به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بیداری اسلامی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « بیداری اسلامی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • احمد زارعان، آرش سعیدی راد*

    تحولات کشورهای عربی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، که در سال 2010 آغاز شد و در سال 2011 به اوج خود رسید و به «بهار عربی» یا «بیداری اسلامی» معروف شده است، توجه اغلب پژوهشگران و کارشناسان مسائل سیاسی را در مورد علل، زمینه ها، ماهیت و فرجام این تحولات به خود جلب کرده است. بررسی های اولیه نشان می دهد این تحولات ناشی از نارضایتی عمیق مردم کشورهای عربی منطقه از ناکارآمدی، فساد و بی عدالتی سیستماتیک و نهادینه شده در نظام ساختاری و کارگزاری دولت های متبوع خود بوده است. بر این اساس، این پرسش مطرح می شود که ناآرامی های اجتماعی و اعتراض های مردمی سال های 2010 و 2011 در کشورهای عربی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا چه تاثیری در روابط دولت و جامعه داشته است؟ در راستای پاسخ به این پرسش، داده ها با مراجعه به منابع کتابخانه ای و برخط گردآوری و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی بررسی و تحلیل شده اند. یافته ها نشان می دهد بر اساس رهیافت قرارداد اجتماعی، ملت های منطقه در اعتراض های گسترده و دامنه دار خود، به دنبال انعقاد قرارداد اجتماعی جدیدی بودند که بر اساس آن، منافع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هویتی آنها تامین شود. دولت های منطقه در مواجهه با این اعتراض ها طیف متنوعی از سیاست های کنترل و مهار را اتخاذ کردند؛ اما در نهایت دولت های مصر، تونس، لیبی و یمن سقوط کردند و در سوریه، اردن، بحرین و عربستان سعودی سیاست ها و راهبردهای کنترل و مهار اعتراض ها با موفقیت همراه شد. در نهایت، هیچ یک از حرکت های اعتراضی به تجدید قرارداد اجتماعی موجود و شکل گیری قرارداد اجتماعی جدید منجر نشد. از آنجا که علل و زمینه های اعتراض های مردمی در سال های 2010 و 2011 کماکان در کشورهای مورد مطالعه وجود دارند پیش بینی می شود این کشورها شاهد امواج جدیدی از اعتراض های مردمی در آینده باشند.

    کلید واژگان: بهار عربی, بیداری اسلامی, قرارداد اجتماعی, دولت, جامعه}
    Ahmad Zarean, Arash Saeedirad *

    The developments in the Arab countries of West Asia and North Africa, which began in 2010 and reached its peak in 2011 and became known as the Arab Spring or Islamic Awakening, have attracted the attention of most researchers and experts in political issues regarding the causes, contexts, nature, and outcome. These developments have attracted attention. Preliminary investigations show that these developments were caused by the deep dissatisfaction of the people of the Arab countries in the region towards the inefficiency, corruption and systematic and institutionalized injustice in the structural system and agency of their respective governments. The main goal of these protests, which started due to the chronic inefficiency and systematic and institutionalized corruption in the Arab governments, was to change the nature and shape of the relationship between the society and the state in such a way that social power can have a decisive effect on social power, not a situation in which power The political system determined the entire relationship of the social system. These protests faced the reaction of Arab governments and led to the overthrow of political systems in Tunisia, Egypt, Libya and Yemen. But in Syria, Jordan, Bahrain, and Saudi Arabia, due to the successful adoption and implementation of policies and strategies to manage and contain the crisis, popular protests did not lead to the fall of the government in these countries. Since these crises in this region will affect the security of other actors in the region, it is necessary to address this issue, therefore, in this article, we set our goal to know the current relations between the society and the government in the countries of West Asia and North Africa and to Looking for an answer to this question: "What effect did the social unrest and popular protests of 2010 and 2011 have on the relations between the government and society in the Arab countries of West Asia and North Africa?" This article has used the descriptive-analytical method to answer the research question and to collect data from library and online sources. In this article, social contract theory is used as a theoretical framework. It should be noted that the scope of the research is limited to the countries of Tunisia, Egypt and Libya in North Africa and Yemen, Jordan, Libya, Syria and Saudi Arabia in West Asia. Street protests have become the main way for people to achieve their demands and fight against corruption, injustice and inefficiency in the region of West Asia and North Africa. In the last decade, political-social dissatisfaction and demands for justice have been the driving force of many protest movements in the region of West Asia and North Africa. If we consider the three factors of corruption, inefficiency and injustice as the causes of protests in the region of West Asia and North Africa, considering the existence of these three factors in all the studied countries and even the deterioration of the situation of these factors, it should be said that these factors, The remaining factors of popular protests are also considered and the roots and grounds of protest still exist. In the countries under review, the unemployment rate is high, especially among young people. Meanwhile, the young population in these countries (except Lebanon) is increasing. The population explosion will exacerbate the problem of youth unemployment. Meanwhile, the governments under review have not yet been able to create adequate and adequate job opportunities for young people or improve living conditions for large sections of the population. In addition, public infrastructure, health care, medical, educational and transportation services are not in good condition in these countries. Therefore, the increase in the rate of poverty, unemployment and the spread of inequalities, the feeling of marginalization, injustice and hopelessness are deeply rooted among the people of the countries under review. Widespread corruption and more importantly, the emergence of the perception and feeling of the existence of widespread corruption in the people has led to the increasing mistrust of the society towards the government and government institutions and the emergence of widespread or scattered protests. While social unrest in many societies can lead to the modification or renewal of the social contract, the unrest in West Asia and North Africa did not lead to changes in the relationship between society and the state. The studied governments prevented the conclusion of a social contract between the government and society by suppressing protests or creating relative prosperity or a combination of the two. In some countries such as Lebanon, Iraq and Jordan, governments tried to prevent structural changes by sacrificing agents and changing them in a targeted and controlled manner. In countries such as Tunisia and Egypt, although the bureaucratic system collapsed through nationwide popular protests, the structures remained intact and caused the return of bureaucrats loyal to the previous order. The governments of Saudi Arabia and Bahrain, by adopting the twin policy of repression and creating relative prosperity, prevented the change of structures and agents. In Libya and Yemen, although the structures and agents changed in tandem, due to foreign intervention and internal divisions, a new social contract that would lead to the establishment of an inclusive government was not practically concluded. In Syria, after suppressing protests in its early days, the government promised to reform the existing social contract and changed the country's constitution. But extensive foreign intervention and the presence of takfiri extremists from all over the world failed the reform process. Considering that, on the one hand, due to social protests in the eight studied countries, a new social contract has not been formed between the society and the government, and on the other hand, there are still structural and operational problems in these countries, such as corruption, inefficiency, injustice, etc. It is predicted that popular protests will rise again in the studied countries in the future. In fact, the causes of protests and unrest that ignited the studied countries in 2010 and 2011 are still there, and these countries are susceptible to a new round of popular protests.

  • محمدمهدی پرویزی*، سید جلال دهقانی فیروزآبادی، هادی جمشیدیان، بهرام اکبری

    بیداری اسلامی"استمرار نبوت و امامت" و پا نهادن اسلام به مرحله عمل برای ظهور تمدن اسلامی است. مسیله اصلی پژوهش "ارایه راهبردهای جمهوری اسلامی در قبال بیداری اسلامی" است. روش تحقیق بر مبنای ماهیت"کیفی" و از حیث داده ها"توصیفی- تحلیلی" و هدف تحقیق کاربردی است. از روش سوات «SWOT» برای ارایه راهبرد استفاده شده و تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش میانگین رتبه ای و با آزمون فریدمن و نرم افزار «SPSS» انجام شده و روایی یافته های تحقیق با آزمون آلفای کرونباخ صورت گرفته است.یافته های تحقیق از 57 خبره در حوزه بیداری اسلامی نشان می دهد: "توسعه پارادایم کربلا و فرهنگ عاشورا"، "بومی سازی نظام الگوی اسلامی برای جهان اسلام و مستضعفین"، "ایجاد ظرفیت زیرساختی برای دسترسی به «اینترنت اسلامی»"، "کادرسازی رهبران محلی"، "وحدت حول آرمان فلسطین"، "توسعه تعاملات اجتماعی با عامه مسلمانان و محرومان"، "تغییر، تعدیل یا اصلاح رویکردهای التقاطی، افراطی و تفریطی جریانات تکفیری شیعه و سنی"، "تقویت خودباوری، استقلال خواهی و دین مداری"، "سازمان دهی نهضت علمی در جهان اسلام"، "مقابله با ناتوی صهیونیستی در مهندسی افکار مسلمانان"، "افشاء نفوذ اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و صهیونیست بر ممالک اسلامی" از جمله راهبردهای مناسب در قبال بیداری اسلامی است که باید با اتکاء بر تعامل مستقیم با "عامه مسلمانان و مستضعفان" محقق گردد

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, بیداری اسلامی, مستضعفین, نظریه مقاومت, راهبرد}
    MoahammadMahdi Parvizi *, Seyed Jalal Dehghani Firoozabadi, HADI JAMSHIDIAN, Bahram Akbari

    Islamic Awakening is the continuity of “Prophecy/Imamate" and their emergence as a civilization. The research method is "qualitative" based on "descriptive-analytical" data. Objective is applicative and developmental. Data collection was done with library/field methods. SWOT was used for desired strategy. Data analysis was performed via mean-rank method using Friedman test with SPSS and the validity of the research was measured by Cronbach's alpha. The research findings are the result of interviews/questionnaire by 57 Islamic awakening experts: "Karbala paradigm/Ashura culture", "Localization of the Islamic model for the Resistance, the Islamic World and The Oppressed", "Development of technical and infrastructural capacity for Islamic Internet”, “Staffing of local leaders", "Creating unity for Palestinian", "Developing social interactions of the Resistance Front with Muslims/Oppressed", "Correcting the eclectic, extremist and sectarian approaches of Shiites/Sunnis", "Strengthening Muslim world against Infidelity”, "Organizing Scientific Movements in the Islamic World", "Confronting the Cultural NATO/International Zionism in Engineering of Muslim Beliefs", "Exposing, Intelligence Influence of the US, UK and the Zionist Regime over Islamic countries” ; are among the desired strategies within the framework of "Resistance Theory "; and They rely on interaction with" Muslims and The Oppressed”. Keywords: Islamic Revolution, Islamic Awakening, The Oppressed, Theory of Resistance, Strategy.

    Keywords: Islamic Revolution, Islamic Awakening, The Oppressed, Theory of Resistance, strategy}
  • قادر قادری*
    بیداری اسلامی به مجموعه تحولات فکری، اجتماعی و سیاسی جوامع اسلامی در جهت بازگشت به حاکمیت قرآن و ارزش های اسلامی در زندگی سیاسی و اجتماعی و ساخت تمدن اسلامی اطلاق می شود. موج بیداری اسلامی در اثر حرکت مصلحان بزرگ دینی ابتدا در مصر شکل گرفت، سپس در سایر کشورهای عربی و اسلامی گسترش یافت و امروزه تاثیرات آن در سطح بین المللی مشاهده می شود. مصطفی صادق الرافعی، شاعر و نویسنده متعهد مصری است که همگام با آغاز بیداری اسلامی در مصر، با پرداختن به مسائل مهمی چون: تهذیب و تربیت جوانان، ضرورت آگاهی بخشی امت مسلمان، مقاومت و مبارزه در برابر استعمارگران، تبدیل به نماد بیداری اسلامی شد. بیشتر قصاید رافعی در حوزه بیداری اسلامی و در قالب طرح مباحث گوناگونی مانند: انتخاب اسلام به عنوان ایدئولوژی مبارزه، تلاش برای دست یابی به حکومت اسلامی، تاثیر اسلام بر حیات سیاسی جنبش های اسلامی، عشق به وطن، شکایت از ستم حکمرانان، مخالفت با سلطه گران و دعوت به آگاهی بخشی است. (مسئله) این پژوهش که با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده (روش) به این نتیجه رسیده است که شاعر برای گسترش و پویایی جنبش بیداری اسلامی و نهادینه کردن آن به عنوان یک عامل تاثیرگذار برای مقابله با استعمارگران و رفتارهای هنجارشکنانه آنان، از مولفه های مختلف بیداری اسلامی ازجمله مباحثی چون تهذیب و تربیت نسل جوان، اعتمادبه نفس و ایمان به خدا، تاکید بر جدیت و پشتکار، وجوب دانش افزایی و خدمت به وطن، تاکید بر عمل گرایی، تلاش برای بیداری جامعه به ویژه زنان، یادآوری مجد و عظمت گذشته، توکل به خدا و امید به پیروزی، تعقل و بصیرت و دوراندیشی استفاده می کند و طرح چنین اندیشه هایی را برای مقابله با استعمارگران ضروری می داند. شاعر با پرداختن به این موضوعات که ریشه در دین دارند، تعهد دینی و دین سیاسی خود را به جامعه اسلامی و بیداری آن نشان می دهد. (یافته ها).
    کلید واژگان: شعر معاصر عرب, مصر, بیداری اسلامی, مصطفی صادق الرافعی}
    Qader Qaderi *
    Islamic awakening refers to the set of intellectual, social and political developments of Islamic societies in the direction of returning to the rule of the Qur'an and Islamic values in political and social life and the building of Islamic civilization, then it spread in other Arab and Islamic countries, and today its effects can be seen at the international level. Mustafa Sadegh Al-Rafi, a committed and revolutionary Egyptian poet and writer, Rafi's poems are in the field of Islamic awakening and in the form of various political and social topics such as: choosing Islam as the ideology of struggle, trying to establish Islamic government, the, opposition dominant groups and calling for promoting awareness. (Question) The present research, conducted with the descriptive-analytical method and using library sources (method), came to the conclusion that the poet, in order to expand and promote the Islamic awakening movement and institutionalize it as an effective factor to deal with tyranny and colonialists and their norm-breaking behaviors, he has taken advantage of the various components of Islamic awakening, including topics such as education and education of the young generation, self-confidence and faith in God, seriousness and perseverance, increasing knowledge and rendering service to the homeland, intelligence. By addressing such new issues that are rooted in religion, the poet shows his religious and political commitment to the Islamic society and its awakening. (findings).
    Keywords: Arabic Contemporary Poetry, Egypt, Islamic Awakening, Mustafa Sadeq Al-Rafi}
  • احسان شاه ابراهیم*، حمید احمدی، سید اسدالله اطهری

    پس از بیداری اسلامی در تونس، فروپاشی دیکتاتوری «زین العابدین بن علی» رییس جمهوری این کشور و شکل گیری نظام سیاسی دموکراتیک و پارلمانی، دوجناح سیاسی تاثیرگذار در این کشور به همکاری و همگرایی با یکدیگر روی آوردند. جنبش النهضه به عنوان مهم ترین جریان سیاسی تونس نقشی تعیین کننده در تحولات سیاسی داشت و احزاب دیگر ازجمله احزاب سکولار از تشکیل دولت ایتلافی با النهضه استقبال می کردند. مشارکت اسلامگرایان با احزاب مخالف (سکولار) در تونس و تشکیل دولت های ایتلافی هرچند در ابتدا موفقیت آمیز بود اما با تشدید اختلافات بین این دو جناح سیاسی ادامه پیدا نکردند و به بن بست رسید. در این کار پژوهشی علل ترغیب اسلامگرایان و احزاب سکولار به تشکیل دولت ایتلافی و سپس امتناع از آن مورد بررسی قرار می گیرد. سوال مقاله حاضر این است که زمینه های ایتلاف سیاسی اولیه بین اسلامگرایان و سکولارها پس از بیداری اسلامی در تونس چه بوده است و چرا این ایتلاف فروپاشید؟ فرضیه این تحقیق نشان می دهد که دیدگاه الغنوشی و سران جنبش النهضه به اسلام میانه رو و دموکراسی، تشکیل ایتلاف و مشارکت سیاسی با احزاب مخالف (سکولار) را امکان پذیر کرد، اما اختلاف نظر برسر تصویب قانون اساسی و فعالیت گروه های سلفی موجب امتناع این دو جناح از شکل گیری ایتلاف شد که پیامد آن شکل گیری نظام سیاسی اقتدارگرا در این کشور بود. این مقاله، پژوهش نظری است که با مطالعه از منابع اولیه ازجمله کتاب ها و مقالات نوشته شده است و جمع آوری داده ها نیز بر مبنای روش کتابخانه ای بوده است.

    کلید واژگان: اسلامگرایان, ائتلاف سازی, بیداری اسلامی, تونس, النهضه}
    Ehsan Shahebrahim *, Hamid Ahmadi, Sayed Asadolah Athary

    After the Islamic awakening in Tunisia, the collapse of the dictatorship of Zine El Abidine Ben Ali, the President of this country and the formation of a democratic and parliamentary political system, the two influential political factions in this country began to cooperate and converge with each other. The Ennahda movement, as the most important political trend in Tunisia, played a decisive role in political developments and other parties, including secular parties, welcomed the formation of a coalition government with the Ennahda. The participation of Islamists with the opposition (secular) parties in Tunisia and the formation of coalition governments was successful at first, but with the intensification of the differences between the two political factions, did not continue and reached a dead end. In this research work, the reasons for persuading Islamists and secular parties to form a coalition government and then refusing to do so are investigated. The question of the article is what were the grounds of the initial political alliance between Islamists and secularists after the Islamic awakening in Tunisia and why did this alliance collapse? The hypothesis of this research shows that "Al-Ghannoushi and the leaders of the Ennahda movement towards moderate Islam and democracy made it possible to form a coalition and political partnership with the opposition (secular) parties, but the disagreement over the approval of the constitution and the activities of the Salafist groups made these two factions refuse to form a coalition, which resulted in the formation of an authoritarian political system in this country. This article is a theoretical research that was written by studying primary sources such as books and articles, and data collection was based on the library method.

    Keywords: Islamists, coalition building, Islamic awakening, Tunisia, Ennahda}
  • عبدالمجید سیفی*، محمود علیپور گرجی
    موج بیداری اسلامی که از ابتدای دهه 2010 بخش گسترده ای از جهان اسلام را دربرگرفت، سبب شد تا الگوهای جدید حکمرانی در کشورهای اسلامی توسط جریان های مختلف ارایه شود. متصلب ترین الگوی حکمرانی توسط جریان نوسلفی ارایه شده که پیامد رشد این دیدگاه بسط خشونت گرایی در کشورهای اسلامی بوده است. این خشونت گرایی آثار متفاوتی بر ابعاد مختلف امنیت در کشورهای اسلامی در عصر بیداری اسلامی داشته است که می توان آن را در قالب مفهوم امنیت انسانی مورد بررسی قرار داد. در این چارچوب، پرسش اصلی این پژوهش مطرح می شود که گسترش نوسلفی گری در دوران بیداری اسلامی چه تاثیری بر امنیت انسانی در کشورهای اسلامی داشته است؟ (مسیله) پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و داده ها به روش کتابخانه ای جمع آوری شده است (روش). یافته های پژوهش نشان می دهد که با گسترش فعالیت جریان های نوسلفی در کشورهای اسلامی پس از خیزش های بیداری اسلامی وجوه مختلف امنیت انسانی در این کشورها در زمینه های اقتصادی، سلامت، امنیت فردی، امنیت سیاسی و امنیت زیست محیطی تضعیف شده است. از این رو رشد نوسلفی گری را می توان عنصر مهمی در تقابل با بیداری اسلامی و در قالب «پادبیداری اسلامی» مفهوم بندی کرد (یافته ها).
    کلید واژگان: بیداری اسلامی, نوسلفی گری, امنیت انسانی, جهان اسلام, خشونت}
    Abdolmajid Seifi *, Mahmood Alipour Gorji
    The recent wave of Islamic awakening, which has covered a large part of the Islamic world since the beginning of the 2010s, caused new models of governance in the Islamic countries. The most rigid model of governance has been presented by the Neosalafi movement, which has resulted in the development of violence in the Islamic countries. This violence has had different effects on different dimensions of security in the Islamic countries in the age of Islamic awakening, which can be analyzed in the form of the concept of human security. In this context, the main question of this research is that what effect did the spread of NeoSalafiism during the Islamic awakening have on human security in Islamic countries? (Issue). The research method in this research is descriptive-analytical and library and internet information collection tool (method). The results of the research show that the expansion of the activities of Neosalafi currents in Islamic countries after the Islamic awakening, various aspects of human security in these countries have been weakened in the fields of economy, health, personal security, political security and environmental security. Therefore, the growth of Neoalafiism can be conceptualized as an important element in weakening of Islamic awakening (Findings)
    Keywords: Islamic awakening, Neosalifism, Human Security, Islamic world, Violence}
  • امید جهان بخت لیلی*، قهرمان فرشته پور

    مکان به عنوان سازه ای معنامند در القای اندیشه های پایداری و بیداری اسلامی مورد توجه شاعران معاصر قرار گرفته است. این پدیده که از دیرباز در آثار ادبی وجود داشته، امروزه در اشعار پایداری نقش چشمگیری ایفا می کند. خضرمحمد ابوجحجوح از شاعران پایداری سرا و زاده فلسطین است. وی در سرودن اشعارش، مکان را به عنوان منبع معناآفرینی و ابزار انتقال مفاهیم پایداری قرار داده است(مسیله)؛ جستار حاضر بر آن بوده تا به روش توصیفی-تحلیلی به تبیین کارکردهای عنصر مکان در بازنمود ایده های پایداری و بیداری اسلامی در قصیده«للاقصی انزف شغفی» اثر خضرمحمد ابو جحجوح بپردازد(روش)؛ دلیل انتخاب این موضوع پژوهشی از آن رو است که قصیده مزبور، آیینه واقعیت های جوامع عربی است و شاعر می کوشد تا آن را به عنوان ابزاری برای بیداری مردم در برابر اندیشه استعمار و اشغال به کار گیرد. عنصر«مکان» در شعر وی با صبغه های سیاسی، دینی، تاریخی، ملی و طبیعی، القاگر مفاهیمی همچون اقتدار و شکوه گذشته، ضرورت پیدایش وحدت و همدلی، انتقاد از انفعال و بی تفاوتی سردمداران حکومتی، تحریک همت جمعی و بیداری اسلامی می باشد.وی می کوشد تا با تمرکز و دمیدن احساس و اندیشه به پدیده های مکانی، دریچه ای به سوی جهان بینی پایداری بگشاید؛لذا برای تحقق این امر در صدد است تا از رهگذر طرحواره-های تصویری برآمده از تشبیه، استعاره و کنایه و نیز سازوکارهای ادبی همچون توصیف اغراق-آمیز، برجسته سازی مفاهیم و تلمیح به مکان ها و حوادث تاریخی، موجبات انتقال اندیشه ها و درک دغدغه های پایداری را برای مخاطبان فراهم نماید(یافته ها).

    کلید واژگان: عنصر «_ مکان», شعر پایداری فلسطین, بیداری اسلامی, خضر محمد ابوجحجوح, قصیده «_ للاقصی انزف شغفی»}
    Omid Jahanbakht Layli *, Ghahreman Fereshtehpour

    The place as a meaningful structure in inducing the ideas of stability and Islamic awakening has been noticed by contemporary poets. This phenomenon, which has existed in literary works for a long time, plays a significant role in sustainability poems today. Khazar Muhammad Abu Juhjuh is one of the poets of the stable and was born in Palestine. In composing his poems, he has put the place and its different dimensions as a means of conveying and highlighting the concepts of sustainability. (Problem) The present essay aims to explain the functions of the element of place in the representation of the ideas of stability and Islamic awakening in the ode "Lel Aqsa Anzefo Shaghafi" by Khezr Mohammad Abu Johjouh, using a descriptive-analytical method, and from this passage, literary and national purposes To examine the poet's adherence to meaningful spatial phenomena. (Method) In the mentioned ode, Abu Jahjuh's intellectual approach with the focus on sustainability is generally visible, and the "place" element in his poem with political, religious, historical, national and natural colors, inculcating concepts such as authority and glory , in order to achieve this, it aims to convey ideas through image schemas derived from simile, metaphor and irony, as well as literary mechanisms such as exaggerated description, highlighting concepts and allusions to historical places and events. and provide a better understanding of sustainability concerns for the audience (findings).

    Keywords: Place, Element, the poetry of Felestine', s stability, Islamic awakening, Khezr Muhammad Abu Johjuh, the poem, Lelaqsa Anzefo Shaghafi}
  • شهرام عسکری حصن*، سید مصطفی ایران نژاد

    تحولات موسوم به بهار عربی در سال 2011 و از قیام مردمی کشور تونس در شاخ افریقا آغاز شد و بسرعت به سایر کشورهای منطقه تسری پیدا کرد و منجر به بروز تحولات شگرفی در ساختارهای سیاسی-اجتماعی برخی از کشورهای شاخ افریقا و خاورمیانه گردید. در این میان،بطور خاص کشور عربستان سعودی که دارای نظام بسته از نوع سلطنتی است ماهیت وجودی خود را در معرض جدی آسیب های ناشی این موج تحول خواهی در دو حوزه داخلی و خارجی قلمداد می کرد.عربستان سعودی با توجه به رسالتی که برای خود به عنوان ام القری جهان اسلام تعریف کرده است تداوم، گسترش حضور و بسط نفوذ خود در منطقه و بطور خاص «سوریه و یمن» را در راستای مقابله با منافع راهبردی ج.ا.ایران می داند،نتیجتا واکنش هیجانی و غیرسازنده ای را در قبال تحولات خاورمیانه از خود بروز داد.این کشور که به اتخاذ سیاست های محافظه کارانه در سیاست خارجی خود معروف است.با اتخاذ رویکرد تهاجمی سعی در حفظ منافع خود، گسترش نفوذ خود در منطقه و حفظ جایگاه خود به عنوان رهبر جهان اسلام اقدام کرده است.درمقاله حاضر سعی نویسنده بر این است که با بهره گیری از رویکرد رئالیسم تهاجمی به مقایسه سیاست خارجی عربستان سعودی در بحران یمن و سوریه بپردازد.یافته های تحقیق نشان ازاین دارد:« دو کشور سوریه و یمن کانون رقابت استراتژیک دو کشور می باشند،عربستان سعودی با انتقال گروه های ترویستی-تکفیری به سوریه و تهاجم مستقیم به یمن در نقش یک کنشگر معارضه جو ظاهر شده است،و با رویکرد دینامیک تهاجمی در تضاد حداکثری با منافع راهبردی ج.ا.ایران را اقدام می کند».روش پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی،همچنین روش جمع آوری داده ها کتابخانه ای و محدود اینترنتی می باشد .

    کلید واژگان: بیداری اسلامی, رویکرد عربستان, تهاجمی, سوریه, یمن}
    Shahram Askari Hesn*, SEYED MOSTAFA IRANNEJAD

    The developments known as the Arab Spring began in 2011 with the popular uprising of Tunisia in the Horn of Africa and quickly spread to other countries in the region and led to dramatic changes in the political and social structures of some countries in the Horn of Africa and the Middle East. In the meantime, in particular, the country of Saudi Arabia, which has a closed system of the royal type, considered its existence to be seriously exposed to the damage caused by this wave of transformation in both domestic and foreign spheres. As Umm al-Qari, the Islamic world has defined the continuity, expansion of its presence and influence in the region, and specifically "Syria and Yemen" in line with the strategic interests of Iran, as a result of which the emotional and non-constructive reaction in It appeared before the This country, which is known for adopting conservative policies in its foreign policy, has tried to protect its interests, expand its influence in the region and maintain its position as the leader of the Islamic world by adopting an aggressive approach. In this article, the author tries to is to compare the foreign policy of Saudi Arabia in the crisis of Yemen and Syria by using the approach of aggressive realism. The findings of the research show that: "The two countries of Syria and Yemen are the focus of strategic competition between the two countries, Saudi Arabia by transferring terrorist groups "Takfiri to Syria and direct attack on Yemen has appeared in the role of an actor in the atmosphere of conflict, and with an aggressive dynamic approach, it is acting in maximum conflict with the strategic interests of J.A. Iran".Middle East developments

    Keywords: Islamic Awakening, Saudi Approach, Offensive, Syria, Yemen}
  • زهره محمدی*، ایوب نیکونهاد، حدیث باقری نیا
    درچند سده اخیر در جهان اسلام مبارزات بیداری اسلامی در برهه های مختلف زمانی توسط اصلاح گرایان و ملت های مسلمان منجر به وقوع جنبش ها و حرکت های عظیمی شده است. وقوع بیداری اسلامی از اواخر سال 2010 که نقطه آغاز آن کشور تونس و سرنگونی نظام دیکتاتوری آن زین العابدین بن علی بود سبب شد که بسیاری از نظام های سیاسی دیکتاتوری عرب در جهان اسلام به صورت دومینو وار دستخوش دگرگونی و فروپاشی شوند. در بعضی از کشورها این قیام ها با سرکوب خشونت بار نظام های سیاسی همراه گردید و در بعضی دیگر از کشورها با وجود مهیابودن شرایط برای به نتیجه رسیدن مطلوب این قیام ها این جنبش ها به هدف غایی خود که همانا تغییر به نفع ملت ها و حاکم شدن نظام های مردم سالار بود منجر نگردید. یکی از دلایل ناکامی بیداری اسلامی، منازعات و واگرایی های هویتی است که ریشه آن به مسایل تاریخی و جامعه شناسانه در جهان اسلام برمی گردد. پژوهش پیش رو با رویکرد توصیفی-تحلیلی در نظر دارد به این پرسش ها پاسخ دهد که ریشه منازعات و واگرایی های هویتی در جهان اسلام از منظر جامعه شناسی تاریخی چیست و چگونه این منازعات بر انحراف بیداری اسلامی در یک دهه اخیر در جهان اسلام تاثیرگذار بوده است. فرضیه پژوهش این است که قرایت های متحجرانه از دین و رشد افراط گرایی دینی، قومیت و فرقه گرایی عربی، نفوذ اندیشه های بیگانه در جهان اسلام و رشد تفکرات التقاطی، ضعف عقلانیت در ایجاد یک هویت مشترک دینی و وجود تعارض در میان وفاداری های ملی و دینی از مهم ترین ریشه ها و عوامل تاثیرگذار در منازعات هویتی و انحراف در بیداری اسلامی به شمار می روند.
    کلید واژگان: جهان اسلام, منازعات هویتی, بیداری اسلامی, افراط گرایی دینی, قومیت و فرقه گرایی عربی}
    Zohreh Mohammadi *, Ayyub Nikunahad, Hadis Bagherinia
    In the last few centuries in the Islamic world, Islamic awakening campaigns have led to huge movements at different periods of time by reformists and Muslim nations.  Since 2010 Islamic awakening which is the starting point Tunisia and the overthrow of its dictatorial system by Zain al-Abdin bin Ali caused many of the Arab dictatorial political systems in the Islamic world to undergo domino-like transformation and collapse. In some countries, these uprisings were accompanied by violent suppression of political systems, and in some other countries, despite the presence of conditions for the desired outcome of these uprisings, these movements did not reach their ultimate goal, which is to change for the benefit of nations and establishment of democratic systems. One of the reasons for the failure of the Islamic awakening is the identity conflicts and divergences, the roots of which go back to historical and sociological issues in the Islamic world. The present study, with a descriptive-analytical approach, intends to answer these questions, what are the roots of identity conflicts and divergences in the Islamic world from the perspective of historical sociology; how these conflicts have affected the deviation of Islamic awakening in the last decade in the Islamic world. The research results show the petrified readings of religion and the growth of religious extremism, Arab ethnicity and sectarianism, the influence of foreign ideas in the Islamic world and the growth of eclectic thinking, the weakness of rationality in creating a common religious identity and existence conflict between national and religious loyalties, etc. are among the most important roots and influential factors in identity conflicts and deviation in Islamic awakening.
    Keywords: Islamic world, identity conflicts, Islamic awakening, Religious Extremism, Arab ethnicity, sectarianism}
  • آرش سعیدی راد*، سید محمدمهدی میرجلیلی

    بیش از یک دهه از بهار اسلامی یا بیداری اسلامی (2023-2011) در غرب آسیا می گذرد، اما این منطقه همچنان با بحران هایی روبرو است و می توان اذعان نمود که بحران ها همواره یکی از جدی ترین چالش های پیش روی دولت های این منطقه است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به دنبال پاسخگویی به این پرسش می باشند که چرا بحران های جهان اسلام با گذشت یک دهه از بیداری اسلامی هنوز ادامه دارد؟ فرضیه مقاله این است که عدم تمایل دولت ها به تغییرات سیستمی قدرت منجر به گسترش بحران های جهان اسلام از زمان شکل گیری بیداری اسلامی تا کنون (در چهار کشور) شده است. نتیجه کلی مقاله نشان می دهد آنچه باعث شده بحران ها بیش از ده سال در منطقه پایدار باشند، عدم تغییرات دگرگون کننده ای در روابط دولت و جامعه می باشد. در واقع مشکلات اجتماعی که منجر به بحران های گسترده در منطقه شده، هنوز در بیشتر کشورها وجود دارد و از طرف دیگر دولت ها نمی خواهد قدرت خود را با مردم تقسیم کنند و این سیر تحولات فراخوان هایی برای بحران های اجتماعی در این منطقه فراهم کرده است. شیوه جمع آوری داده ها به صورت کتابخانه ای، استفاده از مجلات تخصصی و منابع معتبر اینترنتی بوده است.

    کلید واژگان: غرب آسیا, بحران های اجتماعی, بیداری اسلامی, جهان اسلام, ویروس کرونا}
    Arash Saeedi Rad *, Mohammahmehai Mirjalili

    A decade has passed since the Arab Spring or Islamic Awakening (2011-2023) in West Asia, but this region is still facing social crises, and it can be acknowledged that crises are always one of the most serious challenges facing the governments of this region. This article with a descriptive-analytical method seeks to answer the question of why the crises of the Islamic world are still going on after a decade of Islamic awakening? The hypothesis of the article is that the unwillingness of governments to change the system of power has led to the spread of crises in the Islamic world since the formation of the Islamic awakening until now (in four countries). The general result of the article shows that what has caused social crises to be stable in the region for more than ten years is the lack of transformative changes in the relations between the government and the society. Social problems that have led to widespread crises in the region still exist in most countries besides, governments do not want to share their power with the people, and this course of developments has provided calls for social crises in this region. The method of data collection was library, using specialized magazines and reliable internet sources.

    Keywords: West Asia, social crises, Arab Spring, Islamic awakening, Islamic world, Coronavirus}
  • پیمانه عسگری*

    یکی از چالش های بیداری اسلامی فهم بیشتر مبانی اسلامی با هدف بهبود وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامع اسلامی است. از این رو بیداری اسلامی به ایجاد فرهنگی استوار جهت مدیریت جامعه نیازمند است و مدیریت ولایی می تواند یکی از اهداف آن باشد (مسیله). این پژوهش از نوع ترکیبی است. در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته خبرگان و روش تحلیل مضمون، چهار مولفه اصلی از 11 مولفه شناسایی شده از قرآن کریم، احادیث و کتب جهت شناسایی راهبردهای مدیریت ولایی استخراج گردید. در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن تایید شد، برای بررسی ضرایب همبستگی میان شاخص های راهبردهای مدیریت ولایی و پیشرفت منابع انسانی استفاده گردید. جهت تحقق این امر پرسشنامه محقق ساخته میان معلمان دبیرستان های منطقه 5 تهران که بصورت خوشه ای ساده انتخاب شدند توزیع گشت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و جداول فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی، آزمون کولموگروف اسمیرونف، تی تک نمونه ای، رگرسیون و آزمون سوبل در مورد متغیرهای میانجی بکار گرفته شده است (روش). در مطالعه راهبردهای مدیریت ولایی جهت پیشرفت منابع انسانی چهار راهبرد استبداد ستیزی، مردم سالاری دینی، تامین مصلحت عمومی و مشارکت سیاسی فعال به ترتیب دارای بیشترین اوزان بوده و متغیر مسیولیت پذیری، بیش از عملکرد نقش تاثیرگذاری را به عنوان متغیر میانجی نشان داده است (یافته ها).

    کلید واژگان: مدیریت ولایی, بیداری اسلامی, راهبرد, پیشرفت منابع انسانی}
    Peymaneh Asgari *

    One of the challenges of Islamic awakening is to understand more Islamic basics with the aim of improving the social, political and cultural situation of Islamic societies. Therefore, Islamic awakening requires the creation of a solid culture for the management of society, and provincial management can be one of its goals (problem). This research is of a mixed type. In the qualitative part, using semi-structured interviews of experts and thematic analysis method, four main components out of 11 components identified from the Holy Quran, hadiths and books were extracted to identify provincial management strategies. In the quantitative part, using a researcher-made questionnaire whose validity and reliability were confirmed, it was used to check the correlation coefficients between the indicators of provincial management strategies and human resources development. In order to achieve this, a researcher-made questionnaire was distributed among high school teachers. To analyze data from spss software and tables of frequency, mean and standard deviation and at the level of inferential statistics, Kolmogorov Smironov test, one-sample t-test, regression and Sobel test were used for mediating variables (method). In the study of provincial management strategies for the development of human resources, the four strategies of anti-authoritarianism, religious democracy, provision of public interest and active political participation have the highest weights, respectively, and the variable of responsibility has shown an influential role as a mediating variable more than performance(findings).

    Keywords: Axial guardianship management, Islamic awakening, strategy, Human resources development}
  • عباسعلی طالبی*، سید محمدرضا موسوی

    جنبش بیداری اسلامی طی سال های 2010-2011، زنگ خطر را برای حکومت های جهان عرب که اغلب به دلیل اقتدارگرایی رژیم حاکم برآن دچار ایستایی سیاسی بودند و همواره از هرگونه تغییرگسترده در محیط پیرامونی خویش به ویژه تغییر از بالا و قیام مردمی بسیار هراسان بودند، به صدا درآورد. اگرچه این تحولات درکوتاه مدت نتوانست به طور یکسان در همه کشورها تغییرات عمیق و ساختاری ایجادکند، اما توانست زمینه های سقوط حکومت در مصر، تونس و لیبی که تحولات نوظهور را نادیده می گرفتند، فراهم آورد و در بعضی کشورها تجمعات اعتراضی موجی از تغییرات از بالا را توسط حکومت ها به همراه داشته و منجر به بازبینی ساختاری در سیاست های اعمالی بر شهروندان شد. مقاله با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی (روش) به طرح این سوال پرداخت که دلایل شکل گیری جنبش بیداری اسلامی چه بوده و چه پیامدهایی در کشورهای عربی بدنبال داشته است؟ (مساله) در پاسخ این فرضیه مطرح شد که وخامت اوضاع اقتصادی، رسانه ها و ساختار حکومت نقش زیادی در شکل گیری جنبش داشته و پیامدهایی چون تقویت محور مقاومت، دمیدن روح جسارت و امید در جوانان، شکل گیری نظم منطقه ای و بازتولید قدرت شیعی در منطقه داشته است (یافته ها).

    کلید واژگان: بیداری اسلامی, رسانه, محور مقاومت, جوانان}
    Abbasali Talebi *

    The Islamic awakening movements during the years 2010 and 2011 raised alarm bells for some governments of the Arab world, which often suffered from political stagnation due to the authoritarianism of the ruling regime and were always afraid of any large-scale changes in their surroundings, especially changes from above and uprisings. People were very scared, he shouted. Although these developments in the short term could not create deep and structural changes equally and fundamentally in all countries, but they were able to provide the grounds for the fall of the government in Tunisia, Egypt and Libya, which ignored the emerging developments, and in some countries The protest gatherings brought a wave of changes from above by the governments and led to a structural review of the policies applied to the citizens. Using the descriptive-analytical method, this article addressed the question of what reasons for the formation of the Islamic Awakening Movement and what consequences did it have in Arab countries? (Issue) In response to this hypothesis, it was proposed that the deterioration of the economic situation, the Islamic nature of the movement, the role of the media and the structure of the government played a large role in the formation of the movement, and so far there have been consequences strengthening the resistance front, There has been a new region and the reproduction of Shiite power in the region (findings).

    Keywords: : Islamic Awakening, Media, Axis of Resistance, Youth}
  • علیرضا کلهر، بهزاد قاسمی*
    جنبش اعتراضی که از اواخر سال 2010 میلادی، در کشور تونس آغاز شد. به الگوی عمل جوامع عربی تبدیل شده و به سرعت کشورهای دیگر عربی را نیز درنوردید. این تحولات سیاسی اجتماعی با ویژگی بی‏ثبات کنندگی، در کشور مصر به سرنگونی حسنی مبارک انجامید؛ اما در کشور سوریه خصوصیات منحصربه فردی پیدا کرده که با مفاهیم بیان شده توسط اندیشمندان بیداری اسلامی در جهان اسلام، همخوانی نداشت. لذا لزوم بازبینی تحولات این دو کشور و مطالعه شباهت‏ها و تفاوت‏های (سلبی و ایجابی) آن‏ها به عنوان مسیله پژوهشی، بار دیگر تقویت شد. مقاله با هدف مطالعه تطبیقی جنبش اعتراضی مصر و سوریه، در تغییرات ساختاری و نهادی، نقش آفرینی علما و نخبگان و مردم، خشونت‏گرا یا مسالمت آمیز، دخالت اجانب و نتایج حاصل از آن، این سوال را مورد توجه قرار داده است که؛ اعتراضات کشور مصر، در مقایسه با رویدادهای سوریه، بر اساس مولفه های بیداری اسلامی متشابه‏اند یا متفاوت؟ فرضیه مقاله بیان می‏نماید که دست یافتن به نتایج متفاوت در کشورهای سوریه و مصر، ناشی از تفاوت در برخورداری از مولفه های بیداری اسلامی است. موضوع مزبور با روش مطالعه تطبیقی-مقایسه‏ای و با استفاده از منابع کتابخانه‏ای و اینترنتی معتبر انجام شد. یافته‏های مقاله بر اساس چهارچوب مفهومی پژوهش، بیانگر این است که؛ تحولات مصر به دلایل دیکتاتوری، وابستگی شدید حکومت مبارک به غرب و رابطه با رژیم صهیونیستی و در شباهت با شاخص‏های بیداری اسلامی بوده است؛ ولی در کشور سوریه باوجود اعتراضات خفته قبلی، بر اساس عدم وابستگی حکومت سوریه به محور غربی-عربی و بازیگری در جبهه تقابل با رژیم صهیونیستی، به نوعی از خارج مدیریت شده است. در نتیجه تحولات مصر با نزدیکی فراوان به مفهوم بیداری اسلامی و مولفه های مشترک آن بوده است؛ ولیکن در کشور سوریه دارای نقاط افتراق فراوان با این شاخص‏ها است
    کلید واژگان: بیداری اسلامی, مصر, سوریه, محور غربی - عربی, محور مقاومت}
    Alireza Kalhor, Behzad Ghasemi *
    The protest movement began in Tunisia in late 2010. It became the pattern of Arab societies' practice and quickly overthrew other Arab countries. These social-political developments, with the disintegration character, led to the overthrow of Hosni Mubarak in Egypt; But in Syria, there is a unique characteristic that did not fit the concepts expressed by Islamic awakening scholars in the Muslim world. Therefore, the necessity to review the developments of these two countries and study their similarities and differences as a research issue was reinforced again. Aimed at a comparative study of the Egyptian -Syrian protest movement, in the structural and institutional changes, the role of scholars and elites and people, violent or peaceful, the interference of the foreigners, and the results, this study has taken into account the question that if the Egyptian protests in comparison to the events of Syria are similar or different on the components of Islamic awakening. The hypothesis of the article states that achieving different results in Syria and Egypt is due to the difference in the components of Islamic awakening. The subject was done using a comparative-comparable study method using valid library and internet resources. The findings based on the conceptual framework of the research indicate that Egyptian developments, due to dictatorship reasons, Mubarak's strong dependence on the West and its relationship with the Zionist regime, have been similar to the indicators of Islamic awakening; Despite the preceding protests and based on the Syrian government independence from the Western-Arab axis and acting on the front of the Zionist regime, Syria has been managed from abroad. As a result, Egyptian developments have been close to the concept of Islamic awakening and its common components; But in Syria, there are a lot of differences with these indicators
    Keywords: Islamic Awakening, Egypt, Syria, Western -Arabic, Resistance Axis}
  • رحیم پاکزاد*، مصطفی رستمی، محمدجواد هراتی

    منطقه خاورمیانه پس از به ثمر رسیدن انقلاب 2011 تونس، شاهد انقلاب ها و اعتراضات گوناگونی بود. کشور یمن یکی از این موارد است که در ادامه انقلاب های کشورهای اسلامی، تا حدودی پدیده انقلاب را تجربه کرد. یمن به خاطر موقعیت سوق الجیشی و جمعیت زیاد شیعیان آن، برای جمهوری اسلامی ایران دارای موقعیتی راهبردی است. برای تحلیل و شناخت بیشتر انقلاب یمن، پرداختن به حوادث 2011 آن کشور از منظر نظریات مختلف ضرورت پیدا می کند. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای در پی پاسخ به این سوال است که زمینه ها و عوامل انقلاب 2011 یمن، تا چه میزان بر نظریه چالمرز جانسون قابلیت تطبیق دارند؟ فرضیه اصلی این پژوهش بر این امر استوار است که نظریه چالمرز جانسون تا حدودی می تواند به شناخت برخی از عوامل انقلابی 2011 یمن کمک کند. یافته های پژوهش نشان می دهد که از سه عامل انقلاب از منظر جانسون، تنها دو عامل، عدم تعادل و عوامل شتاب زا بر تحولات انقلابی یمن قابلیت تطبیق دارند.

    کلید واژگان: انقلاب, یمن, بیداری اسلامی, تحول انقلابی, چالمرز جانسون}
    Rahim Pakzad*, Mostafa Rostami, MohammadJavad Harati

    The Middle East region experienced various revolutions and protests after the 2011 Tunisian revolution. The country of Yemen is one of these cases that experienced the phenomenon of revolution to some extent during the revolutions of Islamic countries. Yemen has a strategic position for the Islamic Republic of Iran due to its  geopolitic location and its large population of Shiites. In order to analyze and understand the Yemeni revolution more, it is necessary to deal with the events of 2011 in that country from the perspective of different theories. This research, with descriptive-analytical method and using library resources, seeks to answer the question: To what extent are the contexts and factors of the 2011 Yemeni revolution compatible with Chalmers Johnson's theory? The main hypothesis of this research is based on the fact that Chalmers Johnson's theory can help to understand some of the revolutionary factors of 2011 in Yemen. The findings of the research show that out of the three factors of the revolution from Johnson's point of view, only two factors, imbalance and acceleration-producing factors, are applicable to the revolutionary developments in Yemen.

    Keywords: Revolution, Yemen, Islamic Awakening, Revolutionary Transformation, Chalmers Johnson}
  • محسن حبیبی*، پروین سوادیان، منصور شریفی، عبدالله طاهرخانی
    به نظر میرسد، راهپیمایی اربعین، عواملی از بیداری اسلامی همچون وحدت، همبستگی و همدلی را در بین راهپیمایان شکل داده و استمرار این مراسم موجب تقویت بیداری اسلامی و همچنین مقابله با آسیب های آن شده است. این پژوهش با استفاده از روش کمی و انجام پیمایش بوده و جمع آوری اطلاعات آن از طریق پرسشنامه است. جامعه آماری آن، شامل راهپیمایان اربعین در سال 1398 است و حجم نمونه، 424 نفر از زایران ایرانی و سایر کشورهاست که به صورت اتفاقی انتخاب شدند. سعی شده تا بخش نظری این مقاله بر اساس دیدگاه رهبر انقلاب، درباره بیداری اسلامی و راهپیمایی اربعین آماده سازی شود. فرضیه اصلی پژوهش، وجود ارتباط بین ابعاد پیاده روی اربعین و شکل گیری عوامل بیداری اسلامی است.یافته های تحقیق ضمن تایید این فرضیه، عواملی را برای تقویت بیداری اسلامی در این مراسم تبیین می کند که در مقابله با سیاست های تفرقه افکنی دشمن قرار گرفته اند؛ برخی از این عوامل عبارتند از: جهانی شدن اسلام، همگرایی و وحدت مسلمانان (شیعه و سنی)، حل اختلافات با شعار"حب الحسین یجمعنا"، نمایش قدرت بالای بسیج مسلمانان، ارجحیت مسلمان بودن بر ملیت، بصیرت و دشمن شناسی، وحشت دشمن از اتحاد شیعیان، عدم تفاوت ملیت ، زبان و نژاد.
    کلید واژگان: پیاده روی اربعین, بیداری اسلامی, آیت الله خامنه ای, رهبر انقلاب, وحدت مسلمانان}
    Mohsen Habibi *, Parvin Savadian, Mansoor Sharifi, Abdollah Taherkhani
    Based on the messages of the Ashura movement, the Arbaeen procession has formed elements of Islamic awakening such as unity and solidarity among the marchers, and the continuation of this ceremony has strengthened Islamic awakening and countered its harms. This research is using a quantitative method and conducting a survey and collecting information through a questionnaire. Its statistical population includes Arbaeen pilgrims in 2018 and the sample size is 424 pilgrims from Iran and other countries who were randomly selected. The theoretical part of the article has been prepared based on the revolutionary leader's point of view about the Islamic awakening and the Arbaeen procession, and the main hypothesis is the relationship between the dimensions of the walk and the formation of Islamic awakening factors. While confirming this hypothesis, the findings also explain factors to strengthen Islamic awareness in dealing with the conspiracies of enemies; which include: the globalization of Islam, the convergence and unity of Muslims (Shia and Sunni), solving differences with the slogan "Hub Al-Hussein Yajamana", showing the high power of the Muslim mobilization, the preference of being a Muslim over nationality, insight and hostility, the enemy's fear of Shia unity, No difference in nationality, language and race.
    Keywords: Arbaeen March, Islamic Awakening, Ayatollah Sayed Ali Khamenei, Leader of the Revolution, Unity of Muslims}
  • حسین مرادی مخلص*، مرتضی شاه مرادی
    سید جمال الدین اسدآبادی متفکر و سیاستمداری است که آغازگر نواندیشی و بیداری در جهان اسلام بوده است که غالبا اندیشه های سیاسی و اجتماعی ایشان موردتوجه محققان بوده است و دیدگاه های وی در عرصه تعلیم و تربیت مغفول مانده است. با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت و ضرورت تحول نظام آموزشی مسلمانان، مسیله و هدف پژوهش حاضر واکاوی مفهوم و مولفه های تعلیم و تربیت از منظر سید جمال الدین اسدآبادی به عنوان یکی از مصلحان بیدارگر اسلامی می باشد (مسیله). روش تحقیق پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت داده از نوع کیفی و از نوع تحلیل متنی می باشد که جهت گردآوری داده ها از روش اسناد کاوی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کتب، مقالات و اسناد علمی مرتبط با سید جمال الدین اسدآبادی بود که به روش نمونه گیری در دسترس مقالات و کتب مرتبط انتخاب شد و تجزیه وتحلیل داده ها این پژوهش در چهار مرحله توصیف، تحلیل، استنتاج و تبیین انجام پذیرفت (روش). یافته های پژوهش نشان می دهد که سید جمال الدین، تعلیم و تربیت را یکی از شیوه های مهم بیداری مسلمانان می دانست. ازنظر وی، تعلیم و تربیت فرد از سه دیدگاه قابل بررسی است و معلم به عنوان الگوی کامل تربیتی نقش مهمی در فرایند تعلیم و تربیت دارد. مهم ترین تاکیدات و مولفه های تربیت ازنظر سید جمال الدین شامل توجه به زبان مادری، آگاهی و بیداری، استعمار و استبداد نتیجه انحراف اخلاقی، جایگاه رفیع علم، بازسازی هویت اسلامی و گسترش علوم و فنون جدید می باشد (یافته ها).
    کلید واژگان: سید جمال الدین اسدآبادی, تعلیم و تربیت اسلامی, انسان, بیداری اسلامی}
    Hossein Moradimokhles *, Morteza Shahmoradi
    Sayyed Jamaleddin Asadabadi is a thinker and politician who initiated new thinking and awakening in the Islamic world. His political and social thoughts have often been the focus of researchers, and his views have been neglected in education. Considering the importance of education and the necessity of reforming the educational system of Muslims, the problem and purpose of the present research are to analyze the concept and components of education from the perspective of Sayyed Jamaleddin Asadabadi as one of the reformers of Islamic awakening (Issue). The research method in terms of practical purpose and the nature of the data is qualitative type and textual analysis type, which was used to collect the data using the document mining method (Method). The study's findings show that Sayyed Jamaleddin Asadabadi considered education one of the important ways of awakening Muslims. According to him, a person's education can be checked from three points of view, and the teacher, as a perfect educational model, has an essential role in the education process. According to Sayyed Jamaleddin Asadabadi, the important emphasis and components of education include attention to the mother tongue, awareness, and awakening, colonialism and tyranny as a result of moral deviation, the lofty position of science, the reconstruction of Islamic identity and the expansion of new sciences and techniques (findings).
    Keywords: Sayyed Jamaleddin Asadabadi, Islamic education, Human, Islamic awakening}
  • محسن نصر اصفهانی*، زهرا کرانی، حسن علییاری

    افول هژمونی آمریکا از مهم ترین مباحث مطرح و حایز اهمیت در ادبیات روابط بین الملل در طی سالیان اخیر بوده که همواره ذهن بسیاری از تحلیل گران و سیاستمداران جهانی را به خود مشغول ساخته است. درطی دهه های اخیر با الگوپذیری سایر ملت-های منطقه از مبانی و اصول تحول زای انقلاب اسلامی و با بهره گیری از تحولات بیداری اسلامی، شیوه ای از ایتلاف نانوشته بین دولت ها و ملت های منطقه غرب آسیا با محوریت قدرت مقاومت اسلامی جهت مقابله با سیاست های استکباری و درنهایت افول تدریجی هژمونی آمریکا در منطقه غرب آسیا شکل گرفت. سوال اصلی پژوهش حاضر بدین شکل مطرح می شود که شکل-گیری و گسترش قدرت محور مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا چه تاثیری بر افول هژمونی آمریکا داشته است (مسیله)؛ با استفاده از رویکرد توصیفی- تحلیلی به پژوهش حاضر خواهیم پرداخت (روش)؛ یافته های حاصل از پژوهش در دو سطح منطقه-ای و بین المللی نشان دهنده مولفه هایی چون: وحدت و تنش زدایی بین دولت ها در منطقه غرب آسیا، پویایی و شکل گیری موازنه قدرت درعرصه بین الملل، خشم و انزجار عمومی ملت ها از آمریکا در منطقه غرب آسیا، گسترش ارزش های انقلاب اسلامی و پویایی نظام اسلامی در درون ملت ها و دولت های منطقه، شکست ایتلافات و اتحادهای جهانی با محوریت آمریکا و هم پیمانان آن می باشد (یافته ها).

    کلید واژگان: محور مقاومت, افول آمریکا, نظم هژمونی, انقلاب اسلامی, بیداری اسلامی}
    Mohsen Nasresfahani *, Zahra Korani, Hassan Aliyari

    The decline American hegemony has been one of the most important topics in international relations literature in recent years, which has always occupied the minds of many global analysts and politicians. During recent decades, by following the example other nations of the region from the fundamentals and principles of the Islamic revolution and by taking advantage of the developments the Islamic awakening, form unwritten alliance between the governments and nations the West Asian region, centered on power Islamic resistance was formed confront the arrogant policies and finally the gradual decline American hegemony in the West Asian region. The main question of the present research is raised follows: What effect the formation and expansion the power the Islamic resistance axis the West Asian region had the decline of American hegemony (problem); We will deal with the current research using descriptive-analytical approach (method); The findings of the research at both regional and international levels, including: unity and de-tension between the governments West Asian region, the dynamics and formation of the balance of power the international arena, anger and public disgust of the nations. From the United States the West Asian region, the spread of the values of the Islamic Revolution and the dynamics of the Islamic system within the nations and governments of the region will be the failure of global coalitions and alliances centered the United States and its allies (findings).

    Keywords: Axis of Resistance, American Decline, hegemonic order, Islamic Revolution, Islamic awakening}
  • رضا پریزاد، سید محسن شجاعی

    این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی با هدف بررسی نقش و تاثیر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در وقوع انقلاب مصر نگاشته شده است. اهمیت این موضوع از یک‌سو به جایگاه مصر در تحولات جهان عرب و نقش منطقه‌ای آن در غرب آسیا و شمال آفریقا و از سوی دیگر به تاثیر گسترش استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در فضای سیاسی و اثر آن بر نحوه حکمرانی دولت‌ها به‌ویژه دولت‌های اقتدارگرای جهان عرب بازمی‌گردد. گسترش ابزارهای ارتباطی امکان شبکه‌سازی میان جامعه را فراهم کرده و شبکه‌‌های اجتماعی به‌عنوان نیروی موثر در پدیده‌های اجتماعی و سیاسی جوامع به‌حساب می‌آیند. براین اساس، تغییرات سیاسی و اجتماعی در جهان عرب که در ادبیات سیاسی از آن با عناوین مختلف ازجمله "بیداری اسلامی"، "بهار عربی" یا "انقلاب‌های عربی" یاد می‌شود، از دسامبر 2010 بخش اعظمی از غرب آسیا و شمال آفریقا، به‌ویژه مصر را تحت تاثیر قرار داد و پرسش‌های بسیار مهمی را درباره نقش ابزارهای ارتباطی و رسانه‌ای در جنبش‌های جدید سیاسی و اجتماعی را مطرح کرده است. لذا از مسایل مهم در حوزه تحولات سیاسی و اجتماعی، نقش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید است. با توجه به اهمیت روزافزون شبکه‌های اجتماعی در تحولات سیاسی و اجتماعی، پرسش پژوهش حاضر این است که شبکه‌های اجتماعی چه تاثیری در وقوع انقلاب مصر داشته است؟ در پاسخ به این پرسش فرضیه این مقاله این است که شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری برای قدرت‌سازی از طریق ایجاد شبکه‌ای از افراد ناراضی و افزایش آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی مردم مصر، به وقوع انقلاب در مصر کمک کرده است. هدف این مقاله بررسی تغییرات ایجادشده در حوزه حکمرانی در پی گسترش استفاده از اینترنت در میان جوامع، در این مقاله جامعه مصر، است. در این مقاله تلاش شده از نظریات اندیشمندان برجسته‌ای ازجمله مانویل کاستلز و یورگن هابرماس بهره‌گیری شده است.

    کلید واژگان: شبکه های اجتماعی, انقلاب مصر, بهار عربی, بیداری اسلامی, اینترنت, انقلاب}
    Reza Parizad, Seyyed Mohsen Shojaei

    This research is written with a descriptive-analytical method with the aim of investigating the role and influence of the Internet and social networks in the occurrence of the Egyptian revolution. The importance of this matter, on the one hand, is related to Egypt's position in the developments of the Arab world and its regional role in West Asia and North Africa, and on the other hand, to the effect of the expansion of the use of the Internet and social networks in the political environment and its effect on the governance of governments, especially the authoritarian governments of the Arab world. It will return. The expansion of communication tools provides the possibility of networking among society and social networks are considered as an effective force in the social and political phenomena of societies. Therefore, the political and social changes in the Arab world, which in the political literature with different titles such as "Islamic Awakening", "Arab Spring" or "Arab Revolutions" It is remembered that since December 2010, it has affected a large part of West Asia and North Africa, especially Egypt, and has raised very important questions about the role of communication and media tools in new political and social movements. Therefore, one of the important issues in the field of political and social developments is the role of social networks and new media. Considering the growing importance of social networks in political and social developments, the question of the current research is what effect did social networks have on the Egyptian revolution? In response to this question, the hypothesis of this article is that social networks as a tool for building power by creating a network of disaffected people and increasing the political and social awareness of the Egyptian people have contributed to the revolution in Egypt. The purpose of this article is to examine the changes made in the field of governance following the expansion of the use of the Internet among societies, in this paper the Egyptian society.

    Keywords: social networks, Egyptian revolution, Arab Spring, Islamic awakening, Internet, revolution}
  • سید مهدی نوری کیذقانی*، حجت الله فسنقری، عباس گنجعلی، سید روح الله حسینی

    موج اسلام خواهی در قالب بیداری اسلامی طی سال های گذشته، کشورهای اسلامی را در دو بخش قالب و محتوا در معرض تغییر و تحول تازه ای قرار داده است. در روزگار کنونی که نوای بیداری اسلامی در سراسر جهان اسلام طنین افکن شده، نقش بی بدیل شهیده بنت الهدی صدر در این مسیر به عنوان یکی از پیشگامان عرصه بیداری اسلامی، بیش ازپیش جلوه نمایی می کند. رویکرد علمی و اعتقادی بنت الهدی و چالش های پیش روی وی، چگونگی به چالش کشاندن عقب ماندگی های جامعه اسلامی و نیز تلاش های بی سابقه وی در زمینه بیداری اسلامی ازجمله موضوعاتی است که به واکاوی مجدانه نیاز دارد. سوالی که مطرح می شود و تلاش می شود به آن پاسخی درخور داده شود، آن است که بنت الهدی صدر چگونه توانست در مسیر بیداری اسلامی اقدامات موثری را ارایه نماید.(مسیله) روش تحقیق پیش رو توصیفی-تحلیلی است که بر اساس پیمایش دوره های تاریخی معاصر و توصیف شرایط مختلفی که بنت الهدی صدر در آن می زیسته، مبانی و رویکردهای مدیریتی، آموزشی و تبلیغی وی و بر اساس آورده های داستانی اش، به تحلیل پرداخته است. (روش) تحقیق پیش رو بر آن است تا از ابداعات و شیوه های شهیده صدر در خصوص تلاش در جهت بیداری اسلامی در زمان و جامعه خود پرده بردارد. یافته های کلی پژوهش نشان می دهد که سیاست ورزی، واقع گرایی، مسیولیت پذیری، اعتدال گرایی، تحول خواهی، ادراک سازی مشترک، تحریف زدایی و باور به بازیابی اصول اسلامی از شاخصه-های اصلی منظومه فکری بیدارگرایانه بنت الهدی به شمار می رود. (یافته ها)

    کلید واژگان: بیداری اسلامی, بنت الهدی صدر, زنان مسلمان, جامعه, داستان}
    Sayyeed Mahdi Nouri Keyzeghani *, Hojatoallah Fesangari, Abbas Ganjali, Sayed Ruhollah Hosseini

    Awakeners of Islamic uprisings in recent decades have seen women who have been not only alongside men, but also at the forefront of the field. Nowadays, when the sound of Islamic awakening has resonated throughout the Islamic world, the irreplaceable role of Bint al-Hadi Sadr in this awakening as one of the pioneers in the field of Islamic awakening is becoming more and more evident. Bint al-Huda's science and beliefs and the challenges he faces, how to challenge the backwardness of Islamic society, as well as his unprecedented efforts in the field of Islamic awakening, are among the topics that need to be diligently researched. The question that can be answered and tried to be answered is how Bint al-Hadi al-Sadr presents the path of Islamic awakening(problem). The present research method is descriptive-analytical, based on the survey of contemporary historical periods and the description of the different conditions in which Bintul-Hadi Sadr lived, the foundations and approaches of her management, education and propaganda, and based on her stories. (Method)The present research aims to reveal some of the innovations and methods mentioned above regarding the search for Islamic awakening in our time and society. Politics, realism, responsibility, moderation, transformationism, common perception, distortion and belief in the recovery of Islamic principles are the main indicators of Bentalhadi's awakening thought system.( Results)

    Keywords: Islamic awakening, Bint al-Hadi Sadr, Women, Muslims, Society, story}
  • وحید آرایی*

    بیداری اسلامی جنبشی است که مبتنی برآگاهی و بنیاد اسلام خواهی، شکل گرفته و وقوع انقلاب اسلامی در ایران بر فرآیند اسلامگرایی و گسترش بیداری اسلامی در جهان اسلام به ویژه در کشورهای عربی تاثیر فزآینده ای داشته است (مسیله) .این پژوهش بر اساس روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای (روش) به این پرسش می پردازد که مولفه های حکمرانی فرهنگی انقلاب اسلامی ایران که موجب الهام بخشی بیداری اسلامی شده است، چیست؟ (پرسش) در پاسخ باید گفت انقلاب اسلامی با تکیه بر حکمرانی فرهنگی به ویژه ارزش هایی نظیر آموزه های اسلامی، مردم سالاری دینی، فرهنگ مقاومت و شهادت، معنویت و ولایت فقیه توانسته به احیای خودباوری دینی و بیداری اسلامی در عرصه منطقه ای و تاثیرگذاری بر مناسبات جهانی بپردازد و اقتدار فرهنگی و نرم افزاری خود را در عرصهبین المللی به منصه ظهور رساند. (یافته)

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, حکمرانی نرم, فرهنگ, بیداری اسلامی}
    Vahid Araei *

    Islamic awakening is a movement based on the awareness and foundation of Islamism, and the occurrence of the Islamic revolution in Iran has had an increasing impact on the process of Islamization and the spread of Islamic awakening in the Islamic world, especially in Arab countries. Based on the descriptive-analytical method and using library sources, this research addresses the question of what are the components of the cultural governance of the Islamic Revolution of Iran, which has inspired Islamic awakening in regional and extra-regional countries? In response, it should be said that Iran's Islamic revolution, relying on soft cultural governance, especially values such as Islamic teachings, religious democracy, the culture of resistance and martyrdom, spirituality and religious authority, has been able to revive religious self-belief and Islamic awakening in the regional arena and influence to hold world events and bring his cultural and soft power to the fore in the international arena.

    Keywords: Islamic Revolution, soft governance, culture, Islamic awakening}
  • رشید رکابیان*، ناصر پورحسن

    انقلاب اسلامی ایران به عنوان نقطه آغاز خیزش بیداری اسلامی در نیمه دوم قرن بیستم، شروع دوره جدیدی از ظهور اسلام با رویکرد سیاسی را برای جهان اسلام نوید داده و پیروزی برجسته ترین حرکت اسلامی در این دوره،سایر حرکتهای اسلامی در جهان اسلام مثل یمن را به تکاپو واداشت. لذا این مقاله ظرفیت های فرهنگی- هویتی انقلاب اسلامی ایران و تاثیر انقلاب اسلامی ایران را بر بیداری اسلامی به خصوص انصارالله یمن را بررسی می کند(مساله) پژوهش حاضربا استفاده از روش توصیفی و تحلیلی روشن می نماید که تاثیرانقلاب اسلامی بر بیداری اسلامی انطباق دارد (روش) شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران از سه جهت برای بیداری اسلامی دارای اهمیت است.1-انقلاب اسلامی در ایران هویت فرهنگی جدیدی برای ایرانیان به ارمغان آورد با عنوان "هویت اسلامی- ایرانی"؛2- آن چه در ایران رخ داده به عنوان یک تجربه تاریخی - خواه نا خواه- در مقابل دیدگان ملت های منطقه است و ظرفیت الگو شدن برای آنها را دارد.3- انقلاب ایران ترکیبی از عناصر بومی و فرهنگی ایرانی را با عناصر دینی و مولفه هایی از رویکردهای دموکراتیک جدید ترکیب کرده و سنتزی متناسب با شرایط ایران اسلامی ارایه داده است که از ظرفیت بالایی برای الگو شدن برای کشورهای منطقه برخوردار می باشد.(یافته ها)

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, ظرفیت های فرهنگی - هویتی, یمن, بیداری اسلامی}
    RASHID REKABIAN *, Naser Pourhasan

    As the starting point of the rise of Islamic awakening in the second half of the 20th century, the Islamic Revolution of Iran promised the beginning of a new period of the emergence of Islam with a political approach for the Islamic world, and the victory of the most prominent Islamic movement in this period, other Islamic movements in the Islamic world such as Yemen forced to struggle Therefore, this article examines the cultural-identity capacities of Iran's Islamic Revolution and the impact of Iran's Islamic Revolution on Islamic awakening, especially Ansarullah in Yemen (issue).The current research, using the descriptive and analytical method, clarifies that the impact of the Islamic revolution on the Islamic awakening is compatible (the method). The formation of the Islamic revolution in Iran is important for the Islamic awakening in three ways. 1- The Islamic revolution in Iran brought a new cultural identity to Iranians. 2- What happened in Iran as a historical experience - whether it is or not - is in front of the eyes of the nations of the region and has the capacity to be a role model for them. 3-The Iranian revolution has combined a combination of indigenous and cultural Iranian elements with religious elements and components of new democratic approaches and has presented a synthesis suitable to the conditions of Islamic Iran. (Findings)

    Keywords: Islamic Revolution, cultural-identity capacities, Yemen, Islamic awakening}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال