به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Fundamentalism » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Fundamentalism » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • جعفر رجبی*، زاهد غفاری هشتجین
    به نظر می رسد عام ترین مناقشه در ایران پسا انقلاب، مناقشه میان «سنت» و «مدرنیته» است که در نهایت در دو جبهه «سنت گرایی یا اصول گرایی » و «تجدد گرایی یا اصلاح طلبی» روبروی هم صف آرایی کرده اند و این دوگانه اساسی در هر بحران و تحولی خود را نشان داده و احزاب و جریان های سیاسی نیز بر بستر این شکاف عام جامعه ایران رشد پیدا کرده اند و توانسته اند آرای عمومی را جلب کنند و پایگاه اجتماعی ایجاد کنند. با این وصف این مقاله در پی پاسخ به این سوال اصلی است که آینده صورتبندی و آرایش جریان های سیاسی در جمهوری اسلامی ایران چگونه خواهد بود و چه سناریوهایی را می توان در این زمینه متصور بود؟ در این راستا برای انجام تحقیق از روش کیفی تحلیل اسنادی و برای گرد آوری داده ها از ابزار فیش برداری از منابع مختلف بهره گرفته شده است همچنین با کار بست روش سناریو نویسی به بررسی آینده صورتبندی و آرایش جریان های سیاسی در جمهوری اسلامی ایران می پردازد. به نظر می رسد سه سناریو یا صورتبندی در آرایش نیرو های سیاسی در ایران قابل تصور است 1- تداوم آرایش و صورت بندی جریای های سیاسی در قالب اصوگرایی و اصلاح طلبی 2- بازخوانی و نوسازی اصول و عناصر گفتمانی جریان های سیاسی موسوم به اصول گرا و اصلاح طلب 3 -شکل گیری آرایش و صورت بندی جدید.
    کلید واژگان: آینده پژوهی, جریا ن های سیاسی, جمهوری اسلامی ایران, اصوگرایی, اصلاح طلبی}
    Jafar Rajabi Qarah Qeshlaqi *, Zahed Ghaffari Hashjin
    Apparently, the most common debate in post-revolutionary Iran is the debate between "Tradition" and "Modernity," which ultimately has manifested in the two fronts of "Traditionalism or Fundamentalism" and "Reformism or Moderation." These two fundamental dichotomies have shown themselves in every crisis and transformation, and political parties and movements in Iran have grown and been able to attract public opinion and create a social base on the basis of this general rift in Iranian society. The present study aims to answer the main question of ‘How the future structuring and configuration of political movements in the Islamic Republic of Iran will be?’ And ‘What scenarios can be envisioned in this regard?’ To this aim, a qualitative document analysis method was used and data collected using the tool of fishing from various sources. Additionally, by employing the scenario-writing method, it delves into examining the future structuring and configuration of political movements in the Islamic Republic of Iran. Hence, three scenarios or configurations in the arrangement of political forces in Iran are conceivable: Continuation of the arrangement and structuring of political movements in the form of fundamentalism and moderation, reinterpretation and reconstruction of the principles and discursive elements of political movements known as fundamentalist and reformist and formation of a new arrangement and configuration.
    Keywords: Futurism, Political Movements, Islamic Republic of Iran, Fundamentalism, Moderation}
  • سجاد بهرامی مقدم*، رضا ریحانی کلاچاهی
    عربستان تلاش دارد تا به رهبری در جهان اسلام و جایگاه یک قدرت منطقه ای دست یابد. این کشور، یک رژیم سنتی طرفدار اسلام حنفی-سلفی، حامی رژیم های سنتی و جریانات بنیادگرای سلفی در منطقه خاورمیانه است. تسری نقش حمایت گر عربستان سعودی از جریانات بنیادگرای اسلامی سنی در مناطقی مانند آسیای مرکزی نیز قابل به مشاهده است. موضوع فوق، بر روی مجموعه امنیتی آسیای مرکزی و امنیتی سازی هر یک از کشورهای این منطقه موثر است. روسیه، جمهوری خلق چین و به ویژه ایران نیز در مواجهه با دگرگونی در سامان این مجموعه ها قرار داشته و نسبت به آن واکنش نشان می دهند. هدف مقاله حاضر بررسی این موضوع است. پرسش مقاله حاضر بیان می دارد که: اقدامات عربستان سعودی در تقویت بنیادگرایی سلفی در آسیای مرکزی، چه تاثیراتی بر روی چارچوب مجموعه امنیتی کشورهای آسیای مرکزی داشته است؟ فرضیه مقاله بیان می کند که به دلیل استفاده عربستان سعودی از عامل هویت مذهبی برای نفوذ در منطقه آسیای مرکزی، با حمایت از جریاناتی مانند حزب التحریر و رنسانس اسلامی، موجب گسترش اندیشه خلافت در میان اکثریت سنی حنفی مذهب در آسیای مرکزی شده است. امنیتی سازی و پیدایش دوگانه رشد و یا تضعیف منطقه گرایی امنیتی، حاصل اقدامات امنیتی ساز عربستان سعودی در آسیای مرکزی می باشد. در این زمینه، با تشدید مولفه تهدید، امکان رشد منطقه گرایی امنیتی افزایش یافته و زمینه رقابت و خصومت، میان واحد های سیاسی در آسیای مرکزی بیشتر شده است.
    کلید واژگان: عربستان سعودی, بنیادگرایی, مجموعه امنیتی, آسیای مرکزی, سلفی گری}
    Sajad Bahrami Moghadam *, Reza Reyhani Kolaahaahi
    Saudi Arabia is trying to achieve leadership in the Islamic world and the position of a major regional power. This country is a traditional political regime in favor of Hanafi-Salafi Islam, a supporter of traditional regimes and fundamentalist Salafi movements in the Middle East region. The spread of Saudi Arabia's role as a supporter of Sunni fundamentalist can also be seen in regions such as Central Asia. The above issue is effective on the security complex of Central Asia and the security of this countries. Russia, China and especially Iran are also facing the transformation in the system of these collections and they are reacting to it. The purpose of this article is to investigate this issue. The question of this article states that: What effects have Saudi Arabia's actions in strengthening Salafist fundamentalism in Central Asia had on the framework of the security complex of Central Asian countries? The hypothesis of the article states that due to Saudi Arabia's use of the religious identity factor to influence the Central Asian region, by supporting movements such as Hizb ut-Tahrir and Islamic Renaissance, it has caused the spread of the idea of caliphate among the Sunni Hanafi majority in Central Asia. Securitization and the dual emergence of growth or weakening of security regionalism is the result of Saudi Arabia's security measures in Central Asia. In this context, with the intensification of the threat component, the possibility of security regionalism has, and the competition between political units in Central Asia has increased.
    Keywords: Saudi Arabia, Fundamentalism, security complex, Central Asia, Salafism}
  • سید جواد صالحی، فاتح مرادی نیاز

    تحولات موسوم به بهار عربی که بسیاری از آن تعبیر به بهار و بیداری می کردند و وجه بارز آن را مطالبه آزادی و دموکراسی می دانستند، خیلی زود به خزان نشست. مسیر این روند منحرف و خشونت به وجه بارز آن مبدل شد. گروه های بنیادگرایی چون داعش، رژیم های دیکتاتوری، گروه های تندروی چون القاعده و گروه های شبه نظامی در عراق، سوریه و یمن، ابعاد تازه ی از سبعیت و خشونت لجام گسیخته را به کمک ظرفیت رسانه های دیداری- شنیداری به نمایش گذاشتند. در حقیقت خشونت به شکل بی سابقه ای به اهرم نمایش قدرت کنشگران مختلف مبدل شد. از این رو اهمیت این متغیر و نقشی که این عامل در تحولات اخیر خاورمیانه بر عهده دارد، نویسندگان را مجاب ساخت تا به بررسی علل و پیامدهای شکل گیری خشونت، به ویژه با انگیزه های سیاسی بپردازند. این هدف حول این پرسش شکل گرفت که ویژگی های محوری خشونت سیاسی از دیدگاه دلاپورتا چیست. از این رو تلاش می شود تا با رویکردی تحلیلی- تبیینی و با استناد به آرای «دوناتلا دلاپورتا» در حوزه خشونت سیاسی و رجوع به منابع کتابخانه ای و اینترنتی به واکاوی این پدیده در قالب فکری و گفتمانی پرداخته شود. فرضیه پژوهش بر این اصل استوار است که خشونت سیاسی و به طور ویژه خشونت پنهان، فرآیندی پیچیده و چندبعدی است که سازوکارهای مختص خود را دارد. خشونت سیاسی پنهان در حقیقت برآیند تعامل و تقابل چندسویهحاکمیت و گروه های اجتماعی و کنشگران با توجه به امکانات و ظرفیت های موجود است.

    کلید واژگان: نظریه خشونت, خشونت سیاسی, دلاپورتا, بنیادگرایی و نزاع های قومی- مذهبی}
    Seyed Javad Salehi, Fateh Moradi Niaz

    Arab uprisings, interpreted by many as spring or awakening, failed in its core objectives of achieving freedom and democracy. The path to freedom by these nations soonwas highjacked and replaced by violence. This includes Islamic Fundamentalist groups such as ISIS and al-Qaeda, authoritarian regimes, and militant groups in Iraq, Syria and Yemen have displayed new dimensions of unbridled violence through the capacity of audio-visual media. In fact, violence has become an instrument for various political and military actors to represent their strength through it in these regions. Hence, the importance of this variable and the role it plays in recent developments in the countries as part of the Arab uprisings has led the authors to study the causes and consequences of the formation of violence, especially with political motives, around the question of what are the central characteristics of political violence from Dellaporta's point of view? Therefore, in this study an attempt is made to analyze this phenomenon in an intellectual and discourse format with an analytical-explanatory approach and by referring to Donatella Dellaporta's opinions in the field of political violence by referring to library and internet sources. The research hypothesis is based on the principle that political violence, especially hidden violence, is a complex and multidimensional process that has its own mechanisms. In fact, hidden political violence is the result of multi-faceted interaction and confrontation between the government and social groups and activists according to the available facilities and capacities.

    Keywords: Violence Theory, Political Violence Della Porta, Fundamentalism, Ethnic-Religious Conflict}
  • جابر منیرپور، مالک ذوالقدر*، مهدی خوش خطی
    امروز تهدید اصلی بازیگران دولتی نظام بین الملل از جانب بازیگران غیردولتی نوظهور بوده و در همین نقطه، همکاری امنیتی دو کشور روسیه و ایران در حوزه مقابله با بنیادگرایی و تروریسم در منطقه خاورمیانه به یکدیگر گره خورده است؛ بر این اساس، هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است که چگونه موضوع تروریسم و بنیادگرایی، همکاری میان روسیه و ایران را تقویت نموده است؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و از رویکرد نظری نوواقع گرایی بهره گرفته شده است. پژوهش بر این فرضیه استوار است که اهداف یکسان دو کشور در مقابله با بنیادگرایی، سطح همکاری را ارتقاء داده و سبب تحول در روابط تهران- مسکو شده است. نتایج نشان داد که هرچند سطح همکاری دو کشور ایران و روسیه ارتقاء یافته است؛ ولیکن پیچیدگی عوامل و رویکردهای واقع گرایانه ساختاری جهانی و منطقه ای، دافع پیوند راهبردی ویژه دو کشور شده است.
    کلید واژگان: ایران, روسیه, تروریسم, سیاست خارجی, قدرت, امنیت, بنیادگرایی, خاورمیانه}
    Jaber Monirpour, Malek Zolgadr *, Mahdi Khoshkhati
    Today the main threat to governmental actors at the international level comes from emerging non-governmental actors, so at this point, security cooperation is needed between Russia and Iran to counter fundamentalism and terrorism in the Middle East. The purpose of the present study is to answer how the subject of terrorism and fundamentalism has fostered cooperation between Russia and Iran. The research method is descriptive-analytic and the theoretical approach of neorealism has been used. The research relies on the hypothesis that the common goals between two countries to counter fundamentalism have improved their cooperation and transformed bilateral ties between Tehran-Moscow. The results showed that although the level of cooperation between Iran and Russia has been improved, the complexity of globally and regionally structural and realistic approaches has removed special strategic ties between them.
    Keywords: Iran, Russia, terrorism, Foreign policy, Power, Security, fundamentalism, Middle East}
  • صادق سالاروند*، فرهاد درویشی سه تلانی

    تحولات عربی از تونس آغاز شد و به واسطه اشتراک های تاریخی، دینی، فرهنگی و جغرافیایی به سرعت به دیگر کشورهای عربی نیز سرایت کرد. این تحولات به قدری جدی بود که در برخی از کشورها از جمله مصر، تونس، لیبی و یمن با سقوط دیکتاتورها، هییت حاکمه آن ها با تغییرات اساسی روبه رو شد و در کشورهایی همچون سوریه و تا حدودی یمن بحران، ابعاد بین المللی یافته و همچنان ادامه دارد. در بروز این تحولات عوامل مختلفی هم زمان دخیل بوده اند، اما آنچه تاکنون از دید صاحب نظران مغفول مانده، نقش سازه های هویتی و هویت گرایی در بحران های این منطقه است. هدف ما در این مقاله بررسی تاثیر مولفه های هویتی شیعیان، کردها و بنیادگرایان در شکل گیری و نتایج متفاوت تحولات اخیر خاورمیانه عربی است. در این مقاله به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که در چارچوب نظریه سازه انگاری، هویت و هویت گرایی گروهای قومی و مذهبی جوامع عربی چه تاثیری در شکل گیری و روند تحولات اخیر این جوامع داشته است؟ از روش توصیفی- تحلیلی استفاده کردیم و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است. یافته های پژوهش نشان می دهد که نبود سه شاخص هنجار، ارزش و هویت مشترک در ساختار اجتماعی این جوامع و به تبع آن ناتوانایی در خلق هویت ملی و تلاقی آن با هویت گرایی شیعیان، کردها و بنیادگرایان نه تنها از عوامل زیربنایی این تحولات هستند، بلکه نتایجی همچون استمرار بحران، جنگ داخلی، ورود بازیگران فراملی، جنگ نیابتی و خشونت زیاد را به دنبال داشته است.

    کلید واژگان: بنیاد گرایی, خاورمیانه عربی, سازه انگاری, شیعیان, کردها, هویت گرایی}
    Sadegh Salarvand *, Farhad Darvishi Se Talani

    In Syria and Yemen, the apparent power of ethnic and religious groups has led to civil war, rooted in the identity issues of these societies. Under the consensus cultural variable is the component of identity, which is one of the main factors and the foundation of the so-called Arab Spring developments. The majority of Arab societies suffer from the lack of national identity due to the plurality of ethnic and religious groups, which puts some groups in a superior political position and pushes others to the margins. Identity is at the top of the Arab developments, and other factors are placed below it. Even the difference in the process of developments in these societies is due to the identity issue. The aim of this research is to investigate the role of identity in the formation, results, and trends of recent developments in the Arab Middle East using constructivism in a descriptive and analytical way. The article's main question is, "What effect has the identity and identitarianism of ethnic and religious groups of Arab societies had on the formation and process of recent developments of these societies?" The findings indicate that the social structure of most Arab societies is very plural. Muslim groups in Arab countries are not cohesive, and there are many religious sects that fuel the religious divide of these societies. The biggest gap is between Shia and Sunni. The difference in the fundamentals of the belief principles of the various Sunni sects has led to their identity split. The Brotherhood, Salafism, and radical fundamentalism are the most effective identity discourses of the Sunni sect, which, along with the Shiites, try to spread their intellectual values and norms in Arab societies. The most prominent ethnic divide is related to the Kurdish ethnicity, which in countries such as Syria and Iraq pursue a different identity from the Arab ethnic groups due to their cultural values. Due to the lack of common norms in Arab societies, a common identity has not been formed in these countries, and we are facing a plurality of identities that are rooted in contradictions and conflicts. This is why during the Arab developments, three groups of fundamentalists, Shiites, and Kurds have become highly active in the analysis of identity action, and it is not possible to solve the crises of these societies without considering their demands.
    When the political units do not pay attention to the intellectual, perceptive, normative, and identity components of the citizens, it is natural that conflicts between the government and the society will be created. This is what has been objectified in the Arab societies of the Middle East. The Arab totalitarian governments, by creating a fence around themselves, have actually limited the political and economic structure to their families and those around them and do not care about other peoples.
    Therefore, what was formed in the Arab Middle East in 2011 cannot be unrelated to the ethnic-religious intellectual and normative patterns of this region. Even the trends and differences in the developments of Arab societies are not unrelated to the plural identity of these societies. The more cohesive the country is in terms of social structure, the faster the social movement ends, and we do not witness civil war or the presence of other countries in the course of the developments of these societies. A clear example of that is Egypt and Tunisia, where the overthrow of the governments resulted in relative peace in a short period of time. The lack of active ethnic-religious identities and their relatively coherent social structure caused the shortness of the transition period, low violence, and non-intervention of other countries in the course of the developments of these societies. However, identity pluralism in some societies such as Syria, Yemen, and to some extent Libya pushed the developments in another direction. In these societies, the depth of the identity difference is such that none of the parties backed down from their position, and the protests progressed towards civil war and widespread crisis. The identity and ideological war stemming from dry religious interpretations led to widespread violence in societies such as Syria, Iraq, and Yemen. The presence of active identity groups in the developments of these societies followed the reaction of transnational actors in the field of supporting identity groups close to them, which ultimately results in the prolongation of the crisis and proxy wars.

    Keywords: Arab Middle East, Structuralism, identity, Kurds, Shiites, Fundamentalism}
  • افشین حبیب زاده کلی*، رضا اکبری نوری، سید خدایار مرتضوی اصل
    دوگانه مفهومی خیر و حق از اساسی ترین موضوعات اندیشه سیاسی بوده چنانکه یکی از شالوده های مباحث نظری درباره دموکراسی خواهی و حکومت قانون است. تقدم و تاخر این دو مفهوم نسبت به یکدیگر نیز از موضوعات اختلافی بین فلاسفه سیاسی حتی مدرنی چون کانت و رالز بوده است. در این مقاله سعی شده تا هم نگاه غالب گفتمانهای جمهوری اسلامی به این دو مفهوم بررسی و تحلیل شود، و هم درصورت وجود یک یا هردو آنها در این گفتمانها ، تقدم و تاخر آنها نیز بررسی شود. لذا با مفروض گرفتن اهمیت این دو مفهوم در نگاه به امر سیاسی، در این مقاله تلاش می شود تا بیابیم : بازتاب این دوگانه در گفتمان های سیاسی مسلط در جمهوری اسلامی چگونه بوده است؟ آیا می توان ردی از این دوگانه را در نظام معانی درون-گفتمانی و تقابل های میان-گفتمانی در حوزه سیاسی پس از انقلاب اسلامی ایران پیدا کرد؟ روش تحلیل این مقاله مبتنی بر نظریه گفتمان است . در چارچوب نظری نیز ضمن اشاره به مباحث مفهومی درباره دوگانه خیر و حق، تاکید بیشتر را بر نظریه عدالت به مثابه انصاف جان رالز گذاشته ایم که ضمن تلاش برای ارایه ترکیبی میان مقولات حق و خیر، تقدم منطقی را بر حق قرار می دهد. یافته های تحقیق نشان می دهد که دو گفتمان مسلط اصلاح طلبی/اصول گرایی و اسلاف گفتمانی آنها در دوره جمهوری اسلامی اساسا رویکردهایی خیرمحور دارند و معطوف به غایتی آرمانی بوده اند.
    کلید واژگان: دوگانه حق و خیر, انقلاب اسلامی, تحلیل گفتان, اصلاح طبی, اصول گرایی}
    Afshin Habibzadeh *, Reza Akbari Nouri, Khodaiar Mortezavi
    The conceptual duality of good and right is one of the most basic issues of political thought,. The superiority and inferiority of these two concepts to each other has been a matter of dispute between even modern political philosophers such as Kant and Rawls. In this article, an attempt has been made to check and analyze the dominant view of the discourses of the Islamic Republic on these two concepts, and if there is one or both of them in these discourses, their precedence and backwardness are also examined. Therefore, by assuming the importance of these two concepts in looking of the political , in this article, we try to find out: How has this duality been reflected in the dominant political discourses in the Islamic Republic? Is it possible to find traces of this duality in the system of intra-discourse meanings and inter-discourse confrontations in the political field after the Islamic Revolution of Iran? The analysis method of this article is based on discourse theory. In the theoretical framework, while referring to the conceptual discussions about the duality of good and right, we have put more emphasis on John Rawls's theory of justice as fairness, which, while trying to present a combination between the categories of right and good, places logical precedence over right. The findings of the research show that the two dominant discourses of reformism/ principalism and their predecessors in the period of the Islamic Republic basically have benevolent approaches and were aimed at an idealistic goal.
    Keywords: Duality of right, good, Islamic Revolution, speech analysis, medical reform, fundamentalism}
  • محمدرضا محمدی*، ابراهیم متقی، حسین سوری
    ناکامی راهبرد جهاد فتح از سوی داعش، سبب شده است تا به عنوان یک مولفه تطبیقی با شرایط جدید و راهبرد تروریستی جدید در دستور کار قرار گیرد. بر اساس آن، ساختار تشکیلاتی جدید با توجه به اشراف اطلاعاتی رقبا تدوین شد. این مسیله سبب سرعت بخشیدن به حملات، مخفی بودن این حملات، استفاده از لایه های مجازی ارتباطات اینترنتی، عضویابی و عملیات های اینترنتی می شود که توانایی سازمان های امنیتی را در مقابله با این گروه ها به شدت کاهش می دهد. افراط گرایی، بنیادگرایی و تروریسم در سال های اخیر در سراسر طیف ایدیولوژیک با روندی «پساسازمانی» گسترش یافته است. در این روند، با افزایش فعالیت های آنلاین، عضویت و حمایت از گروه های خاص مبهم تر شده و رشد جنبش های فراملی، سیال تر جریان داشته است. حملات تروریستی را افرادی انجام می دهند که هیچ ارتباط مشخصی با سازمان های شناسایی شده ندارند، اما نوعی روش همسان و ایدیولوژی مشترک در همه آن ها دیده می شود. در این مقاله با این فرض که افراط گرایی در سال های آینده در قالب «پساسازمان گرایی» گسترش خواهد یافت، می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که اساسا تروریسم نوین بر اساس پساسازمان گرایی، چه مولفه ها، متغیرها و ساختاری دارد؟ هدف در این مقاله این است که با روش تحلیلی و با استفاده از نتایج چند پژوهش پیمایشی و ارایه مصداق هایی، محتوای مجازی بنیادگرایی پساسازمانی را به عنوان نسل چهارم تروریسم، تحلیل و مولفه های اصلی آن را شناسایی کنیم. یافته های این پژوهش این فرضیه را تایید می کند که موج چهارم بنیادگرایی در قالب پساسازمان گرایی نمود می یابد.
    کلید واژگان: موج چهارم, بنیادگرایی افراطی, مدرن, پساسازمان گرایی}
    Mohammad Reza, Mohammadi *, Ebrahim, Motaghi, Hossein Suri
    The failure of ISIS' Jihad Fatah strategy has caused it to be put on the agenda as a component of adapting to new conditions and a new terrorist strategy. Based on that, a new organizational structure was developed according to the information elites of the competitors. This problem accelerates the attacks, the secrecy of these attacks, the use of virtual layers of internet communication, membership and internet operations, which greatly reduces the ability of security organizations to deal with these groups. In recent years, extremism, fundamentalism and terrorism have spread across the ideological spectrum with a "post-organizational" trend. In this process, with the increase of online activities, the membership and support of specific groups has become more ambiguous and the growth of transnational movements has flowed more fluidly. Terrorist attacks are carried out by people who have no clear connection with the identified organizations, but a kind of similar method and common ideology can be seen in all of them. In this article, with the assumption that extremism will spread in the form of "post-organizationalism" in the coming years, we want to answer the question, what are the components, variables, and structure of modern terrorism based on post-organizationalism? The purpose of this article is to analyze and identify the virtual content of post-organizational fundamentalism as the fourth generation of terrorism by using the results of several survey studies and providing examples. The findings of this research confirm the hypothesis that the fourth wave of fundamentalism is manifested in the form of post-organizationalism.
    Extremism is a kind of semantic and socially constructed structure that is studied at the three levels of the basics of thought, belief and behavior. Regarding the formation of the extreme Salafist movement, which is a concrete type of contemporary extremism, the analysis of a historical background shows; Intellectually, this current has its roots in Hanbali jurisprudence, hadithism and thoughts such as Ibn Taymiyyah and Ibn Abd al-Wahhab, and in the form of the religious understanding of the Salaf, it produces beliefs such as heresy and ignorance, certain rules and norms of behavior based on takfir and jihad. However, the discussion about the normative roots and doctrines of extremism in the Islamic world cannot explain the reasons for its formation and expansion. As the action of contemporary extremists shows, external structures at different national, regional and international levels have had important effects on their understanding, identification and role finding. Based on this, we must perceive Salafi terrorism as one of the most important dynamics of the Islamic world and as an international security crisis over several decades in a combined framework including the identity of the foundation, the internal base culture, and external structural pressures. This combined process based on construction in a historical context has led to the emergence of numerous groups and generations of terrorist extremism. Now, with the physical end of ISIS in Iraq and Syria, an important issue is the future of extreme Salafism in the Islamic world. Because examining the order governing the evolution of extremism in the Islamic world and the future possibilities of extremism, while being a suitable platform for improving the scientific understanding of the dynamics of the Islamic world and relations at the level of the international structure, will also have strategic dimensions for the national security of the Islamic Republic. Because, on the one hand, structural developments at the international level in the field of terrorism are important for the Islamic Republic as an influential regional player in the Islamic world, and on the other hand, the threat of takfiri terrorism is still considered a threat to the future of the Islamic world. Therefore, it is necessary to examine the order governing the process of extremist Salafist developments in order to determine the factors affecting the future trends of Salafist extremism and their new way of acting.
    After the London Bridge attack in June 2017, British Prime Minister Theresa May warned that social media companies, including Twitter and Facebook, must eradicate extremist safe spaces. Speaking at the Global Forum in Davos in January 2018, he said, "Tech companies still need more programs to step up their responsibilities to deal with malicious and illegal corporate online activities." Companies cannot be neutral when their operating systems deal with extremist and terrorist content. He was probably concerned about the use of the Internet, especially social networks, for violent purposes, terrorist purposes, and their supporters (academic groups, policymakers, and the general public). This concern is due to the apparent connections between Internet networks, the content of violent extremist and terrorist activities online, and the application of extremist ideology that has been used for terrorist groups or movements or planning attacks. Apparently, the easy access to a huge amount of terrorist and violent extremist content on popular social networks is a major concern. Twitter has come under increased scrutiny due to their response to the use of its infrastructure by ISIS, also known as ISIS. Experts from the British Homeland Security confirmed at the time that this attack was the first terrorist attack to date that was planned from start to finish on social networks. The London Bridge attacks were presented as the beginning of post-organizationalism in extremism and terrorism.
    In this article, assuming that the phenomenon of post-organizationalism will be discussed as a new leadership model of terrorism in the future generations of Salafis, we are looking for the answer to the question, what are the components of the new post-organizationalism? Then, with the approach that post-organizationalism is considered as the fourth structural evolution of extreme Salafism after solidarity jihad, spatial jihad and restoration of caliphate and jihad of conquest, we examine the dimensions of modern terrorism in this structure.
    From the ideological point of view, Islamic extremism is equal to the Islamic form of traditional extreme conservatism ideology in Islamic societies. In this model, there are also the basic elements of traditional western conservatism; Issues such as the belief that humans have become evil and society has become corrupt, calling for a return to the past that is better than destroyed and high traditions, opposing social changes, focusing on moral principles, demonizing enemies and extreme policies. In addition, there is a tendency to combine the church and the state and the rule of good people in Christianity in Islamic extremism as Oliver Roy said: fundamentalists have many similar characteristics, perhaps the first and most important of which is Western Christian fundamentalists. Roy believes that the essence of fundamentalism is tied to concepts such as identity, and issues such as identity, society, education and social construction are still the most important factors in societies' tendency towards fundamentalism, concepts that are defined as constructivism in international relations.
    Keywords: Fourth Wave, Fundamentalism, Extremism, post-organizationism}
  • محمدباقر مکرمی پور، فرزانه دشتی، بیژن میرزایی

    پژوهش حاضر باهدف بررسی عناصر اصلی گفتمان دولت پس از انقلاب اسلامی ایران انجام‌گرفته و برای تبیین عناصر اصلی گفتمان از رهیافت گفتمان لاکلایو و موف و به‌صورت توصیفی از کتاب ها و مقالات پژوهشی استفاده‌شده است. ازآنجاکه هر گفتمان دارای دال‌هایی است یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که گفتمان اصلاح طلبی دال هایی همچون آزادی، قانون گرایی، دموکراسی دینی، حقوق بشر و داشتن روابط عادلانه و آزاد با همه جهان را حول دال مرکزی مردم شکل دادند. در مقابل اصول گرایان با افزودن دال هایی چون عدالت، امنیت، ارزش‌ها، تهاجم فرهنگی و... حول دال مرکزی ولایت، نظام معنایی خود را شکل داده‌اند.

    کلید واژگان: اصلاح طلبی, اصول گرایی, گفتمان, ارنستو لاکلائو و شانتال موف}
    Mohammadbagher Mokaramipour, Farzaneh Dashti, Bijan Mirzaei

    The present research was conducted with the aim of investigating the main elements of the discourse of the government after the Islamic Revolution of Iran, and to explain the main elements of the discourse, Laclau and Mouffe's discourse approach and descriptive books and research articles were used. Since every discourse has signifiers, the findings of the research show that the reformist discourse forms signs such as freedom, legalism, religious democracy, human rights, and having fair and free relations with the whole world around the central signifier of the people. They gave. On the other hand, fundamentalists have formed their semantic system by adding signs such as justice, security, values, cultural invasion, etc. around the central sign of the province.

    Keywords: Reformism, fundamentalism, discourse, Ernesto Laclau, Chantal Mouffe}
  • رضا پریزاد، حسین فقیه عبدالهی

    گروه‌های اسلامی از بازیگران تحولات دهه 1990 در آسیای مرکزی بوده‌اند. این گروه‌ها به بهره‌گیری از ریشه‌های عمیق باورها و تمایلات اسلامی در منطقه، تلاش‌های وسیعی را سازمان داده اند. سوال پژوهش حاضر که به روش توصیفی-تحلیلی و گردآوری‌شده با اسناد کتابخانه این است که بنیادگرایی اسلامی چه تاثیر بر امنیت در آسیای مرکزی دارد؟ فرضیه پژوهش در پاسخ به سوال مطرح‌شده این است که بنیادگرایی دینی عامل اصلی در تاثیرگذاری بر امنیت آسیای مرکزی نیست؛ ولی نفوذی مشخص را برای خود حفظ می‌کند. عامل اسلامی نخست در سیاست داخلی کشورهای آسیای مرکزی و دوم در همسایگان بلافصل نقش دارد.

    کلید واژگان: بنیادگرایی, آسیای مرکزی, اسلام, تروریسم, امنیت}
    Reza Parizad, Hossein Faqih Abdullahi

    Islamic groups have been instrumental in the 1990s developments in Central Asia. Taking advantage of the deep roots of Islamic beliefs and tendencies in the region, these groups have organized extensive efforts. The question of the present study, which is descriptive-analytical and collected with library documents, is what effect does Islamic fundamentalism have on security in Central Asia? The research hypothesis in response to the question is that religious fundamentalism is not the main factor influencing the security of Central Asia; But it retains a certain influence. The Islamic factor first plays a role in the domestic politics of Central Asian countries and second in the segregated neighbors.

    Keywords: Central Asia, Islam, extremism, fundamentalism, terrorism}
  • عباسعلی جباری ثانی*، امیرحسین الهامی

    مردم سالاری دینی به عنوان یک مفهوم بدیع در فضای سیاسی و فرهنگی جامعه ما مطرح شده و به مثابه یک فلسفه سیاسی و الگوی حکومتی خاص و مستقل، در مقابل فلسفه های سیاسی و الگوهای حکومتی بدیل، به ویژه سکولاریسم و بنیادگرایی خود را عرضه کرده است. مدعای اصلی مردم سالاری دینی در ایران این است که بدون نگاه صرف مادی به اصول عرفی، انسان محورانه، فردگرایانه و سودانگارانه؛ می توان حکومتی مردمی، اما مبتنی بر ارزش های دینی و در چارچوب احکام الهی نیز برپا کرد. در واقع مساله اصلی تحقیق این است که تاکنون تلاشی جدی، برای مقایسه سه نوع نظام سیاسی بدیل (مردم سالاری دینی، سکولاریسم و بنیادگرایی) به منظور نشان دادن نقاط افتراق آنها از یکدیگر یا احیانا برخی وجوه تشابه آنها صورت نگرفته است. در این مقاله برآنیم تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی مبتنی بر استدلال منطقی، به مقایسه تطبیقی بین مردم سالاری دینی با سکولاریسم و بنیادگرایی بپردازیم تا ضمن احصاء نقاط افتراق و اشتراک آن ها، مولفه ها و شاخص های مردم سالاری دینی را نیز تبیین نماییم.

    کلید واژگان: مردم سالاری دینی, سکولاریسم, بنیادگرایی, اسلام, دموکراسی}
    Abbas Ali Jabbari-E-Sani *, AmirHosein Elhami

    Religious democracy has emerged as a novel concept in the political and cultural space of our society and has presented itself as a political philosophy and a special and independent model of government, as opposed to political philosophies and alternative models of government, especially secularism and fundamentalism. The main claim of religious democracy in Iran is that without a purely materialistic view of customary, humanistic, individualistic and commercial principles; A popular government can be established, but based on religious values ​​and within the framework of divine commandments. In fact, the main point of the research is that so far no serious attempt has been made to compare the three types of alternative political systems (religious democracy, secularism and fundamentalism) in order to show their differences or possibly some similarities. In this article, using a descriptive-analytical method based on logical reasoning, we make a comparative comparison between religious democracy and secularism and fundamentalism in order to enumerate their differences and commonalities, components and indicators of democracy. Let us also explain religion.

    Keywords: Religious Democracy, secularism, Fundamentalism, Islam, Democracy}
  • سید محمد سیداحمدی*، محمدرضا حاتمی، حبیب الله ابوالحسن شیرازی

    جنبش اخوان المسلمین مهم ترین جنبش مدعی اسلام سیاسی در جهان اهل سنت است. این جنبش با مرکزیت مصر، شعبات و شاخه های زیادی درکشورهای اسلامی و عربی دارد. اخوان المسلمین که به لحاظ اندیشه ای منسجم ترین جنبش در میان جنبش های اسلامگرای جهان عرب است؛ همواره با باور به اسلام سیاسی، آرمان ها و اصول اندیشه ای خود را شکل داده است. اصول اندیشه ای اخوان المسلمین را باید در تفکرات موسس آن یعنی حسن البناء جست. این جنبش در گذر زمان و تحت شرایط محیطی تغییراتی در اندیشه های و اصول خود داده است که آن را از اخوان سنتی و یا اخوان اصولگرا متمایز می کند. این تحول را در دو مقطع می توان دنبال کرد. در واقع بعد از شهادت حسن البناء و به طور مشخص از زمان عمرتلمسانی، این تحول اندیشه ای در اخوان آغاز شد. مرحله بعدی این تحول که در ادامه مسیر قبلی بود؛ بعد از به قدرت رسیدن اخوان در مصر بعد از تحولات عربی 2011، نمود عینی یافت. با توجه به اهمیت فهم این رویکردها و دگردیسی اندیشه ای، در این مقاله با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و ابزار کتابخانه ای، در پی پاسخ به این سوال است که رویکردها و تحولات اندیشه ای جنبش اخوان المسلمین از زمان شهادت حسن البناء تاکنون چگونه و در چه حوزه هایی بوده است؟ یافته های مقاله نشان می دهد؛ اخوان المسلمین از زمان عمرتلمسانی تاکنون در حوزه داخلی نسبت به ماهیت حکومت، نوع مواجهه با دولت، روش مشارکت در جامعه و فعالیت های سیاسی و در حوزه منطقه ای و بین المللی، نسبت به مساله امت اسلام و وحدت جهان اسلام و نوع مواجهه با رژیم صهیونیستی و روابط با آمریکا تغییراتی در رویکردها و اندیشه اولیه خود داشته است. وجه تمایز مقاله با دیگر مکتوبات در این زمینه ابتدا به جهت بررسی موضوع از لحاظ رویکردهای اندیشه و تحولات سیاسی به طور هم زمان وهمچنین بازتعریف و تطبیق شاخص های فکری رهبران اخوان با یکدیگر است که منجر به ریشه یابی صحیح تغییرات اندیشه در جنبش می شود که فقط در بررسی های دیگر معطوف به حضور در صحنه های سیاسی می شود.

    کلید واژگان: اخوان المسلمین, حکومت مسلمانان, حاکمیت اسلامی, تحولات اندیشه ای, اصولگرایی, عملگرایی}
    M. Ahmadei *, Mohammadreza Hatami, Habibola Abolhasan Shiraz

    The Muslim Brotherhood movement is the most important movement claiming political Islam in the Sunni world. This movement, centered in Egypt, has many branches in Islamic and Arab countries. The Muslim Brotherhood, which is the most ideologically cohesive movement among the Islamist movements in the Arab world, has always formed its ideals and ideologies by believing in political Islam. The ideological principles of the Muslim Brotherhood must be found in the thoughts of its founder, Hassan al-Banna. Over time and under environmental conditions, this movement has made changes in its ideas and principles that distinguish it from the traditional Brotherhood or the Conservative Brotherhood. This development can be followed in two stages. In fact, after the martyrdom of Hassan al-Banna, and specifically since Omar Telsmani, this ideological transformation began in the Brotherhood, and the next stage of this transformation, which was a continuation of the previous path, became concrete after the Brotherhood came to power in Egypt after the 2011 Arab transformations. Given the importance of understanding these approaches and ideological metamorphosis, in this article, using descriptive-analytical method and library tools, seeks to answer the question of how the approaches and ideological developments of the Muslim Brotherhood movement since the martyrdom of Hassan al-Banna until now. And in what areas has it been?The findings of the article show that the Muslim Brotherhood since Omar Telsmani about the nature of government, the type of confrontation with the government, the method of participation in society and political activities in internal sphere.

    Keywords: Muslim government, Islamic rule, ideological developments, fundamentalism, Pragmatism}
  • سید محمدمهدی حسینی فائق*

    در عصر حاضر جوامعی از یهودیان حاردی در اسراییل زندگی می کنند که متاثر از دین و آیین های یهودی (و عمل به آن) دارای عقاید، سبک زندگی فردی و اجتماعی خاصی بوده و همین موضوع آنان را در رسانه ها برجسته نموده است. این جماعت از حیث اعتقادی و نظری، جزء بنیادگرایان یهودی (عملگرا) به شمار می روند و به شدت به اصول بنیادگرایی یهودی (و مقومات آن) مقیدند. حاردی ها در حال حاضر - برخلاف باورهای رسانه ای- نه تنها جریانی حاشیه ای و کم اهمیت به حساب نمی آیند بلکه با اتخاذ رویکردی عملگرا - در کنار سایر مولفه ها و بهره مندی از ظرفیت های گفتمانی- توانسته اند خود را به جریانی تاثیرگذار در عرصه سیاسی- اجتماعی مبدل نمایند. با توجه به بنیان های نظری بنیادگرایانه و عملگرایی نهفته در این جریان، به نظر می رسد تقویت و اهمیت یافتن آنان در عرصه ی سیاسی- اجتماعی رژیم اسراییل موجب افزایش تنش های داخلی، خارجی و رشد گرایشات افراط گرایانه خواهد شد. در چنین بستری طرح چالش های بنیادین در خصوص ماهیت رژیم فعلی اسراییل و آینده ی آن دور از انتظار نخواهد بود.

    کلید واژگان: حاردی, اسرائیل, بنیادگرایی, بنیادگرایی یهودی, افراط گرایی}
    Seyed Mohammad Mehdi Hoseini Faegh *

    Currently, some important Jewish communities in Israel live primarily in the media because of their particular lifestyle and isolationism. They have specific beliefs and particular personal and social lifestyles that are mainly rooted in ancient Judaism. The opinions and beliefs of this community are in line with Jewish (pragmatic) fundamentalists, and therefore hold to the Jewish fundamentalist mandates. The ideas of the community in the social and political context, along with their growing importance - by rapid population growth and effective political presence - have made them an influential stream. Given their efforts to be more influential (in the context of fundamentalist discourse) - particularly in the political arena - and in view of their principles and objectives as well as the demographic and political structure of Israel, it seems that reinforcing this trend will increase tensions. And there will be an increase in extremist tendencies in the Israeli regime and even will include fundamental questions about the identity of the present Israel regime and its future.

    Keywords: Israel, Jewish, Fundamentalism, haredi, radicalism}
  • محمد حسینی، علیرضا گلشنی*، احمد آذین
    منظور نصر از سنت، قوانین و نوامیسی است که از مبداء الهی جاری شده، فارغ از حیث زمان و مکان بوده، با رسم، عادت و هرآنچه رنگ و معنای کهنگی و فرسودگی را به ذهن متبادر می کند، متفاوت است. سنت به این معنا، رو در روی مدرنیسم به عنوان نظامی فلسفی و اومانیسم مترتب بر آن قرار میگیرد که حقیقت مطلق را نه از سوی خدا بلکه در سطحی انسانی مطرح می کند. مقاله در صدد پاسخ به دو پرسش می باشد. نخست، نسبت سنت و مدرنیسم براساس نسب چهارگانه منطقی از منظر نصر کدام است؟ دوم، بازتاب اندیشه وی در عرصه ی سیاست و حکومت چگونه است؟ به ترتیب سوالات مذکور، دو فرضیه قابل طرح می باشد. اولا، نسبت سنت و مدرنیسم، تباین است. درثانی، بازتاب اندیشه نصر در عرصه ی سیاست و حکومت، بنیادگرایی به معنای نامتعارف آن است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است که با گردآوری داده ها از طریق منابع اسنادی و کتابخانه ای تدوین شده است. نتایج نشان از آن دارد که  سنت و مدرنیسم از لحاظ پارادایمیک با هم تفاوتی بنیادین دارند و از دل سنت در عرصه ی سیاسی تنها حکومتی سنتی و بنیادباور بیرون خواهد آمد ولی به معنای نامتعارف آن.
    کلید واژگان: سید حسین نصر, سنت, مدرنیسم, دین, راست اندیشی و مرجعیت, تباین, سیاست, بنیادگرایی}
    Mohammad Hosseini, Alireza Golshani *, Ahmad Azin
    Nasr refers to tradition, laws and nomenclature that originate from the divine origin, regardless of time and place, are different from customs, habits and everything that brings to mind the color and meaning of antiquity and wear and tear. Tradition, in this sense, confronts modernism as a philosophical system and humanism, which presents the absolute truth not on God but on a human level. The article seeks to answer two questions. First, what is the relationship between tradition and modernism based on the four logical genealogies from Nasr's point of view? Second, how is his thinking reflected in politics and government? In order of the mentioned questions, two hypotheses can be proposed. First, the relationship between tradition and modernism is contrasting. Second, the reflection of Nasr's thought in politics and government is fundamentalism in its unconventional sense. The research method is descriptive-analytical, which has been compiled by collecting data through documentary and library sources. The results show that tradition and modernism are fundamentally different from each other in terms of paradigm, and from the heart of tradition in the political arena, only a traditional and fundamentalist government will emerge, but in its unconventional sense.
    Keywords: Seyed Hossein Nasr, Tradition, modernism, religion, Righteousness, Authority, Contrast, Politics, Fundamentalism}
  • محمد صدرا*
    مقاله حاضر با هدف تشریح ابتکار راه سوم سیدجمال الدین اسدآبادی در راهیابی جامعه اسلامی به عصرجدید به نگارش درآمده است. او با توجه به اوضاع و شرایط سیاسی و اجتماعی زمان خود، سعی نمود تا راه سومی را از بین دو راه سنت گرایان سلفی و نوگرایان غرب گرا به سوی عصر جدید بگشاید. سیدجمال تلاش کرد تا با مرجعیت دین، یک نسخه اسلامی از تجدد تدوین و برای جوامع مسلمان ارایه نماید. ابتکار اصلی سیدجمال در این راه، تفکیک بین مفهوم «دین» و «سنت» از سویی و تمایز میان مفهوم «فرهنگ» و «علوم و تکنولوژی» غربی از سوی دیگر بود. ولی علی رغم خواست سیدجمال، راه سوم درنهایت باعث تقویت سلفی گرایی و بنیادگرایی در جهان اسلام گردید. در این نوشته، با استفاده از روش های زمینه گرا به ویژه تاریخ مفاهیم، دلایل و علل چنین امری بررسی شده است. عمده ترین دلیل چنین اتفاقی عدم توجه سیدجمال به تاثیرات مفاهیم مدرنی بود که در منظومه فکری خود به کار برده بود. تفکیک دین از فرهنگ و سنت جوامع اسلامی در آن زمان برای ارایه نسخه ای جهانی از دین، باعث تقویت مفهوم سلفی گرایی و درنهایت تقویت دوگانه مفهومی سکولاریسم و سلفی گرایی گردید که به بنیادگرایی ختم شد.
    کلید واژگان: سیدجمال, راه سوم, سلفی گرایی, تجدد, بنیادگرایی}
    Mohammad Sadra *
    The present article has been written with the aim of explaining the initiative of the third way of Seyyed Jamal ol Din Asadabadi in leading the Islamic society to the new age. Given the political and social conditions of his time, he sought to open a third path between the Salafi traditionalists and the Western modernists to the new age. Seyyed Jamal tried to compile an Islamic version of modernity and present it to Muslim communities with the authority of religion. Seyyed Jamal's main initiative in this way was to distinguish between the concept of "religion" and "tradition" on the one hand, and to distinguish between the concept of "culture" and "Western science and technology" on the other. But despite Seyyed Jamal's wishes, the third way eventually strengthened Salafism and fundamentalism in the Islamic world. In this article, using contextual methods, especially the history of concepts, the reasons and causes of such a thing have been studied. The separation of religion from the culture and tradition of Islamic societies at that time, in order to present a universal version of religion, strengthened the concept of Salafism and finally strengthened the dual concept of secularism and Salafism, which led to fundamentalism
    Keywords: Seyyed Jamal, The Third Way, Salafism, modernism, fundamentalism}
  • مریم گمشاد

    در این پژوهش اظهارات و تبلیغات نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران با تحلیل گفتمان بررسی شده است. تحلیل گفتمان در این تحقیق نشان داد که در گفتمان اعتدال و اصلاحات نوعی تحول شکل گرفته و این گفتمان همانند دوره قبل با استفاده از اعتبار و دسترسی گفتمانی به تثبیت مجدد این گفتمان در عرصه سیاسی ایران کمک کرد. نظام معنایی گفتمان اعتدال و اصلاحات با بیان مفاهیمی مثل برجام، حقوق زنان، عملکرد مثبت مجلس ششم، آزادی، قانون‌گرایی، رونق اقتصادی به دنبال پیشروی مسیر انتخابات 1392 و در مقابل گفتمان اصول‌گرایی قرار گرفته است. این گفتمان در جذب و بهره‌گیری عناصر گفتمانی توانست عام‌گرایی ایجاد کند و با ساختارشکنی گفتمان قبلی و با برخورداری از قدرت گفتمانی تسلط هژمونیک این گفتمان را فراهم کند. گفتمان اصول‌گرایی در این دوره در مقابل گفتمان اعتدال، اصلاحات و عقلانیت غیریت‌سازی شده است. ایتلاف اصول‌گرایان در این دوره از عناصر پیشرفت گفتمانی اصول‌گرایی نسبت به انتخابات قبلی است. توجه به مفاهیم گفتمان انقلاب اسلامی، معیشت، پیشرفت، امنیت، اقتصاد مقاومتی در کنار دال ولایت ترسیم شده است.

    کلید واژگان: گفتمان لاکلا و موف, انقلاب اسلامی, اصول گرایی, اصلاحات و اعتدال}
    Maryam Gamshad

    In this study, the statements and propaganda of the candidates of the tenth election of the Islamic Consultative Assembly of Iran have been examined by discourse analysis. Discourse analysis in this study showed that a kind of change has taken place in the discourse of moderation and reform, and this discourse, as in the previous period, helped to re-establish this discourse in the Iranian political arena by using the validity and access of discourse. The semantic system of the discourse of moderation and reform, by expressing concepts such as Barjam, women's rights, the positive performance of the sixth parliament, freedom, legalism, and economic prosperity, has followed the path of the 1992 elections and is opposed to the discourse of fundamentalism. This discourse was able to create populism in absorbing and using the elements of discourse, and by deconstructing the previous discourse and having the power of discourse, it was able to provide the monic dominance of this discourse. The discourse of fundamentalism in this period has been alienated from the discourse of moderation, reform and rationality. The coalition of fundamentalists in this period is one of the elements of the progress of the discourse of fundamentalism compared to the previous elections. Attention to the concepts of the Islamic Revolution discourse, livelihood, progress, security, resistance economy has been drawn alongside the sign of the province.

    Keywords: Laclau Moff discourse, Islamic revolution, fundamentalism, reform, moderation}
  • رضا التیامی*

    حوادث و رویدادهای جاری در جهان اسلام، محیط سیاسی جهان اسلام وجامعه جهانی را به شدت تغییر داده است. تحولات بیداری اسلامی، کشورهای متعدد اسلامی از آفریقای غربی تا جنوب فیلیپین ونیز مسلمانانی که در سایر نقاط جهان پراکنده هستند را تحت تاثیر قرار داده است. تلاش اروپاییان برای تحت کنترل درآوردن و مطیع ساختن خاورمیانه و ایران به دوران حمله بریتانیا، صلیبیون و رومیان بر می گردد. دومین راه برای تصرف سرزمینهای وسیع منطقه، ایجاد تفرقه و آشوب و تجزیه کردن آنها به یکسری قلمروها و کشورهای درحال منازعه و اختلاف بود. یافته های پژوهش نشان می دهد آمریکا و غرب به منظور جلوگیری از اتحاد کشورهای اسلامی و به ثمر رسیدن مبارزات مردم مسلمان از زمان بیداری اسلامی در خاورمیانه تا کنون، از تاکتیک های مختلف از جمله جنگ شیعه و سنی،تشکیل گروه های تروریستی نظیر وهابیت و دعش، پیشبرد صلح اعراب و اسراییل- جلوگیری از اعمال اراده کشورهای نفت خیز بر قیمت گذاری و عرضه مستقیم نفت- خطرساز جلوه دادن ایران،عراق و سوریه و بهانه جویی برای حضور دایمی در این کشورها و فشار برای تجزیه این کشورها جهت دور نگه داشتن آنها از محور مقاومت و ایران و جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی ایران استفاده می شوند.

    کلید واژگان: بالکانیزه سازی, ایران, بیداری اسلامی, بنیادگرایی, تهدیدات}
    Reza Eltyami *

    Survey of rivals, collides and conflicts of religions and cultures are considered fundamental issues of cultural studies (contrast), and it is suitable geopolitical issues to study. In the contemporary age, conflicts among Islam. Jew and west civilization stemmed from traditions and views of Christianity religion are of very important and many parts of cultural studies have dedicated to it. Europeans attempts to control and overcome Middle East and Iran date back to British attack, crusaders and romans. The west knew that the most way to take and permanent hegemony on a territory is to dwell there.. Findings of the research show that America and west to prevent of unity of Islamic countries and seize of theirs sources use several technics including Yinon plan. Progression of the Arab and Israel peace plan, prevention of exert or apply power of Iraq on the pricing and direct supply of oil, showing Iran. Iraq and Syria as a danger and in result, making excuse to long presence in this countries and imposition pressure to break of these countries to distance them from Iran and resistance countries, prevention of export of Islamic revolution are most important of goals of the west and Yinon plan.

    Keywords: Balkanization, Iran, Islamic awakening, Fundamentalism, Threats}
  • محمد مهدی اسماعیلی*، سید شهاب غدیری

    نوسلفی گری جریانی است از میان جریان های کلامی معاصر که در روش همچون سلفی گری به تفسیر تحت الفظی از متون می پردازد. عملگراست و پیوندی نزدیک با فناوری دارد. نوسلفیان برخلاف جریان سلفیه سنتی، و سلفیه وهابی رویکردی آشتی آمیز نسبت به جهان غرب، حقوق زنان و مدرنیته دارند؛ همچنین به دلیل وعده های جذاب، بیان ساده و فارغ از پیچیدگی های کلامی و فقهی، جذابیت بسیار زیادی برای مسلمانان و غیرمسلمانان دنیا داشته اند. در این مقاله یکی از متفکران جریان نوسلفی، محمدبن عبدالرحمن العریفی معرفی، و آثار و میزان نفوذ وی در شبکه های مجازی و همچنین نسبت میان فن خطابه و ادبیات این متفکر نوسلفی در متن آثارش با شهرت و محبوبیتش در جهان اسلام، به طور خاص، بررسی شده است. پرسش اصلی این مقاله به چرایی نفوذ و شهرت روزافزون العریفی می پردازد و بررسی محتوای آثار وی نشان می دهد که روش بیان معارف دینی مبتنی بر فن خطابه است، به طوری که خواننده را نه با استدلال، بلکه با تحکمات و مثال های متعدد روبه رو می کند و آنقدر این رویه را ادامه می دهد تا خواننده به درجه اقناع برسد. هدفی که در تمامی متون این آثار دنبال می شود، صرفا «اقناع» و اکتفا خواننده برای «تبعیت» از نص مقدس است. بدین ترتیب فرضیه مورد اثبات ما در این مقاله فن خطابه را عامل محوری نفوذ و شهرت آرای العریفی در جهان اسلام می داند.

    کلید واژگان: بنیادگرایی, خطابه. سلفی, محمد العریفی, نوسلفی}
    MohammadMehdi Esmaeli *, Seyyed Shahab Ghadiri

    Theology of the New-Salafism, like the traditional Salafism believes in a literal interpretation of the texts, it values practice and it has an affinity with technology. New-Salafists, comparing to the traditional Salafi movement, and Vahhabi Salafi, has a more conciliatory approach toward the Western world, women’s right and modernity. Besides, due to the attractive promises, plain literature, and no theological complexities, the New-Salafism has attracted so many Muslims and non-Muslims all around the world. In this study we will introduce Muhammad-ibn Abdul Rahman Al’ Arifi, one of the New-Salafi thinkers. We will examine his books and his influence among social media to investigate the relationship between the rhetoric and literature used in books of this contemporary New-Salafi thinker and his popularity in Islamic world, specifically. As for the lack of studies in this field, it was necessary to refer to the most of his translated books and to classify them according to subjects and their structure in order to get a more comprehensive look on the works and thoughts of this thinker. In this study, we have used heuristic method.

    Keywords: Salafi, New-Salafi, Fundamentalism, Muhammad Al’ Arifi, Rhetoric}
  • عزیز جوان پورهروی، حمید محقق *

    در چند دهه اخیر به دلایل مهمی همچون پایان یافتن جنگ سرد، گسترش شتابان جهانی شدن، گسترش ارتباطات، شاهد توجه بیش از اندازه پژوهشگران به مقوله بنیادگرایی هستیم. البته بنیادگرایی دارای اشکال گوناگونی است اما آنچه بیش از هر موضوعی مورد توجه قرار است بنیادگرایی مذهبی است که با ظهور داعش بسیار مورد توجه قرار گرفت. با این حال بنیادگرایی در مسیحیت، و یهود نیز وجود داشته است. وجه مشترک بنیادگرایی دینی کوشش برای احیای ارزش های مذهبی است. عده ای معتقدند که بنیادگرایی مذهبی، همچون گرایشی عمومی، محافظه کارانه و شورشی بر چرخش های هنجاری ناشی از مدرنیته است. از همین رو، این مقاله به روش تحلیلی و توصیفی به دنبال پاسخ به این پرسش است که عوامل موثر بر پیدایش و گرایش به بنیادگرایی چیست؟ یافته های پژوهش نشان میدهد که از یک سو نارسایی های محیطی جامعه و از سوی دیگر نگرانی از پیامدهای مدرنیته و جهانی شدن موجب تسری در حوزه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شده و تلاش بنیادگرایان بازگشت به سنت برای حل این نارسایی ها است.

    کلید واژگان: بنیادگرایی, اسلام, مسیحیت, یهود, مدرنیته}
    Aziz Javan Pourheravi, Hamid Mohaghegh *

    In recent decades, for important reasons such as the end of the Cold War, the rapid expansion of globalization, the expansion of communication, we have seen researchers pay too much attention to the issue of fundamentalism. Of course, fundamentalism comes in many forms, but what is more important than any other issue is religious fundamentalism, which received a lot of attention with the rise of ISIS . However, fundamentalism has existed in Christianity as well as in Judaism. The common denominator of religious fundamentalism is the attempt to revive religious values. Some argue that religious fundamentalism, as a general, conservative, and rebellious tendency, is based on the normative rotations of modernity. Therefore, this article seeks to answer the question analytically and descriptively , what are the factors influencing the emergence and tendency to fundamentalism? Findings Research shows that on the one hand the environmental failures of society and on the other hand the fear of the consequences of modernity and globalization have led to the spread of social, political, cultural and economic spheres and the fundamentalists are trying to return to tradition to solve these shortcomings.

    Keywords: Fundamentalism, Islam, Christianity, Judaism, Modernity}
  • حسین مسعودنیا، محمودرضا رهبرقاضی*، مریم قربانی

    بررسی نگرش سیاسی شهروندان مسئله ای است که در جامعه ما از جایگاه خاصی برخوردار است؛ چراکه نگرش ها مقدمه شکل گیری رفتارها و کنش های افراد هستند. ازسوی دیگر، موضوع اهمیت یافتن هویت های ملی و قومی در عصر جهانی شدن، مهم ترین موضوع جامعه شناسی سیاسی در محسوب می شود. در این راستا، به نظر می رسد یکی از عواملی که می تواند بر روی نگرش سیاسی افراد تاثیرگذار باشد، هویت های ملی و قومی افراد می باشد. با توجه به اینکه تاکنون داده مستند تجربی در این خصوص ارائه نشده است، سنجش هرچند اجمالی این موضوع ضروری به نظر می رسد. با توجه به این امر، هدف این پژوهش بررسی تاثیر هویت های ملی و قومی بر روی نگرش سیاسی افراد می باشد. جامعه آماری این پژوهش شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی است که در حدود 398 نفر از افراد ساکن در این شهرستان با روش نمونه گیری سهمیه ای مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان می دهد که اولا منطبق با نظریات مید میان هویت ملی و هویتی قومی، نه تضاد، بلکه نوعی ارتباط مثبت وجود دارد که بالاتر رفتن هر کدام از آنها با تقویت هویت دیگر همراه است. ثانیا هرچند این دو نوع هویت، انطباق خوبی باهم دارند، اما تاثیرات آنها بر روی نگرش سیاسی شهروندان متفاوت می باشد. در این راستا، یافته ها حاکی از آن است درحالیکه افزایش هویت ملی باعث گرایش شهروندان به اصول گرایی می شود، اما هویت قومی احتمال تمایل افراد به گروه های سیاسی اصلاح طلب در جامعه مذکور را تقویت می نماید.

    کلید واژگان: هویت ملی, هویت قومی, اصول گرایی, اصلاح طلبی, نگرش سیاسی, شهرستان خوی}
    Hossein Masoudnia, Mahmoudreza Rahbarghazi *, Maryam Ghorbani

    Investigating the political attitude of citizens is an issue that has a special place in our society; Attitudes are the basis for the formation of behaviors and actions of individuals. On the other hand, the issue of the importance of finding national and ethnic identities in the age of globalization is the most important issue in political sociology. In this regard, it seems that one of the factors that can influence people's political attitude is their national and ethnic identities. Given that experimental data has not been provided in this regard, it is necessary to measure the overview of this issue.The purpose of this study is to investigate the effect of national and ethnic identities on the political attitudes of individuals. The statistical population of this research is Khoy city in West Azarbaijan province, which was studied by 398 inhabitants of this city by quota sampling method. The results of the research show that, firstly, according to the Mead views, there is a difference between national identity and ethnic identities, not contradictions, but rather a positive relationship, each of which goes up by reinforcing another's identity. Secondly, although these two types of identities are well-matched, their effects on the political attitudes of citizens are different. In this regard, the findings suggest that while increasing national identity tends to bring citizens closer to fundamentalism, ethnic identity reinforces the likelihood of individuals turning into reformist political groups in the community.

    Keywords: national identity, political attitude, ethnic identity, fundamentalism, reformism, khoy city}

  • مترجم: فاطمه متوسلی

    در مبحث مواجهه با تروریسم، واژه بنیادگرایی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد، اما همچنان تعریف درستی برای آن ارائه نشده است. تمرکز دقیق بر بنیادگرایی ایدئولوژیکی احتمال دلالت ضمنی بر این امر، که عقاید بنیادی عامل و یا حداقل پیش درآمد لازم برای تروریسم می باشند، را در پی دارد، درحالیکه می دانیم این مساله صحت ندارد. مسیرها و ساز و کارهای گوناگونی از درگیری تروریستی برای افراد مختلف در زمان ها و شاید شرایط متفاوت به شیوه های متفاوتی عمل می کنند. این مقاله به بررسی مشکلات در تعریف بنیادگرایی و گرایش به سیاست بنیادی، می پردازد و نشان می دهد که بنیادگرایی، و بطور ویژه درگیری در اقدامات تروریستی، بهتر است بعنوان مجموعه ای از فرآیندهای گوناگون مورد توجه قرار بگیرند. در ادامه تعدادی نظریه به صورت بالقوه نویدبخش، از جمله نظریه جنبش اجتماعی، روانشناسی اجتماعی و نظریه تغییر، که می توانند به مطالعات بعدی آن فرآیندها کمک کنند، مرور می شوند. در آخر، این پژوهش تعدادی چارچوب محتمل را به منظور درک این امر که چگونه این فرآیند ها می توانند کنش مرتبط با تروریسم را تسهیل کنند، شرح می دهد.

    کلید واژگان: تروریسم, اقدامات تروریستی, بنیادگرایی, افراط گرایی, نظریه های علمی اجتماعی}
    Fatemeh Motevasseli

    In discourse about countering terrorism, the term "radicalization" is widely used, but remains poorly defined. To focus narrowly on ideological radicalization risks implying that radical beliefs are a proxy—or at least a necessary precursor—for terrorism, though we know this not to be true. Different pathways and mechanisms of terrorism involvement operate in different ways for different people at different points in time and perhaps in different contexts. This article explores the problems in defining radicalization and radicalism, and suggests that radicalization—and more specifically, involvement in terrorism—might best be viewed as a set of diverse processes. It goes on to review several potentially promising theories that might support further study of those processes, including social movement theory, social psychology, and conversion theory. Finally, it describes some possible frameworks for understanding how the processes might facilitate terrorism-related behavior.

    Keywords: Terrorism, Terrorist Acts, Fundamentalism, Extremism, Social Science Theories}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال