به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معرفت شناسی » در نشریات گروه « پزشکی »

  • مریم شمسایی*، سید ضیاء الدین تابعی

    زمینه و هدف: 

    یکی از مباحث قابل تامل در بعد مبانی سلامت معنوی از دیدگاه اسلام نسبت میان مبانی معرفت شناختی و سلامت است از این جهت نیازمند ژرف نگری و نظریه پردازی اندیشمندان حوزه دین و سلامت می باشد. در این پژوهش هدف بیان رهیافت الگوی سلامت معنوی بر مبنای ادراکات معرفت شناختی می باشد.

    روش بررسی

    در این پژوهش از روش توصیفی تحلیلی و استنتاجی با بهره بردن ار منابع کتابخانه ای در توصیف مفاهیم، تحلیل و تبیین مسئله استفاده شده است.

    یافته ها

    جهت حصول به پاسخی مستوفا درباب معنای سلامت انسان، بایستی از چشم انداز فلسفی کاملی به انسان نظر نمود که عنایت ویژه ای به کل ابعاد وجودی وی داشته باشد. از آنجایی که اسلام دین توحیدی بوده افزون بر اذعان داشتن به کاربرد حس، تعقل، شهود و اشراق در حوزه های خویش، قرآن و سیره نبوی را به عنوان ماخذ پایدار و بدون خلل در راستای معرفت شناسی به بشر اهدا نموده است. و همچنین اسلام می تواند کل ابعاد وجودی انسان و تمام ابعاد سلامت را در پارادایم دینی تبیین نموده و اثربخشی وضعیت روحی انسان بر سلامت یا بیماری جسم او را بیان داشته و روش های ثمربخشی جهت التیام آلام روحی بیماران عرضه نماید.

    نتیجه گیری

    با نگاه معرفت شناسانه به بدن در می یابیم که جسم مرتبه نازله نفس می باشد. کالبد نفس ،تن است که در آن کالبد تصرف و بدان تعلق داشته و آثار وجودی روح و عالم نفس در این بدن جسمانی پیاده می گردد لذا از دستاوردهای مبانی شناخت شناسانه، روح و نفس انسان است که صحت بدن تابع آن می باشد.

    کلید واژگان: سلامت معنوی, معرفت شناسی, ادراکات}
    Maryam Shamsaii *, Seyed Ziaadin Tabei
    Background and Objective

    One of the topics to be pondered in the aspect of the foundations of spiritual health from the perspective of Islam is the relationship between epistemological foundations and health. For this reason, it requires deep insight and theorizing of thinkers in religion and health. In this research, the aim is to express the approach of the spiritual health model based on epistemological perceptions.

    Methods and Materials: 

    In this research, a descriptive, analytical, and inferential method has been used using library resources to describe the concepts, and analyze and explain the problem.

    Results

    To get a satisfactory answer about the meaning of human health, it is necessary to look at the human being from a complete philosophical perspective, which should pay special attention to all aspects of his existence. Since Islam is a monotheistic religion, in addition to recognizing the use of sense, reasoning, intuition, and illumination in its fields, it has given the Qur’an and the prophetic life a stable and uninterrupted source for epistemology. Also, Islam can explain the whole dimensions of human existence and all dimensions of health in the religious paradigm, express the effectiveness of a person’s mental state on the health or illness of his body, and offer fruitful methods for healing the mental pains of patients.

    Conclusion

    With an epistemological look at the body, we find that the body is the lower order of the soul. The body of the soul is the body to which the body is possessed and belongs, and the existential effects of the soul and the world of the soul are carried out in this physical body, therefore, it is one of the achievements of the cognitive foundations of the human soul and the soul, to which the health of the body is subordinate.

    Keywords: Spiritual Health, Epistemology, Perceptions}
  • صدیقه افکوسی پاقلعه، سید هاشم گلستانی*، سید حسین واعظی
    هدف

    هدف از نگارش این مقاله ، تبیین معرفت شناسی از دیدگاه سهروردی عارف و استخراچ اشارات و نکات تربیتی بر مبنای آرای معرفت شناسی وی می باشد.

    مواد و روش ها

    روش پژوهش تحلیل محتوا بوده و بر این اساس ابتدا معرفت شناسی از دیدگاه سهروردی عارف معرفی شده و سپس نکات تربیتی از آرا و اندیشه های وی اقتباس گردیده است.

    یافته ها

    سهروردی معرفت حقیقی را حاصل وجد و ذوق قلبی و درک شهودی می داند که حصول این معرفت جز از طریق تزکیه و تهذیب ، عنایت الهی و پیروی از شرع امکان پذیر نیست از نظر او گذر از علم الیقین و عین الیقین برای رسیدن به حق الیقین  حد نهایی معرفت است  و ضروریست. تعلیم و تربیت مبتنی بر این نوع معرفت شناسی در کنار آموزش ، نیازمند پرورش انسان با توجه به بعد فطری و قلبی اوست . به طوری که انسان را به خودشناسی و خود ادراکی سوق دهد تا عیب و حسن خویش را شناخته و به رفع یا پرورش آنها بپردازد.

    نتیجه گیری

    طبق این نوع معرفت شناسی تجربه ی شخصی و درونی در یادگیری نقش مهمی دارد .

    کلید واژگان: تربیت, سهروردی, عرفان, معرفت شناسی, معرفت شناسی عرفانی}
    Sedigheh Afkoosi Paghaleh, Seyed Hashem Golestani *, Seyyed Hossein Vaezi
    Purpose

    The purpose of writing this article is to explain epistemology from the point of view of Sohrvardi Aref and extract hints and educational points based on his epistemological views.

    Materials and Methods

    The research method is content analysis, and based on this, first, epistemology is introduced from the perspective of Sohrvardi Aref, and then educational points are adapted from his opinions and thoughts.

    Findings

    Suhrvardi considers true knowledge to be the result of ecstasy and heart's taste and intuitive understanding, which is not possible except through cultivation and refinement, divine providence and following the Sharia. In his opinion, going through the knowledge of al-Iqin and Ain al-Iqin is the ultimate limit of knowledge and it is necessary to reach the right of al-Iqin. Education and training based on this type of epistemology, along with education, requires human development according to his natural and heart dimension. In such a way that it leads a person to self-knowledge and self-perception, so that he knows his faults and virtues and fixes or cultivates them.

    Conclusion

    According to this type of epistemology, personal and inner experience plays an important role in learning.

    Keywords: Education, Suhravardi, mysticism, Epistemology, Mystical Epistemology}
  • یونس جودی، عزیز جوانپور هروی*، توکل کوهی گیگلو

    تمرکز بر مفاهیم ،مهمترین مسیله در فرآیند تربیت از نظر علم آموزی است .عدالت  بامفهومی وسیع و پیچیده خود با مفاهیم و ایده های فراوانی نظیر حق، خیر، برابری، استحقاق، بی غرضی و بی طرفی پیوند دارد و در برخی زمینه ها بالاخص در قلمرو تعلیم و تربیت و اجرای عدالت تربیتی، ارتباط پاره ای از این مفاهیم با واژه عدالت پر رنگ تر می شود. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی وتدقیق در عدالت تربیتی بر مبنای معرفت شناسی عدالت در فلسفه  فارابی می باشد. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی واستنتاج (قیاس عملی) است. بدین معنا که براساس الگوی استنتاجی از قرار گرفتن اهداف و مبانی در کنار هم اصولی استخراج شده است که منجر به اتخاذ روش های تربیتی میگردد. جامعه تحلیل، مجموعه کتاب ها، شرح ها و مقالات پیرامون فلسفه فارابی بوده است که به طور هدفمند بر مبنای مقولات پژوهش نمونه گیری و به صورت عمیق مورد مطالعه قرار گرفته است و داده های حاصل به طور پیوسته همزمان با جمع آوری اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد که فارابی بحث عدالت را در پیوند با دیگر مفاهیم فلسفه اش از قبیل: دین اسلام، نظریات فلاسفه یونان، فضیلت جویی ترسیم مدینه فاضله، مدینه فاسقه، مدینه ضاله، کمال جویی، فطرت، میل به سعادت و... مدنظر قرار می دهد و درصدد ارایه دیدگاهی جامع پیرامون عدالت است. برای پیگیری و تحلیل معرفت شناسی عدالت فارابی نیز به ناچار باید از همین مفاهیم به دیدگاه عدالت  در فلسفه فارابی راه پیدا کرد.

    کلید واژگان: عدالت, عدالت تربیتی, معرفت شناسی, فارابی}
    Yunes Joodi, Aziz Javanpour Harvi*, Tavakkol Koohi Giglo

    Focusing on concepts is the most important issue in the education process from the point of view of learning. Justice, with its wide and complex concept, is connected with many concepts and ideas such as right, good, equality, entitlement, disinterestedness and neutrality, and in some fields, especially in In the realm of education and the implementation of educational justice, the connection of some of these concepts with the word justice becomes more colorful. The purpose of the present research is to examine and verify educational justice based on the epistemology of justice in Farabi's philosophy. The research method is qualitative content analysis and conclusion (practical analogy). This means that based on the inference pattern of putting goals and foundations together, principles have been extracted that lead to the adoption of educational methods. The analysis community has been a collection of books, descriptions and articles about Farabi's philosophy, which has been purposefully sampled based on the research categories and studied in depth, and the resulting data is continuously collected at the same time as the analyzed information and Analysis has been done. The results showed that Farabi considered the discussion of justice in connection with other concepts of his philosophy, such as: Islamic religion, the ideas of Greek philosophers, the pursuit of virtue, the drawing of the utopia, Medina Faseqa, Madina Zaleh, the pursuit of perfection, nature, the desire for happiness, etc. gives and tries to present a comprehensive view of justice. In order to follow up and analyze the epistemology of Farabi's justice, it is necessary to find a way from these concepts to the perspective of justice in Farabi's philosophy.

    Keywords: justice, educational justice, epistemology, Farabi}
  • مریم حاتمی حسین آبادی، نوشین عبدی ساوجیان*، انشالله رحمتی
    هدف

    توجه به مبانی اخلاق برای دستیابی و شناخت دستورالعمل های معین رفتار انسانی، یکی از ضروریات حوزه نظری اخلاق است. مبانی معرفت شناختی از جمله مبانی مطرح در حوزه فرا اخلاق است که به تعیین ملاک های کلی در شناخت احکام و گزاره های اخلاقی پرداخته، منابع و راه های معرفتی را جست وجو و ارزش گذاری می کند. هدف این مقاله جایگاه معرفت شناختی قوانین اخلاقی از نظر استاد جعفر سبحانی می باشد.

    مواد و روش ها

    این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و از نوع کتابخانه ای می باشد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد استاد سبحانی مرام شیعه داشته اند و دو اصطلاح حسن و قبح عقلی و ذاتی به کار برده اند که چرا یک جا عقلی و یک جا ذاتی به کار برده اند باید گفت که ایشان دو جایگاه برای گزاره های اخلاقی تعیین می کنند یک جایگاه وجود شناسی که ایشان معتقدند گزاره های اخلاقی از جایی گرفته شده است و در جایی از هستی می باشند. و اصطلاح ذاتی به کار بردند. و اگر اصطلاح حسن و قبح عقلی می گوید با گروه اشاعره مقابله می کند که اسم این جایگاه معرفت شناختی است عقل درک می کند و می گوید این کار خوب است یا بد. قایق در کنار ساحل میباشد و بچه در آب درحال غرق شدن است شرع عنوان می کند برداشتن قایق بدون اجازه صاحب آن جهت نجات بچه بد است و دزدی محسوب می شود.

    نتیجه گیری

    شیعه می گوید باید اولویت بندی کرد نجات کودک اولویت دارد و سپس از صاحب قایق رضایت طلبید استاد سبحانی طرفدار حسن و قبح عقلی و معتقداست عقل قدرت تشخیص دارد و در معرفت شناسی سبحانی ایشان به عقل اعتقاد صد درصد دارند.

    کلید واژگان: سبحانی, معرفت شناسی, قوانین اخلاقی}
    Maryam Hatami Hoseinabadi, Noushin Abdi Savojian *, Inshallah Rahmati
    Purpose

    Paying attention to the basics of ethics to achieve and understand certain guidelines of human behavior is one of the necessities of the theoretical field of ethics. Epistemological foundations are among the foundations raised in the field of meta-ethics, which determine the general criteria in the recognition of moral judgments and propositions, search for and value epistemological sources and ways. The purpose of this article is the epistemological position of moral laws according to Professor Jafar Sobhani.

    Materials and Methods

    This article is descriptive-analytical and library type.

    Findings

    The results showed that Professor Sobhani had Shiite beliefs and used the two terms rational and intrinsic goodness and ugliness. Why did they use an intellectual place and an intrinsic place? The position of ontology that they believe that moral propositions are taken from somewhere and are somewhere in existence. And they used the term inherent. And if the term "good" and "ugly" says intellectually, it confronts the Ash'are group, which is the name of this epistemological position, the intellect understands and says that this is good or bad. The boat is on the shore and the child is drowning in the water. Sharia states that taking the boat without the owner's permission to save the child is bad and considered theft.

    Conclusion

    Shia says that priority must be given to saving the child and then ask for the consent of the owner of the boat. Professor Sobhani is a supporter of intellectual goodness and ugliness and believes that the intellect has the power to distinguish and in Sobhani's epistemology, they believe in intellect one hundred percent.

    Keywords: Sobhani, Epistemology, Moral Laws}
  • مرضیه پرنیان، علیرضا مختاری*، جلال کلانتری
    هدف

    عقل در حقیقت مهمترین بعد وجودی انسان است که در صورت رشد و شکوفایی، آدمی را از گمراهی نجات می بخشد و به حقیقت هستی می رساند و به صراط مستقیم هدایت می  کند؛ تربیت عقلانی از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و رهبران دینی بوده است و مبانی و اصول متعددی برای فرایند تربیت عقل تعریف کرده اند؛ ضرورت انجام  این پژوهش دستیابی به مفهوم و اصول تربیت عقلانی از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) در تفسیرالمیزان می باشد.

    مواد و روش

    نوع پژوهش بنیادی و روش آن توصیفی - تحلیلی است؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس تعاریفی که از عقل و تربیت در تفسیر المیزان آمده است به روش کیفی مورد اسناد قرار داده شده است.

    یافته ها

    از دیدگاه علامه طباطبایی تربیت مجموعه تدابیر و روش هایی است که استعدادهای بالقوه ی انسان را در ابعاد مختلف به فعلیت در می آورد و عقل یکی از قوای انسانی است که به واسطه ی آن خیر و شر و حق و باطل از یکدیگر تمیز داده می شود. اگر تربیت عقلانی صورت نگیرد، موهبت عظیم و نیروی شگفت عقل در نتیجه ی پیروی از هوای نفس و تسویات شیاطین، مهجور و انسان اسیر حیوانیت خویش می شود و از هر جنبنده ای پلیدتر و خطرناک تر شده و پستی دامانش را می گیرد.

    نتیجه گیری

    اصول تربیت از دیدگاه علامه طباطبایی شامل اصول هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی است؛ بر مبنای اندیشه علامه طباطبایی عقل موهبت الهی به انسان است که دارای دو بعد نظری و عملی می باشد، تربیت پذیری، علم آموزی و غلبه بر هوای نفس و تفکر موجب شکوفایی آن شده و انسان را به سعادت می رساند.

    کلید واژگان: تربیت, تربیت عقلانی, اصول تربیت عقلانی, هستی شناسی, معرفت شناسی, انسان شناسی, ارزش شناسی}
    Marziye Parniyan, Alireza Mokhtari *, Jalal Kalantari
    Purpose

    Intellect is actually the most important aspect ofhuman existence, which, in case of growth and prosperity,saves a person from going astray, brings him to the truth ofexistence, and guides him to the right path; Intellectualeducation has long been the focus of philosophers andreligious leaders, and they have defined several bases andprinciples for the process of intellectual education; Thenecessity of conducting this research is to achieve the conceptand principles of rational education from the point of view ofAllameh Tabatabai (RA) in Tafsir al-Mizan.

    Materials and methods

    the type of basic research and itsmethod is descriptive-analytical; The analysis of informationbased on the definitions of wisdom and education in Tafsir alMizan has been documented in a qualitative way.

    Findings

    From the point of view of Allameh Tabatabai,education is a set of measures and methods that actualizehuman potential talents in different dimensions, and reason isone of the human powers through which good, evil, right andFalsehoods are separated from each other. If rational educationdoes not take place, the great gift and the amazing power ofreason, as a result of following the desires of the soul and thedevils, will be abandoned and man will become a prisoner ofhis animality, and will become more vile and dangerous thanany other living thing, and his depravity will overwhelm him.takes

    Conclusion

    The principles of education from AllamehTabatabai's point of view include the principles of ontology,epistemology, anthropology and values; Based on the thoughtof Allameh Tabatabai, intellect is a gift from God to man,which has two theoretical and practical dimensions.Educability, learning, and overcoming the air of the soul andthinking cause it to flourish and bring man to happiness.

    Keywords: Education, Rational Education, principles of rational education, ontology, Epistemology, Anthropology, values}
  • مهدی عباس زاده، احمد سلامی*
    زمینه و هدف

     دو رویکرد متفاوت را می‌توان در تلقی از معنویت جست‌وجو کرد: رویکرد دینی و رویکرد غیردینی. در دین اسلام، معنویت همواره به عنوان عنصر اصلی در دینداری و تربیت دینی مورد تاکید است، در حالی که معنویت‌گرایی جدید، رسیدن به معنویت را فارغ از دین پیگیری می‌کند. هدف پژوهش حاضر، مطالعه مبانی فلسفی معنویت از نگاه اسلام است.

    روش‌: 

    پژوهش حاضر، با روش توصیفی-تحلیلی، مبانی فلسفی معنویت در تفکر اسلامی را مورد مطالعه قرار داده و با روش مقایسه‌ای، به تفاوت مبانی فلسفی معنویت دینی و غیردینی اشاره کرده است.

    یافته‌ها: 

    معنویت در تفکر اسلامی، قلمرو مربوط به عوالم برتر از ملک و ماده و ناظر به مبدا و معاد عالم است. همچنین این معنویت، ابعاد مختلف وجودی انسان و نیز انواع روابط انسانی را در برمی‌گیرد. در مقابل، گستردگی تجربه معنوی در رویکردهای جدید، به گونه‌ای است که شامل ارتباط انسان با «واقعیت متعالی» به هر شکل می‌شود. نگرش غیردینی به معنویت، تکثرگرایی در معنویت را دامن می‌زند که با محذور جدی معرفت‌شناختی مواجه است.

    نتیجه‌گیری: 

    در هستی‌شناسی معنویت، از منظر اسلامی برای عالم و همه مخلوقات دو ساحت در نظر گرفته می‌شود: ساحت ملکوت و ساحت ملک؛ اما رویکرد غیردینی که معنویت را فارغ از ارتباط انسان با مبدا و معاد جستجو می‌کند، فاقد بنیادهای هستی‌شناختی استوار است. در معرفت‌شناسی معنویت، معنویت اسلامی، انسان را به نحوه خاصی از معرفت می‌رساند که متعلق آن، عالم غیب است و این معنویت در سطح فرد و جامعه، قابل شناخت است؛ اما در رویکردهای اثبات‌گرایانه و علم‌گرایانه افراطی، تنها شناخت تجربی و علمی معتبر است و معنویت چندان قابل شناخت نیست. در ارزش‌شناسی معنویت، سنخ ارزش‌های معنوی که ادیان الهی انسان را بدان فرا می‌خوانند، متفاوت از ارزش‌های معنوی است که رویکردهای غیردینی ارایه می‌کنند.

    کلید واژگان: ارزش شناسی, دین, معرفت شناسی, معنویت, هستی شناسی}
    Mahdi Abbaszadeh, Ahmad Salami *
    Background

    There are two different approaches in perception of spirituality: religious approach and non-religious approach. In Islam, spirituality is always emphasized as the main element in religiousness and religious education. The modern view to spirituality has a trans-religious approach and pursues spirituality regardless of religion. The aim of the current research is to study the philosophical foundations of spirituality from the perspective of Islam.

    Methods

    The current research has studied the philosophical foundations of spirituality in Islamic thinking with a descriptive-analytical method, and has determined the difference between the philosophical foundations of religious and non-religious spirituality with a comparative method.

    Results

    In Islamic thinking, spirituality pertains to the realm beyond the material world and the origin and end of the world. This religious spirituality refers to both the existential dimensions of human, and also to human relations. On the contrary, the extensiveness of spiritual experience in modern approaches is such that it includes any kind of human connection with "transcendental reality". The non-religious attitude towards spirituality, causes pluralism in spirituality that faces serious epistemological limitations.

    Conclusion

    In the ontology of spirituality, Islam considers two domains for beings and all creatures in the universe: the heavenly domain and worldly domain; In contrast, the non-religious attitude, which deals with spirituality without an origin and end, lacks firm ontological foundations. In the epistemology of spirituality, Islamic spirituality brings a person to a special kind of knowledge, which is related to the unseen world, and this spirituality can be acknowledgedat the level of the individual and society. In the positivist and radical scientist approach, on the other hand, only empirical and scientific knowledge is valid, and spirituality is not very recognizable. In the axiology of spirituality, the set of spiritual values that divine religions call to man are mainly different from the spiritual values called for in non-religious spirituality.

    Keywords: Axiology, Epistemology, Ontology, Religion, Spirituality}
  • مژگان محمدی، علیرضا فقیهی*، محمد هاشم رضایی، علی سرور یعقوبی
    هدف

    این پژوهش با هدف تحلیل و مقایسه سبک معرفت شناسی تعلیم و تربیت از دیدگاه مولانا و نظریه پردازان انتقادی و تبیین دلالت های تربیتی آن در آموزش و پرورش انجام گرفته است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه به روش کیفی - اسنادی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را منابع انتشاریافته در حوزه معرفت شناسی تعلیم و تربیت مولانا و انتقادگرایان تشکیل داده است. نمونه پژوهش تا دست یابی به کفایت داده ها تداوم داشته، روش تجزیه و تحلیل داده ها توصیفی - تحلیلی بوده، در این رابطه از مدل کیفی کریپندورف پیروی شده است.

    یافته ها

    نتایج تحقیق حاکی از آن است که در تعلیم و تربیت مولوی تهذیب نفس بر کسب معرفت اولویت دارد. در این سیر معرفتی از قوای حسی، عقلی، ادراکی، شهودی بهره برداری می شود تا متربی به وجود مطلق تقرب یابد. در معرفت شناسی تعلیم و تربیت انتقادگرایان برخلاف مولوی که تعلیم و تربیت را فردی می داند، معرفت شناسی را در بستر اجتماعی جستجو می کنند. آن ها رهایی از سلطه، انتقاد از وضع موجود و بازآفرینی را به عنوان گفتمان معرفت شناسی می دانند.

    نتیجه گیری

    در اندیشه تربیتی مولوی اصالت نفس، عشق به ذات ربوبی و قرب الهی حاکم است، درحالی که در اندیشه انتقادگرایان دگرسازی، تحول اجتماعی، کنش ارتباطی و اصلاح جامعه حاکم است.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, تعلیم و تربیت, مولوی, نظریه پردازان انتقادی}
    Mojgan Mohammadi, Alireza Faqihi*, Mohammad Hashem Rezaei, Ali Sarvar Yaghobi
    Purpose

    This study aims to analyze and compare the epistemological style of education from the perspective of Rumi and critical theorists and explain its educational implications in education.

    Materials and Methods

    This study was a qualitative-documentary study. The research community consists of published sources in the field of education epistemology of Rumi and critics. The research sample continued until achieving data adequacy, the method of data analysis was descriptive-analytical, in this regard, the Krippendorf qualitative model has been followed.

    Findings

    The results of the research indicate that in Rumi's education, self-purification takes precedence over acquiring knowledge. In this epistemological journey, sensory, intellectual, perceptual, and intuitive powers are used to bring the educator closer to absolute existence. In the epistemology of education, critics, unlike Rumi, who considers education as individual, seek epistemology in the social context. They see liberation from domination, critique of the status quo, and re-creation as epistemological discourses.

    Conclusion

    In Rumi's educational thought, the originality of the soul, love for the essence of God and nearness to God prevails, while in the thought of critics, transformation, social change, communication action and reform of society prevail.

    Keywords: Epistemology, Education, Molavi, Critical Theorists}
  • محمود جمالی، محمدرضا سرمدی*، علیرضا فقیهی، محمد سیفی
    هدف

    این پژوهش تحت عنوان «تحلیل تربیتی مختصات معرفت درحکمت متعالیه» با تاکید برتوانمندی و قابلیت ویژه مکتب فلسفی صدرالمتالهین در راستای تولید الگوی تربیتی تعالی بخش، به تبیین معرفت شناختی حکمت متعالیه به عنوان مبانی نظام تربیتی مترقی و استنباط دلالت های تربیتی آن با رویکردی تربیتی پرداخته است.

    مواد و روش ها

    به منظور دستیابی به اهداف پژوهش و ترسیم تربیتی هندسه و نظام معرفت شناسی صدرا، ابتداء عمده ی مسایل اساسی معرفت شناسی حکمت متعالیه توصیف و تبیین شده، سپس برمبنای مباحث معرفت شناسی همچون هویت ومراتب علم، طبقه بندی علوم، منابع وابزارمعرفت، فرایند ومکانیسم تحصیل معرفت، حدود وقلمروعلم وغایت معرفت؛ دلالت های تربیتی ارایه شده است.

    یافته ها

    یادگیری و تربیت دراین پژوهش مبتنی برنگاه تجردی صدرا به علم و نظریه ی اتحاد عاقل ومعقول و وجود ذهنی، به عنوان فرایندی که بین یادگیرنده ی فعال و آن چه آموخته شده یگانگی ایجاد می کند، معرفی شده است.

    نتیجه گیری

    در ادامه ی پژوهش از گستره ی وسیع و جامع معرفت شناسی صدرا وسعت معرفت، لزوم تعمیق دانایی، تولید علم و راه خروج از بن بست های یادگیری وتربیت عقیم به سوی یادگیری پویا ومولدی که منتهی به تحقق غایت ایمانی معرفت می شود، استنباط شده است.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, علم, حکمت متعالیه, تربیت, یادگیری}
    Mahmoud Jamali, MohammadReza Sarmadi*, Alireza Faqihi, Mohammad Seifi
    Purpose

    This study entitled "Educational analysis of the characteristics of knowledge in transcendent wisdom" with emphasis on the special ability of Sadr al-Muta'allehin philosophical school in order to produce a transcendent educational model, to explain the epistemology of transcendent wisdom as the foundations of a progressive educational system and infer its educational implications Has taken an educational approach.

    Materials and Methods

    In order to achieve the goals of research and educational drawing of Sadra's geometry and epistemological system, first the main issues of epistemology of transcendent wisdom are described and explained, then based on epistemological topics such as identity and levels of science, classification of sciences, sources And the means of knowledge, the process and mechanism of acquiring knowledge, the limits and realm of knowledge and the end of knowledge; Educational implications are provided.

    Findings

    Learning and training In this research based on Sadra's abstract view of science and the theory of rational unity and mental existence, has been introduced as a process that creates unity between the active learner and what has been learned.

    Conclusion

    In the continuation of the research from the wide and comprehensive range of Sadra epistemology, the breadth of knowledge, the need to deepen knowledge, the production of knowledge and the way out of barren learning and training deadlocks towards dynamic and productive learning that leads to the realization of faith's knowledge. Inferred.

    Keywords: epistemology, science, transcendent wisdom, education, learning}
  • غلامرضا نورمحمدی *
    زمینه

    دیدگاه غالب در سایر نظام های سلامت، قیاس عقلانی به همراه تجربه است، اما در «نظام جامع سلامت اسلام» با توجه به این که منبع آن، قرآن و روایات است بایستی روش این نظام همان روش وحیانی و روش نقلی با شیوه اجتهادی باشد که در استنباط احکام فقهی رایج است. یعنی همان گونه که مثلا از علم اصول در فهم آیات و روایات در حوزه فقه استفاده می شود از این علم در فهم آیات و روایات در حوزه سلامت نیز بهره گرفته شود. البته در کنار این اجتهاد، تجربه نیز حتما به کار می آید اما تجربه به عنوان معیار تعیین صحت آیات و روایات نیست بلکه تجربه جهت کاربردی کردن موضوع و فهم حکمت آیات و روایات است. پس بر خلاف تجربه های رایج که در آن آزمون و خطا صورت می گیرد تا صحت و سقم یک فرضیه بررسی گردد، در برداشت از آیات و روایات، صحت و دلالت با شیوه اجتهادی و بر اساس معرفت شناسی اسلامی تعیین می گردد. هدف از انجام این پژوهش بررسی روش و منطق تحقیق در «نظام جامع سلامت اسلام» با توجه به منابع دینی است.

    روش

    پژوهش حاضر با استفاده از روشی تحلیلی توصیفی صورت گرفته است. روش تحقیق موجود در نظام سلامت فعلی با «نظام جامع سلامت اسلام» مورد بررسی تطبیقی قرار گرفت.

    یافته ها

    سلامت موضوعی چندتباری است یعنی می تواند در دو قلمرو علوم پزشکی و علوم دینی مورد پژوهش قرار گیرد. پس برای تبیین دقیق مساله چندتباری «سلامت»، نیازمند مطالعات میا ن رشته ای هستیم. روش و منطق تحقیق مورد پذیرش میان رشته ای در «نظام جامع سلامت اسلام»، به کارگیری روش نوین استنباط است.

    کلید واژگان: روش تحقیق, روش نوین استنباط, روش میان رشته ای, معرفت شناسی, نظام جامع سلامت اسلام}
    Gholamreza Noor Mohammadi *
    Background

    The prevailing view in other health systems is rational analogy with experience, but in the "comprehensive health system of Islam" since its source is the Qurchr('39')an and traditions, the method of this system should be the same as the revelatory method and the method of narration with ijtihad method that is common in inference of jurisprudential decrees. That is, just as, for example, the science of principles is used in understanding verses and traditions in the field of jurisprudence, this science should also be used in understanding verses and traditions in the field of health. Of course, along with this ijtihad, experience is definitely used, but experience is not a criterion for determining the accuracy of verses and traditions, but experience is to apply the subject and understand the wisdom of verses and hadiths. Therefore, contrary to the common experiences in which trial and error is done to check the accuracy and precision of a hypothesis, in interpreting verses and traditions, accuracy and signification are determined by ijtihad method and based on Islamic epistemology. The purpose of this study is to investigate the method and logic of research in the "comprehensive health system of Islam" according to religious sources.

    Method

    The present study was conducted using a descriptive-analytical method. By examining religious sources and comparative study of the existing research method in the current health system with the "Comprehensive Health System Of Islam" was examined.

    Results

    Health is a multifaceted subject, it means that it can be studied in two realm of medical sciences and religious sciences. Therefore, in order to accurately explain the multifaceted issue of "health", we need interdisciplinary studies. The accepted interdisciplinary research method and logic in the "Comprehensive Health System Of Islam" is the application of a modern method of inference.

    Keywords: research method, modern method of inference, interdisciplinary method, epistemology, Comprehensive Health System Of Islam}
  • مرجان معصومی فرد*
    هدف

    هدف از پژوهش حاضر بررسی نقدهای معرفت شناسی مکتب سازنده گرایی براساس معرفت-شناسی اسلامی در نظام آموزش ازدور و استلزامات تربیتی آن است.

    مواد و روش ها

    این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به گردآوری اطلاعات کتابخانه ای، شامل شناسایی، مطالعه، طبقه بندی اطلاعات، تجزیه وتحلیل آنها و جمعبندی اطلاعات درخصوص موضوع مورد مطالعه پرداخته و معرفت را در فلسفه اسلام و سازندهگرایی مورد بررسی قرار داده و سپس نقدهای وارد به معرفت شناسی سازنده گرا را بر اساس معرفت شناسی فلسفه اسلامی در نظام آموزش ازدور بررسی میکند.

    یافته ها

    نتایج این تحقیق نشان داد معرفتشناسی سازندهگرا در مواردی مانند نسبیگرایی، شناخت-موقعیتی، تفاوت در منابعشناخت و معرفت قابلاعتماد با معرفتشناسی فلسفهاسلامی تفاوتهای بنیادینی دارد، سپس بر این موضوع تاکید شد که اسلام با بهرهگیری از تعالیم وحی که از طریق قرآن-کریم نازل شده است و از طریق ابزارهای کاملتر، اصیلترین معرفت یا معرفت حقیقی را در نظام آموزشازدور ممکن میکند.

    نتیجه گیری

    پیشنهاد میشود که دستاندرکاران آموزشازدور کشورمان با تکیه بر معرفتی که از آموزه های قرآنی حاصل شده به گونه ای برنامه ریزی نمایند تا علاوه بر همخوانی برنامه های تربیتی با آموزه های اسلام، پویا بوده و موجب فعالیت یادگیرنده جهت کسب معرفت حقیقی تر شود

    کلید واژگان: معرفت شناسی, اسلام, سازنده گرایی, آموزش از دور, نقد}
    Marjan Masoumi Fard*
    Purpose

    The purpose of this study is to investigate the epistemological critiques of school-buildingism based on Islamic epistemology in the distance education system and its educational implications.

    Materials and Methods

    This research uses descriptiveanalytical method to collect library information, including identifying, studying, classifying information, analyzing them and summarizing information on the subject under study and examining knowledge in Islamic philosophy and constructivism, and then Examines critiques of constructivist epistemology based on the epistemology of Islamic philosophy in the distance education system.

    Findings

    The results of this study showed that constructivist epistemology in matters such as relativism, cognitionsituational, differences in sources of knowledge and reliable knowledge is fundamentally different from the epistemology of Islamic philosophy, then it was emphasized that Islam Karim has been revealed and through more complete tools, he enables the most authentic knowledge or factual knowledge in the distance education system.

    Conclusion

    It is suggested that educators from around our country, based on the knowledge obtained from the Quranic teachings, plan in such a way that in addition to harmonizing educational programs with Islamic teachings, it is dynamic and causes the learner to work to acquire more true knowledge.

    Keywords: Epistemology, Islam, Constructivism, Distance Education, Critique}
  • محمد احمدی پور، محسن ایمانی نایینی*، علی محبی
    هدف

    هدف از پژوهش حاضر بررسی تربیت شهروندی و تاثیر آن بر سبک زندگی از دیدگاه شهید مطهری بود.

    مواد و روش ها

    روش پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از منظر جمع آوری داده ها کیفی از روش توصیفی_تحلیلی می باشد. جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش شامل منابع دست اول از قبیل کلیه مطالعات و نوشته های شهید مطهری در ارتباط با تربیت شهروندی یا مولفه های مرتبط با آن و مبانی فلسفی جهت پی بردن به افکار و عقاید شهید مطهری بود. همینطور  منابع دست دوم از قبیل کتب، پایان نامه ها، مقالات و مستندات مرتبط با موضوع پژوهش بود. جهت نمونه گیری از روش سرشماری استفاده شد. به منظور جمع آوری اطلاعات و داده های لازم از روش اسنادی استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش استنتاج نظری و تحلیل منطقی فرارونده، روش تطبیقی و روش انتقادی استفاده شد.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد مبانی تربیتی در الگوی تربیت شهروندی از منظر شهید مطهری عبارتند از: حس کرامت، حس حقیقت جویی، وجدان جمعی و خداخواهی. همچنین نتایج پژوهش نشان داد شهید مطهری ارزش ها را به همه جنبه های تعلیم و تربیت شهروندی تعمیم می دهد و کمال انسان را در کسب فضایل اخلاقی و دوری از رذایل می داند که نشات گرفته از فطرت انسان است.

    نتیجه گیری

    تربیت شهروندی مدنظر شهید مطهری کمال انسان را قرب الهی دانسته و در این راه به تهذیب و تزکیه نفس اهمیت زیادی می دهد.

    کلید واژگان: تربیت شهروندی, هستی شناسی, معرفت شناسی, شهید مطهری}
    Mohammad Ahmadipour, Mohsen Imani Naeini*, Ali Mohebbi
    Purpose

    The purpose of this study was to investigate citizenship education and its impact on lifestyle from the perspective of Shahid Motahari.

    Materials and Methods

    The method of the present study is applied in terms of purpose and qualitative in terms of descriptive-analytical method in terms of data collection. The statistical population in this study included first-hand sources such as all studies and writings of Shahid Motahari in relation to citizenship education or related components and philosophical foundations to understand the thoughts and ideas of Shahid Motahari. There were also second-hand sources such as books, dissertations, articles and documents related to the research topic. Census method was used for sampling. Documentary method was used to collect the necessary information and data. In order to analyze the data, theoretical inference method and transcendental logical analysis, comparative method and critical method were used.

    Findings

    The findings showed that the educational principles in the model of citizenship education from the perspective of Shahid Motahhari are: sense of dignity, sense of truth-seeking, collective conscience and God-seeking.

    Conclusion

    The results showed that Shahid Motahari generalizes values ​​to all aspects of citizenship education and considers human perfection in acquiring moral virtues and avoiding vices that originate from human nature. Therefore, the education of citizenship considered by Shahid Motahhari considers human perfection as nearness to God and in this way attaches great importance to self-purification and cultivation

    Keywords: Citizenship Education, Ontology, Epistemology, Shahid Motahari}
  • صبا حسنوندی، شیرین قاضی *، مرتضی منادی، مسعود زمانی مقدم

    گسترش علوم و فنون از سویی و رشد تفکر انتقادی از سوی دیگر همواره این سوالات را به ذهن متبادر ساخته است که چگونه گاهی دانش در قالب شعار باقی می ماند و چگونه گاهی این دانش به بخشی از رفتار درونی تبدیل می شود؟ چگونه دانش و اطلاعات فراگرفته شده در محافل رسمی و دانشگاهی به شکل عمل و رفتار مولد تبدیل می شود؟ از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی این فرآیند با رویکرد کیفی و با روش تحلیل محتوا و مصاحبه نیمه ساختار یافته با پزشکان است. نمونه ها با استفاده از نمونه گیری هدفمند و نمونه گیری نظری انتخاب شدند و تعداد نمونه ها با مصاحبه با 8 نفر از پزشکان متخصص به اشباع رسید. با تجزیه و تحلیل مصاحبه ها مقولاتی به عنوان عوامل دخیل در عدم تبدیل دانش به شناخت نزد پزشکان مطرح شدند که عبارت اند از: تامین نیازهای مالی پزشکان، تغییر نگاه افراد تحصیل کرده، گسترش و فراگیری علم آموزی در معنای سطحی، فاصله گرفتن از امور اخلاقی و معنوی، باز بودن بستر جامعه برای رشد زیاده خواهی و فردگرایی شدید، بی هویتی و سردرگمی تحصیل کرده ها از هدف فراگرفتن دانش، نبود الگوهای اخلاقی و علمی مناسب در دانشگاه. با توجه به این مقوله ها، تبدیل دانش و شناخت تنها در گرو حضور در محافل دانشگاهی و موقعیت های رسمی دانشگاهی نیست، بلکه مجموعه ای از شرایط لازم است جهت تبدیل دانش به شناخت سهیم شوند.

    کلید واژگان: دانش, شناخت, سبک زندگی, معرفت شناسی, پدیدار نگاری}
    Saba Hasanvandi, Shirin Ghazi, Morteza Monadi, Masoud Zamani

    Developing of sciences and techniques and along with developing of critical thinking, this question had been emerge that how sometimes knowledge remains in frame of slogan and how sometimes this knowledge change as internal behavior? How educated knowledge and informations in formal and informal circles changes as productive practice and behavior? Therefore, the aim of present study was to investigate these processes with qualitative method, by content analysis and semi- structural interview with physicians. Samples were selected using purposeful and theoretical sampling, and the number of samples was saturated by interviewing 8 specialist doctors. Analysis of interviews showed themes as involved factors in lack of changing knowledge to cognition in physicians included of providing financial needs of educated individuals, changing of attitudes of educated individuals, developing and extension of learning of sciences in surface meaning, take distance from ethical and spiritual matters, opening setting for developing severe desire and individualism, lack of identity and frustration of educated students on the purpose of learning, lack of ethical and academic patterns in university. Regarding to these themes, changing knowledge and cognition isn't related to be present in academic circles and formal circumstances, but also a set of conditions are necessary to change knowledge to cognition.

    Keywords: Knowledge, Cognition, Life style, Epistemiology, Psychoanalysis}
  • غلامرضا نورمحمدی*
    مقدمه و هدف

    مساله هدفمندی سلامت جسمی مساله ای قابل تامل است. تاکنون دیدگاه های گوناگونی درباره هدف سلامت جسمی مطرح شده است و اهداف متنوع مادی و معنوی برای آن بیان شده است. نگاه ویژه اسلام، تعیین هدف معنوی و الهی برای سلامت جسمی انسان است. از نظر اسلام، سلامت جسمی هدفی فرامادی دارد تا بستر لازم برای تحقق و شکوفایی سلامت تمام ابعاد و رسیدن به کمال نهایی وی و قرب الهی را فراهم سازد و می توان این هدف الهی را غایت سلامت جسمی قلمداد نمود.

    مواد و روش ها

    روش مطالعه دراین پژوهش، توصیفی و تحلیلی بر اساس رویکرد کتابخانه ای بوده است که با مراجعه به متون دینی و علمی انجام شده است و اطلاعات به دست آمده دسته بندی و مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است.

    یافته ها

    بر پایه جهان بینی و انسان شناسی خاص اسلام، توصیف و تحلیل ویژه ای از «سلامت» و اهداف آن ارایه نموده است. در نظر اسلام، سلامتی و توانایی جسمانی در اسلام یک هدف نهایی محسوب نمی شود، بلکه هدفی واسطه ای و وسیله ای برای هدف های والاتر است.

    نتیجه گیری

    توجه به اهداف سلامت جسمی مد نظر دین اسلام علاوه بر تاثیرگذاری بر سلامت فرد و جامعه می تواند برای سیاست گذاران، برنامه ریزان و مجریان حوزه سلامت نیز مفید واقع شود.

    کلید واژگان: نگرش, معرفت شناسی, اهداف سلامت جسمی, ابعاد سلامت, اسلام}
  • سید مهدی موحد ابطحی، محمود باباییان، مهدی برهانی، محمدرضا حاجی حیدری، احمد رضا شریفی علون آبادی، محمد مظاهری، مریم یاوری، مهین الصاق، پیمان ادیبی*

    طب سنتی ایرانی نظام جامع طبی است که به نوعی از پزشکی کنونی متمایز می باشد. پاسخ به این پرسش که چرا و چگونه طب سنتی ایرانی نظام پزشکی جامعی محسوب می شود، نیازمند تبیین بنیان های فلسفی طب سنتی در حوزه هایی است که با دانش پزشکی و با حرفه ی طبابت یا عمل بالینی مرتبط باشند. این مقاله با رویکردی منطقی و فلسفی (و نه رویکردی تاریخی) به تحلیل «استدلال علمی» در طب سنتی ایرانی می پردازد که نتایج آن در حوزه ی فلسفه ی پزشکی (به عنوان یکی از فلسفه های مضاف) جای دارد. تفاوت نظام فکری حاکم بر طب سنتی و پزشکی نوین، نحوه ی رویکرد به انسان، حیات و سلامت، شناخت مفاهیم بنیادین مانند سلامت و بیماری و درمان، نظریه پردازی دانش طبی و به کار گیری استدلال قیاسی یا استقرایی از جمله مباحثی هستند که این مقاله به آن ها می پردازد. در این مقاله سعی گردیده است تا نشان داده شود که چگونه نظام فکری طب سنتی ایران بر اصول تشخیص، منطق تصمیم گیری بالینی، سطوح مختلف تدبیر بیماری، فرضیه سازی و آزمون فرضیه در تجارب بالینی تاثیر گذاشته است.

    کلید واژگان: طب سنتی, فلسفه ی پزشکی, معرفت شناسی, استدلال علمی}
    M. Movahed Abtahi, M. Babaeian, M. Borhani, M.R. Hajiheidari, A.R. Sharifi Olounabadi, M. Mazaheri, M. Yavari, M. Elsagh, P. Adibi

    Traditional Iranian Medicine (TIM) is a comprehensive medical system، which is different from the modern medicine in various aspects. To find out why the TIM is considered a comprehensive medical system، the philosophical foundations of the TIM in the fields related to medical sciences، medical profession، and clinical practice should be defined. In this paper، with a rational and philosophical (rather than historical) approach، we have addressed scientific reasoning in the TIM، with the results related to the field of medical philosophy (as one of the second-order philosophies). The thinking system of TIM and modern medicine are different in their approach to man، life، and health; definition of basic concepts such as health، disease، and treatment; theorizing the medical sciences; and employment of comparative and deductive logics. The current paper addresses these topics. In the paper، we have attempted to demonstrate how the thinking system of the TIM has influenced principles of diagnosis، rational of clinical decision making، different levels of disease treatment، and evaluation of a hypothesis in clinical experiences

    Keywords: Traditional medicine, Medical philosophy, Epistemology, Scientific reasoning}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال