآباد در استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخته است. در این مقاله از روش تحلیلی توصیفی استفاده شده که در ابعاد زبان و ادبیات و هنر، رسانه، آداب و رسوم و مذهب و نظام ایلی و خویشاوندی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق سه روستای اسکان عشایری کلاغ نشین، پاکوه و منصورآباد و جامعه نمونه شامل 80 سرپرست خانوار می باشد. نتایج پژوهش نشان می دهد که اسکان عشایر، در ابزار، ارزش ها و اعتقادات فرهنگی ساکنان این محدوده تغییراتی ایجاد کرده است. به رغم بهبود نسبی در دسترسی و استفاده از ابزار فرهنگی به ویژه رسانه ها بسیاری از ارزش ها، باورها و نمودهای فرهنگی سابق کمرنگ شده و تحت تاثیر زندگی یکجانشینی، با فرهنگ های شهری و روستایی جایگزین گردیده است. شهرک های اسکان عشایری که در فاصله نزدیک تری از روستاها و یا مراکز شهری قرار گرفته اند، از خدمات فرهنگی بیشتری برخوردار بوده و متاثر از آن، جایگزینی فرهنگی و فراموشی فرهنگ سنتی در میان آنان بارزتر است. با توجه به تغییرات فرهنگی شهرک ها و از بین رفتن خرده فرهنگ ها و باورهای باارزش سنتی، توجه به توسعه فرهنگی و اقداماتی جهت حفظ و تقویت فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها و همچنین احیای فرهنگ باارزش سنتی در این مناطق ضروری می نماید.
    کلید واژگان: اسکان عشایر, تغییرات فرهنگی, کهگیلویه و بویراحمد}
    V.Riyahi, A. Abedini Rad
    Treatment of contemporary Centralized governments with nomads is not based on the developmental perspective but mainly on political one.The changes in tribal community of Iran within the recent decades caused settlement and permutation of these communities, cultural changes; cultural transposition, cultural conflicts and the elimination of subcultures by settled nomads are sensible and obvious. Issues such as abandonment of ancient culture,for getting of cultural traditions and cultural effects, and replacing of the culture of sedentary people are among main effect of settlement of nomads. This paper aims to examine the cultural reflections of settled Nomads in Kohgilouyeh and Boyerahmad Province and variations of these nomads before and after the settlement in Pakūh, Mansūrābād and Kalāghneshīn in Kohgilouyeh and Boyerahmad Province. The method of research applied in this study is based on the descriptive-analytical methods that examine the dimensions of language and literature, art, media, religion and customs and tribal and kinship system. Statistical society shows that Nomads settled down in three villages of Kalāghneshīn, Pakūh, Mansūrābād. Sample society includes 80 households.Based on the findings of this study, the settled Nomads have changed their values and cultural beliefs and of the inhabitants of the said places.Despite therelative improvement in access and the use ofcultural factors - especially the media -many of the past values, beliefs and cultural aspects have been abandoned and replaced due to sedentary living, with urban and rural cultures. Nomads who settle down near the villages or urban centers, have access to more cultural services and in result their own culture is forgotten and replaced by new ones, these cultural changes are prominent among these nomads. Considering the fact that these cultural, traditional and beliefs change among nomad’s communities, it is necessary to pay special attention to these communities in order to maintain and strengthen of cultures and subcultures and revival of traditional culture in these areas.
    Keywords: Nomads settled, cultural changes, Kohgilouyeh, Boyerahmad province}
  • نرگس نیکخواه قمصری، مژگان دستوری
    مجالس عزاداری به عنوان کانونی برای تجسم بعد مناسکی دین در پیوند با زمینه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه دینداران در ادوار تاریخی اشکال گوناگونی به خود گرفته است. این نوشتار بر آن است تا مبتنی بر نظریه های کارکردگرایانه و روش اسنادی و میدانی- مشاهده مستقیم و مصاحبه نیمه ساخت یافته - برحسب نوع هیئت ها، بازنمود تحولات فرهنگی اجتماعی را تا اواخر دهه هشتاد در مراسم مذهبی زنانه شهر تهران به تصویر کشد. مبتنی بر یافته های این پژوهش علاوه بر شکل سنتی و مرسوم مراسم روضه های زنانه که از دوره قاجاریه با شکلی ساده و فارغ از تجملات، ساختار سخنران/ روضه خوان و محتوای روضه با وجه غالب عاطفی، وعظ و توصیه، ادعیه بدون ترجمه و مخاطبانی به طور عمده کم سواد یا بی سواد، هم محلی و مسن رایج بود، از دهه هفتاد به بعد دو گونه هیئت های «عامه پسند» و «معرفت گرا» در میان زنان برخوردار از سرمایه فرهنگی جامعه شهری مدرن رواج یافت. هیئت های عامه پسند در شکل تجملی، پرزرق وبرق و شورانگیز، در ساختار مداح/نوازنده و در محتوا عامیانه و همه فهم و مخاطبانی به طور عمده جوان تر، پایگاه طبقاتی متنوع، سطح تحصیلاتی متوسط و فاقد شغل و هیئت های معرفت گرا در شکل تجملی و پرزرق و برق با میزانی رسمیت بیشتر، ساختار سخنران/ مداح و سخنران/ مداح/ نوازنده، محتوای عقلی، استدلالی و شناختی و مخاطبانی جوان، با تحصیلات عالیه، مشاغل حرفه ای از طبقات اجتماعی بالا، تقاضاهای فرهنگی جدید و متنوع زنان را در پیوند با زمینه فرهنگی جامعه بازنمایی می کنند.
    کلید واژگان: تحولات فرهنگی, مناسک عزاداری زنانه, هیئت های سنتی, هیئت های عامه پسند, هیئت های معرفت گرا}
    Narges Nikkhah Qamsari, Mojgan Dastoury
    Throughout the history the religious gatherings have taken various forms as a center for achieving and manifesting the ritual aspect of religion in connection with cultural, social, and economical background of the believer society. This paper is aimed to indicate the manifestation of Iran socio-cultural changes that had occurred until the late 1980s in the women's ritual rites in Tehran, according to the type of gatherings. This is done based on functionalist theories and by using the documentary method, field study, direct observation, and semi-structured interview. The findings show that in addition to the traditional and conventional forms of women's threnodies that have been commonly held since Qajar era in a very simple way and in eulogist/speaker structure by giving a very emotional speech full of advice, preaches, and un-translated prayer for the old local illiterate or low-literate audience, two other forms of " popular" and "cognition-oriented" gatherings have got prevailing among the modern urban cultured women since 1970s.The popular gatherings are held in a very luxurious and glamorized way and in eulogist/musician structure. As for the content, it is very informal and understandable for all, which is addressed to usually younger, unemployed audience with various social status and average education. In contrast, cognition-oriented" gatherings are held in a splendid luxurious style with more formalities, with eulogist/speaker and eulogist/ speaker/ musician structures. The content is more rational, argumentative, and cognitive. The audience is young and highly educated from high social class and professions. The findings manifest the women's new and various cultural demands in connection with the cultural context of society.
    Keywords: Cultural changes, Women rituals, Traditional religious gatherings, popular gatherings, cognition, oriented gatherings}
  • اعظم راودراد*، مسعود زندی
    با بررسی و مقایسه فیلم های سینمایی قبل و بعد از خرداد 1376 درمی یابیم که مضامین و محتوای اصلی بیشتر فیلم های بعد از این تاریخ در ارتباط با موضوعات زنان است. سوالی که این پژوهش درصدد پاسخ دادن به آن است این است که با توجه به تفاوت سیاست های فرهنگی در دو دوره قبل و بعد از خرداد 76، بازنمایی زنان در سینمای این دو دوره دارای چه تفاوت هایی در مضامین و محتوا می باشد؟
    چهارچوب نظری مورد استفاده در این مقاله نظریه بازتاب در جامعه شناسی هنر است. این نظریه مبتنی بر این فرضیه است که هنر آیینه جامعه و منعکس کننده ویژگی های آن است. روش تحقیق اسنادی و تکنیک مورد استفاده تحلیل محتوای کمی است. فرضیه ما این است که «تفاوت معناداری بین بازنمایی زن در سینمای بعد از دوم خرداد و سینمای قبل از آن وجود دارد».
    یافته ها نشان داد که بازنمایی زن در دو دوره مورد بررسی تغییرات و تحولات چشمگیری کرده است. و این تغییرات در موارد مختلفی چون: میزان حضور زنان در فیلم ها، کیفیت مشاغل، نوع پوشش، طبقه اجتماعی، نوع بهره گیری از محصولات فرهنگی، نوع مهارت های فردی، مضامین دیالوگ ها، میزان تحصیلات، اعتقادات، زبان، مکانیسم حل مشکلات شخصی و خانوادگی و غیره بوده است. نتیجه کلی اینکه تغییر در سیاست گذاری های فرهنگی در سینمای ایران باعث شکل گیری گونه متفاوتی از بازنمایی زن در فیلم های بعد از سال 1376 شده است.
    کلید واژگان: نقش زن, تغییرات سینمایی, تغییرات فرهنگی, گونه شناسی}
    Azam Ravadrad*, Masoud Zandi
    Examination of feature films before and after Khordad the second of year 1997 shows that the content of most movies made after this date is in relation to women subjects. The question that raises here is that considering the difference between cultural politics in the two periods, how representation of women would be different in respect to their contents and subjects. Theoretical framework of this article is the reflection theory in sociology of art. This theory is based on considering art as a mirror, which reflects social characteristics of a given society. The method is documentary using the technique of quantitative content analysis. Our hypothesis is that “there is a meaningful difference between representation of women in two periods before and after Khordad the second”.
    Keywords: Female role, cinematic changes, cultural changes, typology}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال